2018-01-16, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firewalk
Utan att lägga någon personlig vikt vid följande inlägg som publicerats på LinkedIn:

Länk: https://www.linkedin.com/pulse/tribute-osk*r-h*nk*w-el*on*r-krist*fferss*n/

Det verkar som han var på väg att få sin ansökan godkänd till professor.

EDIT: Stavfel.

Denna ganska vidriga text gicks igenom igår.
Citera
2018-01-16, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Förlåt att jag frågar men det är lite svårt att förstå på vilket sätt flickorna var så svårt sjuka?

Barnen har enligt någon granne setts stoja i poolen i somras. Yngsta dottern följde med pappan till affären i mellandagarna och såg ut som vanligt - inte rullstolsburen eller liknande. Hon har i skolan beskrivits som social och nyfiken.
Man har diskuterat en ökad skolnärvaro framöver för döttrarna och man planerade för deras gymnasieskolgång,

Om döttrarna fick skolundervisning, inte av särskolelärare utan verkar ha fått det via de ordinarie lärarna borde de inte mentalt vara så sjukliga. Fysiskt verkar de ha kunna stoja i poolen och för den yngre även gå till affären bara veckan före.

På vilket sätt har dessa två flickor på 11 och 14 år varit svårt sjuka och uppenbart sjuka när man träffat barnen? Det är liksom svårt attt få ihop.

EN grannes observation.

Du kanske skulle läsa tråden från början.
Citera
2018-01-16, 00:06
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Jag har som sagt en bild av vad som har hänt som jag tror är korrekt, jag har redogjort för det i tråden, även att det kommer från en insatt person.
Tack för ett sansat inlägg och för att du delar med dig av det du fått veta.

Har du alltså fått bekräftat att det finns ett avskedsbrev eller en videoupptagning?

Jag har svårt att ta in att det skulle vara ett gemensamt beslut. Ännu svårare att acceptera att barnen skulle varit delaktiga i detta gemensamma beslut. Är du säker på att detta är vad familjen har förmedlat till eftervärlden?
Citera
2018-01-16, 00:06
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flash-999
Eller om familjen är i "djup kris" och samtliga tragiskt döda någon vecka senare, då kanske man faktiskt har skippat julpyntet detta år utan att för den sakens skulle vara med i scientologerna.

Sedan vet jag förstås inte om de var det eller ej, men om detta är den enda "ledtråden" så är det minst sagt ytterst svag och ogrundad spekulation.

Man hade en adventskrans på ytterdörren till familjens hus i alla fall. Dörren hade "julpyntats".
Citera
2018-01-16, 00:07
Medlem
gp1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Nej på bägge dina frågor. Vi vet inte vad de led av, kronisk trötthet är ju ingen specifik diagnos utan kan väl peka på flera olika diagnoser. Narkolepsi tror jag inte de hade, jag har inte hört talas om en enda person med narkolepsi som måste begränsas till hemmet på detta vis som flickorna verkar ha gjort.

Detta är inte troligt, jag ska berätta varför:

1. Narkolepsi är inte överdrivet svårt att diagnosticera, och barnen har såvitt jag vet inte bekräftats ha narkolepsi utan "kronisk trötthet" vilket inte är en specifik diagnos.
2. Narkolepsi begränsar en inte till hemmet på det vis som skett för flickorna
3. Om deras trötthet är en biverkning av vaccinet skulle de väl begränsas till hemmet 2009-2010, dvs precis efter de fått sprutan, istället för flera år senare. Det går inte ihop.

Jag har inte skrivit att flickorna hade narkolepsi. Det ända vi vet är att en var väldigt sjuk den andra misstänktes få samma symptom (om jag minns rätt) och att läkarna hade svårt att diagnosticera vad de led av. Jag kan ha fel men bara hopplöshet driver en till döden. Hopplöshet att ens barn blir friska någon gång och att man själv har orsakat eländet. I de flesta fall kämpar föräldrarna till sista droppen av hopp att hitta botemedel men skuldkänslorna är svåra att klara.
Citera
2018-01-16, 00:08
Medlem
74TOZI74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Poliserna som hade varit i huset erbjöds psykologhjälp efteråt så det var nog en fasansfull scen i huset när de gick in. Det har talats en del om knivar och blod. En tanke jag har är att om barnen tog sina liv först så kan de ha snittat handlederna. I så fall blir det ju en hel del blod. Man skulle kunna tänka sig att de först tog en överdos av något läkemedel och sedan snittade. Skulle det vara pappan som har knivskurit barnen till döds så är det svårt att betrakta det som barmhärtighetsmord.
De lär få professionel hjälp oavsett om det sett fasansfullt ut eller inte.
Citera
2018-01-16, 00:09
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randigaladan
Som det ser ut finns det väl bara några teorier

1 familjen har kommit överens tillsammans om att avsluta sina liv.

