Citat:
Ursprungligen postat av
Crossmack
Bra inlägg.
Angående ovanstående citat, kan det vara mer (eller också) relevant att hitta likheter mellan familjen i Bjärred och fall av olaglig och ofrivillig dödshjälp? Hellre än att utgå från familjeaspekten alltså. Eller tror du att man kan förkasta teorierna om att mördaren tänkte sig någon slags barmhärtighetsmord?
Jag vill betona att jag verkligen inte vet hur det ligger till i det här fallet, men om jag ska försöka mig på en kvalificerad gissning:
Jag tror att pappan är ensam gärningsman, om inte annat så för att det är statistiskt mest troligt. Jag tror att barnen indirekt kan ha påverkat beslutet, men att det är pappans eget mående som varit den utlösande och avgörande faktorn.
Han stämmer bäst in på beskrivningen av en "anomisk mördare", alltså högpresterande och framgångsrik, men någonting har hänt som förstört hans självbild och ambitioner. Det kan vara allt från att drömmen om en "fin, lycklig familj" gått i krasch till att han dragit på sig ekonomiska skulder eller inte längre kan få ett drömjobb som han siktat på under en längre tid.
Han har varit utsatt för stress som med tiden utvecklats till en depression.
Något jag ansett talat emot teorin om barmhärtighetsmord är hur osannolikt det är att båda döttrarna skulle vara så sjuka att de hade kort tid kvar att leva. Den yngre systern hade kunnat gå i skola mer eller mindre som vanligt fram till maj förra året. Hon borde rimligen haft flera år kvar att leva, liksom mamman - och förmodligen även den äldre flickan. Det går inte ihop rent psykologiskt baserat på vad vi vet om pappan i övrigt att han skulle döda alla tre av barmhärtighet mot deras sjukdomar. Om något i sådana fall, så av "barmhärtighet" för att han inte var tillräckligt duglig för att se till att de var en "fin, frisk, framgångsrik, familj".
Svaret på den här hemska gåtan står att finna i pappan, inte i flickornas sjukdomar, tror jag.