2018-01-15, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bettan82
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Münchhausen_by_proxy

Otäckt syndrom.
Det där med djur, jag känner en hundägare som spenderar hur mycket pengar som helst på veterinärbesök på sin hund, som är så sjuk. Hunden utsätts hela tiden för både komplicerade undersökningar, mediciner och specialkost. Alla tycker ägaren är så fantastisk som gör så mycket för hunden. Jag har länge känt att problemen inte ligger hos hunden utan hos ägaren.
Jag tror tyvärr att detta är mycket vanligare än vad man tror. Oerhört svårt att fastställa och ingen vill tro det.
Citera
2018-01-15, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Inte i det här fallet. Det handlar nog inte om dagar här. Så det blir omöjligt. Arvet kommer delas mellan hans och hennes syskon. Och det kan finnas testamente.

Då har lagarna/reglerna gjorts om efter 99 då fallet i ånäset där maken sköt frun och barnen skedde. Har mkt god insikt i de fallet då jag känner anhöriga på både frun/makens sida. Så jag säger du har fel om inte något ändrats sedan dess för just detta med ordningen va viktigt att få utrett enligt polis Och försäkringsbolag.
Citera
2018-01-15, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kono
Jag kollade instagramprofilen ”a is bored..” tycker det låter oroväckande med underskriften ” a girl has nothing to say”
Eller är det bara jag?

Är det verkligen bekräftat att denna profil tillhör Agnes H? Om man jämför bilden med bilden på Agnes i fotbollslaget så är jag tveksam till att det är samma flicka.
Citera
2018-01-15, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiruna2044
Finns föräldrarna i livet så ärver de (om det inte finns ett testamente).
Sant. Jag glömde föräldrarna.
Citera
2018-01-15, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannelius
Både i lagens mening och i min personliga åsikt så är ett mord som begåtts av ett psykfall inte är lika farligt.
Tror du den som blir mördad (och dennes anhöriga) bryr sig om i vilket skick mördaren är? Om något är mord begånget av ett psykfall värre för de kan mörda vem som helst och mörda igen.
Citera
2018-01-15, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
O hade en firma med en person i Sundsvall, en av flera firmor som kallas för "pennstiftet". I ett av pennstiften finns en person med skyddad identitet. Alla halmstrån.

Här blir jag väldigt misstänksam på om det inte är ett "samarbete"med scientologerna. De är stora pengar inblandade när man är medlem där, om man ska klättra i deras grader osv. Så den anonyma personen är i så fall av naturliga skäl ingen som vill vara offentlig.
Citera
2018-01-15, 09:25
Medlem
Vill tillägga också att någon tidigare sa att O förra vintern slutade göra jobbresor till Stockholm. Och att det även var förra vintern som den person som tidigare berättat att han varit familjehemsplacerad där tappade kontakten då. Att den utan förklaring bröts.
Åtminstone så tycker jag att det verkar finnas en sammankoppling där.
Citera
2018-01-15, 09:30
Medlem
Jag tror att familjen har "flugit under radarn" p.g.a. relativt hög status i samhället. Hade de jobbat som städare och bott i höghus hade allting varit annorlunda. Någon hemundervisning hade det inte blivit tal om, och man hade haft koll på hur de mådde. Det är givetvis inte säkert att det som hände hade kunnat förhindras ändå, men man vet aldrig. Som sagt så är jag övertygad om att man haft bättre koll. Då hade samhällsauktoriteter som lärare och rektorer agerat i kraft av sin auktoritet. Tyvärr är det uppenbarligen ofta så än idag att man "kryper" lite (har orimligt stor respekt) för någon som har en "fin" titel etc.
Citera
2018-01-15, 09:31
Medlem
Om modern hade cancer, nära döden så att säga (återkommande osv), Så är scenariot jag tänker på följande:

Modern får säkert psykiska men och depression, cancern är tillbaka och denna gången finns det ingen hjälp, nu är det kört. Samtidigt blir barnen äldre, dom har ett helt liv framför sig.
Hennes man går steg på steg i sin karriär och är uppe i den absoluta toppen, trots att han har flera år kvar i yrket. Hon kommer missa sina barns framtida liv, aldrig träffa ev barnbarn, allt det där, det finns hur mycket man kan rabbla upp som helst i detta motiv, men det förutsätter att modern skulle lidit av någon form av psykisk åkomma. Iofs räcker det tex med depression/gå in i väggen.

