2018-01-16, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Var det ett svar Ja eller Nej på min fråga? Är inte på de klara om du svarade eller ej. Som sagt anhörighetsinvandrare söker väl fortfarande asyl? De blir väl inte automatiskt beviljade.
De tillhör en annan kategori i statistiken.
2018-01-16, 01:14
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
De tillhör en annan kategori i statistiken.
Går det att få någon typ av länk på det?
2018-01-16, 01:31
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Jag förstår helt ditt resonemang.

Förhoppningsvis är det andra politiska krafter som styr , så att nästan samtliga upprorsmakare som gör dessa saker blir inslängda med nyckeln bortslängd. I att annat fall slakt och förgörelse av skötsamt folk.

Tyvärr ligger '' i en mycket nära framtid… Jag tror inte det kommer finnas tid att ens påbörja återtagandet av våldsmonopolet, långt mycket mindre att i någon form säkra detta.

Acta fabula est, plaudite
2018-01-16, 02:01
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ponera att SD landar på 25-30%(drömresultat). Alltså med det sagt, så lär väl oavsett Moderaterna söka sig till socialdemokraterna i en regeringskonstellation. Då har vi alltså efter en sådan mellanvalsperiod ett extremt sargat Sverige år 2022. I en sådan tidpunkt vet jag inte ens om jag själv på ett personligt plan kommer bo kvar i Sverige. Men oavsett det, så bäddar det ju inför att SD i ett sådant läge blir det enda oppositionspartiet(förutom V som inte ens kan räknas till seriös opposition). Och jag tror nog någonstans att SD i ett sådant läge kommer öka något massivt från valresultatet de kommer inneha 2018.

I ärlighetens namn, så vill jag att alla i denna tråden från och med nu slutar säga att det krävs 50% för att få en majoritet i Sveriges riksdag. Med allt rimligt tvivel så kommer det i detta valet, och även i valet 2022, att krävas 40-45% för att inneha mandatmässig majoritet. Med tanke på alla de partierna som kommer att sitta och supa sig redlösa under fyraprocentsspärren.

Detta är vad jag tror. Hade varit intressant att höra ert resonemang om regeringskonstellationer Smoothman samt CrispyKreem(dvs om ni håller med mig i detta eller har en annan bild). För detta kommer ju också i väldigt stor mån påverka opinionsresultat under alla åren 2018-2022, dvs om SD kommer sitta i regering eller vara den enda oppositionen.

(Min fetning)

Vet inte vem som nämnde det i denna tråd för några månader sedan, men det var någon som räknat på det och kom fram till att 42-45% skulle räcka för mandatmässig majoritet. Några 50% eller 51% kan vi glömma, så mycket behövs inte, vilket jag själv påtalade vid nåt tillfälle i höstas.

När det gäller regeringskonstellationer är det alltid intressant att spekulera i. Men det var ett stort, stort misstag av Åkesson att under två-tre års tid ha flörtat med M rätt intensivt (och även med KD). Jag hoppas innerligt att SD lägger ned allt sånt frieri nu och fokuserar helt och fullt på att växa som parti och belysa alla de gigantiska problem som vi har i samhället samt presenterar långtgående, radikala och effektiva lösningar på dessa problem. Det måste till en upplysning av folket nu och lösningar måste ges. Hårda fakta måste fram i ljuset. Så här ligger det till: punkt 1, 2, 3, 4, 5 o s v... Mycket tydliga lösningar. När de sedan vuxit sig stora, först är det dags att snacka regering och pressa de andra dinosaurierna - utifrån en styrkeposition.

Ska vara brutalt ärlig om vad jag själv tror i regeringsfrågan och SD:s roll efter valet: Har inte den blekaste jäkla aning! Det kan gå nästan hur som helst. Så många faktorer spelar in här. Vad händer om MP, KD och L ryker? Eller bara MP? Eller MP och KD? Om sossarna gör ett uruselt val och får 23% - och M 19%, vad händer då om SD blir största parti? Ska S och M bilda regering? Hur stabilt blir det? M och SD? Eller kommer sossarnas makthunger fram? Kryper de till korset och börjar snacka med SD? Hela denna förbannade politiska soppa alltmedan Sverige sjunker allt djupare ned i kvicksanden, våldet eskalerar, utanförskapsområdena blir fler, bilarna brinner, skjutningarna ökar, "shariapoliser" som håller koll på de sina i förorterna...

