Citat:
Men vänta lite nu... Säger de inte att de kör på med höjningar no matter what? Givet att inflationsmålet är nått alltså. Låter helt sjukt att Ingves skulle vika ner sig i förmån för bopriserna nu.
Nej, de har väl ställt sig helt utanför bostadspolitiken och lagt över allt sådant ansvar på andra instanser. Tar gärna en länk till källan här, vill minnas att jag kanske läst något om att "vi kan, som vanligt, använda alla till buds stående medel och bland annat sänka räntan ytterligare vid behov bla bla bla" men inte tolkat det så som du beskriver. Man offrar kronan endast för inflationen är vad jag numera tror (trodde som du skriver förut men ändrat uppfattning efter att ha lyssnat på Ingves ett par ggr).
Nej, de har väl ställt sig helt utanför bostadspolitiken och lagt över allt sådant ansvar på andra instanser. Tar gärna en länk till källan här, vill minnas att jag kanske läst något om att "vi kan, som vanligt, använda alla till buds stående medel och bland annat sänka räntan ytterligare vid behov bla bla bla" men inte tolkat det så som du beskriver. Man offrar kronan endast för inflationen är vad jag numera tror (trodde som du skriver förut men ändrat uppfattning efter att ha lyssnat på Ingves ett par ggr).
Citat:
Lite skön jawboning från kommandoekonomiska centralorganet, *ursäkta* riksbanken. SvD Näringsliv 13/1:
-Skingsley om bopriserna: "Raset är snart över"
"Jag tror inte att det hade varit bra med fortsatta prisökningar i den storleksorning vi har sett, 10-15 procent om året". Skingsley säger vidare att "den starka ekonomiska tillväxten" borgar för stabila bopriser i fortsättningen. Om räntemålet hotas så skjuts tidpunkten för nästa räntehöjning fram. Om det inte hjälper så sänks räntan till ännu större minus. Här handlar det alltså definitivt inte om att hålla några bolånetorskar under armarna.
Nya 5-årsplanen dikterar att bopriserna skall vara oförändrade i forsättningen, så nu vet ni det.
-Skingsley om bopriserna: "Raset är snart över"
"Jag tror inte att det hade varit bra med fortsatta prisökningar i den storleksorning vi har sett, 10-15 procent om året". Skingsley säger vidare att "den starka ekonomiska tillväxten" borgar för stabila bopriser i fortsättningen. Om räntemålet hotas så skjuts tidpunkten för nästa räntehöjning fram. Om det inte hjälper så sänks räntan till ännu större minus. Här handlar det alltså definitivt inte om att hålla några bolånetorskar under armarna.
Nya 5-årsplanen dikterar att bopriserna skall vara oförändrade i forsättningen, så nu vet ni det.
Jag grundar mig på artikeln som jag nämner i ovanstående inlägg. Tycker att budskapet var ganska tydligt. Orkar inte skriva ut hela artikeln, men nyckelbudskapet från Cecilia Skingsley lyder (citerat från artikeln):
"Skulle ett stort bostadsprisfall äventyra Riksbankens 2-procentiga infationsmål står banken redo att skjuta fram tidspunkten för en första räntehöjning eller till och med sänka räntan djupare under nollstrecket från redan rekordlåga 0,5 procent."
Sedan följer det mer kryptiska uttalandet: "-Om vi ser att vi behöver göra mer för att stabilisera inflationen, ja då gör vi det."
Hon säger alltså inte rakt ut att det är bopriserna i sig som måste räddas, men citatet följer direkt på en diskussion om just dom sjunkande bopriserna. Hon säger där: "Jag ser inget stort fall utan en naturlig avmattning av prisutvecklingen". Knappast nånting som hon bara råkade haspla ur sig utan någon baktanke va? Det handlar som sagt om jawboning. Fårskocken skall vallas i "rätt" riktning.