Min mamma gjorde det och jag vet mycket väl vad som kan hända med en människa som går in i väggen och blir deprimerad.
Dom går från sig själva, genom tunga mediciner och oförståliga tankar till en människa som inte fungerar, varesig psykiskt eller fysiskt. Dem kan reagera starkt för småsaker, tom sluta tänka rationellt och i sin depression bara fokuserar på en person, sig själv.

Jag tror det inte är ett illdåd. inte en "stundens ingivelse" Tiden för morden talar för att det har varit planerat. Jul, nyår och långhelger, där inte alla är med sin släkt utan många faktiskt firar hemma med sin familj, kan man genomföra det ostört.

Ponera att modern fick cancerbeskedet i nära anslutning till att pappan skickade in sin professorsansökan eller vad det heter, där och då bestämde hon sig. det enda sättet att inte skiljas från sin familj var att ta med dem in i döden.
Citera
2018-01-15, 09:32
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Otäckt syndrom.
Det där med djur, jag känner en hundägare som spenderar hur mycket pengar som helst på veterinärbesök på sin hund, som är så sjuk. Hunden utsätts hela tiden för både komplicerade undersökningar, mediciner och specialkost. Alla tycker ägaren är så fantastisk som gör så mycket för hunden. Jag har länge känt att problemen inte ligger hos hunden utan hos ägaren.
Jag tror tyvärr att detta är mycket vanligare än vad man tror. Oerhört svårt att fastställa och ingen vill tro det.
Ja, det är det, och det finns liknande fenomen kring den egna personen: uppmärksamheten sjukvården erbjuder är vanebildande. Som en bonus finns ju även pengar från F-kassan kopplat till det hela. Paradoxalt nog kan sjukdom/symptom kännas tryggt - man måste ju fokusera på det, allt annat får stå åt sidan. Omgivningen visar hänsyn och har full förståelse. I det här dramat finns det nog både en massa psykologi/psykopatologi och somatiska sjukdomar, i en enda röra. Men, det är över nu...
Citera
2018-01-15, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
O hade en firma med en person i Sundsvall, en av flera firmor som kallas för "pennstiftet". I ett av pennstiften finns en person med skyddad identitet. Alla halmstrån.

Pennvässaren 8 AB , där är Oskar suppleant.
Det finns många andra Pennvässaren X AB där Oskar inte är med.
Det finns firmor som heter Pennstiftet, personer som är med i Pennvässaren är också med i Pennstiftet, så dessa firmor verkar höra ihop.
Det finns också firmor som heter Pennstället X AB och Pennskrinet X AB.

X står för olika siffror.
Citera
2018-01-15, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
"Detta är en sorgens dag. Du, min idol, vän, mentor, fd chef och inspiration. Du var godhet rakt igenom. Jag kan inte andas. Du var den som såg mig, du trodde på mig och stöttade mig. Jag var alltid förvånad över att du såg så mycket bra i mig. Du, experternas expert. Du var en känslosam människa, ödmjuk och samtidigt så himla intelligent. Du stod alltid upp för vad som är rätt. Det var därför du var en stark förebild. Du betydde så mycket för oss. Du uppskattades även mycket utomlands. Jag har det senaste dygnet blivit kontaktad av de vi träffat i andra länder och pratat om våra minnen med dig. När vi var i Budapest, Amsterdam.. allt du gjort för oss som såg upp till dig. Tack. Din kompetens var ovärderlig. Jag minns hur du fick oss att läsa EU-mål ur nya perspektiv. Jag minns vår fight för ideell second hand.

Jag minns våra diskussioner både i jobb och privat med ett leende men samtidigt med en sån smärta. Den senaste tiden förtjänade inte du. Jag minns vad du värderade mest. Tragedin som bara inte fick hända, hände.

Momsvärlden tappade en stjärna. Vi förlorade dig Oskar. Alldeles för ung. Alldeles för bra för den orättvisan.
Vår Oskar... Ängeln i Lund

Det måste ha tillkommit något sista tiden som fick bägaren att rinna över o borde vara nåt som är kopplat just till honom. Man kan ju inte säga ”förtjänade inte du” om det handlar om sjukdom hos närstående 😣 kan han ha blivit anmäld för nåt typ i metoo anda eller nåt sånt o denna person anse att det är obefogat. Kan ju också vara delvis därför han fått jobba hemifrån om det varit under utredning. Spekulation så klart .......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in