2018-01-14, 17:47
Medlem
MorT2s avatar
Jag tror att då det inte finns synliga skador är så att mamman har förgiftat sina döttrar.
Giftmord brukar kvinnor stå för.
O.H har hittat dem och avslutat sitt eget liv då han inte kunde leva utan sina döttrar.
Citera
2018-01-14, 17:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MacEbola
Många spekulationer i tråden, här kommer fler:

Döttrar diagnosticerade med åkommor som pekar i riktning vårdkollin.
Moder/hustru cancerdrabbad och på väg mot livets slut.
Fader/make förtvivlad och totalt under isen och har förlorat sina raisons d'être.

Pakt ingås mellan föräldrarna att med triggerpunkt när döden står på tröskeln för modern, distribueras enkla insomningstabletter, plus någon form av opioid till döttrarna och modern.
Fadern säkerställer att de tre lämnat det jordiska, intar en liknande blandning av läkemedel, samt hänger sig som garanti för att inte överleva.

Den köper jag.... alla dagar i veckan.
Men det finns ett par punkter och omständigheter som jag inte blir riktigt klok på.
Julpyntet
Mellandags-handlandet
Inte ett spår av mamman.
Mfl. Mfl.
OM det fanns någon källa som kunde berätta mammans historia, så tror jag att mycket faller på plats.
Citera
2018-01-14, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Och på det minnesorden om pappan och som någon annan var först ut med:

"Detta är en sorgens dag. Du, min idol, vän, mentor, fd chef och inspiration. Du var godhet rakt igenom. Jag kan inte andas. Du var den som såg mig, du trodde på mig och stöttade mig. Jag var alltid förvånad över att du såg så mycket bra i mig. Du, experternas expert. Du var en känslosam människa, ödmjuk och samtidigt så himla intelligent. Du stod alltid upp för vad som är rätt. Det var därför du var en stark förebild. Du betydde så mycket för oss. Du uppskattades även mycket utomlands. Jag har det senaste dygnet blivit kontaktad av de vi träffat i andra länder och pratat om våra minnen med dig. När vi var i Budapest, Amsterdam.. allt du gjort för oss som såg upp till dig. Tack. Din kompetens var ovärderlig. Jag minns hur du fick oss att läsa EU-mål ur nya perspektiv. Jag minns vår fight för ideell second hand. Jag minns våra diskussioner både i jobb och privat med ett leende men samtidigt med en sån smärta. Den senaste tiden förtjänade inte du. Jag minns vad du värderade mest. Tragedin som bara inte fick hända, hände. Momsvärlden tappade en stjärna. Vi förlorade dig Oskar. Alldeles för ung. Alldeles för bra för den orättvisan.

Vår Oskar... Ängeln i Lund."

Mina fetningar.
Det ser åtminstone ut som att pappan berättat saker och att något hemskt skulle kunde hända.
Och det gjorde det också.
Framförallt får mannen ett eftermäle som man bara kan drömma om... Gör det givetvis ännu mer tragiskt. Dock kanske det dämpar de mest spekulativa här....?
Citera
Medlem
Jag tror att många har svårt att släppa detta för är att man automatiskt söker efter en "ond" och en "god". Det tillhör människans natur.
Därför vill vi och andra veta vem dog först eller samtidigt, barnen etc. Hade det varit EN förälder hade det varit lättare. Hoppas verkligen det kommer fram nån gång för allas skull!
Senast redigerad av popll 2018-01-14 kl. 17:51.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crossmack
Bra inlägg.

Angående ovanstående citat, kan det vara mer (eller också) relevant att hitta likheter mellan familjen i Bjärred och fall av olaglig och ofrivillig dödshjälp? Hellre än att utgå från familjeaspekten alltså. Eller tror du att man kan förkasta teorierna om att mördaren tänkte sig någon slags barmhärtighetsmord?

