2018-01-15, 22:05
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Därför att vi diskuterar om det föreligger en bostadsbubbla som håller på att spricka nu. Vi diskuterar inte om det fanns en bostadsbubbla när vi föddes som ska spricka lagom tills vi dör.

Frågan gällde påståendet att det bara är en bubbla ifall det är dyrare att äga än att hyra. Jag frågar om det inte ser ut att vara så för närvarande.

Om någon skulle flytta till Sthlm i morgon för att bo här i två år pga tillfälligt arbete och funderade mellan att köpa en bostadsrätt eller hyra en lägenhet i andrahand. Hur tycker ni den personen borde göra när han/hon räknar på alternativen? Finns det någon här i tråden, som verkligen, helt ärligt, skulle rekommendera den personen att köpa?

Ni som tror på en bostadsbubbla behöver inte svara. Ta en drink istället.
2018-01-15, 22:11
Medlem
Mess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Vem är det då som växlar till sig SEK?

Är det möjligen de som skall köpa det vi exporterar?

Kommer vi att exportera mindre?
Om inte varför skulle växelkursen falla?

1. Måste det vara någon?, annat än en looser?
2. Billigt blir det för dem ja, (och där kommer du försvara kronraset och säga det är ett måste för exporten, den sovande dumsvensken får du med dig också)
3. För att sådana som jag och hundratusentals andra systematiskt växlar bort våra innehav i SEK samtidigt som sedelpressarna går på maxvarv för att betala insättningsgarantin då bankerna faller en efter en när väl bostadsprisernas nedgång nått den kritiska gränsen för respektive bank. Och givetvis när Maggan och Ingves återigen sänker räntan till nya rekordlåga nivåer.

Allt ovan förstår dagisungar, varför skall det vara så svårt för dig att fatta?.

Skulle jag kunna blanka Sverige som land hade jag gått ALL IN på precis allt jag äger.
2018-01-15, 22:15
Medlem
Citat:
Booli har inte heller sänkt värderingen på min villa. Tvärtom höjt den något varje månad fram till nu.
Booli ägs av statliga SBAB, att dom hela tiden höjer värderingen på din villa kanske ska ses som en del av det psykologiska försvaret? Det som nu pågår kan antas sätta skräck i staten & kapitalet, i krig och kärlek är allt tillåtet.
2018-01-15, 22:21
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Frågan gällde påståendet att det bara är en bubbla ifall det är dyrare att äga än att hyra. Jag frågar om det inte ser ut att vara så för närvarande.

Och varför valde du då att räkna på en prisförändring från förra året om det är från nu du vill beräkna kostnaden?
2018-01-15, 22:27
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Och varför valde du då att räkna på en prisförändring från förra året om det är från nu du vill beräkna kostnaden?
Naturligtvis för att bubblan var som mest uppblåst då. Om det aldrig har varit någon bubbla så borde du väl inte ha några synpunkter på det?
2018-01-15, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Dessa bostadsutvecklare har köpt på sig mark/byggrätter alldeles för dyrt. Däri består deras felspekulation, och för den måste de betala nu när kraschen kommer. Det är bara att bita i det sura äpplet. Under många år gick dessa markköp alldeles utmärkt, och utvecklarna har tjänat stora pengar som sedan länge är utdelade till aktieägarna. Nu gäller det att ta smällen och sänka priserna. Gör man inte det, så är det politikernas skyldighet att se till att markförsäljningarna fortsätter till lägre priser, och att därmed nya byggare kommer att kunna bygga billigt. För folket är det just denna utveckling som är önskvärd.

Som jag sa, fram till nu har bostadsutvecklarna i de flesta fall inte sänkt sina priser med en krona. När de har sänkt 50% eller så, dvs när vi är på 2011-2012 års priser, vilka redan var höga, ja då kan det va läge att göra marknadsdiskussionen till en politikdiskussion.

Nu bör politikerna låta denna krasch rulla vidare och låta bostadsutvecklare och banker ta sina förluster. Samtidigt är det viktigt att hålla igång byggandet genom att hela tiden ställa ny mark till förfogande till högstbjudande. Mark som kommer att bli billigare och billigare, och ge folket allt billigare boende. Detta är en BRA utveckling för Sverige, och för marknadsekonomin i Sverige.

