Citat:
Ursprungligen postat av
Umberto72
Okej, sry, måste ha missat att detta diskuterats. Jag uppfattade det som att dottern och mamman varit isolerade närmast helt senaste åren. Frånsett mammans ev deltidstjänst och de besök som varit av lärarna. De kan ju isf vara en eftergift för att slippa få soc-anmälan på sig. Vem vet vilka hot och förmaningar döttrar och modern fått inför dessa lektioner?
Du har förstås rätt i att föräldrarnas inflytande över barnens tankar och beteende kan vara nära nog totalt om vissa förhållanden råder, och visst kan man hypotetiskt tänka sig också att barnen farit illa – relativt sett – redan av föräldrarnas stora arbetsbelastning med sannolikt även betydande krav från arbetsgivaren; och att föräldrarna försökt hålla skutan på rätt köl genom att inskränka barnens omvärldskontakter, som skulle kunnat betyda ytterligare belastning för föräldrarna. (Då med antagandet här att mamman och barnen verkligen var sjuka.)
Men det finns vittnesbörd om föräldrarnas omdömesgillhet som föräldrar, de har starkt konkurrensutsatta jobb och karriärer som sätter dem under andras ögon i princip all vaken tid, de har haft barnen i vanlig skolgång fram till för ett år sen, vilket betyder ansenlig och ingående kontakt med skola, andra föräldrar, funktionärer, fritidsledare, sköterskor etc. Och som någon konstaterade, framhållandet av barnens fysiologiska besvär och diskussionens av hemundervisningen satte i en mening mer fokus på barnens mående och utreddes alltså, och gjorde att för ändamålet rustade lärare trafikerade hemmet fyra ggr per vecka.
Universitetsmiljön (i dessa tider) skulle med all sannolikt ha nosat upp ett pervo och en professor vid 45 har liksom inte tid att låta tankarna glida iväg så mycket, och både formen och innehållet på inte minst konstruktivt, instrumentellt, funktionellt akademiskt tänkande med juridisk tvist och ett upparbetat sinnelag för vad som är karriärfrämjande och vad som är "riskbeteende" i det hänseendet sätter honom inte i några riskgrupper vad gäller pedofili. Man kan spekulera i en "utloppslogik" vad gäller perversion, alltså att de hårda kraven från yttervärlden framtvingar sådant beteende på hemmaplan, men jag ser det inte. Däremot är det viktigt att kunna avfärda det också förstås.
Även om akademisk kollegialitet inte är att likställa med förtrogen(-het) så är det att nog att likställa med intellektuell
förtrolighet – med vilket jag skulle vilja säga att han inte skulle ha kunnat klara av att dupera sin omgivning så länge, de hade spårat upp honom. Därmed inte sagt att avarter inte kan uppstå på mindre och ensligare institutioner på andra håll. Det finns förfalls- eller efterblomningsrisker inom Akademien på sina håll. Men inte mitt i ljuset.