2018-01-14, 23:57
Medlem
Deadwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Sååå man hänvisar till "experterna". Låter som någon/några utanför polisen.

Psykiatriker, eller vilka "experter"..?

Men din dumskalle, rättsmedicin så klart. Är det så svårt för dig att koppla det? Har du aldrig sett GW eller en morddokumentär någonsin i livet?
Citera
2018-01-15, 00:00
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Jag tycker domarens ord var väldigt väl avvägt motvad som hade hänt, vet inte om jag tycker det var hårda ord, men det är ju sent på kvällen och vi läser texter olika.

Jag skulle dock inte vara förvånad om detta inte är en rimlig påföljd i Sverige om någon i huset överlevt och var skyldig. Det kanske är min ålder, men jag blir mer förlåtande med åren, samtidigt som jag har blivit hårdare i min syn mot människor med ondska och illvilja i uppsåt.
Vet faktiskt inte vad vi har framför oss här, men poliserna som jobbar med det säger att det är något helt unikt, likaså verkar skolan ha hängt på denna bedömning. Även om vi inte fick så mycket information, så verkar även skolan ha sett ett oerhört stort mått av tragedi i det som hänt, riktat mot hela familjen.

Självklart är det inte riktigt friskt att döda sina barn och partner som i detta fallet. Ja dom säger en gärningsman så det bör vara klarlagt vid det här laget. Nja, jag anser nog att domen i UK klargör att det INTE handlar om barmhärtighetsmord i lagens mening. Det poängterar domaren. Hon var alltså deprimerad och med en historia av självmordsförsök och depressioner.
Nja, för att dömas i Sverige ska du var psykotisk eller paranoid med vanföreställningar så jag vet inte om det rörde sig om mer än depression i UK fallet. Vi har lite olika syn på det kanske i Sverige.

Min poäng är att tragedier i familj är fel ordval då det handlar om mord. Vi ska inte se några förmildrande omständigheter på typen av fall.
Citera
2018-01-15, 00:02
Medlem
[quote=manot|62911673]Varför tar inte textförfattaren bort hela texten när vederbörande nu är medveten om att den ligger ute för fria spekulationer?
Den senaste tiden förtjänade inte du. Jag vet vad du värderade mest.
Kryptiskt-vad menar hon? Lika bra hon uttryckt sig i klartext.
Vad värderar han mest ? Sin familj ? Sitt liv? Hälsan ? Gemenskapen ? Samhörigheten ?
Arbetet - stimulans och framgång?
Att bli älskad ? Uppskattad ?
Har han upplevt sig utsatt-av någon eller något ? Påfrestningar och Krav ?
Verkligt utsatt eller bara den egna känslan av utsatthet -inbillad utsatthet?
Förbigången eller bortvald ? Att bli lämnad ? Att bli ensam?
Upplevelser av skuld och skam ? Ensamhet som uppstår när ens nära blivit sjuk eller är dödligt sjuk?

Försöker man se positivt så hade han också mycket bra att se framemot- hans egen framgång och
alla personer som uppskattar honom borde ha vägt tungt.
Han förtjänade någonting som var bättre än det som var- skriver hon.

.
Citera
2018-01-15, 00:02
Medlem
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Münchhausen_by_proxy
Citera
2018-01-15, 00:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MatildaVarg
Det kan ju vara en vän bara och en slump. Det kan handla om flickorna eller så har de sökt hjälp för att någon i familjen är självmordsbenägen. Kan ju vara för sin mans räkning eller sig själv också.
Såg nu när jag tittade lite närmre att självmordslinjen är för alla åldrar, inte bara unga.

Kan ju också vara så att familjen gick i självmordstankar, och vände sig till Anexxe Jädxxberg på föreningen Mind för att få hjälp med sina tankar.
Sen kom det uppmärksammade självmordet på en ME sjuk kvinna, sen kom Cancergalan på TV, och dagen efter hittade man familjen död.
Finns ändå en tunn röd tråd.
Citera
2018-01-15, 00:05
Medlem
Nya uppgifter.
O lämnar in sin ansökan om professur till en kollega för genomläsning. Dagen efter hittas hela familjen död. Postumt kallar kollegan honom professor. Kan det vara så att han ansträngt sig så extremt med denna ansökan att han knäckte sig, sista droppen?

