2018-01-14, 20:24
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC
Vad menar du med att det skulle finnas tvivel från kollegor? Är det också en trådsanning?
För helvete!
O H drog för inte så länge sedan in nästan 2 milj till sin institution i forskningsanslag. Han har också publicerats i internationella tidskrifter.
Så nog fanns det meriter.

Det var skönt att höra. Ja, så länge man drar in externa medel klarar man sig. 2 mille är inga fantasisummor före gängse avdrag men det är ju ett gott tecken.

Jag menade att om det finns en tuff familjesituation så finns det tvivlare... Trådsanning är det knappast eftersom den biten inte luftats myclet, och jag har ingen insyn alls i hur han klarade sig i karriären, bortsett från det uppenbara i hans långa skriftförteckning.

Med huvudet på skaft borde han ha kunnat fortsätta i samma stil, såvitt man kan bedöma.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det är sista tiden pappan har börjat arbeta mer hemifrån, kanske pga äldsta dottern har blivit mycket sämre samtidigt som den yngre börjar visa samma symptom. Att pappan haft främsta kontakten med skolan kan bero på att han enklare kunnat ta dom timmarna ledigt på arbetstid eller om frun faktiskt mått så dåligt att hon inte orkat

Vad är det som är så svårt att förstå?

Bra svar
Kanske var så enkelt...
Citera
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
Länka gärna. De jag sett i tråden visar inte rätt Hanna.

Vissa lite neurotiskt paranoida personer tror att det är farligt att synas i bild på nätet.
Jag kollade på Google efter lite folk med vanliga jobb (dvs utan chefsbefattningen) i hennes ålder (nästan 50år) hittade både och en del med Faceb och Insta mm till och med bloggar. En del fanns bara på ratsit odyl inga bilder eller Faceb och en del hade gamla inaktiva bloggar, Faceb mm förr gick det inte att ha messenger utan ett konto på Faceb.
Alla är inte som vi här på Flashb dvs ute på nätet dygnet runt.
Citera
2018-01-14, 20:25
Medlem
gp1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Om man försöker sammanfatta det som verkar logiskt, men inte alls verifierat, från de pm som inkommit, samt egen spekulation:

Den äldsta tösen har drabbats av narkolepsi. Vilket är en vidrig sjukdom. De funkar i normala fall, men kan falla i sömn för minsta lilla känsloutbrott. Även utarmande trötthet som är slitsam.

Den yngre har uppenbarligen då också visat symptom som den äldre flickan. Detta oroade föräldrarna så mycket att de bad om hemundervisning även för henne.

Mamman var, enligt tidningarna, också med på några möten tillsammans med pappan.

Mamman hade cancer. Kanskegått igenom behandlingar, men inte svarat på dessa. Då har hon återhämtat sig lite från dessa, och jobbat deltid.

Pappa har sakta men säkert brutits ner. Han har ett krävande arbete, reser mycket, föreläser, undervisar samt arbetar med en högre tjänst på universitetet. Uppges vara djupt deprimerad.

Barnen hittades i sina sängar, och det uppges ha funnits blod på platsen. Ett pm säger att det är ett knivmord. Mamman har också hittats i sin säng.

Pappan hittas hängd.

Avskedsbrev eller avskedsvideo skall ha lämnats kvar i bostaden.

Ovan kan ju vara rent trollerier och fantasier samt spekulationer.

Mycket trovärdig slutsats om det stämmer med diagnoserna. Dock utan att diagnoserna stämmer tror jag att det är flickorna som tog sitt liv först på grund av svara psykiska problem, självskadabeteende t.ex.och sedan mamman klarade inte chocken och till sist pappan, efter att han sett vad som hänt och hamnat också i chock. Eller bad hustrun om hjälp att ta sitt liv, han hjälpte henne och sedan tog han sitt liv. Mycket stort tragedi och jag är med de sörjande släktingarna.
Citera
2018-01-14, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strandslendan
Jag har svårt att tro på knivmord. En pappa som knivmördar sina barn för att de ska få mindre lidande, näe det låter inte speciellt troligt. Dödsångesten i deras ögon osv.. Nä fy så gör inte en pappa mot sina egna barn.

Tror mer på tabletter. Att de får somna in. Sen är ju frågan hur man får i dem alla tabletter det måste vara för att vara på säkra sidan.
Tabletter går att blanda i allt möjligt så att de inte märks dessutom kan man anta att barnen antagligen åt en del mediciner för sina sjukdomar och då kan det räcka med liten dos av något preparat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Om man försöker sammanfatta det som verkar logiskt, men inte alls verifierat, från de pm som inkommit, samt egen spekulation:

Den äldsta tösen har drabbats av narkolepsi. Vilket är en vidrig sjukdom. De funkar i normala fall, men kan falla i sömn för minsta lilla känsloutbrott. Även utarmande trötthet som är slitsam.

Den yngre har uppenbarligen då också visat symptom som den äldre flickan. Detta oroade föräldrarna så mycket att de bad om hemundervisning även för henne.

Mamman var, enligt tidningarna, också med på några möten tillsammans med pappan.

Mamman hade cancer. Kanskegått igenom behandlingar, men inte svarat på dessa. Då har hon återhämtat sig lite från dessa, och jobbat deltid.

Pappa har sakta men säkert brutits ner. Han har ett krävande arbete, reser mycket, föreläser, undervisar samt arbetar med en högre tjänst på universitetet. Uppges vara djupt deprimerad.

