2018-01-15, 18:48
Medlem
Koppykatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Det var tidigare en "trådsanning" att barnen fått hemundervisning utan något läkarintyg. Det visade sig vara felaktigt.

Det finns ingenting som talar för att sjukdomarna var "hittepå".

I artiklarna jag länkade till står det lärare, inte "klassmentorer". Läs dem om du nu vill vara "kritisk".

I flera artiklar från gårdagen så nämns klassmentorer. Värsta är att jag inte kan länka från mob o redan strulat med taggar så får avstå diskussionen.
Återigen, ett läkarintyg är inte särskilt svårt att ordna om du har talets gåva , just saying. Behöver inte styrka nån faktisk sjukdom.
Vad som talar för eller emot sjukdom hos barnen är för mig ganska ekvivalent så långt.

Däremot att barnens tillstånd är sekundärt för MGMs beslut(pappan pot) att mörda är jag klar över, oavsett sekt el not
Senast redigerad av Koppykatt 2018-01-15 kl. 18:52.
Citera
2018-01-15, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meii
Undrar egentligen vilkn tidning de ska sätta dödannons i då de bodde i Bjärred men övriga familjen/släkten lite varstans om jag fattat det rätt

Anhöriga kanske väljer att INTE sätta in någon dödsannons alls. Det är ju inte ett måste. Och de kanske, den dagen kropparna släpps, väljer att ha begravningen i stillhet och i bara närmaste kretsen.
Då kommer ibland annonsen EFTER begravningen t o m.
Citera
2018-01-15, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
det är väl inte att "leva normalt" att insistera på hemundervisning och vara isolerad utan kompisar ? Då hade man väl sett till att flickorna fick ett så normalt liv i skolan som möjligt ? Och jag ser inte varför man inte skulle kunna kunna berätta om en genetisk sjukdom ? Det är väl inget att skämmas över ? Istället får man förståelse från omgivningen att man kanske inte orkar deltaga i allt.

Nu syftar jag alltså på att du förmodligen vill att andra ska behandla dina barn så normalt som möjligt. Att berätta att flickorna är sjuka är en sak - och det finns det väldigt mycket som tyder på att familjen gjort - så även att det rör sig om en genetisk sjukdom. Men vill du att din 14-åring och hennes klasskompisar ska googla den här sjukdomen, och till exempel läsa att hon inte förväntas leva upp till vuxen ålder?

Varför tror du att föräldrarna inte gjort allt för att barnen ska kunna leva ett liv med livskvalité, gå i skolan och träffa kompisar? Tror du verkligen att det var ett val och tror du inte att det varit otroligt smärtsamt för dem att inte kunna påverka det?
Citera
2018-01-15, 18:56
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Nej, de vet inte vad motivet var, precis som du skrev.

Den danska polisen sade även vid något tillfälle att de aldrig tänker gå ut till allmänheten med några detaljer om hur morden gick till.

Det kanske inte finns något tydligt motiv som man förväntar sej ska finnas. GM kanske inte själv vet alla gånger.
Citera
2018-01-15, 18:56
Medlem
Skogsberghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FoxxHound
Vet du hur många 14-åringar som gillar GoT? Vet du hur många 14-åriga tjejer som identifierar sig med karaktären som yttrar den replik som står att läsa på kontot i fråga?

Hon har dessutom en jävla alien-emoji i slutet av texten (Den kanske hintar om att hon är scientolog menar du då eller?).

MIN SPEKULATION OM KONTOT:

Hon kom inte på vad hon skulle skriva i bio-delen av sitt konto som hon skapade i ett ögonblick av tillfällig tristess (därav hennes användarnamn), och kommer på att hon kan säga "Jag vet inte vad fan jag ska skriva här" Med hjälp av ett citat från en omåttligt populär TV-serie (lite halvfyndigt som en tonåring gärna gör ibland.