Kommer att tänka på en film där huvudpersonen tar livet av sig på sin lyckligaste dag. Var O framme vid vägs ände, när ansökan var färdig? Drömmen uppfylld, inget mer kvar? Ville han bli klar med allt han ansåg vara viktigt för att sedan ta sig och resten av familjen av daga? Extremt planerat?

Försvårande: Dagen före dödandet blir Os karriärstege fullföljd. Han gör sin plikt... en sjuk hjärna, tillfälligt eller permanent så att flickorna tog skada och blev sjuka/trötta? Perfektionist, dominant, extrem högpresterare? Det verkar inte bättre... Kan kraven ha riktats även mot flickorna, klarade de inte av kraven hemifrån och gick i skolstrejk? Att de verkar villiga att lära sig är inte samma sak som att faktiskt gå till skolan och delta i alla ämnen...

Värst drabbade är den närmaste släkten, men även grannarna. Att leva med detta inpå sig... varje dag ser de dödens hus. De har också fått sina liv starkt påverkade. Vem vill köpa detta hus...?
Senast redigerad av rappytt 2018-01-15 kl. 00:09.
Citera
2018-01-15, 00:07
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Precis, oavsett sjukdomar så är det trippelmord. Det enda som görs är att skaffa sig anledningar att försköna och ursäkta saken som en familjetragedi. Man blir utskälld också för att man inte tror på alla PM och uppgifter vilket är pinsamt. Det skulle vara sensation om det fanns en video här. Vi ska inte se på typen av brott som någon tragedi och ursäkta mord. Det finns ingen förståelse alls eftersom dom andra inte fått välja sitt öde.

Jag anser att både myndigheter och press i stort är fortsatt skyldiga till förskönandet, ursäktandet och omskrivningarna genom den missriktade sekretessen och hemlighetsmakeriet. Nej, det är inte nödvändigt att allmänheten får ta del av varje detalj av ett mordfall där ingen rättegång kommer att hållas, men det är fullt rimligt att det diskuteras genomgripande och att korrekta fakta framkommer.

Det är ett brutalt mordfall med troligen tre offer och som omgivande samhälle har vi rätt att ta del av och granska så uppseendeväckande händelser nära oss som inte alls bara påverkar de närmaste och att dessutom granska polisens och myndigheternas arbete. Antagandet att det är i mordoffrens intresse att bli så anonyma offer som möjligt och att deras öde skall nedtystas så mycket det går, av hänsyn, är egentligen rätt märkligt. Vad är det för sorts hänsyn?

Och återigen borde omskrivande uttryck som familjetragedi och utvidgat självmord (man kan bara självmörda en person och den handlingen kan inte utvidgas) sluta användas i alla sammanhang.
Citera
2018-01-15, 00:09
Medlem
Lonnrots avatar
Lysande. Den anomiske känns mest relevant här, för mig.

Fanns det en kategori filicide med kvinnliga förövare? Om man tänker lite i 3D så skulle den kategorin närmare kunna motsvara "familicide för kvinnor" än familicide som sådan.

Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Jag har läst in mig på den forskning som berör mord-självmord av det slag som misstänks vara fallet och sammanställer forskningsläget nedan.

Den tekniska termen är familicide och definieras som när en gemål tar livet av sin partner och ett eller flera barn. I begreppet innefattas även styvbarn och adoptivbarn, men inte fosterhemsbarn. Familicide jämförs i litteraturen med uxoricide, vilket är mord på sin partner, och filicide, vilket är mord på familjens barn. Profilen på gärningsmannen skiljer sig märkbart mellan dessa tre olika typer av mord.

Det finns uppenbara problem med forskningen kring familicide, dels eftersom det trots allt är en relativt ovanlig form av mord/massmord, dels eftersom gärningsmannen i många fall även tar sitt eget liv varför frågan om motiv inte alltid är lätt att fastställa. Med detta sagt har jag gått igenom studier som sammanlagt undersökt en bra bit över 1000 fall av familicide och det framstår förhållandevis tydliga och samstämmiga mönster i det material som publicerats.