Barnen hittades i sina sängar, och det uppges ha funnits blod på platsen. Ett pm säger att det är ett knivmord. Mamman har också hittats i sin säng.

Pappan hittas hängd.

Avskedsbrev eller avskedsvideo skall ha lämnats kvar i bostaden.

Ovan kan ju vara rent trollerier och fantasier samt spekulationer.

För att fortsätta på mina tankar som jag citerat ovan så tror jag familjen haft ett helvete med äldsta dotterns (förmodade) narkolepsi. För nåt år sen fick då mamma cancerdiagnos. Hon går igenom behandlingar (cellgifter, ev operation, strålning) och återhämtar sig. Under sommaren får yngsta dottern symptom på narkolepsi. Vi ponerar att båda barnen blivit vaccinerade med Gardasil. De påbörjar planering i augusti för att även den yngsta dottern skall hemskolas.

Under tidig höst får man då veta att metastaser uppträtt hos mamman. De påbörjar cellgiftbehandling. Efter ett par månader visar det sig att hon inte svarar på behandlingen alls. Man avbryter behandlingarna. Hon kanske fått metastaser i hjärnan. Prognosen är kanske inte alls god.

Under hösten har då Oskar dykt djupare och djupare i depression. Han ser ett liv framför sig där frun har avlidit. Barnen utvecklingar fullt ut narkolepsi. Och själv är han, under dessa tankar, djupt deprimerad. Det finns bara en lösning.
Citera
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Hon har editerat innehållet sedan det var med första gången i tråden.

Nu står det på slutet:
"Den senaste tiden förtjänade inte du. Jag vet vad du värderade mest. En tragedi som jag inte kunde tro skulle kunna, hände. Momsvärlden tappade verkligen en stjärna. Vi vet inte vad som har hänt och vi bör avstå från att spekulera. Denna text är min hyllning till den person Jag minns honom som."

Stod innan:
"Den senaste tiden förtjänade inte du. Jag minns vad du värderade mest. Tragedin som bara inte fick hända, hände. Momsvärlden tappade en stjärna. Vi förlorade dig Oskar. Alldeles för ung. Alldeles för bra för den orättvisan."

Ok, lite bättre med andra ord men inte tillräckligt. Det är fortfarande 3 till i fallet och ingen kan säga vem som dödat dom andra i familjen, men det är fortfarande mord/dråp och självmord. Tragedier vet jag inte om det verkligen är rätt ord i sammanhanget och momsstjärna då ser jag rött.
Citera
2018-01-14, 20:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Nu står det på slutet:
"Den senaste tiden förtjänade inte du. Jag vet vad du värderade mest. En tragedi som jag inte kunde tro skulle kunna, hände. Momsvärlden tappade verkligen en stjärna. Vi vet inte vad som har hänt och vi bör avstå från att spekulera. Denna text är min hyllning till den person Jag minns honom som."

Stod innan:
"Den senaste tiden förtjänade inte du. Jag minns vad du värderade mest. Tragedin som bara inte fick hända, hände. Momsvärlden tappade en stjärna. Vi förlorade dig Oskar. Alldeles för ung. Alldeles för bra för den orättvisan."

Det fetade antyder att det är OH.
Citera
2018-01-14, 20:27
Medlem
Pletheneiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Alltså momsen förlorade en stjärna? Hur jävla inskränkt är den här stjärnan som klottrat ihop den här smörjan om momsstjärna. Experternas expert osv. Inte ett enda jävla ord om dom andra 3 i familjen och den här stjärnan bör inse att det handlar om trippelmord/dråp i första hand och sen självmord.
Jag blir så trött när jag ser det här.

Absolut! Inget om "Jag beklagar det som skett din familj".. inget sånt.

Känns som ett extremt ytligt och känslokallt, nästan robotliknande meddelande, faktum är att en robot förmodligen hade kunnat förmedla mer empati för O.Hs familjs öde.
Citera
2018-01-14, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det är sista tiden pappan har börjat arbeta mer hemifrån, kanske pga äldsta dottern har blivit mycket sämre samtidigt som den yngre börjar visa samma symptom. Att pappan haft främsta kontakten med skolan kan bero på att han enklare kunnat ta dom timmarna ledigt på arbetstid eller om frun faktiskt mått så dåligt att hon inte orkat

Vad är det som är så svårt att förstå?
Jag har inte svårt att förstå, har du? Köper bara inte påståendet att pappans krävande jobb i forskarvärlden skulle vara bevis för att han inte kunnat kontrollera familjen. Tvärtom hade han större möjligheter än t ex arbetare med 7-4-jobb eftersom han kunde sköta jobbet hemifrån.
Citera
2018-01-14, 20:30
Medlem
Shaggymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Så "Ängeln i Lund" kan ha varit Djävulen i Bjärred?

Jag vill inte säga Djävulen. Jag vill inte fördöma. Den där hypotesen ställde jag upp utan att känna hat. Vem som än skulle axla denna roll som porr eller spelberoende vore ju en stackare. Nej. Jag är inte ute efter att fördöma utan i stället att förklara. Men visst är jag spekulativ. Men vem är inte det härinne?
Citera
2018-01-14, 20:32
Medlem
Citat:

Nu står det på slutet:

Stod innan:

Så istället för att helt ta bort det, för pappan kan ju ändå inte ta del av det, så ändrar man i det?
Dessutom lägga till det förstärkande ordet "verkligen" före ordet "stjärna".
Nu bör vi verkligen avstå från att spekulera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in