2018-01-14, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pletheneis
Tack för en utförlig genomgång som faktiskt ger djupare inblick i vad som kan ha skett!

Det enda jag reagerade på var det fetmarkerade!

Källor:
http://www.nytimes.com/1990/07/19/us/no-hope-doctor-ends-family-s-lives.html
http://articles.latimes.com/1990-07-18/news/mn-814_1_suicide-note

Varsågod.

Jag var kanske lite otydlig i just den meningen. Vad jag avsåg var att det inte fanns något sådant exempel i den forskningslitteratur jag gick igenom. Varje mord är unikt och bryr sig inte om statistik, men de studier jag läst i kombination med exemplet du ger, som snart är 30 år gammalt, tyder ändå på att "barmhärtighetsmotiv" av det slaget är ovanliga vid denna form av brott.

Motivet till morden i Bjärred kan givetvis fortfarande vara ett sådant undantag, men personligen tror jag allt mindre på att flickornas hemundervisning och sjukdomar bidragit annat än indirekt till tragedin.
Citera
2018-01-14, 17:31
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
Ja, det skulle också kunna stämma in på texten. Jag undrar hur många som vet av omgivningen hur det gick till, om de vet på mannens och kvinnans jobb t.ex.
Jo, och jag kan inte riktigt släppa att han inte avbokade den stora konferensen han skulle vara huvudtalare på, den som han inte dök upp till. Det har vevats några varv tidigare i tråden, men jag är lite inne på att han hade en plan, men att han fick sjösätta den tidigare än han tänkt...
Citera
2018-01-14, 17:32
Medlem
Flash-999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mondemoderne
Men det sk sektspåret finns ju fortfarande inte belagt någonstans. Hittills har ingen kunnat visa att någon i familjen har någon som helst koppling till någon sekt, vare sig scientologerna, Jehovas Vittnen eller något annat.

Ibland känns det som att någon nämner något som en uppenbar vild gissning och trehundra inlägg senare är det en etablerad sanning - med exakt noll substans.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
"Tragedin som bara inte fick hända, hände" Står det i texten som lagts upp.

Tycker det är en mening som hänvisar mer till en enskild händelse som skulle kunna ske men inte fick hända.

Att skriva att det är en tradgedi när något fått, tex. ett cancer besked, innan personen är avliden verkar märkligt, även om det är ett återfall.
Det är ett besked som är tråkigt, kommer att bli jobbigt, osäkert osv. men inte är det en tragedi innan man vet utgången.

Det är en mkt intressant text som lagts upp och den som skrivit den vet betydligt mer än vad som famgått hittills i tråden.

Det kan vara så att han uttryckt något om att han inte vet hur mycket mer han orkar.

Det fetade kan vara ett uttryck för att hon varit orolig för att han skulle ta sitt liv (jag tror ingen skulle kunna föreställa sig det som verkligen hände).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Kan vara så att han kom hem och fann alla döda. Var hittar du texten?

Någon postade det i tråden för tre dagar sedan.
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Citera
2018-01-14, 17:33
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nosework
Ja någon visste något! Någon som stod honom nära ??

Har försökt följa tråden och tycker det är så konstigt att inget konkret har framkommit. Inga arbetskamrater och/eller grannar som dyker upp här anonymt och förklarar hur det låg till. Efter att ha läst minnesorden om pappan så verkar det vara mamman som spårade. Jösses, vad pågick det egentligen i detta hushåll?

Stackars barn. Vila i frid.
Citera
2018-01-14, 17:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
[/b]
Och det gjorde dom genom att hålla sig isolerade i villan och se till att barnen fick hemundervisning istället för att umgås med kamrater i skolan ?

JA, förmodligen för att dom var så sjuka.
Och för att hänga med i undervisningen så gott det gick, trotts att dom var jättesjuka.
Och eftersom skolan kunde erbjuda den lösningen, så blev det så.
OM pappan o mamman på riktigt hade velat isolera barnen, så hade dom troligtvis sett till att dom blev så sjuka att dom slapp skolan....
Men det ville dom inte.
Märkligt att vilja isolera barnen och familjen genom att ha lärare springande hemma 7ggr i veckan (4+3)
En tanke jag fick, bara.
Citera
2018-01-14, 17:34
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Någon postade det i tråden för tre dagar sedan.
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Aha, tack. Ett är i alla fall säkert, och det är att han slets mellan två världar: den friska jobb-världen och den sjuka hemma-världen...
Citera
2018-01-14, 17:34
Medlem
Citat:
Jo, och jag kan inte riktigt släppa att han inte avbokade den stora konferensen han skulle vara huvudtalare på, den som han inte dök upp till. Det har vevats några varv tidigare i tråden, men jag är lite inne på att han hade en plan, men att han fick sjösätta den tidigare än han tänkt...
Jag tror inte man ska snöa in på det. Han hade säkert koll på att det fanns ersättare som kunde ämnet precis lika bra som han. Och även om han var den som planerat alltihop så var kanske hans roll lite lite mindre den här dagen.
Citera
2018-01-14, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mondemoderne
Men det sk sektspåret finns ju fortfarande inte belagt någonstans. Hittills har ingen kunnat visa att någon i familjen har någon som helst koppling till någon sekt, vare sig scientologerna, Jehovas Vittnen eller något annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Flash-999
Ibland känns det som att någon nämner något som en uppenbar vild gissning och trehundra inlägg senare är det en etablerad sanning - med exakt noll substans.

Men inget annat i tråden är ju bekräftat heller.
Jag skrev att OM uppgifterna om scientologerna stämmer så skulle det förklara mycket av familjens beteenden.
Citera
Medlem
Sveppss avatar
Citat:

Kan också vara så att han ville att hans arbetskamrater skulle börja undra samma dag. Han kanske tyckte det var otäckt att tänka sig att någon annan än polisen skulle hitta dem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flash-999

Därför många tog upp av saknad av juldekorationer, som ingen vet utom de som sett huset in real life - skriv gärna då, bekräfta eller dementera. Dvs. de tillhörde en religion/sekt som inte firar jul
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in