2018-01-15, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Hur vanligt är det att deprimerade mördar andra, sin familj? Har O överdrivithela sin familjs sits, om han varit deprimerad en längre tid?

Det är nog väldigt ovanligt. Men det kan ju handla om andra psykiskt betingade vanföreställningar som paranoia, schizofreni eller annan allvarlig psykiskt sjukdom som utlösts av stress etc. Det "normala" är väl att personen bryter ihop och hamnar på psykakuten.

Är man vid sina sinnes fulla bruk och väljer att döda sin familj utifrån ett logiskt resonemang så kan man ju inte vara helt frisk. De flesta människor har ju trots allt spärrar.

Det hela får mig att tänka på fallet med mannen som knivdödade sin bäste vän under en familjemiddag och därefter attackerade ett par med yxa för något år sedan i Onsala. Ganska oförutsägbart beteende minst sagt.

https://www.expressen.se/gt/hogg-ihjal-sin-van--overklagar-domen/
Citera
2018-01-15, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koppykatt
Detta med barnens sjukdomar , mammans cancer och pappans kliniska depressioner som du framför som fakta och motiv för morden, har du glömt bort att inget av det är verifierat ännu?

Själv håller jag i så fall lika benhårt fast vid uppfattningen att en kombination av sektideologi och en mördartyp av kategori ”besviken” , ( då pappan som GM) bildar sammantagen bakgrund till familjens död.
Inget av de inlägg som påstådda bekanta o vänner (till pappan främst) som dykt upp idag och gett sin version har ändrat min inställning. Tyvärr utläser jag av dem endast den vanliga formen av förnekelse i chockfas,” han som var så snäll o klok skulle aldrig göra en fluga förnär”

Här pågår en mordutredning, trippelmord och suicid med en GM som är död.
Jag tror fortfarande att barnens kroniska trötthet var en cover up för att kunna hålla dem hemma t ex.
Vill man av märkliga skäl isolera sin familj så väljer man att bosätta sig avsides och inte i ett villaområde dessutom så påbörjas isolering när barn är så små att de inte har några referenser hur andra barn och familjer lever.
Citera
2018-01-15, 17:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mondemoderne
Nej, de hittades för 6 dagar sedan.

Nej alltså jag menade om hon inte vart online på Skype sen den 6/1 (9 dagar sedan idag) eller sen den 30/12 (9 dagar innan de hittades).
Citera
2018-01-15, 17:51
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ja, "när de vet allt"- men vad infon kommer bestå av har inte sagts.

Har de inte "svart på vitt" i form av ett avskedsmeddelande eller motsvarande på platsen elelr till anhöriga – eller snarlika indikativa spår som läkarbesked, finansiella katastrof, flera likstämmiga vittnesmål om familjemedlemmarnas tillstånd alternativt deras spelkvällar med hen håle själv, så föreligger väl risk att besked dröjer lite eller portioneras ut, antingen offentligt eller via skumma diskussionsforum. Rättsmedicinsk undersökning borde väl kunna ge säkra besked om somligt ganska snart.

Men närmare detaljer kan teoretiskt kräva en del, även om det troliga är att det mesta ändå borde går att klarlägga ganska snabbt. Inget eller väldigt lite talar för att familjen har ngt alls att dölja, även om de inte skulle ha brytt sig om att ge (ytterligare) skäl än deras ev. medicinska belägenhet. Motiv för exv OH kan ju förbli öppet för spekulation men stämmer det att tre är dödsdömda så krävs ju inte mkt mer än vad handlingen anger.

Jag tror nog OH skriver några rader iofs. Det är väl det minsta man kan begära.
Citera
2018-01-15, 17:51
Medlem
Men om ni som nu påstår att ni kände mannen, eller kvinnan med för den delen, inte vet vad barnen hade för sjukdom....? Är inte det rätt märkligt?
Talar för att det rör sig om "påstådd" sjukdom tycker jag.
Tycker fortfarande att skolans tidiga agerande också tyder på "påstådd" sjukdom.
Känns inte bra detta....
Citera
2018-01-15, 17:52
Medlem
Koppykatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Vill man av märkliga skäl isolera sin familj så väljer man att bosätta sig avsides och inte i ett villaområde dessutom så påbörjas isolering när barn är så små att de inte har några referenser hur andra barn och familjer lever.

