2018-01-14, 20:34
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
Jag har inte svårt att förstå, har du? Köper bara inte påståendet att pappans krävande jobb i forskarvärlden skulle vara bevis för att han inte kunnat kontrollera familjen. Tvärtom hade han större möjligheter än t ex arbetare med 7-4-jobb eftersom han kunde sköta jobbet hemifrån.

Det var fortfarande bara sista tiden inte alla år. Tidigare rester han mycket i arbetet både inom landet och utomlands.

Men fine du har din åsikt och jag har min tills vi vet
Citera
2018-01-14, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Som anhörig till en psykiskt sjuk person, som med tiden kanske blir alltmer inbillsk, nojig, konspiratorisk, lättretlig, irriterad och allmänt krävande brukar närmsta familjen först skämmas och sedan börja hjälpas åt att dölja detta gemensamt och försöka hålla upp fasaden utåt. Det kräver ju en allt större isolation som alla inblandade brukar vara överens om i implicit bemärkelse.

Man undviker triggers som man med tiden lär sig leder till utbrott eller hot. Kanske börjar man öka beteendens omfattning som brukar leda till att den sjuke ska hållas på gott humör, åtminstone tillfälligt. Låter bli allt som kan leda till stress, press eller krav. Ja, alla börjar trippa på tå, och när den sjuke delar med sig av ologiska och osammanhängande tankar, så blev man initialt rädd men senare börjar närmsta familj spela med och låtsas att märkligheterna är naturliga.

Någon typ av medberoendeproblematik att utradera sina egna känslor för att överleva mentalt. Barn brukar i dessa situationer av dysfunktionalitet försvara och skydda den sjuke föräldern.

Barn i dessa omständigheter brukar också intuitivt känna på sig graden av dagsform hos den sjuke bara genom att lyssna på vederbörandes fotsteg, hur dito håller i kaffekoppen, blickens intensitet och röstens tonfall som för en utomstående kan kännas som så subtila tecken att de aldrig uppfattades.

Låt oss hoppas att barnen slapp leva slutet av sina liv som fångar i en dylik miljö.

Jag beklagar. Men i just det här fallet talar ingenting för att det skulle vara så. Uttalanden från rektorer och båda föräldrarnas chefer talar emot. Ingen såg några varningssignaler. Båda föräldrarna arbetade fram till julledigheten med akademiska arbeten av typen som kräver hög kognitiv funktion, inklusive föreläsningar.
Citera
2018-01-14, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vindsus86
Men hjälp, är jag H*nn* nu plötsligt?

Citat:
Ursprungligen postat av vindsus86
Neeej, det är JAG!

Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Fan.......
Borde jag ha sett, såklart

Det är det här som är så sjukt med fb, Alla som bara tror! Inte konstigt det blir en massa rykten och rent bullshit!
Citera
2018-01-14, 20:36
Medlem
Man vet inte längre vad man ska tro om det här. Inget går ihop. Att var och en av de 4 familjemedlemmarna på vår sitt håll nästan inom ett fåtal år ska ha drabbas av olika väldigt allvarliga sjukdomar är helt otroligt. Särskilt som ingen av sjukdomarna haft en ärftlig komponent. Osannolikt.

Modern ska ha haft cancer. Dotter 1 ska ha haft narkolepsi. Dotter 2 ska ha haft narkolepsi. Fadern ska ha haft depression. Är narkolepsi smittsamt på något sätt? Det vet jag inte. Om inte så är det extremt osannolikt att bägge ska ha fått det med tanke på hur ovanligt det är.

Det gör att man undrar om det verkligen var så att familjen var sjuka på riktigt eller om det var så att de ville få omgivningen att tro att de var sjuka.

Den enda sjukdomen som make sence i sammanhanget är faderns depression. Den sjukdomen är relativt vanlig samt begriplig med tanke på situationen.