Jag vill betona att jag verkligen inte vet hur det ligger till i det här fallet, men om jag ska försöka mig på en kvalificerad gissning:

Jag tror att pappan är ensam gärningsman, om inte annat så för att det är statistiskt mest troligt. Jag tror att barnen indirekt kan ha påverkat beslutet, men att det är pappans eget mående som varit den utlösande och avgörande faktorn.

Han stämmer bäst in på beskrivningen av en "anomisk mördare", alltså högpresterande och framgångsrik, men någonting har hänt som förstört hans självbild och ambitioner. Det kan vara allt från att drömmen om en "fin, lycklig familj" gått i krasch till att han dragit på sig ekonomiska skulder eller inte längre kan få ett drömjobb som han siktat på under en längre tid.

Han har varit utsatt för stress som med tiden utvecklats till en depression.

Något jag ansett talat emot teorin om barmhärtighetsmord är hur osannolikt det är att båda döttrarna skulle vara så sjuka att de hade kort tid kvar att leva. Den yngre systern hade kunnat gå i skola mer eller mindre som vanligt fram till maj förra året. Hon borde rimligen haft flera år kvar att leva, liksom mamman - och förmodligen även den äldre flickan. Det går inte ihop rent psykologiskt baserat på vad vi vet om pappan i övrigt att han skulle döda alla tre av barmhärtighet mot deras sjukdomar. Om något i sådana fall, så av "barmhärtighet" för att han inte var tillräckligt duglig för att se till att de var en "fin, frisk, framgångsrik, familj".

Svaret på den här hemska gåtan står att finna i pappan, inte i flickornas sjukdomar, tror jag.
Citera
2018-01-14, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacEbola
Många spekulationer i tråden, här kommer fler:

Fader/make förtvivlad och totalt under isen som förlorat sina raisons d'être.

Pakt ingås mellan föräldrarna att med triggerpunkt när döden står på tröskeln för modern, distribueras enkla insomningstabletter, plus någon form av opioid till döttrarna och modern.
Fadern säkerställer att de tre lämnat det jordiska, intar en liknande blandning av läkemedel, samt hänger sig som garanti för att inte överleva.

Ja det är många spekulationer. Men de flesta försöker koppla ihop det med den information som har kommit ut och som verkar stämma någorlunda.

Motsägs av: De klarade undervisningen och det plannerades återgång till närvaro i skolan

Motsägs av: Hon arbetade normalt fram till Jul och väntades tillbaka på jobbet efter helgerna.

Fader/make förtvivlad och totalt under isen som förlorat sina raisons d'être.
Motsägs av: Inget än och därmed den just nu troliga och även statiskt mest sannorlika orsaken.

Någon form av vanneföreställese hos fadern (poolen i trdägården är ett rymdskepp som ska häma familjen) eller rent egoistikt handlade (triggad av skillsmässa eller liknade) Här sätter jag mina pengar.
Citera
2018-01-14, 17:51
Medlem
Strandslendans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeanAvery
Kanske där du bor, här hopar ungar studsmatta i var å varannan trädgård, nu kanske inte tjejerna var i skick för det, vad vet jag.

Men han har ju uppenbarligen aldrig sett föräldrarna heller. Jag tycker det är konstigt att man aldrig ser någon vid ett bebott hus man passerar varje dag

Ja ditt kvarter kanske är byggt under ett annat årtionde, där småbarnsfamiljer flyttat in. Sen beror det helt på vart utrymmet för utelek finns, är inte säkert det ligger ut mot vägen. Ett helt hus isolerar bra mot insyn och ljud. Familjen kanske har robotgräsklippare också, då minskar även den utetiden gräsklippning ger.

Citat:
Ursprungligen postat av adina
Såå upplever jag också villakvarter när barnen lämnat småbarnsåren så märks inte de större barnen eftersom de inte aktivt leker i trädgården om de inte sommartid badar i poolen....
Jo precis.
Citera
2018-01-14, 17:52
Medlem
Ronilles avatar
Utan att outa mig själv för mycket men jag har arbetat under decennier i skolan och med olika ledande positioner och känner att jag måste kommentera en del saker gällande skola och familjen.