Säger vem - att det endast går till enligt din beskrivning?
Det går utmärkt att vara ”mitt i” men ändå leva enligt en ideologi.
Citera
2018-01-15, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chipsmittopium
Har varit där själv och vuxit med djupt deprimerad förälder. Att man själv ger upp och tar sin eget liv är en sak. Men att ta med sig fler i fallet en annan. Men det är självklart olika för olika personer hur depressionen yttrar sig och vad man har för personlighet och erfarenheter med sig.

Och det är självklart olika om ens två barn ändå inte kommer leva till vuxen ålder, alla chanser till behandling är uttömda, man upplever att de inte längre har ett värdigt liv och lider. Tänker jag?
Citera
2018-01-15, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Nej alltså jag menade om hon inte vart online på Skype sen den 6/1 (9 dagar sedan idag) eller sen den 30/12 (9 dagar innan de hittades).

Nej personen som PM:ade mig sa att han jobbade på myndighet och VIA Skype kunde se att Hanna inte varit online på 9 dagar. Det blir då lördag 6/1 som hon senast var online.
Citera
2018-01-15, 17:54
Medlem
mondemodernes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben

H har inte varit online på Skype de senaste 9 dagarna.
Citera
2018-01-15, 17:56
Medlem
Kan det ha varit att dom provat någon ny medicin å att då någon av tjejerna dött. Fattar ju att då blir livet svårt å fatta riktiga beslut.

Men nä fy vad tråkigt det är
Citera
2018-01-15, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det där är en mycket väsentlig facett av vad som påtalats som "isolering". Om något så lär deras problem bestått i att de blev isolerade som familj, de fyra, och hänvisade åt varandra. Döttrarnas eventuella isolering från omvärlden är en sak, men sett till OH som eventuell enda återstående fysiskt friska och förväntat överlevande person, så ligger ett problem i att familjen inte tycks ha umgåtts på ett integrerat sätt med omgivningen. Han har möjligen saknat omvärldskontakter i egenskap av familjefar. Han borde för sin egen skull inte ha levt "enbart för familjen", kan man gissa. När familjen försvinner har han (upplever han) ingen annan livsanknytning (som möjliggör fortsatt existens). Den upplevelsen kan vara stark.
Objektivt sett borde familjen kanske ha sökt andra lösningar än bara att förbereda sig för döden.

Men i teorin borde han ha varit klipsk nog att förstå att det kommer finnas de som behöver honom som människa även framdeles.

Haken med att bryta isoleringen kan förstås vara att det är svårt att realisera med lidande familj, där man säkert främst kan känna impulsen att bara vara tillsammans de fyra.
Det fetade:
du är inte den enda eller första som talar om vad familjen borde ha gjort.
ingen, inte en enda jäkel här, vet hur långt de sträckt sig för att finna en lösning!
Jag tycker att det är ett fattigt och fult försök att tro sig veta att inte allt som står i mänsklig förmåga redan gjorts eller veta vad som borde ha gjorts utan att ens veta vad det handlar om - och i förlängningen lägga skuld på i första hand pappan, i andra hand på båda föräldrarna och sedan på skola, läkare, BUP ....
(jag blir så förbenad att jag inte ens orkar fortsätta, men av alla bisarra figurer här, så väntar jag mig att just du gissar hur man kan fylla på)
Citera
2018-01-15, 17:59
Avstängd
Då levde hon alltså den 6/1 med stor sannolikhet (om ingen annan loggade in).

De hittades den 8/1 så då har tragedin skett någon gång mellan den 6-8 Januari.

De hade ju sätts av en granne senast i mellandagarna, men nu kan man nog plocka bort över en hel vecka som de ev. kan legat döda i huset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in