Håller med Vadaadaa ju mer jag kontemplerar vad fan som står på spel. Frågan är om vi inte redan låtit det gå för långt? Även om SD vill repatriera och styra upp denna murkna skuta, hur tusan ska det gå till rent praktiskt? Berätta gärna hur? Går detta att lösa med enbart politiska medel? Knappast. Det kommer vid någon given tidpunkt att krävas undantagslagar och militärt ingripande. Det är vad jag misstänker. Om det sedan kommer att ske nästa år, 2020, 2023 eller 2025 det vete gudarna... men det kommer att bli ohållbart på så många plan: politiskt, ekonomiskt, finansiellt, socialt, monetärt, polisiärt, etniskt, traditionellt, kulturellt... listan är lång. Och allt är självförvållat. Med vettigare politiker vid makten, som Viktor Orban i Ungern, hade detta kunnat undvikas så smidigt och galant.
Senast redigerad av Smoothman 2018-01-16 kl. 02:10. Anledning: Förtydligande
2018-01-16, 03:07
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Det där är ju dock inget svar på mitt inlägg.

Är det 1 miljon invandrare idag. Varför skulle dessa då vara ett mycket större problem om 10 år än nu? Visst de föder fler barn, men förändringen hinner ju inte bli så väsentligt stor. Svara mig på det nu istället.

Under alliansens år 2006-2014 släppte de in ca 800.000.
Under de rödgröna 2015-2017, ca 400.000
Till er som babblar om att gränsen är stängd. Nej, inte ens nära. 2017 innebar den näst högsta siffran någonsin i Sverige.
Andelen av den svenska befolkningen med utländsk bakgrund var enligt SCB 23,2 procent år 2016 (2 320 302 personer). I gruppen med utländsk bakgrund ingår utrikes födda (17,9 procent) och inrikes födda med två utrikes födda föräldrar (5,3 procent).

Så idag består Sveriges befolkning till ca 25% (2 500.000) av folk av utländsk bakgrund.

Även andragenerationsinvandrarna är skyhögt överrepresenterade i brottsstatistiken.
Nativiteten hos invandrarna är högt över den svenska.
Som invandring och demografi ser ut idag så är svenskarna i minoritet innan 2050. Om max 30 år.

Och enligt opinionsundersökningarna så gillar ca 77% detta.
2018-01-16, 06:57
Medlem
Citat:
Den där summan stämmer inte med ländernas antal. Europeiska antalet i den listan är lite under 600k. Men visst, det där var bra mycket mer än vad jag trodde. Vi kan säkert addera 400k från andra europeiska länder också. Dock så tror jag att om vi skulle se en liknande mätning från idag att det är helt andra länder som ligger på topp 10.
Oops, summan stämmer såklart inte. Jag skrev bara av tabellen på sidan 2 här https://www.scb.se/Statistik/BE/BE0101/2010A01L/Utrikes_fodda.pdf och missade att de i raden med totalen har slagit ihop samtliga födda utomlands.

Men skit samma, här är mer aktuella siffror från december 2016:

Antal utrikes födda: 1.784.497

Varav Norden: 242.720
EU28 utom Norden: 345.571
Övriga Europa: 243.844
Nordamerika: 36.858
Sydamerika: 69.645
Sovjetunionen: 5.638
Oceanien: 5.575

S:a icke Afrika/Asien: 949.851

Det ska vägas mot...

Afrika: 194.758
Asien: 638.570

Bryter man sen ner Asien i "araber" vs övriga får man följande:

Armenien, Azerbajdzjan, Bangladesh, Filippinerna, Georgien, Indien, Indonesien, Israel, Japan, Kazakstan, Kina, Kirgistan, Sydkorea, Malaysia, Mongoliet, Myanmar, Nepal, Sri Lanka, Taiwan, Thailand, Uzbekistan, Vietnam, Övriga Asien:

186.468

Afghanistan, Förenade Arabemiraten, Irak, Iran, Jemen, Jordanien, Kuwait, Libanon, Pakistan, Palestina, Saudiarabien, Syrien:

452.102

Alltså, av 1.784.497 utrikes födda i december 2016 var 832.315 (47%) från Europa, 452.102 (36%) från Arabvärlden och Afrika, samt 305.322 (17%) från resten av världen typ Sydostasien, Sydamerika, Australien etc.