Konstaterande: Du letar efter något slags samband som med största sannolikhet inte finns..
Ungefär så tänker jag med..
Men inte ens GoT kanske var tanken när hon tänkte "vad ska jag skriva här då?"
En rakt-av översättning (minus nåt ord) kunde helt enkelt blivit: (på t.ex. frågan 'vem e jag då?')
En tjej som inte har nåt att säga - A girl has nothing to say
Kanske kunde det lika gärna ha stått:
"A Girl. Have nothing more to say!"
"A girl that has nothing to say"
??
Citera
2018-01-15, 18:58
Medlem
Koppykatts avatar
[quote=Nikasi|62921387]
Citat:
Ursprungligen postat av Koppykatt

Någon kanske har hunnit svara dig, men om inte - klassmentorer benämns ofta nuförtiden klassföreståndaren/klassföreståndarna, då de ofta jobbar i team. Så alltså lärare och inga ungdomar.

Okej, tack för svar. Och detta vet du gäller även aktuellt fall , att det var vuxna personer som kom till hemmet ?
Citera
2018-01-15, 18:58
Medlem
CoopColas avatar
Fråga doktorn på svt1 handlar just nu om någon som efter vaccin mot svininfluensa fick narkolepsi, familjen trodde först det var borrelia. Stod det inte i den här tråden att familjen misstänkte det? I ett av alla pm från "folk med koll, "vill jag minnas. Flickan i inslaget fick det vid15/16år (ungefär som den äldsta offret) och har fått ändra om hela hennes liv.

Kan det vara samma sak som hänt i Bjärred?
Senast redigerad av CoopCola 2018-01-15 kl. 19:00.
Citera
2018-01-15, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoopCola
Fråga doktorn på svt1 handlar just nu om någon som efter vaccin mot svininfluensa fick narkolepsi, familjen trodde först det var borrelia. Stod det inte i den här tråden att familjen misstänkte det? I nåt pm från något med koll, vill jag minnas. Flickan i inslaget är 15/16år (ungefär som den äldsta offret) och har fått ändra om hela hennes liv. Kan det vara samma sak som hänt i Bjärred?
Det har stått en jäkla massa i en jäkla massa pm. Och vissa motsäger varandra. Man får nog sålla rejält och ta ut det man kanske kan tro på.
Citera
2018-01-15, 19:01
Medlem
[quote=Koppykatt|62921576]
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi

Okej, tack för svar. Och detta vet du gäller även aktuellt fall , att det var vuxna personer som kom till hemmet ?

Ja skolan skulle aldrig skicka elever för hemundervisning.
Citera
2018-01-15, 19:02
Medlem
CoopColas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det har stått en jäkla massa i en jäkla massa pm. Och vissa motsäger varandra. Man får nog sålla rejält och ta ut det man kanske kan tro på.
Självklart. Men just misstanke om borrelia, rätt ålder, samma kön och samma bieffekter. Nåja, kan vara en slump såklart! Kom bara att tänka på det när jag hörde vad de pratade om på tv och ville posta.
Citera
2018-01-15, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anna-Karin85
Jag kände mannen och har träffat familjen. Jag känner dessutom många som känner mannen. Tilläggas ska att både mannen och kvinnan har ett yrke som innebär att det inte är möjligt att isolera sig och det är fråga om mycket sociala yrken. Jag tror dessutom att många här inte förstår hur framgångsrik mannen var. Han var en ”känd” person inom det han arbetade med och den världen är inte så liten som många här verkar tro.

Hur kände du mannen?
Du skriver "barnen svårt sjuka", är lite trött att höra det från höger och vänster..
Vad menas med det?
Citera
2018-01-15, 19:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Att tro att föräldern/föräldrarna begått morden av barmhärtighet är också utan substans.
Tänk om barnen kunde läsa tråden från "sin himmel" och kunde läsa alla inlägg i tråden om barmhärtighet och om hur karismatisk denna pappa var, och så sitter barnen där med sin mörka hemlighet om vad som egentligen hände i huset.

Jag tror inte ett skvatt på det där
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in