2018-01-16, 20:23
Medlem
JohnDonovans avatar
Från wikipedia:

Citat:
Med allmän handling menas varje handling, tryckt eller elektronisk, som är förvarad hos en myndighet, samt har inkommit till den utifrån eller har upprättats inom myndigheten. (Man bortser från trycksaker eller sådant som uppenbart saknar betydelse för myndighetens verksamhet, exempelvis massutskick av reklam.) En handling är förvarad om myndigheten har tillgång till informationen, tekniskt eller praktiskt. För att en handling ska vara upprättad, ska den som regel ha en färdig form eller ingå som underlag i ett av myndigheten färdigbehandlat ärende.

Citat:
Viktigt är också att skilja mellan allmän handling och offentlig handling: En allmän handling (alltså en handling som är förvarad, inkommen till eller upprättad hos myndigheten) behöver inte samtidigt vara offentlig. För att en handling skall vara offentlig krävs (1) att den är en allmän handling och (2) att den inte är sekretessbelagd. Så till exempel är en sjukhusjournal en allmän handling men inte en offentlig handling. Vem som helst kan alltså inte få tillgång till den, utan en sekretessprövning görs enligt 25 kap. 1 § Offentlighets- och sekretesslagen.

Så om jag förstår det rätt så är det troligt att det upprättas flera handlingar kring ett polisärende, sannolikt även någon form av slutrapport. Märkligt vore ju annars.

Men att dessa dokument ev kan maskas pga sekretess. Oklart dock kring varför sekretess skulle råda efter att en undersökning avslutats.

Nog måste allmänheten få lov att granska en av de viktigaste myndigheterna i samhället.

Kan man begära ut krogkvitton från riksdag och regering så måste man väl även få granska polisens undersökningar, så länge det inte stör pågående utredning.

Hoppas att polisen informerar mer, oavsett hur det fungerar juridiskt. Så många frågetecken i detta fallet.
Citera
2018-01-16, 20:23
Medlem
FoxxHounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped
Ja herregud det gör hon. Men det tar alldeles för lång tid att förklara sammanhanget och har absolut inget med trådens ämne att göra. Tro mig.
Har själv försökt förklara för X antal spekulanter att repliken har noll relevans för vad som hänt. Det är hopplöst. Ge det ett par timmar/dagar så kommer någon fråga igen. "Vad betyder det?! Hon ser så ledsen ut!".

Hoppas innerligt att polisen går ut med *någon* information överhuvudtaget när utredningen är färdig. Antagligen kommer det inte få slut på spekulationerna helt och hållet men.. Det vore alltid något.
Citera
2018-01-16, 20:25
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlayerGirl1994
[/url]

Notera 1:27 in i filmen. Den svarta tavlan i bakgrunden. Vad står på den?

Lägg ner att hänga ut en massa personer som inte har med det här att göra. Och du det här är en random tjej du hänger här och sen påstår du även något om en griffeltavla. Sluta ät svamp.
Ja, jag är skittråkig, men någon jävla måtta får det finnas för att smörjan ska vara hållbar.
Citera
2018-01-16, 20:25
Medlem
FoxxHounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evangeline72
http://www.viralsweden.com/clara-henry-jag-ar-pa-vag-att-bli-galen/
Mitt antivirus gillar inte den här länken.

Var det så att något av barnen postat en kommentar där? (Länken har dykt upp förut men minns inte riktigt varför).
Citera
2018-01-16, 20:27
Medlem
JohnDonovans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Hallå!
Se filmen. Har vi diskuterat den tidigare? Jag hade i alla fall missat att TITTA på, filmen och blir oerhört betänksam efter att ha sett den nu. Hur tolkar man flickans svar till honom på slutet? Obehagligt när man förstår vad han erbjuder och att hon till, och med vill fortsätta vara blind än att tacka ja.
Varför vill en flicka i Bjärred kalla sig "a girl has no name"?

https://m.youtube.com/watch?v=TgXlQlOrSx8

Syftar du på hennes instagram? Där står det "a girl has nothing to say" vilket INTE kommer från GoT.

Så det finns ingen koppling till GoT.
Citera
2018-01-16, 20:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Umberto72
Det samstämmiga hyllandet av detta fantastiska par, på alla plan: socialt, yrkesmässigt, föräldramässigt, kärleksmässigt, prestationsmässigt, kollegialt, inför rektorer och övrig skolpersonal osv, står i sån bjärt kontrast till att pappan (högst troligen) mördat hela sin familj, att jag är förvånad över att det inte spekuleras mer i vad dom så otroligt väl lyckats dölja. De flesta köper den yttre, sjukdomsbaserade bild som (pappan mest) målade upp men sanningen är ju att döttrarna och mamman, utöver lärarna som kom dit, har levt ett mycket slutet liv, både IRL och digitalt. Frågan är VARFÖR? Och vad är det som är så fruktansvärt att ingen får leva vidare för att kunna vittna om det? Jag har själv ett sjukt barn (och har gråtit många tårar över det) men det sista jag skulle göra är att ta livet av hen -- utan tvärtom låta hen få uppleva så mkt som möjligt och resa osv osv och sen låta sjukvården/hospis ta vid när det inte går längre. Samma om min sambo varit sjuk givetvis. Inte bygga in oss bakom ett högt staket vilket bokstavligt talat har gjorts nyligen om man studerar filmer från huset. Noterar också att gungan är väldigt gammal och för liten för döttrarna sedan länge och inga cyklar eller leksaker finns vid huset). Det här känns mer och mer creepy tyvärr. Det perfekta, vältaliga, polerade möter det svartaste svarta.
Tyvärr är det nog så att du har rätt. Alternativet är som micro113 har varit inne på, sjukligt kontrollbehov (cyklarna SKA stå i förrådet!!) , inte heller helt otänkbart.
Citera
2018-01-16, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Tyvärr är det nog så att du har rätt. Alternativet är som micro113 har varit inne på, sjukligt kontrollbehov (cyklarna SKA stå i förrådet!!) , inte heller helt otänkbart.