Det är visserligen starkt jobbat av de där 36% att ta sån jävla plats att man får för sig att de utgör typ 95%, men som du ser är alltså hälften av de utrikesfödda europeer. 832.315 plus deras vuxna barn födda i Sverige är långt över miljonen, och således en lika mäktig väljargrupp som hela Norrland (1,2 miljoner invånare) eller Gbg+Malmö+Uppsala+Västerås tillsammans (också 1,2m). Om man jämför dessa tre (1 europeiska invandrare, 2 Norrland, 3 Gbg+Mmö+Uppsala+V-ås) skulle jag gissa att potentialen för SD är störst i grupp 1.
2018-01-16, 10:17
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Oops, summan stämmer såklart inte. Jag skrev bara av tabellen på sidan 2 här https://www.scb.se/Statistik/BE/BE0101/2010A01L/Utrikes_fodda.pdf och missade att de i raden med totalen har slagit ihop samtliga födda utomlands.

Det ska vägas mot...

Armenien, Azerbajdzjan, Bangladesh, Filippinerna, Georgien, Indien, Indonesien, Israel, Japan, Kazakstan, Kina, Kirgistan, Sydkorea, Malaysia, Mongoliet, Myanmar, Nepal, Sri Lanka, Taiwan, Thailand, Uzbekistan, Vietnam, Övriga Asien:

186.468

Afghanistan, Förenade Arabemiraten, Irak, Iran, Jemen, Jordanien, Kuwait, Libanon, Pakistan, Palestina, Saudiarabien, Syrien:

452.102

Alltså, av 1.784.497 utrikes födda i december 2016 var 832.315 (47%) från Europa, 452.102 (36%) från Arabvärlden och Afrika, samt 305.322 (17%) från resten av världen typ Sydostasien, Sydamerika, Australien etc.

Det är visserligen starkt jobbat av de där 36% att ta sån jävla plats att man får för sig att de utgör typ 95%, men som du ser är alltså hälften av de utrikesfödda europeer. 832.315 plus deras vuxna barn födda i Sverige är långt över miljonen, och således en lika mäktig väljargrupp som hela Norrland (1,2 miljoner invånare) eller Gbg+Malmö+Uppsala+Västerås tillsammans (också 1,2m). Om man jämför dessa tre (1 europeiska invandrare, 2 Norrland, 3 Gbg+Mmö+Uppsala+V-ås) skulle jag gissa att potentialen för SD är störst i grupp 1.

Tackar för detta inlägg. Synnerligen intressant att se det svart på vitt och tydligt redovisat på detta överskådliga sätt. Känns trots allt lite mer hoppingivande vid riksdagsval när man ser att antalet utrikesfödda från Europa - och deras barn - utgör en sån stor andel, över miljonen med vuxna barn inräknade . Det skänker lite ljus i mörkret (no pun intended). Ska bli intressant att se hur många av de röstberättigade 452 102 araberna och afrikanerna som dessutom går och röstar. I vissa förortsområden (utanförskapsområden) låg ju röstdeltagandet så lågt som 47% i förra valet vilket väl får anses vara glädjande då sossarna anser att dessa människor tillhör deras parti...
Senast redigerad av Smoothman 2018-01-16 kl. 10:29.
2018-01-16, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Det ska vägas mot...

