2018-01-14, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Kan bero på att han inte var en djupt störd person. Bara en olycklig människa som tillhörde en familj där all världens jävligheter samlats.

Om vi använder Ockhams rakkniv är det den mest troliga slutsatsen.

Pappan stämmer definitivt bäst in på en anomisk mördare enligt den genomgång av forskningsläget som jag gjorde:
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

En studie som jag inte tog upp i min genomgång resulterade i en bok, Familicidal Hearts: en detaljerad genomgång av 211 fall där en gemål mördats sin partner och deras barn:
https://global.oup.com/academic/product/familicidal-hearts-9780199325849

Anomiska mördare, alltså högpresterande fäder som dödar sin partner och deras barn, hamnar enligt nämnda bok ofta i en negativ skam-spiral. Skam är en återkommande känsla för de som begår familicide. "Självgoda mördare" känner ofta skam för att partnern valt bort denne eller valt någon annan, något som kränker självkänslan och omvandlas till våld. "Besvikna mördare" känner skam över att den självbild de haft av familjelivet inte stämmer överens med verkligheten och omvandlar det till våld mot familjen.

Anomiska mördare påminner mer om vissa personer som rodnar lätt. De skäms när de känner att de rodnar och rodnar då ännu mer, och så vidare, i en nedåtgående spiral som slutar i katastrof.

Det är åtminstone analogin i boken och möjligen kan den underlätta för att förklara det tragiska förloppet i den formen av tragedi detta förmodligen handlar om. De känner sig allt mer misslyckade och tänker allt mer förbjudna, katastrofala tankar, som slutligen förverkligas.

Samtidigt vill jag betona att detta handlar om mord. Massmord. Flera personer, inklusive barn, har mördats utan att det funnits inom ramen för deras vilja eller val.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mreapoe
Jag har svårt att se att vi kommer att få någon som helst mer information, mer än kanske dödsorsaken, publicerad så vår sekretesslagstiftning faktiskt hindrar det. I och med att det finns närstående som kan antas må dåligt av ett offentliggörande kommer det mesta att bli sekretessbelagt.

Det är inte alls säkert. Om det skulle visa sig att detta var ett kollektiv beslut på grund av mycket svåra och obotliga sjukdomar så skulle jag som anhörig vilja att detta kom ut. Varför skulle någon vilja att halva svenska folket går omkring och tror att familjen var med i någon sekt eller att pappan slog ihjäl familjen för att han fick tokspel.
Om fallet mörkläggs kommer konspirationsteorier och spekulationer bara att bli än värre. Så nu hoppas jag verkligen att man kommer att ge någon avgörande information även om man kanske inte kommer att släppa alla detaljer.
Citera
Medlem
Ejsidisis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tagmaster
En sak jag har funderat på... Om det stämmer att barnen och mamman hittats i sina sängar och inget tecken på våld fanns (eller blod då) då kan man väl nästan anta att de dog av någon slags förgiftning/överdos. Om sedan pappan hittades hängd...

Kommer man ens att kunna avgöra vem av föräldrarna som dödat barnen?

Tidpunkten för döden på resp enligt rättsmedicinsk undersökning. Den borde kunna ge en fingervisning.
Citera
2018-01-14, 23:03
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kono
Jag kollade instagramprofilen ”a is bored..” tycker det låter oroväckande med underskriften ” a girl has nothing to say”
Eller är det bara jag?
För någon som inte ser på GoT, som det sägs hämtat från, hur lyder citatet "A girl..."? När jag googlar hittar jag endast "a girl has no name". Eller finns det fler?
Citera
2018-01-14, 23:03
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.linkedin.com%2Fpulse %2Ftribute-oskar-henkow-eleonor-kristoffersson

Funkar denna......
Så sorgligt...
En professor som hyllar sig själv är alltid sorgligt, särskilt i en så här tragisk situation. Hela världen (eller åtminstone Sverige) ska veta att det var hon som tillstyrkte den dödes professorsansökan, vidare att han var "den ende som kunde utmana henne" professionellt. Jag spyr nästan.

