2018-01-15, 23:06
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ja, visst blir det otroligt konstigt. En vanlig hygglig medelklassfamilj, utan påvisbara problem och med god ekonomi. En pappa mitt i en spikrak karriär uppåt. Båda poppis på jobbet, och dessutom experter på sina egna områden. Fosterson under en tid, som vittnar om deras vänlighet och omtänksamhet. Herregud, vad fan hände egentligen?

Ja, vad hände? Ju mer jag funderar på det så KAN det inte ha rört sig om barnens sjukdom (ar). Ser framför mig att hur det än skulle gå för barnen i framtiden, rent medicinskt alltså, så fanns det tak över huvudet, stöd från samhället, pengar till försörjning.

Vad jag menar är att barnen hade väl kunnat "bo hemma" resten av sina liv om det behövdes.

Såvida inte deras sjukdom innebar ett gravt lidande för dem, men så uppfattar jag verkligen inte sjukdomsbilden av det som har framkommit i media.

Någon (för oss) okänd faktor har utlöst detta handlande hos någon av föräldrarna. Nej, jag tror inte att de har gjort detta i samförstånd och det baserar jag på nicket "Stefan S" (tror jag det var) som sammanställt statistik över Familicid och det finns inga kända fall med två föräldrar som mördar sina barn i samförstånd.
Senast redigerad av allegrageller 2018-01-15 kl. 23:12.
Citera
2018-01-15, 23:08
Medlem
Som det ser ut finns det väl bara några teorier

1 familjen har kommit överens tillsammans om att avsluta sina liv.

2.pappan har avslutat allas liv utan att någon av dem ens vet om vad han tänker

3.mamman har avslutat allas liv utan att någon annan vet om vad hon tänker.

(4) skulle vara barnen, men det tvivlar jag starkt på.

5 mamman o pappan har tillsammans bestämt att avsluta sina egna och barnens liv.

Utomstående kan vi stryka enligt pressen.
Så vad av ovanstående har hänt tror ni?
Citera
2018-01-15, 23:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Ja, då var de alltså inte så sjuka ändå. Någon skrev att de var så sjuka att de skrek på grund av sina smärtor och nu var de trötta men klarade av att vara ensamma tillsamnans hemma och göra basala sysslor. Märkligt.
Och varför skulle dessa fantastiska föräldrar bli så otroligt pressade av barnens trötthet att en av dem eller båda två bestämmer sig för att mörda barnen?
Det är just precis det vi försöker luska ut.
Varför hände det här ?
Citera
2018-01-15, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wiljan
Jag blir förvånad att många tror (eller vill) att det skall vara ett mördarmonster som varit i farten....!?

Det kanske är lättare att förstå en tragedi som denna genom att fantisera ihop det ena mer fasansfulla än det andra?

Ibland går människor sönder. Till och med omtyckta och snälla människor.

Jag ser en familj som levt med enorm negativ press i sina liv under många år. Brutits ner sakta men säkert.

För vissa säger det stopp och för andra inte. Hade vi vetat förför somliga hamnar i en återvändsgränd så hade vi aldrig behövt läsa om liknande historier.

Men visst. Det är mycket enklare och mer FB-coolt att fantisera om en blodtörstig och kallblodig mördare än att empatiskt föreställa sig en omtyckt och godhjärtad människa som gått sönder.

Obs: om du nu läst detta inlägg och får för dig att jag tycker mord är ok så tänker jag inte ens bemöda mig att svara.
Mycket bra skrivit. "Ibland går människor sönder" och "Brutits ner sakta men säkert" sammanfattar händelsen bra. Utåt har de fortsatt hålla masken och därför har ingen heller förstått hur pass dåligt de mådde men innanför de stängda dörrarna har med all säkerhet maskerna fallit. Ingen vet hur mycket bråk, gråt, förtvivlan, galenskap och planering som pågick där bakom lykta dörrar. Hoppas bara att flickorna slapp känna smärta och hoppas att de inte förstod vad de skulle utsättas för utan att de fick somna in som om det vore en vanlig kväll.
Citera
2018-01-15, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Ja, vad hände? Ju mer jag funderar på det så kan det inte ha rört sig om barnens sjukdom (ar). Ser framför mig att hur det än skulle gå för barnen i framtiden, rent medicinskt alltså, så fanns det tak över huvudet, stöd från samhället, pengar till försörjning.

Vad jag menar är att barnen hade väl kunnat "bo hemma" resten av sina liv om det behövdes.

Såvida inte deras sjukdom innebar ett gravt lidande för dem, men så uppfattar jag verkligen inte sjukdomsbilden av det som har framkommit i media.