2.pappan har avslutat allas liv utan att någon av dem ens vet om vad han tänker

3.mamman har avslutat allas liv utan att någon annan vet om vad hon tänker.

(4) skulle vara barnen, men det tvivlar jag starkt på.

5 mamman o pappan har tillsammans bestämt att avsluta sina egna och barnens liv.

Utomstående kan vi stryka enligt pressen.
Så vad av ovanstående har hänt tror ni?

Jag tror 5:an, men jag tycker också att 3:an har något för sig.

Jag mindes just en sak, och det slog mig att om paret var tajt och delade allt så lär mamman ha förstått hur mycket karriären betydde för maken och hur nära han var en professorstitel. Jag hade väl motsatt idé ett tag men det verkar ju som om paret kom väldigt bra överens. Om mamman tagit barnen med sig i döden av en form av välvilja till maken (förutsatt att de var dödsdömda), vare sig detta var i "klarsyn", förvirring, desperation eller något halvkvädet resonemang med maken under hösten så kan han ju ha bestämt sig för att följa dem när han insåg att professorstiteln inte längre skulle kännas lika lustig.
Citera
2018-01-16, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Man hade en adventskrans på ytterdörren till familjens hus i alla fall. Dörren hade "julpyntats".
Fel. Varför säger du det?
Det var en träkrans som inte hade något med jul eller någon annan högtid att göra.
Det är med sådana här slarviga uttalanden vi får massa trådsanningar som ingen är betjänt av.
Citera
2018-01-16, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
EN grannes observation.

Dessutom, har inte både tidningar och Skola angett att barnen var rejält sjuka, varför ältar vi misstänksamhet mot att de skulle vara sjuka när detta redan finns svart på vitt?

Visst ena dottern, yngsta var det väl? Hade fått diagnos sent, men likväl när man redan har en lärare som har hemundervisning så är det inte svårt att fatta beslut om att båda barnen ska få hemundervisning.

Sedan en annan viktig sak som inte framkommit i tråden:
De var givetvis inte "hemmasittare" som flera sagt att de var, eller liknat deras situation med, de var allvarligt sjuka. Jag vill påstå att i nästan alla sådana fall handlar hemundervisning om att sakta ge uppgifter som inte blir för mycket, men man har från skolans sida redan accepterat att man pausar deras skolgång i realiteten. Hemlärarens uppgift är oftast i dessa lägen mer en social kontaktperson med uppdrag att motivera eller påskynda återgång till skolgång i helklass eller med assistent men i skolans miljö.
Citera
2018-01-16, 00:13
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
EN grannes observation.

En person hade sett barnen stojandes i poolen i somras och en annan person såg Moa och pappan i affären i mellandagarna. Det blir två utomstående personer som sett fysiskt inte svårt sjuka barn.

Man har haft fyra resp tre dagars skolundervisning per vecka i hemmet. Enligt rektorn följde den äldsta dottern fullständig undervisning enligt skolplanen i hemmet med undantag för rent praktiska övningar. Man har även skissat planering för mer närvaro i skolan och framtida gymnasieutbildning för henne.

Det stämmer helt enkelt inte med uppgifter om mycket svårt sjuka barn.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gp1
Jag har inte skrivit att flickorna hade narkolepsi. Det ända vi vet är att en var väldigt sjuk den andra misstänktes få samma symptom (om jag minns rätt) och att läkarna hade svårt att diagnosticera vad de led av. Jag kan ha fel men bara hopplöshet driver en till döden. Hopplöshet att ens barn blir friska någon gång och att man själv har orsakat eländet. I de flesta fall kämpar föräldrarna till sista droppen av hopp att hitta botemedel men skuldkänslorna är svåra att klara.

Läs min tredje punkt. Du skrev "OM föräldrarna vaccinerade sina barn och sig själv och detta resulterade i en utlösande faktor för sjukdomsfall hos barnen." och jag menar alltså att även ifall det är en okänd/sällsynt sjukdom bör ju insjuknandet ha börjat kort tid efter att de blev vaccinerade, alltså runt 2009-2010 och inte 2016 som sägs vara det år då minsta flickan började med hemundervisning.

Annars skulle jag kunna hålla med dig om att det hade varit en trovärdig förklaring till hela historien.
Citera
Medlem
Citat:
Jag tror det är som du säger, det är just därför många poliser blev berörda. Allt var ordnat, barnen nedbäddade med gosedjuren, hustrun nedbäddad ... Allt med varsam hand.

Sedan hängde han sig.

Som dom bestämt.

Fy fan, om föräldrarna övertalat barnen att ta livet av sig. Då får det allt vara en bra vidrig diagnos de har, men yngsta barnet gissade de bara om...? Kom det en definitiv diagnos på total hjärnkollaps för flickorna, så för all del... men nu var ju planen att de långsamt skulle återvända till skolan. Varför glömmer alla i tråden hela tiden? Vad är det för dödslobby som nästlat sig in???
Senast redigerad av rappytt 2018-01-16 kl. 00:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in