2018-01-15, 21:08
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
De går alltid att förbättra. Ser du några allvarliga brister i metoden?

Det var du som kallade det seriöst. Menade du något konkret med det?
2018-01-15, 21:25
Medlem
envackerblommas avatar
Citat:
Jesses, den där Mats Wilhelmsson måste ha haft hjärnblödning när han sa det. Eller mer troligt är det ett felcitat av det svårare slaget. Vems förväntan då? Eller är det bara ett sätt att visa vilket flum det är.

Harry Flam tar sig iaf an frågan seriöst. Och tittar på skillnad mellan att köpa och hyra. Och eftersom det är dyrare att hyra än att köpa går det inte att hävda bubbla. En bubbla av någon signifikans skulle göra det dyrare att köpa än att hyra.
Trams!
den som köpte borätt för 5 mille i sth i somras har loosat en halv miljon minst. Hundra tusen i månaden typ.

Priserna på borätter har stigit mer än folks inkomster senaste 5 åren . Det är bubblans kärna. Baskunskap
2018-01-15, 21:31
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Äntligen har jag hittat den slutgiltiga signalen och bekräftelsen av att det är en s.k. "bubbla"!

Det är när det står att 32 kvm har en "fantastisk planlösning med stort ljusinsläpp". (Välj alla bilder och se bild 2)

Kom och köp konserverad gröt!

EDIT: det sägs att man inte kan identifiera bubblor förrän efteråt. Jag vet inte om personen som sålde lyan med 255 kkr förlust tyckte att han /hon råkat ut för en bubbla, eller om vederbörande bara tyckte att hen gjorde en taskig affär.

Den är ju inte såld än. Det finns fortfarande hopp om en intensiv budgivning med 255' kr. Man gör ju ingen förlust förrän man säljer, eller hur? Och hoppet är det sista som överger människan.
2018-01-15, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Det var du som kallade det seriöst. Menade du något konkret med det?
Ja. Att han utgår från mätdata och räknar på det.
Hittar du någon brist?
2018-01-15, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Den är ju inte såld än. Det finns fortfarande hopp om en intensiv budgivning med 255' kr. Man gör ju ingen förlust förrän man säljer, eller hur? Och hoppet är det sista som överger människan.
Enligt de som häckar frekvent i tråden så är det en nyproduktion som ursprungligen gick för 2150 kkr för ca ett halvår sedan. Eftersom den bara sjunkit ca 12% under denna tidsperiod så var det nog ingen bubbla?

Å andra sidan så är det väl ingen som pytsat in 1895 kkr än för lyan med den fantastiska planlösningen, så förlusten kan ju bli både mindre eller större än dessa 255 kkr.

Lite hederlig homestyling med några fruktfat i rostfritt stål med 1 kilo limefrukter på, så säljer den nog sig själv!
2018-01-15, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
BNP är ett omsättningsmått, dvs ett aktivitetsmått i ett lands ekonomi. Vad tror du ökande kreditvolymer leder till när de går till olika typer av konsumtion och investeringar?
Uppdraget är som alltid till er som fantiserar om det att visa detta. Något ni aldrig lyckas med.
Och du klarar det nu inte heller utan börjar fråga mig. Du klarar inte ens av ett försök.

Jag har hjälpt er tidigare med ett trivialt fall när folk lånar för att klippa sig dubbelt så mycket. Dina likasinnade trollade då fram dubbelt så många frisörer ur fantasihatten. Det går dock inte i verkligheten.
Då fördubblar frisörerna i stället priset. Inget mer värde produceras. Real BNP är konstant.

Vad ni inte lyckas begripa är att mer värde måste produceras för att real BNP skall öka. Och de görs inte av att man lånar. Det uppnås genom rationaliseringar och innovationer.
2018-01-15, 21:47
Medlem
Citat:
Uppdraget är som alltid till er som fantiserar om det att visa detta. Något ni aldrig lyckas med.
Och du klarar det nu inte heller utan börjar fråga mig. Du klarar inte ens av ett försök.

Jag har hjälpt er tidigare med ett trivialt fall när folk lånar för att klippa sig dubbelt så mycket. Dina likasinnade trollade då fram dubbelt så många frisörer ur fantasihatten. Det går dock inte i verkligheten.
Då fördubblar frisörerna i stället priset. Inget mer värde produceras. Real BNP är konstant.

Vad ni inte lyckas begripa är att mer värde måste produceras för att real BNP skall öka. Och de görs inte av att man lånar. Det uppnås genom rationaliseringar och innovationer.

Herregud

Svenskarnas bolån som göder Storbankerna och som nyligen passerade 3000 miljardersstrecket påverkar inte BNP?
Senast redigerad av Alpoxen 2018-01-15 kl. 21:52.
2018-01-15, 21:49
Medlem
Det går trögt med nyproduktionen, de projekt jag följer i min kommun har bockat av några stycken den senaste månaden, men tidigare har ju faktiskt takten varit sinnessjuk, så det är ju inte heller normalt.