1. Jag reagerade direkt på att rektorn omgående gick ut och beskrev familjen "I djup kris". För mig är ett sådant uttalande likvärdigt med en komplicerad känd familjebild. En historik där alla skolans proffesioner borde sett varningssignaler.

2. Som redan konstaterad att ge hemundervisning på så pass lösa boliner sedan 2016 är för mig oförståeligt och oförsvarligt. Det verkar ju dessutom som pappan enbart har anfört talan för familjen. De är två vårdnadshavare och oavsett hälsostatus (på mamman som ännu är obekräftat) som har lika stor bestämmande rätt över barnen.

Att man då på möten endast går på en vårdnadshavarens utsago med sena läkarintyg är oacceptabelt. Det låter som om den sociala statusen och förmodligen en talför pappa har gjort att man har köpt ett koncept utan att vara källkritisk för fem öre.

Idag talar man dessutom om inkludering och jag har aldrig under mina år i skolan varit med om eller hört hemundervisning under en sådan lång tid på så lösa grunder. Aldrig. Det ska krävas oerhörda insatser innan man ger sådana kostsamma resurser till en enskild familj. Målet är alltid en tillbakaskolning i skolan oavsett hälsa, allt för att barnen ska ha ett socialt sammanhang.

3. Oavsett ovanstående och oavsett vad så har familjen ändå släppt in utomstående (lärarna) flera gånger i veckan, det tyder ändå på att man inte har velat gömma sig. Jag har personligen varit med om att man knappt har fått komma utanför på gatan och bli stoppad.
Senast redigerad av Ronille 2018-01-14 kl. 17:58.
Citera
2018-01-14, 17:52
Medlem
Flash-999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Därför många tog upp av saknad av juldekorationer, som ingen vet utom de som sett huset in real life - skriv gärna då, bekräfta eller dementera. Dvs. de tillhörde en religion/sekt som inte firar jul

Vi hade inte mycket juldekorationer i vårt hem i julas, men tillhör samtidigt ungefär inga sekter. D.v.s. man bör inte dra för stora slutsatser på bristfälligt underlag.
Citera
2018-01-14, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Jag tror att många har svårt att släppa detta för är att man automatiskt söker efter en "ond" och en "god". Det tillhör människans natur.
Därför vill vi och andra veta vem dog först eller samtidigt, barnen etc. Hade det varit EN förälder hade det varit lättare. Hoppas verkligen det kommer fram nån gång för allas skull!
Om de avlidit ungefär samtidigt, med några timmars mellanrum, så blir det svårt att avgöra. Men om förövaren väntade ett par dagar så kan man åtminstone kunna komma fram till vem som avled sist. Men om samtliga mord skett inom samma halva dygn, så blir det nog väldigt svårt att avgöra. Speciellt om det har gått ett par dagar innan de anträffades.
Citera
2018-01-14, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Har försökt följa tråden och tycker det är så konstigt att inget konkret har framkommit. Inga arbetskamrater och/eller grannar som dyker upp här anonymt och förklarar hur det låg till. Efter att ha läst minnesorden om pappan så verkar det vara mamman som spårade. Jösses, vad pågick det egentligen i detta hushåll?

Stackars barn. Vila i frid.

Jag har fått PM. Vill få ok innan jag publicerar det.
Citera
2018-01-14, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
De pratar med polisen. Något som rektorn också borde gjort, istället för media. Att grannar inte babblar för media har jag full respekt för.
Det kan ju även vara så att grannar innerst inne har fått konstiga vibbar men tänkt att man inte ska lägga sig i, man sköter sitt helt enkelt! Det kan man ju naturligtvis inte stå och säga till media! Skolan kan även de ha sett varningssignaler men utan att vidtagit något åtgärd ? Det kanske var lättare att låta föräldrarna få igenom hemundervisningskravet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in