2018-01-15, 20:49
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nå, man släpar inte en unge med tydliga symptom på en sjukdom även om man inte vet vad det är. Och om nu läkarna via provsvar fått veta att detta är något som de inte riktigt kan diagnostisera, men att flickorna har ett så pass allvarligt handikapp att de inte klarar vanlig skolgång, så kan jag tycka att hemundervisning är en ok åtgärd.

Ja det kan man tycka dock så tror jag inte det är hållbart i längden då man kommer utreda och diskutera detta.
Det motsägs lite grann av vad som sagts i dag också. Ingen diagnos men dödssjuka?

Expressen.
Citat:
Gjorde ni från skolans håll någon insats för att ta reda på mer om flickornas diagnos?

– Min uppfattning är att båda rektorerna har fattat beslut om hemundervisning på goda grunder utifrån den information de hade från berörda instanser.
`

Citat:
Enligt en forskare är det anmärkningsvärt att två barn från samma familj inte kan gå i skolan. Borde ni ha reagerat mer på det?

– När vi går igenom det är det så klart en aspekt som man får titta på. Men varje skola har bedömt sin elev utifrån dennas förutsättningar.
Citera
2018-01-15, 20:50
Medlem
SOM jag önskar att det fanns en funktion där man kunde filtrera bort inlägg från vissa användare!

Vad är det du inte förstår? Det finns ofta mätbara och objektivta tecken på svår sjukdom utan att man för den sakens skull vet vad det beror på eller har en klar diagnos.

Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Så skolan har gett hemundervisning utan en klarlagd diagnos? 4 ggr /vecka och 3 ggr /vecka. Om det är så kommer huvuden rulla på både skolan och kommunen.

Bra för det lät så nämligen och jag gillar inte lösa boliner utan direkt underlag om man inte uttryckligen skriver att jag tror det bara.
Citera
2018-01-15, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det var intressant information om det stämmer. Att flickorna skulle haft en hittills okänd genetisk sjukdom. Det borde rimligen ha inneburit en del läkarbesök och provtagningar.
Kan du säga något om på vilket sätt det var uppenbart att det var något fel på flickorna?
Varför måste den vara genetisk? Och varför måste den vara okänd?
Det är ju så att vissa symptom, som kan vara svårt handikappande, kan vara såna att det är många sjukdomar som visar dessa symptom. Sen kan det vara vissa provsvar som är förbryllande. Herregud, vad är det för fel på folk? Finns det NÅN som jobbar som läkare/sjuksköterska här som kan förklara för amöborna här vad som händer vid en diagnostisk åtgärd?
Citera
2018-01-15, 20:51
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
...
Och om nu läkarna via provsvar fått veta att detta är något som de inte riktigt kan diagnostisera, men att flickorna har ett så pass allvarligt handikapp att de inte klarar vanlig skolgång, så kan jag tycka att hemundervisning är en ok åtgärd.
Samt att ha siktet inställt på att de ska komma tillbaka till skolan i framtiden. Man ger ju inte upp om man inte har en diagnos.
Men när man får den kanske?
Citera
2018-01-15, 20:51
Medlem
Nu lägger jag ner läsandet av tråden för ett tag. Det jag väntar på är en bild av hela familjen léendes framför julgranen eller hoppandes rut midsommarstång. Mammas o Moas bild saknas med. :O Kommer det någon vettig info så PM:a mig tack.
Citera
2018-01-15, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det var intressant information om det stämmer. Att flickorna skulle haft en hittills okänd genetisk sjukdom. Det borde rimligen ha inneburit en del läkarbesök och provtagningar.
Kan du säga något om på vilket sätt det var uppenbart att det var något fel på flickorna?

Enligt tidningarna så hade föräldrarna läkarintyg, om de faktiskt hade en klar diagnos däremot är osäkert.

Antar att intyget väldigt förenklat kan ha sagt "barnen har troligen detta, annars en liknande svår sjukdom"
Citera
2018-01-15, 20:55
Bannlyst
Svin-roligt att läsa alla spekulationer, och eftersom ingen här vet ett skit om vad som hände
inne i villan, så skenar fantasin lätt iväg.

Eller :
Så var detta en familj som hade två fruktansvärt sjuka barn, och där även
frugan var väldigt sjuk, men att dom var en vanlig familj och älskade varandra otroligt mycket.
Det fanns inget ljus i tunneln, så mor o far (och kanske flickorna) gemensamt kom
överens om att avsluta allt, och möta våran skapare tillsammans.
Tragiskt, men kanske så enkelt.

