2018-01-16, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Du svänger dig mycket med olika procentsatser. 99.999 och nu är det 90% av fallen.
Du menar i 90% av fallen som en familj på fyra personer hittas döda, så finns det ett avskedsbrev? Händer det dig ofta?

Enligt Wikipedia, och även min personliga erfarenhet, så är det ungefär en fjärdedel som lämnar någon form av brev när de tar sitt liv. Men då är det enskilda självmord. Nu pratar vi om en hel familj. Och du svänger dig med procentsatser? Jobbar du som utredare på FBI eller?
99.99% av föräldrar kan inte döda sina barn
Nej, det är du som inte läser rätt. Du blandar ihop två inlägg, 99.99% gällde en kommentar om hur många föräldrar som aldrig skulle kunna tänka sig att döda sitt barn, det var det jag menade att det är nog förmodligen långt större än 99.9999%, enligt känd statistik. Då det är mindre än 1:10 000 000 som gör det.

Det som gällde 90%
I ca 90% av alla utvidgade suicid med filicid så finns det avskedsbrev, ibland mycket korta sådana, men som räknas in till detta. Detta gäller de som enligt Resnick´s definition gör handlingen motiverat på altruistiska motiv. Så i dessa fall är det mer regel än undantag att det finns ett avskedsbrev, det var detta jag menade på att det hade både jag och vännen förväntat oss.
Citera
2018-01-16, 01:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
99.99% av föräldrar kan inte döda sina barn
Nej, det är du som inte läser rätt. Du blandar ihop två inlägg, 99.99% gällde en kommentar om hur många föräldrar som aldrig skulle kunna tänka sig att döda sitt barn, det var det jag menade att det är nog förmodligen långt större än 99.9999%, enligt känd statistik. Då det är mindre än 1:10 000 000 som gör det.

Det som gällde 90%
I ca 90% av alla utvidgade suicid med filicid så finns det avskedsbrev, ibland mycket korta sådana, men som räknas in till detta. Detta gäller de som enligt Resnick´s definition gör handlingen motiverat på altruistiska motiv. Så i dessa fall är det mer regel än undantag att det finns ett avskedsbrev, det var detta jag menade på att det hade både jag och vännen förväntat oss.

Du trollar ju bort sig själv. Varför är det inte 99.9% av alla filicid som det finns avskedsbrev? eller 38,7%? Källa på statistiken, annars kan du lägga ner procenthänvisningar och istället skriva "jag tror att..".
Citera
2018-01-16, 01:38
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surrexerunt
Men orka feltorka.

Depression är alltid dåligt mående i någon grad.

Må dåligt är inte alltid depression

Depression är en sjukdom som kan vara farlig för den som drabbas. Att vara deppig och inte må så bra för tillfället är inte någon sjukdom. En del blir väldigt deppiga, en kort tid om deras älskade fotbollslag inte vann en viktig match, eller att man inte fick jobbet man sökte, eller att ens partner lämnar dem.

Man kan vara väldigt ”nere” en tid om man drabbats av en massa negativa saker på kort tid. Man kanske håller sig undan ett tag, och inte vill träffa vänner. Man sitter bara hemma och tittar på dåliga filmer på dagtid. Men efter ett tag tröttnar de och ”tar sig i kragen.” Men en person med ”riktig” depression kan kanske inte kan ”ta sig i kragen över huvud taget.”

Det räcker inte med att någon säger: ”Kom igen nu, för fan... Ryck upp dig. Nu går vi ut i solen och tar en öl så ska du se att du mår bättre.”
Citera
2018-01-16, 01:39
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melkol
Säger inget om omfattningen de dagarna. Kanske bara var 1-2 timme per tillfälle lärarna var hemma hos flickorna. Typ 15-20 timmar per vecka. Dvs ingen 1,5 heltider.

Den äldsta dottern följde via tre lärare fyra dagar per vecka full läroplan med undantag för rent praktiska övningar. Lägg därtill lite transporttid för lärarna fram och tillbaka mellan skolan och flickornas hem. Om detsamma gäller för tre dagar till yngsta dottern - som sannolikt hade samma upplägg att följa läroplanen, men mellastadieelever har färre timmar än på högstadiet - Ja då kommer man nog väldigt nära 1 1/2 heltids lärartjänst.

Lärare har heller inga 40 timmar undervisning per vecka, brukar ligga kring 25.
Citera
2018-01-16, 01:40
Medlem
Citat:
Med tanke på pappans key note-event där han själv var huvudperson, och som han planerat under lång tid och som var en stor grej, mamman jobbade fram till jul, de julpyntade. Det finns ingenting överhuvudtaget som indikerar att de skulle ha planerat detta någon längre tid. I annat fall hade pappan, som enligt chefen var en pragmatisk typ och "brukar höra av sig om det är nåt", avbokat sitt stora event på förhand.
Om de har planerat detta under ett års tid eller under en veckas tid har ju inte så stor inverkan på utfallet. Dessutom så brukar de som planerar långt i förväg inte avslöja sig, så det är buissness as usual, för att inte någon ska larma till myndigheter eller anhöriga.

Jag tror inte vi kan dra så mycket slutsatser av att det såg ut som att inget var på gång, eller att allt var normalt beroende på hur man säger. Samma som med julpyntet är det ingen bra indikator om han verkade som att allt flöt på som vanligt, han kanske hoppades innerst inne att det inte skulle bli så hopplöst?
Citera
2018-01-16, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jewishuncle
Så de bryr sig om barnen. De pyntar för att barnen ska bli glada.
Sedan dödar de barnen.