Kommuner har ekonomiska åtaganden vid exploatering, det finns väl vissa områden där man skulle kunna bygga nytt utan att det kostar skjortan, Hemfosa är ju ett exempel, då det redan finns pendeltågsstation och det är väl typ den minst använda stationen i hela systemet. Kymlige är ett annat exempel...

Citat:
Kymlinge är en ej färdigbyggd station i Stockholms tunnelbana inom Sundbybergs kommun. Den ligger mellan Hallonbergen och Kista på Blå linjens Akallagren, i skogsområdet Kymlinge med utsikt över Igelbäckens dalgång. Stationen ligger mitt i ett stort och lokalt välkänt motionsområde, Ursvik, och ett flertal motionsspår leder över och runt stationen.

Mycket mark som kan verka byggbar är inte byggbar, glöm t ex grönområdena inne i centrala Stockholm, det är ett gigantiskt riksintresse=nationalstadsparken.
2018-01-15, 22:31
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Naturligtvis för att bubblan var som mest uppblåst då. Om det aldrig har varit någon bubbla så borde du väl inte ha några synpunkter på det?

Din motivering var att du vill se kostnaden att bo nu, och då var frågan varför du utgår från pristoppen från förra året. Förra året är inte nu.
2018-01-15, 22:36
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Din motivering var att du vill se kostnaden att bo nu, och då var frågan varför du utgår från pristoppen från förra året. Förra året är inte nu.
Om man ska äga en lägenhet nu (och jämföra BRF-avgift, räntekostnad, värdeminskning och mäklaravgifter vid framtida försäljning vs vad det kostar att hyra i andrahand) så måste man väl ha köpt den någon gång?

Eller ska vi jämföra om det är dyrast att skaffa en bostadsrätt eller en andrahandslägenhet nu? Okej, en 2:a kostar 3000000 kr att köpa och 12000 att hyra. Det är dyrare att köpa.
2018-01-15, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Om någon skulle flytta till Sthlm i morgon för att bo här i två år pga tillfälligt arbete och funderade mellan att köpa en bostadsrätt eller hyra en lägenhet i andrahand. Hur tycker ni den personen borde göra när han/hon räknar på alternativen? Finns det någon här i tråden, som verkligen, helt ärligt, skulle rekommendera den personen att köpa?

Ni som tror på en bostadsbubbla behöver inte svara. Ta en drink istället.

Hyra andrahand såklart.
Om det fanns möjlghet att kostnadsfritt föräkra sig mot boprisfall vore det kanske annorlunda, men även då skulle man behöva ta med mäklaravgift som extra kostnad, utslaget på två år blir det ett antal tusen i månaden, måste de sälja befintligt boende för att finansiera köpet blir mäklarkostnaden än högre.
Du vill heller inte sitta på ett lånefinansierat köp och behöva sälja vid en given tidpunkt.
Givetvis vore förstahandskontrakt bäst, jag tycker ofta att det är märklgt att allianspolitiker som pratar sig varma för att flytta över hela Sverige för att jobba inte kan se att det leder till ökat behov av hyresrätter.
2018-01-15, 23:36
Medlem
slemhogs avatar
Man ser i penates grafen att priserna gått upp lite sen början av januari. En del folk vill nu köpa innan amorteringskravet och när priserna sjunkit 15%. Bulltrapen är här i januari precis som jag förutspådde och det kommer gå upp 3-5% nu till februari. Sen fortsätter ett fleråritgt ras och lågkonjunktur och börskrasch med räntehöjningar.

Vi ser nu en döende fisk som sprattlar till lite i ett försök ta sig ur ekan ner i sjön igen, snart är den avliden.
2018-01-16, 00:45
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ja. Att han utgår från mätdata och räknar på det.
Hittar du någon brist?

Och du är nöjd med de mätdata han har valt och hans beräkningar?

Eller är du nöjd med att han valt någon form av mätdata och gjort någon form av beräkningar?
2018-01-16, 00:57
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Man ser i penates grafen att priserna gått upp lite sen början av januari. En del folk vill nu köpa innan amorteringskravet och när priserna sjunkit 15%. Bulltrapen är här i januari precis som jag förutspådde och det kommer gå upp 3-5% nu till februari. Sen fortsätter ett fleråritgt ras och lågkonjunktur och börskrasch med räntehöjningar.

Vi ser nu en döende fisk som sprattlar till lite i ett försök ta sig ur ekan ner i sjön igen, snart är den avliden.

Nja, enligt någon sätt att mäta kommer denna eventuella återhämtning också kunna räknas som stiltje. ;-)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in