Citat:
Ursprungligen postat av
manot
Så istället för att helt ta bort det, för pappan kan ju ändå inte ta del av det, så ändrar man i det?
Dessutom lägga till det förstärkande ordet "verkligen" före ordet "stjärna".
Nu bör vi verkligen avstå från att spekulera?
Tycker denna text är såå intressant. Skribenten, en kvinna? uppvisar en närmast totalt omdömeslös beundran för personen som är den i alla kategorier mest troliga gärningsmannen i detta morddrama.
Det som jag reagerat mest på är dessa rader: ”Den senaste tiden förtjänade inte du. Jag vet(jag minns)vad du värderade mest.”
Vad var det som Oskar inte förtjänade? Det kan tolkas som att någon, några har medverkat till, gjort, försatt, utsatt Oskar för något någon sorts orättvisa, svek, katastrof, som han var mer värd än att råka ut för.
Anmärkningsvärt är att Fokus ligger på att det är endast Oskar som blivit utsatt för någon form av plåga från någon/några andra personer.
Det inbegriper INTE att det var synd om hela familjen alls, så som framställts på annat håll, ex rektorn.
”Jag vet vad du värderade mest” - Familjen? Där tänker jag på Trohet? Kan det som O blivit utsatt för vara fruns otrohet? Och att det är tragedin, skammen som dragits över familjen och Hans eget ofelbara rykte. Det kan väl ändå inte vara fruns och barnens sjukdomar som åsyftas med vad Oskar inte förtjänade? Låter sjukt oempatiskt i så fall.
Att då Oskar delgett denna skribent denna information? (avslöjar i vilket fall att hen vet något som inte alla vet)
Det perfekta familjeidealet krossat - i ljuset av sektideologin som jag är inne på - så finns inga möjligheter att reparera denna situation, enda utvägen blir döden för alla.
Utifrån Stefan S analys och lista på kategori förövare lägger jag min röst på den BESVIKNA typen. Se Stefan S inlägg