ja, kan man bli nästintill professor på ngt så komplext o torrt som mervärdesskatt, måste man nog både ha mkt högt IQ och kontrollegenskaper av guds nåde. Ej applicerbart på människor dock...
Citera
2018-01-16, 20:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Umberto72
Det samstämmiga hyllandet av detta fantastiska par, på alla plan: socialt, yrkesmässigt, föräldramässigt, kärleksmässigt, prestationsmässigt, kollegialt, inför rektorer och övrig skolpersonal osv, står i sån bjärt kontrast till att pappan (högst troligen) mördat hela sin familj, att jag är förvånad över att det inte spekuleras mer i vad dom så otroligt väl lyckats dölja. De flesta köper den yttre, sjukdomsbaserade bild som (pappan mest) målade upp men sanningen är ju att döttrarna och mamman, utöver lärarna som kom dit, har levt ett mycket slutet liv, både IRL och digitalt. Frågan är VARFÖR? Och vad är det som är så fruktansvärt att ingen får leva vidare för att kunna vittna om det? Jag har själv ett sjukt barn (och har gråtit många tårar över det) men det sista jag skulle göra är att ta livet av hen -- utan tvärtom låta hen få uppleva så mkt som möjligt och resa osv osv och sen låta sjukvården/hospis ta vid när det inte går längre. Samma om min sambo varit sjuk givetvis. Inte bygga in oss bakom ett högt staket vilket bokstavligt talat har gjorts nyligen om man studerar filmer från huset. Noterar också att gungan är väldigt gammal och för liten för döttrarna sedan länge och inga cyklar eller leksaker finns vid huset). Det här känns mer och mer creepy tyvärr. Det perfekta, vältaliga, polerade möter det svartaste svarta.
Stöldrisken blir ju mycket större om man har exempelvis cyklar utomhus.
Undra vart dom kan var.....hmmmmm
Kanske i garaget.
Leksaker - Jag vet inte, har man verkligen det liggande på tomten, och har man "leksaker" över huvud taget i den åldern ?

Nja, så konstigt är det nog inte.
Citera
2018-01-16, 20:34
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnDonovan
Så om jag förstår det rätt så är det troligt att det upprättas flera handlingar kring ett polisärende, sannolikt även någon form av slutrapport. Märkligt vore ju annars.

Men att dessa dokument ev kan maskas pga sekretess. Oklart dock kring varför sekretess skulle råda efter att en undersökning avslutats.

Nog måste allmänheten få lov att granska en av de viktigaste myndigheterna i samhället.

Kan man begära ut krogkvitton från riksdag och regering så måste man väl även få granska polisens undersökningar, så länge det inte stör pågående utredning.

Hoppas att polisen informerar mer, oavsett hur det fungerar juridiskt. Så många frågetecken i detta fallet.

När förundersökningen är avslutad finns det alltid ett förundersökningsprotokoll som kan utgöra en allmän handling. När gärningspersonen är död råder i allmänhet mer sekretess än annars. Det finns både exempel på när man vägrat lämna ut något alls, och när man lämnat ut förhållandevis mycket.

Ett exempel på öppenhet är efter massmorden på Kronans skola i Trollhättan. Då såg den utlämnade fupen ut så här: https://minfil.org/p7X7l3b3bc/GRUNDAKT.pdf

Den är relativt kraftigt maskad men ändå sammanhängande.

I det här fallet (Bjärred) skulle jag tro att man är betydligt mer restriktiv med att lämna ut fup. Troligtvis kommer det någon sorts skriftlig sammanfattning iallafall. Vad som går att lämna ut eller inte kan på sikt avgöras av förvaltningsrätten, om polisen vägrar lämna ut och den som begärt ut handlingarna överklagar.
Citera
2018-01-16, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Stöldrisken blir ju mycket större om man har exempelvis cyklar utomhus.
Undra vart dom kan var.....hmmmmm
Kanske i garaget.
Leksaker - Jag vet inte, har man verkligen det liggande på tomten, och har man "leksaker" över huvud taget i den åldern ?

Nja, så konstigt är det nog inte.

Det såg bara väldigt icke-levande ut generellt. Och läskigt med det nybyggda, täta staketet.
Citera
2018-01-16, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Nope, modern och fadern gjorde detta i samförstånd. De hjälptes åt, pappan har dött sist och hjälpt sin hustru, de har varit samförstånd.

Vi kan släppa genusanalysen i detta, även om jag är säker på att Nina Rung kan elaborera på utan att för den skull komma närmare sanningen.

Förresten, diskuterar ni fortfarande om det var julpyntat, eller har ni passerat den barriären?
Senast redigerad av scheele 2018-01-16 kl. 20:53.
Citera
2018-01-16, 20:40
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Nope, modern och fadern gjorde detta i samförstånd. De hjälptes åt, pappan har dött sist och hjälpt sin hustru med det hon inte har klarat av själv.

Vi kan släppa genusanalysen i detta, även om jag är säker på att Nina Rung kan elaborera på utan att för den skull komma närmare sanningen.

Förresten, diskuterar ni fortfarande om det var julpyntat, eller har ni passerat den barriären?

Och samförståndet skall alltså enligt din källa framgå av en avskedsvideo där detta framgår tydligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in