Det kanske mest påtagliga är att familicide huvudsakligen är ett manligt brott. Ca 95% av alla brott begås av män. (1, 7) Det är också betydligt mer vanligt att denna grupp av mördare begår eller försöker begå självmord jämfört med de som utför uxoricide eller filicide. (1) Omkring tre fjärdedelar av alla mördare begår eller försöker begå självmord efter ett familicide. (2)

En annan skillnad är att de som begår familicide oftare mått psykiskt dåligt under det senaste året, i regel till följd av ekonomiska problem, förlorad status, skilsmässa eller liknande. (3, 4, 5) Jämfört med de som begår filicide är de som begår familicide oftast äldre, bättre utbildade, gifta och använder i regel mer våld. (1, 3, 4)

Givetvis föreligger komplexa bakomliggande psykologiska skäl när någon tar livet av sin familj och sedan sig själv. Motiven skiljer sig åt liksom profilerna, men i huvudsak framträder fyra undergrupper av gärningsmän: (6)
Självgoda mördare. De ser andra som orsaken till sina problem, i regel deras partner eller före detta partner. Denna typ mördar utöver sin partner även barnen som ett sätt att straffa partnern.

Besvikna mördare. De upplever att omgivningen har svikit dem och inte lever upp till mördarens ideal. Besvikelsen kan i de här fallen utgöra inte bara partnern utan även barnen i hög utsträckning. I litteraturen nämns att dessa mördare har stora psykologiska likheter med vissa som begår hedersmord.

Anomiska mördare. De betraktar familjen som en förlängning av deras egen framgång i livet. De är ofta välutbildade, framgångsrika och ekonomiskt bemedlade, men hamnar av olika skäl i en kris som ställer livet på ända. Det är inte ovanligt att mördaren anser sig "skona" sin familj från en skam han själv upplever.

Paranoida mördare. De upplever att familjen och i synnerhet barnen är utsatta för någon form av hot och försöker "skydda" familjen genom att ta livet av den. Det kan handla om allt från oro över att myndigheter ska "förstöra" familjen till att Satan jagar dem, och att döden då är ett "bättre" alternativ. En del av dem tror att familjen kommer återförenas i livet efter döden.
De tre förstnämnda typerna av mordmotiv är sinsemellan ungefär lika vanligt förekommande (2), medan den sistnämnda är mer ovanlig och i mycket stämmer överens med fall av filicide där en mamma mördar sina barn för att "skydda" dem.

Merparten gärningsmän som begår familicide kommer från under- eller medelklass. (5) Skillnaden är de så kallade anomiska mördarna som i regel är högutbildade och ekonomiskt framgångsrika med hög samhällelig status. I omkring 70 procent av fallen har det förekommit våld inom familjen innan en partner begår familicide. (8) Här skiljer sig återigen de anomiska mördarna från de övriga undergrupperna då de sällan är tidigare straffade.

Det är väldigt vanligt att mördare som begår familicide uppvisat varningstecken på försämrad mental hälsa under det senaste året. Ofta är tecknen dock inte tydliga förrän efteråt, när det redan är för sent. (9) För många är det mycket svårt att föreställa sig hur någon kan mörda sin egen familj eller tanken att en familjemedlem skulle vilja döda dig. (10)

Ett exempel som tagits upp på några ställen i litteraturen är mångmiljonären Christopher Foster som tog sin fru och dotter på restaurang, ler med dem på bilder och hade en till synes trevlig familjekväll timmarna innan han sköt ihjäl båda två, alla sina hundar och hästar varpå han tände eld på hus, stall, garage med lyxbilar och sedan själv dog inne i lågorna. Motivet tros vara att han gjort dåliga affärer och ville "skydda" familjen från "skammen" att de inte längre skulle kunna leva ett liv i lyx och att han inte längre var en del av eliten. (11)

Nämnvärt är att det inte i någon av de 30-tal studier jag läst finns något fall där två föräldrar gemensamt beslutat att ta livet av sitt/sina barn och sedan sig själva. Det finns heller inga kända fall av "barmhärtighetsmord" där en förälder mördat en hel familj eftersom ett eller flera barn varit sjukt.