186.468

452.102

Nu kan man ju iofs få för sig att de präktiga invandrarna från Europa och norden skulle vara 100% fullblodseuropéer, men så är det förstås inte. Men jag antar att det inte finns några siffror på just detta. Det finns ju ett antal siffror över antalet muslimer i Sverige (alla förmodligen grovt underskattade) vilket kanske är en annan indikator hur det står till med Sverige. Generellt, när det gäller den svenska officiella statistiken ska man vara extremt kritisk, eftersom den under alla år uppenbarligen har haft en agenda. Att också komma ihåg är att den nya "svenskarna" är unga och i fertil ålder, medan pursvenskarnas största andel ligger på den äldre populationen. Så det är ju inte jättesvårt att inse åt vilket håll det går. Men visst, ska SD ha någon chans gäller de att de kan mobilisera de europeiska invandrarna. Men de kanske är de lättaste att mobilisera.
2018-01-16, 10:38
Medlem
Citat:
Nu kan man ju iofs få för sig att de präktiga invandrarna från Europa och norden skulle vara 100% fullblodseuropéer, men så är det förstås inte. Men jag antar att det inte finns några siffror på just detta. Det finns ju ett antal siffror över antalet muslimer i Sverige (alla förmodligen grovt underskattade) vilket kanske är en annan indikator hur det står till med Sverige. Generellt, när det gäller den svenska officiella statistiken ska man vara extremt kritisk, eftersom den under alla år uppenbarligen har haft en agenda. Att också komma ihåg är att den nya "svenskarna" är unga och i fertil ålder, medan pursvenskarnas största andel ligger på den äldre populationen. Så det är ju inte jättesvårt att inse åt vilket håll det går. Men visst, ska SD ha någon chans gäller de att de kan mobilisera de europeiska invandrarna. Men de kanske är de lättaste att mobilisera.
Väldigt skrämmande utveckling. Det ända sättet är mass deportering och repatering samt bara ge etniska svenskar barnbidrag. Problemen blir vill de oassimlierade 3generations och 4generations. Men jag själv är fjärde generations med finlandssvensk bakgrund min pappa är helsvenk och jag kan inte finska bra als. Och själv kulturelt svensk. men ändå fick jag finskt medborgarskap så det borde inte vara ett så stort problem att deportera de oassimilerade.
2018-01-16, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J39
Väldigt skrämmande utveckling. Det ända sättet är mass deportering och repatering samt bara ge etniska svenskar barnbidrag. Problemen blir vill de oassimlierade 3generations och 4generations. Men jag själv är fjärde generations med finlandssvensk bakgrund min pappa är helsvenk och jag kan inte finska bra als. Och själv kulturelt svensk. men ändå fick jag finskt medborgarskap så det borde inte vara ett så stort problem att deportera de oassimilerade.
Om man bara ser det från praktisk-rationell synvinkel, ja. Men vem ska genomföra det, och vilka krafter och resurser krävs för att man på något sätt ska kunna se det som ett viabelt projekt? Vi vill ju inte ha en diktatur, så för att den ens i det lilla skalan genomföra delar av detta krävs det förmodligen att närmare 100% av svenskarna är med på att genomdriva det, det vill säga SD i majoritet, och lite till. Jag har svårt att se det i nuläget. Men det kan förstås förändras. Finnarna kan man lita på i alla fall Se dock till att hålla hårt i ditt finska pass, det kan behövas
2018-01-16, 11:14
Medlem
Citat:
Går det att få någon typ av länk på det?
Google är din bästa vän. Här är en debattartikel i ämnet.

https://www.dagenssamhalle.se/debatt/flyktingfragan-aer-inget-hassan-skaemt-12006

(något ålderstigen ser jag nu, 2014, innan explosionen)

Som man lätt inser, brådskar det att hamna rätt i opinionen för SD.
2018-01-16, 12:43
Medlem
Citat:
Det där lät mer som ett inlägg i en tråd av typen ”Hur länge innan svenskarna är i minoritet?”, vilket är en annan diskussion. Syftet var inte att alla skulle synkronisera sina rashygieniska armageddonklockor, utan att inventera utlandsföddas nuvarande etniska sammansättning för att kunna göra sig en bild av SDs potential bland dem. Det handlar trots allt om nära 1/5 av landets väljare. Ett svenskt 25%-parti som betackar sig för väljare med utländsk bakgrund är ett 20%-parti 1 sekund senare. Skillnaden i partisympati för SD mellan svensk/utländsk bg var nere i -1,5 pe i senaste SCB. För utlandsfödda kvinnor var den 2,1 pe högre.

Hade utlandsfödda de facto bestått av 95% MENA så skulle SD inte ha så stora chanser att bli en kioskvältare bland nysvenskar, men nu ser det ju dessbättre inte ut så. F.ö. räknade jag in 70k iranier bland araber/afrikaner, vilket var en grov förenkling vad beträffar SD-potentialen. Just bland iranier tror jag SD ligger förhållandevis bra till.

Du nämnde finnar. Well, två problem där... 1) medelåldern i den gruppen var 60 år 2010 (jfr 33 för irakier, 47 för juggar), och 2) deras valdeltagande är uselt på sina håll. Finntätaste kommunen Haparanda har lägsta valdeltagandet i Sverige sedan evigheter. Det kompenseras dock av att gruppen finnar är väldigt stor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in