Någon (för oss) okänd faktor har utlöst detta handlande hos någon av föräldrarna. Nej, jag tror inte att de har gjort detta i samförstånd och det baserar jag på nicket "Stefan S" (tror jag det var) som sammanställt statistik över Familicid och det finns inga kända fall med två föräldrar som mördar sina barn i samförstånd.
Tror inte att pappan läste statistiken innan detta hände. Inte mamman heller. Det finns en första gång för allt. Även om jag tror att pappan är GM här. Ensam.
Citera
Medlem
SeanAverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randigaladan
Som det ser ut finns det väl bara några teorier

1 familjen har kommit överens tillsammans om att avsluta sina liv.

2.pappan har avslutat allas liv utan att någon av dem ens vet om vad han tänker

3.mamman har avslutat allas liv utan att någon annan vet om vad hon tänker.

(4) skulle vara barnen, men det tvivlar jag starkt på.

5 mamman o pappan har tillsammans bestämt att avsluta sina egna och barnens liv.

Utomstående kan vi stryka enligt pressen.
Så vad av ovanstående har hänt tror ni?

Man kan ju bara gissa så jag säger 50/50 mellan 2 och 3
Citera
Medlem
Koppykatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Ja, då var de alltså inte så sjuka ändå. Någon skrev att de var så sjuka att de skrek på grund av sina smärtor och nu var de trötta men klarade av att vara ensamma tillsamnans hemma och göra basala sysslor. Märkligt.
Och varför skulle dessa fantastiska föräldrar bli så otroligt pressade av barnens trötthet att en av dem eller båda två bestämmer sig för att mörda barnen?

Det är just denna motsättning i framställningarna som verkar vara pudelns kärna.

Å ena sidan livsvärde noll , å andra sidan gott om hopp o funktion.

Alltså att bilderna och framställningarna är så skiftande från olika håll är i sig varningssignaler.
Citera
2018-01-15, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Det är just precis det vi försöker luska ut.
Varför hände det här ?

Det finns ju en video-film som förklarar allt, enligt ett inlägg igår.
Citera
2018-01-15, 23:14
Medlem
Jag tror att detta handlar om föräldrarnas relation och inte om sjukdomar. Jag tror att det handlar om svartsjuka från hans sida och han dödar dem som straff eller hur det nu ska beskrivas.
Citera
2018-01-15, 23:15
Medlem
[quote=fisk123|62924701]Ni som snöat in er på att det måste finnas läkarintyg / skriftligt belägg för hemundervisning har helt fel... Det är inte alls ovanligt med hemundervisning idag då vi har extremt många s.k "hemmasittare" i grundskolan.

Hemundervisning innebär att en lärare eller elevassistent kommer hem 1-5 ggr i veckan i någon timma i taget, oftast på eftermiddagar, och undervisar hjälpligt... Fokus är att eleven skall nå målen i kärnämnena.

Det räcker med ett rektorsmöte och att elevhälsoteamet på skolan är överens om att eleven behöver hemundervisning så erbjuds detta. Beslutet ska såklart protokollföras och finnas i någon form av särskild anpassningsplan och/eller åtgärdsprogram men långt ifrån alltid är så fallet.[/QUOTE

Ja du har faktiskt rätt. Men det ska finnas synnerliga skäl. Vet en elev som fick hemundervisning en period för att den var med i en filminspelning under dagtid. Hemmasittare kan få en period.
Men målet då är att det är under en begränsad period och elevenska tillbaka till skolan.

Om det är medicinska skäl och man har svårt att de tillbakagång till skola inom nära framtid-då vill det ändå till ett intyg som styrker det. Annars skulle det finnas föräldrar som skulle vilja ha hemundervisning, av bekvämlighetsskäl.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Mycket bra skrivit. "Ibland går människor sönder" och "Brutits ner sakta men säkert" sammanfattar händelsen bra. Utåt har de fortsatt hålla masken och därför har ingen heller förstått hur pass dåligt de mådde men innanför de stängda dörrarna har med all säkerhet maskerna fallit. Ingen vet hur mycket bråk, gråt, förtvivlan, galenskap och planering som pågick där bakom lykta dörrar. Hoppas bara att flickorna slapp känna smärta och hoppas att de inte förstod vad de skulle utsättas för utan att de fick somna in som om det vore en vanlig kväll.
Precis så.
Citera
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag vet av egen erfarenhet att man ibland kan känna ilska mot någon trots att denne är svårt sjuk, men det kan vara tabu att tala högt om. Jag kan tänka mej att GM i ett tillstånd av utbrändhet och hjälplöshet exploderat av raseri och ger utlopp för uppdämd besvikelse och ilska. Jag arbetar i vården och har även träffat dementa vilka har blivit slagna av deras partner i hemmet pga att den vårdande parten inte orkat med situationen längre. En kärleksfull vårdande situation har gått överstyr.

Personer som tagit på sig för mycket ansvar, inte haft avlösning och ingen som reflekterat över varningssignalerna. Varningssignalerna är att någon tror sig kunna sköta någon 24/7.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in