Say what?
Du kan ha rätt så klart-de pyntar tillsammans -först för att göra barnen lite jul-glada, sedan blir det inte
glatt ändå trots, julpynt, klappar och allt såsom det ska vara.
Det blir sorgligt och allt ställs på sin spets.
Det är svårt att förstå även om man som utomstående försöker se någon förklaring.
Känner man inte personerna väl, och inte vet vad som varit svårt-så blir det omöjligt att förstå vad som hänt för till synes, finns ingen förklaring,
när jag inte känner till omständigheterna.
Citera
2018-01-16, 01:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Depression är en sjukdom som kan vara farlig för den som drabbas. Att vara deppig och inte må så bra för tillfället är inte någon sjukdom. En del blir väldigt deppiga, en kort tid om deras älskade fotbollslag inte vann en viktig match, eller att man inte fick jobbet man sökte, eller att ens partner lämnar dem.

Man kan vara väldigt ”nere” en tid om man drabbats av en massa negativa saker på kort tid. Man kanske håller sig undan ett tag, och inte vill träffa vänner. Man sitter bara hemma och tittar på dåliga filmer på dagtid. Men efter ett tag tröttnar de och ”tar sig i kragen.” Men en person med ”riktig” depression kan kanske inte ”ta sig i kragen över huvud taget.”

Det räcker inte med att någon säger: ”Kom igen nu, för fan... Ryck upp dig. Nu går vi ut i solen och tar en öl så ska du se att du mår bättre.”

Exakt. Det är enorm skillnad på en vardagsdepression och klinisk depression. Sedan kan man ta det ett trappsteg till, och säga att även om man har en "riktig" depression, så går man inte och mördar sina familjemedlemmar hur som helst, hux flux.
Citera
2018-01-16, 01:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Om de har planerat detta under ett års tid eller under en veckas tid har ju inte så stor inverkan på utfallet. Dessutom så brukar de som planerar långt i förväg inte avslöja sig, så det är buissness as usual, för att inte någon ska larma till myndigheter eller anhöriga.

Jag tror inte vi kan dra så mycket slutsatser av att det såg ut som att inget var på gång, eller att allt var normalt beroende på hur man säger. Samma som med julpyntet är det ingen bra indikator om han verkade som att allt flöt på som vanligt, han kanske hoppades innerst inne att det inte skulle bli så hopplöst?

Jo visst, men det kan man också dra en slutsats av. Bristen på "hjälpsökeri". Dessutom måste de då ha duperat hemlärarna helt fullständigt.
Citera
2018-01-16, 01:47
Medlem
Jewishuncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Du kan ha rätt så klart-de pyntar tillsammans -först för att göra barnen lite jul-glada, sedan blir det inte
glatt ändå trots, julpynt, klappar och allt såsom det ska vara.
Det blir sorgligt och allt ställs på sin spets.
Det är svårt att förstå även om man som utomstående försöker se någon förklaring.
Känner man inte personerna väl, och inte vet vad som varit svårt-så blir det omöjligt att förstå vad som hänt för till synes, finns ingen förklaring,
när jag inte känner till omständigheterna.

Oj herregud ja alla som varit på släktkalas vet ju hur dålig stämning det kan bli när man inte får presenten man önskar. Har det inte nog innan dess så!

Gällande förklaring tycker jag vi ska låta sannolikheten tala, att de har en dödlig sjukdom nästan allihop är så ofantligt liten, medan det finns en del andra saker som då är betydligt mer sannolikt. Dock om här sitter någon anhörig av någon konstig anledning och känner att om det kommer ett dåligt inlägg som sätter allt på sin spets låter jag dessa spekulationer vänta.
Polisen kommer dock inte ge ett facit så detta kommer bli en ändlös historia.
Citera
2018-01-16, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eliini
Vet att ett par användare diskuterade det här i början av tråden, men senare har
pappan beskrivits som kärnfrisk - från fysisk sjukdom. Det första jag reagerade på var O.H's utseende, närmre bestämt avsaknaden av hår. Alternativt väldigt ljusa, tunna fransar och bryn i kontrast till de mörka ögonen.

Blir ännu mer fundersam över detta då en användare publicerar en bild på O som ung, där med en stor, mörk kalufs, och vad jag kan tyda, mörkare hårväxt i ansiktet också. https://minfil.org/Gdn4y0d5b8/933FD4FC-C101-40ED-B138-6A14AA9340D8.jpeg

Sedan tittar jag på bilder på hans syster och ser att hon ser ljus ut, fast med samma mörka ögon...

Hm. Jag vet inte.
Tanken har slagit mig. Men det får bara inte bli fler sjukdoms-spekulationer.
Citera
2018-01-16, 01:52
Medlem
Jewishuncles avatar
Sedan gällande ordet "tragedi" i media. Vill inte gå in i specifika detaljer men det där har jag sett i media när det har handlat om en part ENBART. Familjetragedi, när det egentligen bara var en part som stökade till den graden att personen gick av hädan.
Senast redigerad av Jewishuncle 2018-01-16 kl. 02:00.
Citera
2018-01-16, 01:52
Medlem
Citat:
Du trollar ju bort sig själv. Varför är det inte 99.9% av alla filicid som det finns avskedsbrev? eller 38,7%? Källa på statistiken, annars kan du lägga ner procenthänvisningar och istället skriva "jag tror att..".
Jag svarade på #superflax's inlägg när jag skrev mer än 99.99%

Frekvensen avskedsbrev i utvidgade självmord med filicid inräknat ligger på ca 90% av de som har landat inom gruppen altruistiska motiv inom forskningen. Det är inte vad jag tror, det är vad man har sammanställt genom forskning. Begriper du inte, så bergiper du inte. Jag kan inte riktigt göra en mening för dummies
Senast redigerad av scheele 2018-01-16 kl. 01:54. Anledning: fixade hyperlänken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in