Skall bli intressant när den "riktiga sanningen" kommer fram, om den kommer fram.
Citera
2018-01-15, 20:56
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anna-Karin85
Via arbetet! Anledningen till att folk spekulerar i diverse diagnoser är att läkarna inte har kunnat fastställa en diagnos (detta har han sagt till mig personligen). Jag kan dock intyga att sjukdomen/symptomen är inget föräldrarna kan ha hittat på då diverse prover etc visar att sjukdom föreligger samt att det är uppenbart om man träffat barnen.
Hur allvarligt sjuka uppfattade du barnen och hur yttrade det sig? Kunde de röra sig utan problem, gick det i skov så att vissa dagar var bra ("tjoa och hoppa i poolen i somras", enligt uppgift i Expressen) och andra sämre.

Uppfattade familjen att barnen var dödligt sjuka?
Citera
2018-01-15, 20:58
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svarreblarre
Så när tror ni vi (allmänheten) kommer få ta del av utredningsmaterial? Om ens någonsin? Någon som vet hur det kan se ut i sådana här fall, blir materialet offentligt?

Aldrig eftersom det inte finns en levande gärningsman. Nix, visste du inte ens det? En pågående mordutredning är sträng sekretess på och när den är klar kommer sekretessen att fortgå.
Senast redigerad av Moosky 2018-01-15 kl. 21:01.
Citera
2018-01-15, 21:01
Medlem
Citat:
Varför måste den vara genetisk? Och varför måste den vara okänd?
Det är ju så att vissa symptom, som kan vara svårt handikappande, kan vara såna att det är många sjukdomar som visar dessa symptom. Sen kan det vara vissa provsvar som är förbryllande. Herregud, vad är det för fel på folk? Finns det NÅN som jobbar som läkare/sjuksköterska här som kan förklara för amöborna här vad som händer vid en diagnostisk åtgärd?

Att den är genetisk kan man ju anta ifall båda flickorna hade samma symtom. Den behöver naturligtvis inte heller ha varit okänd. Men om det stämmer att de hade något som uppenbart var fel men ingen hade lyckats fastställa en diagnos så tyder det ju på att så var fallet. Det är ju inte heller helt ovanligt att folk har okända diagnoser. Människans arvsmassa är ju mycket stor och man har säkert inte kartlagt alla tänkbara fel på den ännu.

Det skulle hur som helst vara intressant att veta på vilket sätt sjukdomen yttrade sig.
Citera
2018-01-15, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Ett par saker som inte går ihop:

Å ena sidan:

- familjen ska ha isolerat sig i hemmet, mamman varit svårt cancersjuk och pappan jobbat hemifrån en del senaste halvåret eller så.

Å andra sidan:

- lärarna som har kommit hem för att undervisa döttrarna har ibland varit ensamma med dom. Men mamman var ju svårt sjuk och pappan jobbade en del hemifrån?

- mamman sägs ha jobbat i normal omfattning fram till jul. Det gör väldigt få som är svårt cancersjuka.

Ang pappans jobb tycker jag inte det är särskilt motsägelsefullt. Han jobbade en del hemifrån, vilket man kan göra om man jobbar på universitet. Sedan måste man vara på plats en del givetvis, exempelvis hade han garanterat undervisning, föreläsningar han skulle hålla för studenter, och en del möten. Så det är naturligt att ibland var barnen ensamma med läraren, och ibland var pappan hemma.
Vad gäller mammans cancer är jag böjd att hålla med. Att hon ska varit dödligt cancersjuk, enligt vissa t.om. i palliativt tillstånd, och samtidigt jobbat som vanligt till jul håller jag för osannolikt. Visst kan hon haft en cancerdiagnos, men så långt gången har jag svårt att tro på, vissa i tråden ser det som fullt möjligt, men jag är som sagt mycket skeptisk.
Citera
2018-01-15, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Hur allvarligt sjuka uppfattade du barnen och hur yttrade det sig? Kunde de röra sig utan problem, gick det i skov så att vissa dagar var bra ("tjoa och hoppa i poolen i somras", enligt uppgift i Expressen) och andra sämre.

Uppfattade familjen att barnen var dödligt sjuka?
Om det är sant som det har ryktats om, och t o m skrivits om i tidningarna, så är det ett kroniskt trötthetssyndrom. Det innebär att fysiken inte är påverkad. Däremot att man är ständigt trött, sover mycket, orkar inte speciellt mycket. Sen finns det ju en himla massa andra symptom säkert. De flesta sjukdomar bär med sig så mycket annat, och inte bara trötthet om tröttheten är ett av symptomen. Så de kunde säkert röra sig väldigt obehindrat, när de orkade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in