2018-01-15, 22:03
Medlem
Crossmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaggyme
Det enda som verkar sjukt i den här historien är föräldrarnas klanderfria CV och dom lovord som strös över dom från chefer, medarbetare och till och med lärarna i skolan. Så här perfekta människor finns inte och finns dom så tar dom inte livet av sina egna barn. Det yttre dom var så måna om att visa upp såg förmodligen ut som motsatsen i hemmamiljön. Jag tycker det lutar åt att barnen var de friskaste i den här familjen. Det här slutade ju värre än familjen Adams (om nu någon minns den serien).
Det är helt normalt beteende att tala väl om människor som nyligen dött. Inget tyder på att de var överdrivet perfekta, snarare att de uppfattades som helt vanliga, välanpassade människor, Folk rotade inte i det för att de inte såg någon anledning. Uppenbarligen slog någonting slint mot slutet ja, men det är precis därför historien är så uppseendeväckande.
Citera
2018-01-15, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Den äldsta skulle fylla femton år. Då kan man vara hemma själv med sin lillasyster då och då. Och visst kan en lärare komma hem själv till barnen och undervisa. Förstår inte problemet?
Inte om man är så sjuk att man aldrig kan gå till skolan pga en svår kronisk fysisk sjukdom.
Om två så sjuka barn tvingas vara hemma från skolan på heltid, konstant, borde en vårdnadshavare alltid vara hemma. Det hänger inte ihop.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det var ngn fråga om han var berättigad i den åldern, det är sant. Jag upplevde honom som trovärdig men man kan ju aldrig vara säker.

Fosterbarn? Njäe, tror inte det.
shadowStepz inlägg som börjar 3597.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Vad du tycker är inte intressant utan docentens ord är liksom grunden vad som gäller för hemundervisning. Det återstår att se helt enkelt och jag tror huvuden kommer rulla i detta fallet för det finns ingen logik i att låta ett barn hemundervisas i flera år utan att visa upp att man försökt med alla medel att dottern ska återvända till skolan. Det är kostsamt och inget som görs för att du råkar tycka det.
Det är inget tyckande vad styrdokumenten säger. Det är fakta.

Och inte heller din idol docenten påstår att fastslagen diagnos eller ej ska vara avgörande.

Som sagt, det är möjligt att det tagits ett felaktigt beslut. Dock i så fall utifrån den sammantagna bilden, inte just baserat på diagnos eller ej. Det kommer förhoppningsvis framtida kartläggningar och utredningar att visa i så fall.
Citera
Avslutad
Jösses, efter ha läst vad båda Oskar och Hannas kollegor skrivit om sin kollega, är jag inte längre säker på vem som är mördaren.

Är det verkligen bekräftat att en person i familjen hängde sig själv och resten mördades med kniv?
Citera
2018-01-15, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det var ngn fråga om han var berättigad i den åldern, det är sant. Jag upplevde honom som trovärdig men man kan ju aldrig vara säker.

Han skrev senare att han lämnade familjen som 17-åring, och sade att han slant på tangenterna första gången han skrev (lite i hatten).

Men jag uppfattade honom också som trovärdig.
Citera
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenjoh75
Det är inget tyckande vad styrdokumenten säger. Det är fakta.

Och inte heller din idol docenten påstår att fastslagen diagnos eller ej ska vara avgörande.

Som sagt, det är möjligt att det tagits ett felaktigt beslut. Dock i så fall utifrån den sammantagna bilden, inte just baserat på diagnos eller ej. Det kommer förhoppningsvis framtida kartläggningar och utredningar att visa i så fall.

Så då kan du delge oss beslutsunderlaget kanske? Gärna i verifierbar form om inte så inte intressant.

Citat:
Ursprungligen postat av Guy86
Jösses, efter ha läst vad båda Oskar och Hannas kollegor skrivit om sin kollega, är jag inte längre säker på vem som är mördaren.

Är det verkligen bekräftat att en person i familjen hängde sig själv och resten mördades med kniv?
Frågar du tråden är det sant, och frågar du mig finns det inte underlag för något alls av vare sig knivar eller hängning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Nja, inte direkt va. Hon anser att det är konstigt i det specifika fallet att man inte sett varningssignalerna. Eftersom det är så lösa boliner i fallet som det för tillfället är, så vet man ingenting angående skolans ärendehantering av föräldrarnas drivenhet gällande hemundervisningen.
Hon pratar inte enbart generellt så du får läsa lite till.

Har läst det men det förbjuder ju inte lektorn i barns utsatthet att ifrågasätta skolan. Om du anser det är det ju inte jämförbart direkt eftersom det handlar om expertis som uttalar sig och dom går inte efter vad dom tycker.

Tror nog inte att hon har haft tillgång till läkarutlåtande osv. för att kunna avgöra om det fanns eller inte fanns särskilda skäl till hemundervisning lång tid för dessa barn. Det finns för barn från 5-6 klass ren distansundervisning helt över nätet som är godkänt i vissa fall.
Citera
2018-01-15, 22:06
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Fosterbarn? Njäe, tror inte det.
shadowStepz inlägg som börjar 3597.

Inte?

Glömde ett inte i min kommentar också ser jag.
Citera
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:

Nej
Citera
Medlem
Crossmacks avatar
Citat:

Nej, det är det inte. Spekulationer och rykten som kanske stämmer, men inget bekräftat.
Citera
2018-01-15, 22:07
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu
Han skrev senare att han lämnade familjen som 17-åring, och sade att han slant på tangenterna första gången han skrev (lite i hatten).

Men jag uppfattade honom också som trovärdig.

Det är ibland svårt att minnas rätt år / ålder.

Nån dissade nyss här ovan. Vad vet man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in