2018-01-15, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slangballe32
Om modern hade cancer, nära döden så att säga (återkommande osv), Så är scenariot jag tänker på följande:

Modern får säkert psykiska men och depression, cancern är tillbaka och denna gången finns det ingen hjälp, nu är det kört. Samtidigt blir barnen äldre, dom har ett helt liv framför sig.
Hennes man går steg på steg i sin karriär och är uppe i den absoluta toppen, trots att han har flera år kvar i yrket. Hon kommer missa sina barns framtida liv, aldrig träffa ev barnbarn, allt det där, det finns hur mycket man kan rabbla upp som helst i detta motiv, men det förutsätter att modern skulle lidit av någon form av psykisk åkomma. Iofs räcker det tex med depression/gå in i väggen.

Min mamma gjorde det och jag vet mycket väl vad som kan hända med en människa som går in i väggen och blir deprimerad.
Dom går från sig själva, genom tunga mediciner och oförståliga tankar till en människa som inte fungerar, varesig psykiskt eller fysiskt. Dem kan reagera starkt för småsaker, tom sluta tänka rationellt och i sin depression bara fokuserar på en person, sig själv.

Jag tror det inte är ett illdåd. inte en "stundens ingivelse" Tiden för morden talar för att det har varit planerat. Jul, nyår och långhelger, där inte alla är med sin släkt utan många faktiskt firar hemma med sin familj, kan man genomföra det ostört.

Ponera att modern fick cancerbeskedet i nära anslutning till att pappan skickade in sin professorsansökan eller vad det heter, där och då bestämde hon sig. det enda sättet att inte skiljas från sin familj var att ta med dem in i döden.

Men mamma jobbade som vanligt fram till jul, cancern om hon hade det måste ha framskridit fort under julen isf. Det är mannen som varit hemma mer o mer samt isolerat sig med barnen.
Citera
2018-01-15, 09:55
Medlem
Ingen kan bli klok på det här och inte heller jag. När det gäller klassificeringen av familjemördare så verkar inget stämma in längre. Anomisk passar inte in på en mördare som inte kan ha känt sig besviken i sin karriär. Tvärtom så hade han stor sannolikhet att återgå till en proffecur. Hans kollegor vittnar om att han är ytterst kompetent, social och omtyckt. Paranoid eller besviken?
Enligt ganska säkra källor i tråden så har han hittats hängd. Vet man hur? Man behöver ju inte hänga sig i taket. Minns någon kändis för länge sedan knöt en snara runt halsen, satte sig i en stol och drack tills han blev så omtöcknad att han föll av och stryptes av det.
Avskedsfilmen sägs komma från båda föräldrarna. Stämmer det? Om den INTE gör det kan man spekulera om ifall HB är mera skyldig än vi tror och kanske drogade hela sin familj.
Det viktigaste för utredningen borde väl vara en film - där båda förklarar sitt dåd - men det tycker jag polisen skulle gått ut med i en presskonferens efter ett par dagar. Varför vänta med en sån sak? En inspelad video borde vara 100% bevis. Sen kunde de gått ut med mera detaljer om när, vad och hur.
Citera
2018-01-15, 09:56
Medlem
Skumfidusen71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosaint
Men mamma jobbade som vanligt fram till jul, cancern om hon hade det måste ha framskridit fort under julen isf. Det är mannen som varit hemma mer o mer samt isolerat sig med barnen.

Man kan jobba trots cancer. De indikationer jag har fått via PM tyder på att mamman hade cancer samt var deprimerad. Verkar dessutom som cancern återkommit. Detta är dock obekräftat.

Jag har själv vänner som tex haft bröstcancer men fortsatt jobba mellan behandlingarna men gått ner i tid och inte jobbat full tid.
När min far opererats för prostatacancer hann han knappt komma hem från sjukhuset innan han blev kontaktad av FK som undrade när han skulle börja jobba igen. Det är inte självklart att bli sjuksriven på heltid pga att man genomgår en cancerbehandling.
Citera
2018-01-15, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Ja, det är det, och det finns liknande fenomen kring den egna personen: uppmärksamheten sjukvården erbjuder är vanebildande. Som en bonus finns ju även pengar från F-kassan kopplat till det hela. Paradoxalt nog kan sjukdom/symptom kännas tryggt - man måste ju fokusera på det, allt annat får stå åt sidan. Omgivningen visar hänsyn och har full förståelse. I det här dramat finns det nog både en massa psykologi/psykopatologi och somatiska sjukdomar, i en enda röra. Men, det är över nu...

Pengarna från Försäkringskassan har blivit svårare och svårare att få. Läkarintyg ifrågasätts, sjukpenning dras in. Skolflickor som i Bjärred är knappast aktuella för några pengar från FK.
Citera
2018-01-15, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Pennvässaren 8 AB , där är Oskar suppleant.
Det finns många andra Pennvässaren X AB där Oskar inte är med.
Det finns firmor som heter Pennstiftet, personer som är med i Pennvässaren är också med i Pennstiftet, så dessa firmor verkar höra ihop.
Det finns också firmor som heter Pennstället X AB och Pennskrinet X AB.

X står för olika siffror.

Det finns 17 St Pennvässaren X AB, 54 st Pennstiftet X AB, 115 X Pennstället, Flera Pennskrinet.

