2018-01-16, 01:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Melkol
Jag tror inte heller så, men argumentet att det var julpyntat kan inte användas för att motbevisa en depression och "självmordsbeslut" var poängen med mitt inlägg. Dvs hur fungerar människor som HAR bestämt sig för självmord. Många beter sig ju plötsligt lyckliga/euforiska för de tagit ett beslut.

Många vet jag inte. Det finns ju ett sådan föreställning som är allmänt spridd, men den behöver inte vara sann för det. De jag känt som tagit sitt liv, uppvisade en depression under lång tid innan de väl tog beslutet. Det finns inga sådana vittnesmål i detta fall vad jag känner till.
Citera
2018-01-16, 01:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Frekvensen avskedsbrev i utvidgade självmord med filicid inräknat ligger på ca 90% av de som har landat inom gruppen altruistiska motiv inom forskningen. Det är inte vad jag tror, det är vad man har sammanställt genom forskning. Begriper du inte, så bergiper du inte. Jag kan inte riktigt göra en mening för dummies

när mamma och pappa är dumma, och skadar sina barn, så mycket så att de dör och åker till himlen..

Du upprepar dig. Jag bad om källa. En länk funkar fint. "Mamma och pappa är dumma" är inte en nivå som jag vill debattera på. Fram med källan eller håll käft.
Citera
2018-01-16, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Den äldsta dottern följde via tre lärare fyra dagar per vecka full läroplan med undantag för rent praktiska övningar. Lägg därtill lite transporttid för lärarna fram och tillbaka mellan skolan och flickornas hem. Om detsamma gäller för tre dagar till yngsta dottern - som sannolikt hade samma upplägg att följa läroplanen, men mellastadieelever har färre timmar än på högstadiet - Ja då kommer man nog väldigt nära 1 1/2 heltids lärartjänst.

Lärare har heller inga 40 timmar undervisning per vecka, brukar ligga kring 25.

Att de följde full läroplan betyder inte läroledda timmar.
Västerås erbjöd en elev 1 timmes lärarledd tid i veckan för några år sen. Fick backning på det. Men att det är fulla dagar är inte troligt.

En lärare har inte undervisning alla timmar de jobbar Nej, men ni pratade om lärartjänster. Icke (resa till från, rättning mm)undervisningstid ingår i tjänsten.
Citera
2018-01-16, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anna-Karin85
Via arbetet! Anledningen till att folk spekulerar i diverse diagnoser är att läkarna inte har kunnat fastställa en diagnos (detta har han sagt till mig personligen). Jag kan dock intyga att sjukdomen/symptomen är inget föräldrarna kan ha hittat på då diverse prover etc visar att sjukdom föreligger samt att det är uppenbart om man träffat barnen.
För mig blir det än mer absurt att mörda sina två barn när de inte ens fått någon diagnos av läkare.
Citera
2018-01-16, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Du upprepar dig. Jag bad om källa. En länk funkar fint. "Mamma och pappa är dumma" är inte en nivå som jag vill debattera på. Fram med källan eller håll käft.
Men jag HAR ju länkat till den källan 2ggr redan i tråden, så håll truten själv, jag är inte din djävla söktjänst. Du begriper ju inte ens att du läser om två olika inlägg och två helt olika frågor. du babblar dessutom om wikipedia, när jag pratar om forskningsartiklar. Du blandar ihop självmord med utvidgade självmord med altruistiska motiv. Liksom nivån du ligger på när du söker kunskap

Nog fan begriper du väl att du inte ens är med i matchen, du har inte ens bytt om till skridskor, när du håller på och medvetet tramsar ihop begreppen. Läs hela mening ffs UTVIDGADE SUICID; MED FILICID, inte SUICID, Inte wikipedia, forskningsartikeln som jag redan länkat två ggr till.
Senast redigerad av scheele 2018-01-16 kl. 02:02.
Citera
2018-01-16, 02:00
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Om du hänger upp julpynt för dina barn när du har dödsångest så är det berömvärt, men utgå inte från att alla har den styrkan.
Barnens farmor kan ju ha hjälpt till.
Citera
2018-01-16, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jewishuncle
Sedan gällande ordet "tragedi" i media. Vill inte gå in i specifika detaljer men det där har jag sett i media när det har handlat om en part ENBART. Familjetragedi, när det egentligen bara var en part som stökade
Men ingen vet ju vad som hänt?
Bara att familjen är döda. Ingenting annat, vet vi säkert.
EN person kan ha agerat- eller två ? ingen vet hur det gått till.
Citera
2018-01-16, 02:03
Bannlyst
Citat:
Men jag HAR ju länkat till den källan 2ggr redan i tråden, så håll truten själv, jag är inte din djävla söktjänst. Du begriper ju inte ens att du läser om två olika inlägg och två helt olika frågor.

Svårt att klistra in en länk? Vi snackar om en tråd med 5000+ inlägg.

Men du vet, jag har källa på att jorden är platt. Jag länkade till det här i tråden. Inte mitt fel att du inte kan läsa. Eller?

Ta det som en lärdom då. Sväng dig inte med procentsatser för att det ska låta coolt. Säg hellre, jag tror att majoriteten av... eller min uppfattning är att de flesta..