I övrigt beskriver inlägget och kommentarerna Oskar som en fin människa, liksom andra inlägg gör. Jag får det inte alls att gå ihop med att han ens skulle ha övervägt att mörda sina barn. Det får mig att satsa en liten peng på hustrun ändå. Om henne vet vi i stort sett ingenting. Så brukar det också kunna vara när det gäller psykiskt sjuka människor. Jämför med "den galna kvinnan på vinden", den som göms undan. Nu hade hon ju ett arbete, ett bra sådant också. Och det lilla man hört är ju att hon ansågs kompetent och till och med var en klippa av något slag. Men det kan ju se annorlunda ut innanför hemmets väggar än vad som visas utåt.

Sedan den andra hyllningen där följande skrivelse har redigerats:
Citat:
Tragedin som bara inte fick hända, hände.
Bestämd form, "tragedin", antyder att något hemskt kunde befaras. Personen som skrev så anade verkligen oråd.
Efter redigering heter det istället:
Citat:
En tragedi som bara inte fick hända, hände.
Obestämd form, "en tragedi".
Kan verka som en petitess, men att någon bemödar sig om att göra den lilla finjusteringen är lite misstänkt, kan jag tycka. En någon som är jurist och van vid ordvrängeri och hur olika formuleringar kan tolkas på olika sätt. Ja, ja.
Citera
2018-01-14, 23:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Nu vet ju inte jag hur det är för dig men för mig är inte barnamord ovidkommande. Det skulle överskugga allt annat för mig.

Men jag är inte du, hylla på bäst du vill.

Jag hyllar ingenting. Men du bör förstå skillnaden på att hylla pappan som person och yrkesman, mot att hylla hans gärningar i sjukt tillstånd.

Många av dessa kommentatorer kände ju honom endast yrkesmässigt och har troligen aldrig ens träffat varken frun eller barnen. Döm inte så hårt!
Citera
2018-01-14, 23:07
Medlem
Strandslendans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ejsidisi
Tidpunkten för döden på resp enligt rättsmedicinsk undersökning. Den borde kunna ge en fingervisning.
Kanske tablettburkar där bara pappans fingeravtryck finns. Sökningar i pappans dator om "dödshjälp" osv.
Citera
2018-01-14, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
En professor som hyllar sig själv är alltid sorgligt, särskilt i en så här tragisk situation. Hela världen (eller åtminstone Sverige) ska veta att det var hon som tillstyrkte den dödes professorsansökan, vidare att han var "den ende som kunde utmana henne" professionellt. Jag spyr nästan.

.

Håller med. Hon försitter inte sin chans att hylla sig själv under de här omständigheterna.
Man blir illamående.
Professorer , och dessutom i det osexiga ämnet ekonomi, kan väl iofs inte beskyllas för att vara några sociala typer.
Senast redigerad av glendale 2018-01-14 kl. 23:09.
Citera
2018-01-14, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tror den anspelar på ett uttryck kopplat till en låt ..

Det är ett känt citat från typ världens mest tittade TV-serie, Game of Thrones. Inget oroväckande eller onormalt alltså.
Citera
2018-01-14, 23:10
Medlem
sannes avatar
Kan deras (mord/självmord) vara relaterat med det andra självmord som föregicks helgen innan (6-7/1 på en klinik med dödshjälp) familjen hittades - med syfte att väcka uppmärksamhet gällande vårdens dåliga behandlingar gällande ME?

Det verkar så otroligt med 1 självmord + självmord/mord samma helg och båda innehåller ME?
Citera
2018-01-14, 23:11
Medlem
Citat:

Men det skulle bara visa vem som dog först resp sist.

Ponera att mamman tog livet av barnen och pappan fann dem döda. Då kan pappan dö flera timmar senare. Och går man på tidpunkten för döden, då anses han vara skyldig oavsett vad som hänt.

Jag hoppas att det finns en video...
Citera
2018-01-14, 23:12
Medlem
Citat:

Troligen marginella tidsskillnader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in