2018-01-15, 07:58
Medlem
Utflyttads avatar
[quote=Lonnrot|62914996]
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9

Ja jag hittade den här nu, det är utvärderande ämnesföreträdare gällande OH:s professur, som hon tillstyrkte med fullaste rekommendation och la på låda samma kväll som hon noterade att en familj blivit funnna döda i en bjärredsvilla.

Ja herre min skapare.
https://www.linkedin.com/pulse/tribute-oskar-henkow-eleonor-kristoffersson

Intressant att läsa kommentarerna under hennes "dödsruna", det verkar som om mannen var respekterad för sina kunskaper såväl som sitt uppträdande.
Citera
2018-01-15, 08:01
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Precis, oavsett sjukdomar så är det trippelmord. Det enda som görs är att skaffa sig anledningar att försköna och ursäkta saken som en familjetragedi. Man blir utskälld också för att man inte tror på alla PM och uppgifter vilket är pinsamt. Det skulle vara sensation om det fanns en video här. Vi ska inte se på typen av brott som någon tragedi och ursäkta mord. Det finns ingen förståelse alls eftersom dom andra inte fått välja sitt öde.
Enig!
Eventuella psykiska sjukdomar kan vara en del av en förklaring men aldrig en ursäkt. Mord är och måste förbli mord!
Citera
2018-01-15, 08:16
Medlem
Danneliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Enig!
Eventuella psykiska sjukdomar kan vara en del av en förklaring men aldrig en ursäkt. Mord är och måste förbli mord!
Både i lagens mening och i min personliga åsikt så är ett mord som begåtts av ett psykfall inte är lika farligt.
Citera
2018-01-15, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
O hade en firma med en person i Sundsvall, en av flera firmor som kallas för "pennstiftet". I ett av pennstiften finns en person med skyddad identitet. Alla halmstrån.
Fel. Pennvässaren. Om du ska skriva så skriv åtminstone rätt.
Inte hans firma alls. Han var involverad, men inte ägare.
Senast redigerad av Picasso2 2018-01-15 kl. 08:29.
Citera
2018-01-15, 08:35
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dannelius
Både i lagens mening och i min personliga åsikt så är ett mord som begåtts av ett psykfall inte är lika farligt.

Det var ju en ganska så märklig mening. Hur kan det vara mindre "farligt" om ett psykfall mördar om utfallet ändå är att en person förlorar sitt liv?

Att lagstiftaren ser gärningsmannen som mindre farlig eller mordet som mindre allvarligt enbart p.g.a. att gärningsmannen är psykisk sjuk är väl ändå att ta i?
Citera
2018-01-15, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Om någon av er här inne har lyckats få fram detta foto, så vore det vänligt om det publicerades här igen.
Tack.

Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Nej precis, därför kan man hoppas på annan bevisning som fingeravtryck på medicinburkar och liknande (som någon annan var inne på).
Om OH nu hittades hängd kan detta vara en direkt orsak. Han ville i så fall att det skulle vara tydligt vem som gjort vad. Om även han hade legat nerbäddad i en säng, hade den problematik du beskriver blivit än värre. Men jag är inte så säker på att han är GM (eller att han faktiskt hittats hängd).

Viktigt att försöka få fram dödsordningen för arvsordning/Försäkringar mm, gäller dessa fall och trafikolyckor där hela familjer dör då dessa saker gäller även om det bara är 1 minut mellan dödsfallen så försöker man få fram ordningsföljden.
Citera
2018-01-15, 08:44
Medlem
Danneliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Det var ju en ganska så märklig mening. Hur kan det vara mindre "farligt" om ett psykfall mördar om utfallet ändå är att en person förlorar sitt liv?

Att lagstiftaren ser gärningsmannen som mindre farlig eller mordet som mindre allvarligt enbart p.g.a. att gärningsmannen är psykisk sjuk är väl ändå att ta i?
Man anser inte att psyk kan anses vara vid sina fulla sinnes bruk, därför får man i den civiliserade världen psykvård eller frikänns om du var tillfälligt sinnesförvirrad när du begick gärningen. Att gärningen är lika allvarlig är det inte något tvivel om, men om jag får fråga dig, blir du mer arg om en blind eller en som kan se går in i dig?
Citera
2018-01-15, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Viktigt att försöka få fram dödsordningen för arvsordning/Försäkringar mm, gäller dessa fall och trafikolyckor där hela familjer dör då dessa saker gäller även om det bara är 1 minut mellan dödsfallen så försöker man få fram ordningsföljden.
Inte i det här fallet. Det handlar nog inte om dagar här. Så det blir omöjligt. Arvet kommer delas mellan hans och hennes syskon. Och det kan finnas testamente.
Citera
2018-01-15, 08:56
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dannelius
Man anser inte att psyk kan anses vara vid sina fulla sinnes bruk, därför får man i den civiliserade världen psykvård eller frikänns om du var tillfälligt sinnesförvirrad när du begick gärningen. Att gärningen är lika allvarlig är det inte något tvivel om, men om jag får fråga dig, blir du mer arg om en blind eller en som kan se går in i dig?
Att någon döms till psykvård istället för fängelse handlar ju inte om att göra brottet mindre allvarligt. Det är en fråga om gärningspersonen kan göras ansvarig för sin handling eller ej. Det handlar inte om att det är mindre allvarligt (farligt) om gärningspersonen är psykisk sjuk.

I det stora hela så kan vi nog bli ense om den här saken, då det i slutänden ser ut att handla om ordval och inget annat. Så låt oss skippa den här delen av debatten då det slirar över till OT som kan slakta tråden.
Citera
2018-01-15, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kono
Jag kollade instagramprofilen ”a is bored..” tycker det låter oroväckande med underskriften ” a girl has nothing to say”
Eller är det bara jag?

Det låter som ett citat från game of thrones. När Arya joinar the faceless men tvingas hon överge sin identitet, hon börjar då referera till sig själv som "a girl".
Citera
2018-01-15, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Inte i det här fallet. Det handlar nog inte om dagar här. Så det blir omöjligt. Arvet kommer delas mellan hans och hennes syskon. Och det kan finnas testamente.

Finns föräldrarna i livet så ärver de (om det inte finns ett testamente).
Citera
2018-01-15, 09:02
Medlem
Mextremes avatar
Feministaktivisten/Kriminologen/genusvetaren Nina Rung ger sig in och passar på att göra en poäng innan offren kallnat.
Trots att hon inte vet något om vad som hänt ger hon sig på ordvalet "familjetragedi"
Hon har naturligtvis redan tagit för givet att patriarkalt våld ligger bakom detta.
När någon drar slutsatser vid individrelaterat våld / hedersvåld kommer blåslampan fram men här är det naturligtvis fri jakt.

https://twitter.com/KIT_Sverige/status/952122135253868544
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in