Här är en länk. Så här svårt är det att klistra in:
https://en.wikipedia.org/wiki/Familicide
Citera
2018-01-16, 02:04
Medlem
Zynas avatar
Citat:
Angående att det inte är "korrekt" av föräldrarna att fatta beslutet så tänker jag på en fras i en av artiklarna jag läste om barnmord i utvidgade suicid, att gärningsman oftast har skapat sig ett logiskt resonemang om nödvändigheten av att mörda barnen, inte så sällan motiveras det av omsorg för barnet. Dessa förklaringar behöver inte vara korrekta i en objektiv mening, utan det som avgör är ju om föräldern tror på sitt eget resonemang eller inte.
Det är ju där vi troligen har det som är unikt, dvs att vi har två föräldrar som har gemensamt skapat ett logiskt resonemang om att barnen är så sjuka så detta är det bästa. Korrekt? nja Något man kan förstå? Jo som förälder månar man sina barn, och att se dem alla må fruktansvärt dåligt kan man förstå att det ger väl de flesta föräldrar en känsla av maktlöshet och hopplöshet?

Funderade länge på detta
Det som inte rimmar är att båda föräldrarna är tämligen högpresterande och samtidigt som de borde vara vana vid logiska resonemang så är det ändå synnerligen märkligt om de gemensamt kommer fram till samma slutsats, att avsluta båda sina döttrars liv. Jag har riktigt svårt att se hur de gemensamt kan komma fram till det här. Man kan såklart bara utgå från sig själv när man funderar kring det här men som förälder gör man allt för att skänka sina barn glädje och hopp om det så bara är för en dag i taget. Båda barnen kan rimligen inte varit så sjuka att varenda dag varit en enorm plåga helt utan inslag av glädje, att då gemensamt komma fram till att avsluta allt är oerhört svårt att ta in. (såklart)
Citera
2018-01-16, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Men ingen vet ju vad som hänt?
Bara att familjen är döda. Ingenting annat, vet vi säkert.
EN person kan ha agerat- eller två ? ingen vet hur det gått till.
vi vet inte om det är en, två, tre eller fyra som agerat, dock så säger polisen att ingen GM utanför huset, så det vet vi. I nuläget pekar väl det mesta mot två, föräldrarna.

(Några hävdar att det var en, och ofta pekar man ut pappan. Astrologi, frenologi och irisanalyser ger vid handen att det är pappan som har sålt sin själ till djävulen)
Citera
2018-01-16, 02:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Kan man testa en avlidens dna mot ouppklarade mord?

Ja det kan man göra.

Citat:
..för barnen som man har tänkt döda en vecka senare? Tror inte det va?

Läs på lite om depression och psykologi. Detta är nog inget som någon i familjen visste skulle ske för 2 veckor sedan. Som vanligt stor oförståelse och hitta enkla svar från Flashback.

Citat:
Ursprungligen postat av Jewishuncle
Så de bryr sig om barnen. De pyntar för att barnen ska bli glada.
Sedan dödar de barnen.

Say what?

Läs svaret ovan.

Citat:
Ursprungligen postat av eliini
Vet att ett par användare diskuterade det här i början av tråden, men senare har
pappan beskrivits som kärnfrisk - från fysisk sjukdom. Det första jag reagerade på var O.H's utseende, närmre bestämt avsaknaden av hår. Alternativt väldigt ljusa, tunna fransar och bryn i kontrast till de mörka ögonen.

Blir ännu mer fundersam över detta då en användare publicerar en bild på O som ung, där med en stor, mörk kalufs, och vad jag kan tyda, mörkare hårväxt i ansiktet också. https://minfil.org/Gdn4y0d5b8/933FD4FC-C101-40ED-B138-6A14AA9340D8.jpeg

Sedan tittar jag på bilder på hans syster och ser att hon ser ljus ut, fast med samma mörka ögon...

Hm. Jag vet inte.

Men snälla. Håravfall är ingen sjukdom och är någon som drabbar män i mycket större utsträckning än kvinnor. Det är inte alls ovanligt med folk som har riktigt bra hår som sedan redan vid 25 är skalliga.
Citera
2018-01-16, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Depression är en sjukdom som kan vara farlig för den som drabbas. Att vara deppig och inte må så bra för tillfället är inte någon sjukdom. En del blir väldigt deppiga, en kort tid om deras älskade fotbollslag inte vann en viktig match, eller att man inte fick jobbet man sökte, eller att ens partner lämnar dem.

Man kan vara väldigt ”nere” en tid om man drabbats av en massa negativa saker på kort tid. Man kanske håller sig undan ett tag, och inte vill träffa vänner. Man sitter bara hemma och tittar på dåliga filmer på dagtid. Men efter ett tag tröttnar de och ”tar sig i kragen.” Men en person med ”riktig” depression kan kanske inte kan ”ta sig i kragen över huvud taget.”

Det räcker inte med att någon säger: ”Kom igen nu, för fan... Ryck upp dig. Nu går vi ut i solen och tar en öl så ska du se att du mår bättre.”

Tror mig, jag vet alltför väl vad en depression är.
Och begreppet spänner från mild depression till depressiv melankoli med stupor. Det vill säga man är inte förmögen att äta, dricka eller röra sig.

Det finns dock människor som inte "bryter ihop" på det sättet vi tänker oss. De kan stå och steka köttbullar till ungarna och går en kvart efteråt in i sovrummet och hänger sig.
Det är bara en mekanism, inget mått på hur dåligt man mår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in