Det är olika personer engagerade i alla företagen. Alla företagen har samma adress: Box 205 Sundsvall.
Lite märkligt?
Citera
2018-01-15, 10:09
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Ingen kan bli klok på det här och inte heller jag. När det gäller klassificeringen av familjemördare så verkar inget stämma in längre. Anomisk passar inte in på en mördare som inte kan ha känt sig besviken i sin karriär. Tvärtom så hade han stor sannolikhet att återgå till en proffecur. Hans kollegor vittnar om att han är ytterst kompetent, social och omtyckt. Paranoid eller besviken?

Besvikelsen behöver inte ha med karriären hittills att göra, utan kan ha med framtiden att göra. Ur Stefan S utmärkta genomgång:

Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Anomiska mördare. De betraktar familjen som en förlängning av deras egen framgång i livet. De är ofta välutbildade, framgångsrika och ekonomiskt bemedlade, men hamnar av olika skäl i en kris som ställer livet på ända. Det är inte ovanligt att mördaren anser sig "skona" sin familj från en skam han själv upplever.

Nyckelorden här är "hamnar av olika skäl i en kris som ställer livet på ända". En djup depression matchar det.
Citera
2018-01-15, 10:10
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Det finns 17 St Pennvässaren X AB, 54 st Pennstiftet X AB, 115 X Pennstället, Flera Pennskrinet.

Det är olika personer engagerade i alla företagen. Alla företagen har samma adress: Box 205 Sundsvall.
Lite märkligt?

Kanske är bostadsrättsföreningar? En gissning bara.
Citera
2018-01-15, 10:13
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Pennvässaren 8 AB , där är Oskar suppleant.
Det finns många andra Pennvässaren X AB där Oskar inte är med.
Det finns firmor som heter Pennstiftet, personer som är med i Pennvässaren är också med i Pennstiftet, så dessa firmor verkar höra ihop.
Det finns också firmor som heter Pennstället X AB och Pennskrinet X AB.

X står för olika siffror.

Citat:

Lite märkligt?

Det finns registrerade och färdiga aktiebolag att köpa.
Det du beskriver verkar vara sådana.
När man har köpt ett bolag byter man ofta namn på det men det kanske inte är det första man gör.
Citera
2018-01-15, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Verkligen inte.

Däremot är det vanligt att personer med sjuka barn i ovanlig åkomma är aktiva i forum med andra i liknande situation.

Jag tycker det är mer skumt att det inte kommit fram att någon av dem varit aktiva i hemskolningsforum eller forum för ME/CFS (eller vad det nu är för åkomma som barnen hade / påstods ha haft).

Mamman är endast medlem i en svensk Facebookgrupp vilken heter ”Databas ME/CFS”. Gruppen har över 3000 medlemmar. Den informationen framgår om man söker på vilka grupper hon är medlem i med hjälp av hennes Facebook-ID. Är inte medlem själv och kan därför inte se om hon skrivit några inlägg.

Hon har dessutom gillat sidan ”Rädda Gottfriesmottagningen”. Men det är sen gammalt.
Citera
2018-01-15, 10:24
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinter-natt7
Jag tror att familjen har "flugit under radarn" p.g.a. relativt hög status i samhället. Hade de jobbat som städare och bott i höghus hade allting varit annorlunda. Någon hemundervisning hade det inte blivit tal om, och man hade haft koll på hur de mådde. Det är givetvis inte säkert att det som hände hade kunnat förhindras ändå, men man vet aldrig. Som sagt så är jag övertygad om att man haft bättre koll. Då hade samhällsauktoriteter som lärare och rektorer agerat i kraft av sin auktoritet. Tyvärr är det uppenbarligen ofta så än idag att man "kryper" lite (har orimligt stor respekt) för någon som har en "fin" titel etc.
Jag tror du har helt rätt där.
Citera
2018-01-15, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Ja, det är det, och det finns liknande fenomen kring den egna personen: uppmärksamheten sjukvården erbjuder är vanebildande. Som en bonus finns ju även pengar från F-kassan kopplat till det hela. Paradoxalt nog kan sjukdom/symptom kännas tryggt - man måste ju fokusera på det, allt annat får stå åt sidan. Omgivningen visar hänsyn och har full förståelse. I det här dramat finns det nog både en massa psykologi/psykopatologi och somatiska sjukdomar, i en enda röra. Men, det är över nu...

Sluta spekulera massa skit och fördöma massa nu. Vänta och se efter utredningen
Citera
2018-01-15, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
Besvikelsen behöver inte ha med karriären hittills att göra, utan kan ha med framtiden att göra. Ur Stefan S utmärkta genomgång:

Nyckelorden här är "hamnar av olika skäl i en kris som ställer livet på ända". En djup depression matchar det.

Citat:
Ursprungligen postat av bpjan

Tack, ja jag utgick från den utomordentliga beskrivningen från Stefan S. Efter jag läste om OH:s kommande titel-framgång och kollegorna i omvärlden som rosar honom så köper jag inte "anomisk". En anomisk person skulle snarare vara besviken på framtiden inom karriären än för familjens utveckling och vilken skam skulle han vilja dölja? Var han djupt paranoid och kan man dölja det för omgivningen?

Kan någon av personlighetstyperna passa in på någon annan i familjen? Självgod eller besviken sådan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in