Det finns mer att skriva om detta, men jag hoppas inlägget kan bidra och ligga till grund för fortsatta diskussioner och spekulationer utifrån rådande forskningsläge kring familicide.

Källor:
(1) http://www.martindaly.ca/uploads/2/3/7/0/23707972/wilson_daly_daniele_1995_familicide.pdf
(2) http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0886260517714436
(3) http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/cbm.710/full
(4) http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0014385507000746
(5) http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14789949.2010.506618
(6) http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/hojo.12033/abstract
(7) http://www.homicideresearchworkinggroup.org/proceedings_1995.pdf#page=169
(8) http://www.criminiseriali.it/murder-suicide%20in%20families.pdf
(9) https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-63097-7_7
(10) https://cola.unh.edu/sites/cola.unh.edu/files/student-journals/1-Barthell-Shelton2009.pdf
(11) http://www.dailymail.co.uk/news/article-1167196/Revealed-Why-millionaire-Christopher-Foster-slaughtered-family.html
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Vilka jädra nötter som kommenterar den här hyllningen känner jag.

Kam de inte hålla igen elogerna innan det är klarlagt huruvida han är en mördare eller inte. Men det kanske inte är så viktigt. Huvudsaken är väl att han höll ordning på den där momsen.

Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
lite väl orättvisa och hårda ord för att vara någon som är så emot att döma hårt.

Bra att du förstår.

Jag kan hålla med om att "hyllningen" författad av kvinnliga professorn kändes en aning för självförhärligande för att vara ett avskedstal, men det är min personliga åsikt. Kommentarerna däremot, är fullt legitima såvitt jag kan se.
Senast redigerad av Dekorima 2018-01-15 kl. 00:52.
Citera
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag anser att både myndigheter och press i stort är fortsatt skyldiga till förskönandet, ursäktandet och omskrivningarna genom den missriktade sekretessen och hemlighetsmakeriet. Nej, det är inte nödvändigt att allmänheten får ta del av varje detalj av ett mordfall där ingen rättegång kommer att hållas, men det är fullt rimligt att det diskuteras genomgripande och att korrekta fakta framkommer.

Det är ett brutalt mordfall med troligen tre offer och som omgivande samhälle har vi rätt att ta del av och granska så uppseendeväckande händelser nära oss som inte alls bara påverkar de närmaste och att dessutom granska polisens och myndigheternas arbete. Antagandet att det är i mordoffrens intresse att bli så anonyma offer som möjligt och att deras öde skall nedtystas så mycket det går, av hänsyn, är egentligen rätt märkligt. Vad är det för sorts hänsyn?

Och återigen borde omskrivande uttryck som familjetragedi och utvidgat självmord (man kan bara självmörda en person och den handlingen kan inte utvidgas) sluta användas i alla sammanhang.

Det handlar om anhöriga och hänsynen till dom. Men jag tror nog att dom får ha en del uppgifter för allmänheten så småningom så att människor slipper gå och fundera på hur i helvete det här kunde hända. Det blir att väga orden på guldvåg, men dom kommer inte undan. Jag håller med i övrigt även om det är känsligt.
Citera
2018-01-15, 00:10
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Klippt.

Sen kom det uppmärksammade självmordet på en ME sjuk kvinna, sen kom Cancergalan på TV, och dagen efter hittade man familjen död.
Finns ändå en tunn röd tråd.

Ja så känner jag också. Oavsett orsak med flickornas sjukdom så är det psykisk tortyr att inte få vara pigg och kunna delta i skolan med vänner osv. Att leva med någon med sjukdom är också oerhört påfrestande. Vi får se.

Det här med locket på (så hårt) tror jag har samband med detta.
Citera
2018-01-15, 00:13
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Va?

Det är helt obekräftat givetvis, men det har spekulerats här om påstådda kopplingar genom att föräldrarna skulle haft intresse för scientologi. Om det är så, vilket jag inte alls förutsätter, kan det också passas in i en teori om att pappan led av depression med åtföljande självmordstankar. Men det är inte alls nödvändigt, givetvis. Det kan också vara hittepå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in