Det mest spännande projektet, och det projekt jag faktiskt skulle vara genuint intresserad av att flytta in i om jag inte hade den bostad jag har rullar på dock, 4 bokade den senaste veckan.
2018-01-15, 21:50
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Hans Wallenstams uttalande i di-artikeln är det mest dramatiska som hänt sedan kraschen startade i september. Det unika med Hans Wallenstam är att han både är huvudägare och företagsledare. Från de tjänstemannastyrda bostadsutvecklarna hör vi inte mycket. Vissa har också fullständigt ansiktslösa ägare i form av fonder och institutioner. Ytterligare ett undantag var Joakim Alm från Alm Equity, som också är huvudägare och företagsledare. Och mycket riktigt, också därifrån hörde vi öppenhjärtigt snack om marknaden. Vad dessa personer säger väger hundra gånger tyngre än vad diverse mäklare, bankfolk, journalister eller analytiker pratar om.

Wallenstam säger alltså (om citatet är rätt):

"Det är i princip stendött när det gäller folks intresse att teckna kontrakt för nya lägenheter."

Då är det så.

Och då är priserna för medlemskap i bostadsrättsföreningar helt uppåt väggarna.

Dessa bostadsutvecklare har köpt på sig mark/byggrätter alldeles för dyrt. Däri består deras felspekulation, och för den måste de betala nu när kraschen kommer. Det är bara att bita i det sura äpplet. Under många år gick dessa markköp alldeles utmärkt, och utvecklarna har tjänat stora pengar som sedan länge är utdelade till aktieägarna. Nu gäller det att ta smällen och sänka priserna. Gör man inte det, så är det politikernas skyldighet att se till att markförsäljningarna fortsätter till lägre priser, och att därmed nya byggare kommer att kunna bygga billigt. För folket är det just denna utveckling som är önskvärd.

Som jag sa, fram till nu har bostadsutvecklarna i de flesta fall inte sänkt sina priser med en krona. När de har sänkt 50% eller så, dvs när vi är på 2011-2012 års priser, vilka redan var höga, ja då kan det va läge att göra marknadsdiskussionen till en politikdiskussion.

Nu bör politikerna låta denna krasch rulla vidare och låta bostadsutvecklare och banker ta sina förluster. Samtidigt är det viktigt att hålla igång byggandet genom att hela tiden ställa ny mark till förfogande till högstbjudande. Mark som kommer att bli billigare och billigare, och ge folket allt billigare boende. Detta är en BRA utveckling för Sverige, och för marknadsekonomin i Sverige.

Även om jag tycker att Hans Wallenstam var litet av en crybaby i intervjun så skall vi ge honom och Joakim Alm cred för att de vågar säga som det är.

Sedan håller jag med dig om att våra klåfingriga politiker skall hålla sina fingrar borta. Marknadsekonomi bygger på att företag som gör dåliga beslut straffas och att företag som gör bra beslut belönas. Låt bostadsutvecklarna krisa och använd energin till att skälla ut Postnord så att inte ett till paket från Kina korsar gränsen utan momsinbetalning. Justa konkurrensvillkor är a och o. Gode Gud, vad misskötta vissa delar av staten och statliga företag är. Vi är väl inte Nordkorea (litet k, ett ord, inget bindestreck, hörni)?
Senast redigerad av Tullius 2018-01-15 kl. 21:58.
2018-01-15, 21:51
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Att bo på hotell i 17 år tills man får en central HR tilldelad låter dyrt i mina öron.
Eftersom det tar så lång tid att få sig en HR måste du nog ha en mätperiod på 20 år.

Så vi kan väl säga i HR-fallet: bo på grand i 17 år sedan hyra i 3 år.
Och i BR fallet: köpa en BR 1998, bo i den i 20 år och sälja nu.

Det må vara en personlig preferens men jag skulle ha föredragit det senare.
När jag söker på Blocket nu så hittar jag på första sidan en 2:a på 40 kvadrat på Östermalm för 14k, en 2:a på 40 kvadrat i Vasastan för 13k och en 2:a på 60 kvadrat på Kungsholmen för 12k. De första två inflytt 1/2 februari, den sista inflytt 1/3.

Så om man hyr en av dessa lägenheter och jämför det med att äga motsvarande lägenhet som sjunker i värde med 2% i månaden. Vad är dyrast?
2018-01-15, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungzholmen
Är det bättre att avvakta att byta upp sig från bostadsrätt till en dyrare villa eller är det nu man ska göra det? Desto lägre priser desto bättre blir det ju eftersom man inte behöver ta lika stort lån.
När jag tittar med husmasken på Stockholms kommunerna ser jag inget prisfall på villor. Möjligen i någon kommun. Dock har inte husmasken med alla villaförsäljningar. Så det är på ganska tunn volym.
Booli har inte heller sänkt värderingen på min villa. Tvärtom höjt den något varje månad fram till nu.

Så BR kan ha fallit något medan villorna stått still. Det är sas en bättre ide att gå åt andra hållet.
Tittar man här är det dock små prisjusteringar vi talar om. Så det är väl ganska egalt hur man gör.
https://www.maklarstatistik.se/pressmeddelanden/fortsatt-nedat-pa-bostadsmarknaden/
Än så länge är prisrörelserna för små för att man ska tala om att det är läge att byta bostad.
2018-01-15, 21:58
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
De flesta ska väl leva längre än ett år till så varför inte ta ett mer vanligt förekommande exempel.
Därför att vi diskuterar om det föreligger en bostadsbubbla som håller på att spricka nu. Vi diskuterar inte om det fanns en bostadsbubbla när vi föddes som ska spricka lagom tills vi dör.

Frågan gällde påståendet att det bara är en bubbla ifall det är dyrare att äga än att hyra. Jag frågar om det inte ser ut att vara så för närvarande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in