Det övriga undrar jag om det inte var ren bluff. Kanske de helt enkelt berättat om cancer och narkolepsi för omgivningen för att ingen ska undra varför de isolerade barnen och dig själva.

Kvinnan i Hjärup som slog ihjäl sin man ljög för sin arbetsgivare att hon hade just cancer för att ingen skulle fråga varför hon var hemma mycket. Man ifrågasätter inte en stackars cancersjuk direkt...Ingen vill verka så hjärtlös liksom.
Citera
2018-01-14, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ta till mig? Jag bemöter dem såsom jag bemöter dig. Du menar att det är bättre att skena iväg åt 1000 håll än att hejda sig och istället tänka efter? Jag tror som sagt inte på några yttre djärva teorier. Däremot är det ju nog jävligt det som skett och jag kan föreställa mig att det varit ett inre inferno på olika sätt.

Barnen kan ha haft någon fysisk sjukdom, men jag tror att de även var psykiskt labila. Kanske självmordsbenägna. Ingenting rättfärdigar dock det som gjorts. Det är mord och jag är tämligen säker på att det är en mördare, nämligen fadern.

Jag har flera olika teorier som jag har skrivit om i tråden. Jag har en där jag tror OH är den skyldiga. En där jag tror tjejerna tog självmord först och sen valde föräldrarna att göra det samma. Nu funderar jag över en där mamman är den skyldiga. Och då drogs jag in i det som har skrivits om sientologerna (vet ej stavning).

Jag har en vän som är inne i ”new age världen) och hon tror starkt på att själen fastnar på foto. Även hon håller sig undan social media. Pga det drog jag en parallell till HB.
Citera
2018-01-14, 20:38
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Tabletter går att blanda i allt möjligt så att de inte märks dessutom kan man anta att barnen antagligen åt en del mediciner för sina sjukdomar och då kan det räcka med liten dos av något preparat.

Jo jo..... en liten dos av något preparat.... bäst att dra några varv silvertejp runt skallarna också för säkerhets skull ifall barnen skulle fått för sig att vomera.
Citera
2018-01-14, 20:39
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
För att fortsätta på mina tankar som jag citerat ovan så tror jag familjen haft ett helvete med äldsta dotterns (förmodade) narkolepsi. För nåt år sen fick då mamma cancerdiagnos. Hon går igenom behandlingar (cellgifter, ev operation, strålning) och återhämtar sig. Under sommaren får yngsta dottern symptom på narkolepsi. Vi ponerar att båda barnen blivit vaccinerade med Gardasil. De påbörjar planering i augusti för att även den yngsta dottern skall hemskolas.

Under tidig höst får man då veta att metastaser uppträtt hos mamman. De påbörjar cellgiftbehandling. Efter ett par månader visar det sig att hon inte svarar på behandlingen alls. Man avbryter behandlingarna. Hon kanske fått metastaser i hjärnan. Prognosen är kanske inte alls god.

Under hösten har då Oskar dykt djupare och djupare i depression. Han ser ett liv framför sig där frun har avlidit. Barnen utvecklingar fullt ut narkolepsi. Och själv är han, under dessa tankar, djupt deprimerad. Det finns bara en lösning.

Vet inte var du fått narkolepsi ifrån, tror det rör sig om betydligt allvarligare genetiska sjukdomar.
Därmed inte sagt att jag förringar narkolepsi.
Citera
2018-01-14, 20:40
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
För att fortsätta på mina tankar som jag citerat ovan så tror jag familjen haft ett helvete med äldsta dotterns (förmodade) narkolepsi. För nåt år sen fick då mamma cancerdiagnos. Hon går igenom behandlingar (cellgifter, ev operation, strålning) och återhämtar sig. Under sommaren får yngsta dottern symptom på narkolepsi. Vi ponerar att båda barnen blivit vaccinerade med Gardasil. De påbörjar planering i augusti för att även den yngsta dottern skall hemskolas.

