2018-01-15, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Det är oändligt många människor som är både sociala och framgångsrika som begår incest och våldtäkter, och mördar. I går fanns en artikel i en tidning om massmördaren Popov. Han var en social människa och polis. Ingen misstänkte någonting. Han hade ett andra liv.

Även om föräldrarna inte var isolerade såg de till att barnen var isolerade.

+1. Det är väl i själva verket så att dessa GM oftast är mkt omtyckta/framgångsrika och vinnlägger sig om att ha ett perfekt yttre. Och ett mkt kontrollerat inre. (På den enda bilden hittills (fotbollslaget) står pappan bakom sin dotter och det var dom som sågs tillsammans i mellandagarna. Frun är helt borta.)
Citera
2018-01-15, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det är media som påstår att familjen isolerade sig sista tiden, så vill du påstå annat kanske du ska vända dig dit. Så oavsett om han arbetat så gick han ner i tid och spenderade mer tid med sina döttrar. Vadå känd? Känd på arbetet möjligen men det finns människor som inte ens sett den här familjen i området.
Så du har träffat familjen, och då undrar jag när det var och om flickorna inkluderar familjen som du träffat?

Skitsnack! Det är en 75åring som påstår att han inte sett familjen. Han kan omöjligt tala för hela området? Dessutom är det media som skriver att familjen isolerade sig. Att dem kanske höll sig för sig själva några dagar/veckor är väl inte att isolera sig? I så fall gör jag det för jämnan. Visst att familjen kanske drog sig tillbaka den senaste tiden men familjen var knappast isolerade under en längre tid och hur kan en familj isolera sig när både mannen och kvinnan arbetade (visst i hemmet ibland men knappast varje dag).

Det är detta som gör att folk som vet saker inte ens orkar kommentera! Jag Tycler bara det är så sorgligt när folk målar upp mannen som en pedofil etc. för detta är inte sant!
Citera
2018-01-15, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anna-Karin85
Jag tror också att det var så ”enkelt” som att det blev för mycket. Är det konstigt att familjen blir deprimerade med all den sjukdomen i familjen? Ingen som jag talat med har kunnat säga något ont om mannen utan tvärtom. Framförallt en jag pratat med som stod mannen närmare än mig var helt övertygad om att han aldrig skulle göra något för att skada sin familj. Sista gången jag träffade honom sa han dessutom att det var mycket tufft där hemma.

Beklagar verkligen din förlust!

Har du någon information om vem som kan ha gjort vad? Hur ställer du dig till teorin/ryktena om att föräldrarna mördat familjen i samförstånd? Har du, som ändå har närmre personer omkring dig, hört några spekulationer kring HUR och VEM? VARFÖR känns ju glasklart, det var kaos i familjen.
Citera
2018-01-15, 14:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Det är oändligt många människor som är både sociala och framgångsrika som begår incest och våldtäkter, och mördar. I går fanns en artikel i en tidning om massmördaren Popov. Han var en social människa och polis. Ingen misstänkte någonting. Han hade ett andra liv.

Även om föräldrarna inte var isolerade såg de till att barnen var isolerade.

Eller, så var det deras sjukdom som gjorde att dom var tvungna att isolera sig
Citera
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Skitsnack! Det är en 75åring som påstår att han inte sett familjen. Han kan omöjligt tala för hela området? Dessutom är det media som skriver att familjen isolerade sig. Att dem kanske höll sig för sig själva några dagar/veckor är väl inte att isolera sig? I så fall gör jag det för jämnan. Visst att familjen kanske drog sig tillbaka den senaste tiden men familjen var knappast isolerade under en längre tid och hur kan en familj isolera sig när både mannen och kvinnan arbetade (visst i hemmet ibland men knappast varje dag).

Det är detta som gör att folk som vet saker inte ens orkar kommentera! Jag Tycler bara det är så sorgligt när folk målar upp mannen som en pedofil etc. för detta är inte sant!

Du stämmer bra in på det Bjärredsbon talar om att alla vet så jävla mycket och en del vet mest.
När du har något att delge så är det intressant men dina personliga åsikter eller gissningar är inte intressant.

Citat:
Han har bott i Bjärred hela sitt liv och menar att det värsta nästan är alla de spekulationer som uppkommit efter händelsen. Han hör dem överallt.
– Den ena vet mer än den andra och alla tror sig veta, säger han.
Citera
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Jag tror också att det var så ”enkelt” som att det blev för mycket. Är det konstigt att familjen blir deprimerade med all den sjukdomen i familjen? Ingen som jag talat med har kunnat säga något ont om mannen utan tvärtom. Framförallt en jag pratat med som stod mannen närmare än mig var helt övertygad om att han aldrig skulle göra något för att skada sin familj. Sista gången jag träffade honom sa han dessutom att det var mycket tufft där hemma.
"Framförallt en jag pratat med som stod mannen närmare än mig var helt övertygad om att han aldrig skulle göra något för att skada sin familj"
Men nu var det ju just precis det han gjorde, skadade sin familj. Så då stämde inte alls den övertygelsen. Kan man mörda sina barn kan man göra annat också.
Det finns genomtrevliga människor som begått fruktansvärda dåd, av orsaker som inte alls har med barmhärtighet att göra.
Citera
2018-01-15, 14:52
Medlem
vargaretass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Helt sjukt när man ser det här, att tänka sig att han gjort det här!

