2018-01-15, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
11 januari i år har dom ännu inte fastslagit varför det skedde i Danmark. Dom har dock 3 tänkbara motiv. Psykisk sjukdom, ekonomi, eller ren hämnd och svartsjuka.

Tittade precis på Ulstrup-fallet. Precis, de kan bara spekulera om motivet. Det tar tid och de som har säkraste svaren är döda så något svar kanske aldrig kommer. Däremot så var polisen där snabba med att tala om vem som var förövaren. Det tog ett drygt dygn innan ett officiellt uttalande om att pappan hade dödat sin fru och sina 4 barn. Danskarna anklagar oss för att vara långsamma och jag vet inte men vi är inne på dag 6. Det tycker jag tyder på att polisen inte kunnat enas om vem/vilka förövaren är i detta fall. Att scenariot kan vara mycket mera komplicerat än vi varit inne på. Att man inte vem som dödat vem. Därför har det tagit tid men vi får se vad polisen kommer med i morgon. En sån här tragedi är obegripbar. Vi på FB hjälps åt att förstå men viktigt att polisen rätar ut så många frågetecken som möjligt åt oss.
Citera
2018-01-15, 19:04
Medlem
vargaretass avatar
Just nu är det "Fråga doktorn" och det handlar om narkolepsi, som kan komma mellan 3 och 20 år. Sjukdomen ska vara ett h-vete. De är dötrötta, vaknar paralyserade på natten, en tjej somnade när hon körde bil. De ser det som en riktigt allvarlig sjukdom och det är tydligen hemskt för dessa som fått detta, funderingar innan diagnos har varit kronisk trötthet, depression. Det känns som om de tar upp detta för att "hinta" det som hänt i denna familj, för att det tas upp just nu. Skumt.
Citera
2018-01-15, 19:05
Medlem
De hade enorma skulder
Citera
2018-01-15, 19:05
Medlem
Vad kommer att hända med villan? Jag tror ingen kommer att vilja köpa den. Jag skulle i alla fall nte vilja sova en natt där i skräckens hus.
Citera
2018-01-15, 19:06
Medlem
CoopColas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vargaretas
Just nu är det "Fråga doktorn" och det handlar om narkolepsi, som kan komma mellan 3 och 20 år. Sjukdomen ska vara ett h-vete. De är dötrötta, vaknar paralyserade på natten, en tjej somnade när hon körde bil. De ser det som en riktigt allvarlig sjukdom och det är tydligen hemskt för dessa som fått detta, funderingar innan diagnos har varit kronisk trötthet, depression. Det känns som om de tar upp detta för att "hinta" det som hänt i denna familj, för att det tas upp just nu. Skumt.
Tänkte exakt samma sak o postade det några inlägg upp, men tack för att du skrev lite utförligare. Jag tänkte också direkt på Bjärred.
Citera
2018-01-15, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoopCola
Självklart. Men just misstanke om borrelia, rätt ålder, samma kön och samma bieffekter. Nåja, kan vara en slump såklart! Kom bara att tänka på det när jag hörde vad de pratade om på tv och ville posta.
Jag tror det har varit så svårt att diagnostisera tjejerna just pga att ständig trötthet är otroligt diffust. Även om problemen är nog så verkliga så finns det massor av sjukdomar som har just kronisk trötthet som symptom.
Citera
2018-01-15, 19:09
Medlem
CoopColas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frikko
De hade enorma skulder
Utveckla
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frikko
De hade enorma skulder
???
Citera
Medlem
tigrinnan14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Hur kände du mannen?
Du skriver "barnen svårt sjuka", är lite trött att höra det från höger och vänster..
Vad menas med det?

Tror faktiskt inte hon/han har någon aning. Om man kände personen så borde man väl veta det?
Citera
2018-01-15, 19:10
Medlem
[quote=Koppykatt|62921576]
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi

Okej, tack för svar. Och detta vet du gäller även aktuellt fall , att det var vuxna personer som kom till hemmet ?

