2018-01-14, 23:12
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Nu vet ju inte jag hur det är för dig men för mig är inte barnamord ovidkommande. Det skulle överskugga allt annat för mig.

Vi alla gissar bara, uteslut inte att barnen tog självmord mamman fann dem och tog själv överdos, pappan fann alla och hängde sig.
Citera
2018-01-14, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Vi vet ingenting hur dom hittats eller om någon hängt sig det är en trådsanning som saknar faktauppgifter. Video är nog fantasi skulle jag tro och det hade nog varit mer troligt med ett brev i så fall. Lite väl överdrivet. Man får ha överseende med att det florerar en massa spekulationer i en tråd där den hårda sekretessen gör så att media inte kan rapportera mer än vad dom gör. Då blir också spekulationerna större.

Att det skulle existera en video låter som en väldigt morbid fantasi. Att föräldrar skulle övertala sina barn att ta livet av sig och utsätta dem för den dödsångesten där de förklarar "deras" beslut inför en videokamera - samt att barnen skulle gå med på det - låter fullständigt osannolikt om inte alla fyra är med i någon sekt, och då avses något betydligt mer extremt än scientologerna.

Allt tyder på att en förälder är ensamt skyldig. Väldigt lite tyder på att det ska ha handlat om ett "barmhärtighetsmord", även om den skyldige möjligen delvis försvarat sitt agerande med det i åtanke.

Fokus bör vara gärningsmannen och dennes psyke. Inte barnens sjukdomar.
Citera
2018-01-14, 23:13
Medlem
MelPoomenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tror den anspelar på ett uttryck kopplat till en låt ..

Uttrycket är grammatiskt överstämmande med det språk den fiktiva karaktären Arya Stark använder sig av då hon tränas i lämna sin egen identitet bakom sig, och införliva sig i andras istället.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Om vi använder Ockhams rakkniv är det den mest troliga slutsatsen.

Pappan stämmer definitivt bäst in på en anomisk mördare enligt den genomgång av forskningsläget som jag gjorde:
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

En studie som jag inte tog upp i min genomgång resulterade i en bok, Familicidal Hearts: en detaljerad genomgång av 211 fall där en gemål mördats sin partner och deras barn:
https://global.oup.com/academic/product/familicidal-hearts-9780199325849

Anomiska mördare, alltså högpresterande fäder som dödar sin partner och deras barn, hamnar enligt nämnda bok ofta i en negativ skam-spiral. Skam är en återkommande känsla för de som begår familicide. "Självgoda mördare" känner ofta skam för att partnern valt bort denne eller valt någon annan, något som kränker självkänslan och omvandlas till våld. "Besvikna mördare" känner skam över att den självbild de haft av familjelivet inte stämmer överens med verkligheten och omvandlar det till våld mot familjen.

Anomiska mördare påminner mer om vissa personer som rodnar lätt. De skäms när de känner att de rodnar och rodnar då ännu mer, och så vidare, i en nedåtgående spiral som slutar i katastrof.

Det är åtminstone analogin i boken och möjligen kan den underlätta för att förklara det tragiska förloppet i den formen av tragedi detta förmodligen handlar om. De känner sig allt mer misslyckade och tänker allt mer förbjudna, katastrofala tankar, som slutligen förverkligas.

Samtidigt vill jag betona att detta handlar om mord. Massmord. Flera personer, inklusive barn, har mördats utan att det funnits inom ramen för deras vilja eller val.

Du har lagt ner mycket jobb, tack. Intressanta fakta

Skulle än en gång gärna vilja att nån medicinskt kunnig kunde berätta hur man fastställer tidpunkt när någon dog, eller rättare sagt hur stort tidsrum det kan vara för att man kan se om de dött vid olika tidspunkt.
Citera
Medlem
Ejsidisis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strandslendan
Kanske tablettburkar där bara pappans fingeravtryck finns. Sökningar i pappans dator om "dödshjälp" osv.
Precis. Om det inte finns ngt brev el liknande efterlämnat. Eller saker som framkommer i förhör m folk som kände familjen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Det är ett känt citat från typ världens mest tittade TV-serie, Game of Thrones. Inget oroväckande eller onormalt alltså.

TACK! Just det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Jag hyllar ingenting. Men du bör förstå skillnaden på att hylla pappan som person och yrkesman, mot att hylla hans gärningar i sjukt tillstånd.

Många av dessa kommentatorer kände ju honom endast yrkesmässigt och har troligen aldrig ens träffat varken frun eller barnen. Döm inte så hårt!

Han kanske inte blev sjuk, han kanske var det hela tiden. Det kan man ju inte veta. För mig är iallafall personen, yrkesmanen och (den potentiella) mördaren en och den samma och inte separata entiteter.

Att tycka att någon är en nöt tycker jag inte är att döma någon så hårt. Jag skulle nog kunna mycket värre om jag hade velat.
Citera
2018-01-14, 23:14
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Med tanke på att det handlar om bildat folk så om inte annat så ser det mycket obildat ut, det var det jag reagerade över.
Ser obildat ut? Det är ytterst obildat att mörda barn överhuvudtaget. Det KAN vara en halvFritzl vi har att göra med. Vem vet? Historien är full av märkliga historier och orsakerna bakom är vitt skilda.
Citera
2018-01-14, 23:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Kan deras (mord/självmord) vara relaterat med det andra självmord som föregicks helgen innan (6-7/1 på en klinik med dödshjälp) familjen hittades - med syfte att väcka uppmärksamhet gällande vårdens dåliga behandlingar gällande ME?

Det verkar så otroligt med 1 självmord + självmord/mord samma helg och båda innehåller ME?
Att ME finns med i bilden här är bara spekulation som så mycket annat.
Citera
2018-01-14, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Kan deras (mord/självmord) vara relaterat med det andra självmord som föregicks helgen innan (6-7/1 på en klinik med dödshjälp) familjen hittades - med syfte att väcka uppmärksamhet gällande vårdens dåliga behandlingar gällande ME?

Det verkar så otroligt med 1 självmord + självmord/mord samma helg och båda innehåller ME?

Det är intressant.
Även andra saker, var ju en del dödsfall kända personer dessa dagar runt jul/nyår, vad gick på tv etc. Vad kan ha påverkat?
Citera
2018-01-14, 23:15
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenjoh75
Att ME finns med i bilden här är bara spekulation som så mycket annat.

Ja men någon form av "trötthetssyndrom" är konstaterat av media och skola.
Citera
2018-01-14, 23:16
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Att det skulle existera en video låter som en väldigt morbid fantasi. Att föräldrar skulle övertala sina barn att ta livet av sig och utsätta dem för den dödsångesten där de förklarar "deras" beslut inför en videokamera - samt att barnen skulle gå med på det - låter fullständigt osannolikt om inte alla fyra är med i någon sekt, och då avses något betydligt mer extremt än scientologerna.

Allt tyder på att en förälder är ensamt skyldig. Väldigt lite tyder på att det ska ha handlat om ett "barmhärtighetsmord", även om den skyldige möjligen delvis försvarat sitt agerande med det i åtanke.

Fokus bör vara gärningsmannen och dennes psyke. Inte barnens sjukdomar.

Precis, oavsett sjukdomar så är det trippelmord. Det enda som görs är att skaffa sig anledningar att försköna och ursäkta saken som en familjetragedi. Man blir utskälld också för att man inte tror på alla PM och uppgifter vilket är pinsamt. Det skulle vara sensation om det fanns en video här. Vi ska inte se på typen av brott som någon tragedi och ursäkta mord. Det finns ingen förståelse alls eftersom dom andra inte fått välja sitt öde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in