Man kan ju inte säga att HAN gjort det här, förrän allt är undersökt.
Sorgliga spekuleringar, men visst, jag har tänkt så jag med, men ju längre det lider, så blir det bara svårare och svårare, tänk om han inte vågade lämna barnen ensam med mamman??
Endast när skolan kom på besök, tänk om han hittat dem döda när han kommit hem??
Tänk om nån annan gjort detta?? Det finns lika många frågetecken som det finns stjärnor i universaum. Stackars barn =(
Citera
2018-01-15, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Eller, så var det deras sjukdom som gjorde att dom var tvungna att isolera sig
Fast... de var inte isolerade. De drog sig tillbaka i och med sjukdomar och depression. Vem fan vill vara social då? Det räcker med arbetslivet - sen fick de vara ifred hemma.
Citera
2018-01-15, 14:53
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umberto72
Okej, sry, måste ha missat att detta diskuterats. Jag uppfattade det som att dottern och mamman varit isolerade närmast helt senaste åren. Frånsett mammans ev deltidstjänst och de besök som varit av lärarna. De kan ju isf vara en eftergift för att slippa få soc-anmälan på sig. Vem vet vilka hot och förmaningar döttrar och modern fått inför dessa lektioner?

Du har förstås rätt i att föräldrarnas inflytande över barnens tankar och beteende kan vara nära nog totalt om vissa förhållanden råder, och visst kan man hypotetiskt tänka sig också att barnen farit illa – relativt sett – redan av föräldrarnas stora arbetsbelastning med sannolikt även betydande krav från arbetsgivaren; och att föräldrarna försökt hålla skutan på rätt köl genom att inskränka barnens omvärldskontakter, som skulle kunnat betyda ytterligare belastning för föräldrarna. (Då med antagandet här att mamman och barnen verkligen var sjuka.)

Men det finns vittnesbörd om föräldrarnas omdömesgillhet som föräldrar, de har starkt konkurrensutsatta jobb och karriärer som sätter dem under andras ögon i princip all vaken tid, de har haft barnen i vanlig skolgång fram till för ett år sen, vilket betyder ansenlig och ingående kontakt med skola, andra föräldrar, funktionärer, fritidsledare, sköterskor etc. Och som någon konstaterade, framhållandet av barnens fysiologiska besvär och diskussionens av hemundervisningen satte i en mening mer fokus på barnens mående och utreddes alltså, och gjorde att för ändamålet rustade lärare trafikerade hemmet fyra ggr per vecka.

Universitetsmiljön (i dessa tider) skulle med all sannolikt ha nosat upp ett pervo och en professor vid 45 har liksom inte tid att låta tankarna glida iväg så mycket, och både formen och innehållet på inte minst konstruktivt, instrumentellt, funktionellt akademiskt tänkande med juridisk tvist och ett upparbetat sinnelag för vad som är karriärfrämjande och vad som är "riskbeteende" i det hänseendet sätter honom inte i några riskgrupper vad gäller pedofili. Man kan spekulera i en "utloppslogik" vad gäller perversion, alltså att de hårda kraven från yttervärlden framtvingar sådant beteende på hemmaplan, men jag ser det inte. Däremot är det viktigt att kunna avfärda det också förstås.

Även om akademisk kollegialitet inte är att likställa med förtrogen(-het) så är det att nog att likställa med intellektuell förtrolighet – med vilket jag skulle vilja säga att han inte skulle ha kunnat klara av att dupera sin omgivning så länge, de hade spårat upp honom. Därmed inte sagt att avarter inte kan uppstå på mindre och ensligare institutioner på andra håll. Det finns förfalls- eller efterblomningsrisker inom Akademien på sina håll. Men inte mitt i ljuset.
Citera
2018-01-15, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
https://www.sydsvenskan.se/2018-01-11/fragorna-ar-manga-efter-misstankta-morden

Det är ingen ännu som har fakta utan det är mest spekulationer och den ena vet mer än den andra, och vissa vet mest tydligen.
Den där artikeln är från 11 jan. "Gammal" alltså.
Citera
2018-01-15, 14:58
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jag kände mannen och har träffat familjen. Jag känner dessutom många som känner mannen. Tilläggas ska att både mannen och kvinnan har ett yrke som innebär att det inte är möjligt att isolera sig och det är fråga om mycket sociala yrken. Jag tror dessutom att många här inte förstår hur framgångsrik mannen var. Han var en ”känd” person inom det han arbetade med och den världen är inte så liten som många här verkar tro.

Vad kan du säga om barnens mående?
Citera
2018-01-15, 14:58
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Den där artikeln är från 11 jan. "Gammal" alltså.

Spelar ingen roll för budskapet.

Samma artikel. Det är alltså ortens befolkning som alla vet mest. Dom var trötta inledningsvis och är säkert ännu tröttare i dag. Det är nog ingen ännu som egentligen vet mer än polisen vad som hänt.
Citat:
En annan Bjärredsbo, Carl Larsson, har fått många frågor från personer med anknytning till orten.
– Jag har kompisar som har flyttat härifrån som hört av sig och frågat om jag hört vad som hänt. Det blir väldigt stort när det syns så mycket i nyheterna, menar han.
Men han har inte märkt av någon direkt ryktesspridning.
– Man har pratat om det med kompisarna, men det är ju ingen som vet exakt vad som har hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in