Mentorskap innebär att du som lärare har ett större ansvar för eleven. Du är kontaktperson för föräldrarna, håller i utvecklingssamtal etc.
Det är alltså alltid vuxna personer.

Idag stod det även i tidningen (minns inte vilken) att flera olika lärare träffat barnen. Jag skulle gissa på att det, utöver mentorerna, är lärare i andra ämnen.

Edit: förtydligande
Senast redigerad av tagmaster 2018-01-15 kl. 19:17.
Citera
2018-01-15, 19:11
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManOfHonor
Det spekuleras friskt nu så jag hänger på.
Har följt tråden ganska noggrant och presenterar följande teori (som en mix av vad jag läst från tidigare inlägg.)

1. Barnen led troligen av en allvarligare åkomma än kronisk trötthet. Att rektorn använder det begreppet beror nog på att hon har ganska vaga kunskaper om medicinska diagnoser. Det enda hon gör är att avsätta resurser till hemundervisning. Kommunikationen om elevernas hälsa sköts mellan skolsköterska/skolläkare och behandlande läkare.

2. Den äldsta flickan hade dragits med sjukdom under flera års tid vilket säkert varit otrorligt påfrestande för resten av familjemedlemmarna.

3. Även den andra systern drabbades av svår sjukdom och möjligen också mamman (Kanske av någon elakartad typ av cancer?).

4. Med tanke på pappans åtaganden - en högpresterande person mitt i en lysande karriär - har det varit mycket svårt för honom att gå ner i arbetstempo förrän i sista minuten (troligen alldeles för sent...).

5. Morden har troligen skett efter nyårshelgen. Jul/nyår är högtider då man har kontakt med anhöriga. Om familjen varit okontaktbar hade säkert någon anhörig gjort ytterligare efterforskningar.

6. Handlingen är troligen överenskommen av föräldrarna. Varken barnen eller mamman hade förutsättningar för att leva långa lyckliga liv.

7. Pappan kunde inte tänka sig ett liv utan sina kära och valde att följa med.

8. Då morden planerats (spekulation) valdes en städad metod för mamma och barn. Pappan var sist ut.

För normalt funtade människor är steget väldigt långt till en handling som denna. Ingen av föräldrarna var genuint onda människor utan offer för omständigheter som är svåra att sätta sig in i. Detta betyder givetvis inte att handlingen rättfärdigas. Man kan såklart tänka sig flera andra handlingsalternativ - alla mer odramatiska.

Ungefär så tänker jag också.
Citera
2018-01-15, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoopCola
Fråga doktorn på svt1 handlar just nu om någon som efter vaccin mot svininfluensa fick narkolepsi, familjen trodde först det var borrelia. Stod det inte i den här tråden att familjen misstänkte det? I ett av alla pm från "folk med koll, "vill jag minnas. Flickan i inslaget fick det vid15/16år (ungefär som den äldsta offret) och har fått ändra om hela hennes liv.

Kan det vara samma sak som hänt i Bjärred?

(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Citat:
Du befinner dig nära sanningen

Har läst tråden nu. Av den insyn jag har stämmer dina spekulationer. Gardasilvaccinet i 5:an verkar har triggat igång den yngres symptom och föräldrarna misstänkte samband då, vilket de inte gjorde när den äldre drabbades, då misstänkte man Borrelia.
Vet inte om det rör sig om narkolepsi eller ME (med inslag av POTS), vilket är vanligt bland de som får biverkningar. Dock var den kroniska tröttheten ett stort hinder och problem.
Om mamman hade cancer vet jag ej något om.
Har genom bekant fått höra att det rör sig om knivmord ja, tre mord och ett självmord.
Kan inte kommentera ännu, men alla dessa diskussioner om sekt och psykopater är fåniga och osmakliga.
Familjen befann sig i en DJUP kris. Jag förmodar att båda föräldrar mådde dåligt förstås men kan bekräfta att pappan hade en djup depression och gick ner i arbetstid för att stötta därhemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in