Under tidig höst får man då veta att metastaser uppträtt hos mamman. De påbörjar cellgiftbehandling. Efter ett par månader visar det sig att hon inte svarar på behandlingen alls. Man avbryter behandlingarna. Hon kanske fått metastaser i hjärnan. Prognosen är kanske inte alls god.

Under hösten har då Oskar dykt djupare och djupare i depression. Han ser ett liv framför sig där frun har avlidit. Barnen utvecklingar fullt ut narkolepsi. Och själv är han, under dessa tankar, djupt deprimerad. Det finns bara en lösning.

Eller så har en eller båda föräldrarna varit gravt dysfunktionella, vilket gör att barnen utvecklar diffusa trötthetssyndrom (ungefär vid tiden då de börjar komma in i puberteten, märkligt) och därefter blir hemskolade. En eller båda föräldrarna utvecklar cabin fever och inbillar sig att det bästa vore om alla dog.

Förstår inte varför det ska hittas på långsökta teorier om att barnen var döende och att det var barmhärtighet inblandat i just det här massmordet.
Det är inte som att det aldrig hänt förr att en förälder varit galen, mördat hela familjen och sen tagit sig själv av daga.
Citera
2018-01-14, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Ang. "Tragedin som bara inte fick hända, hände" så är det nog troligare att personen inte är jätteduktig på att skriva och kommer att tänka på ett uttryck som skulle kunna vara hämtat ur en sämre kriminalroman. Om inte så är den fetade delen mindre omdömesgill då den lätt kan misstänkliggöra modern.
Texten är från LinkedIn.

Varför tar inte textförfattaren bort hela texten när vederbörande nu är medveten om att den ligger ute för fria spekulationer?
Den pekar dessutom ut modern och hintar om att barnen betytt mycket för pappan- Den senaste tiden förtjänade inte du. Jag vet vad du värderade mest.

Alla mammor är inte änglar.
Citera
2018-01-14, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Vet inte var du fått narkolepsi ifrån, tror det rör sig om betydligt allvarligare genetiska sjukdomar.
Därmed inte sagt att jag förringar narkolepsi.
Det fick jag från trötthetssymtom och en del från vad media rapporterat, och en massa härifrån. Som du kan läsa är detta bara mina egna hypoteser, och vad JAG tycker verka sannolikt. Det är så mycket som spekulerats här och jag försökte bara sy ihop en spekulatonssäck.
Men du får väldigt gärna bortse från mina inlägg.
Citera
2018-01-14, 20:43
Medlem
Shaggymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Så istället för att helt ta bort det, för pappan kan ju ändå inte ta del av det, så ändrar man i det?
Dessutom lägga till det förstärkande ordet "verkligen" före ordet "stjärna".
Nu bör vi verkligen avstå från att spekulera?

Vore klargörande att veta i vilken bemärkelse ordet "orättvisa" används här. Om han är gärningsman som många inbillar sig så är det ju från honom orättvisan har utgått. Först om hans fru har tagit hela gänget av daga har ju Oskar själv drabbats av orätt.

Vad vet skribenten om orättvisa i detta fall undrar man? Vem, sa du, hade skrivit detta? Var det nån på hans jobb?
Citera
2018-01-14, 20:46
Bannlyst
En spekulation:
Att hon jobbade som vanligt fram till jul, kanske innebar att hon jobbade mycket "hemifrån som vanligt" eftersom hennes tjänst tillät henne det.
Just för att hon återfått sin cancer, och just för att barnen var så sjuka.
Pappans jobb är flexibelt, så även han väljer att jobba hemifrån mycket mer, för att ha möjlighet att hjälpa frugan o barnen.
Troligtvis vet båda arbetsgivarna om det tragiska med barnen, och frugans ev cancer eftersom dom inte vill kommentera familjesituationen, men dom var nog dom enda.
Sen kommer beskedet att frugan är obotlig, då ger dom upp.
Bara en SPEKULATION !
Men den kan kännas lite logisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in