2018-01-14, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jo, i det citerade inlägget överst har jag markerat att du sagt att man skall köra i maxhastighet, inte att det är lämpligt att köra i närheten av den skyltade hastigheten. Vi talar fortfarande om skillnaden på vad som är lämpligt och vad som är krav. Jag köper ditt resonemang helt och hållet, men det är som sagt inget krav någonstans.

Du har ju problem. Är det lämpligt att framföra fordonet i högsta tillåtna hastighet SKA DU GÖRA DET för att inte ONÖDIGT STÖRA ANNAN TRAFIK! När du behöver framföra fordonet i en annan hastighet så är alltså inte högsta tillåtna LÄMPLIGT. Du får alltså inte framföra fordonet i 50km/h på 90 väg bara för att du har lust att titta på kossorna. Framför du ett fordon som däremot är tungt och behöver åka i 50km/h så får du göra det.
Citera
2018-01-14, 17:07
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du har ju problem. Är det lämpligt att framföra fordonet i högsta tillåtna hastighet SKA DU GÖRA DET för att inte ONÖDIGT STÖRA ANNAN TRAFIK! När du behöver framföra fordonet i en annan hastighet så är alltså inte högsta tillåtna LÄMPLIGT. Du får alltså inte framföra fordonet i 50km/h på 90 väg bara för att du har lust att titta på kossorna. Framför du ett fordon som däremot är tungt och behöver åka i 50km/h så får du göra det.
Jaha, då var vi tillbaka till ruta ett.... Exakt VAR hittar du lagtext som säger att DU SKALL köra i max hastighet om det är lämpligt? Vem avgör i så fall vad som är lämpligt? Kommer polisens lämplighetskontrollanter att stå vid vägkanten och vinka in bilar som kör 80 km/h, trots att vägen är rak, torr och hastighetsbegränsad till 90 km/h och ge böter för "olämplig hastighet"? Vad som är lämplig hastighet avgörs av fordonsföraren, inte av någon utomstående!
Citera
2018-01-14, 17:11
Medlem
Le-Hericons avatar
Citat:
Jo, i det citerade inlägget överst har jag markerat att du sagt att man skall köra i maxhastighet, inte att det är lämpligt att köra i närheten av den skyltade hastigheten. Vi talar fortfarande om skillnaden på vad som är lämpligt och vad som är krav. Jag köper ditt resonemang helt och hållet, men det är som sagt inget krav någonstans.

Men; om vi då ser på det här: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/25-aring-korde-for-langsamt-atalas

Eller det här: https://www.expressen.se/nyheter/korde-for-langsamt--atalas/

Behöver du mer?
Citera
2018-01-14, 17:12
Medlem
[quote=zepofan|62908969]Jaha, då var vi tillbaka till ruta ett.... Exakt VAR hittar du lagtext som säger att DU SKALL köra i max hastighet om det är lämpligt? Vem avgör i så fall vad som är lämpligt? Kommer polisens lämplighetskontrollanter att stå vid vägkanten och vinka in bilar som kör 80 km/h, trots att vägen är rak, torr och hastighetsbegränsad till 90 km/h och ge böter för "olämplig hastighet"? Vad som är lämplig hastighet avgörs av fordonsföraren, inte av någon utomstående![/QUOTE]

Givetvis är det föraren som står ansvarig för den bedömningen och det är föraren som tilldöms ansvar för olovligt hindrande och för hastighetsöverträdelse.

Du har nu fått lagtexten ett antal gånger nu, ska jag ta och länka in den igen?
-En trafikant skall iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna
- En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
- Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver.
- En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.

Läs de två fetstilta raderna så förstår du bättre.

(Jag kör alltid 80km/h på 90-väg)
Citera
2018-01-14, 17:15
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le-Hericon
Men; om vi då ser på det här: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/25-aring-korde-for-langsamt-atalas

Eller det här: https://www.expressen.se/nyheter/korde-for-langsamt--atalas/

Behöver du mer?
Fortfarande är det fall där det BEDÖMTS vara omotiverat låg hastighet. Jag har aldrig påstått att man inte kan bli straffad för det, men det finns ingenstans i lagtext som sätter en gräns vad som är "för låg" hastighet.
Citera
2018-01-14, 17:22
Medlem
Citat:
Fortfarande är det fall där det BEDÖMTS vara omotiverat låg hastighet. Jag har aldrig påstått att man inte kan bli straffad för det, men det finns ingenstans i lagtext som sätter en gräns vad som är "för låg" hastighet.

Eftersom att det finns grundregler i TrF så finns det inget krav, utan det är ur trafiksituationen lämpligheten uppstår:

En trafikant skall iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna
- En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
- En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.

Är det inte trafiksäkert att åka runt på en huvudled i 40km/h så har du brutit mot lagen, även om det inte finns något krav på att du måste följa skylten. Har du skapat köer, eller är du en så stor trafikfara att du lär få tre bakomvarande fordon i arslet så har du hindrat och stört annan trafik (som att åka 60 på en 110 väg).

Är det däremot lämpligt att åka 40km/h på 50-väg så får du göra det.

Tro mig, det finns poliskonstaplar från andra enheter än tungtrafik som faktiskt har försökt få lastbilschaufförer att blir bötfällda för att åka för långsamt. Standardsvaret brukar vara att låta denna obildade poliskonstapel att själv åka i hastigheter över 80km/h med lastbilen. Det brukar inte gå så bra.
Senast redigerad av Methos 2018-01-14 kl. 17:25.
Citera
2018-01-14, 17:24
Medlem
zepofans avatar
[quote=Methos|62909031]
Citat:
Jaha, då var vi tillbaka till ruta ett.... Exakt VAR hittar du lagtext som säger att DU SKALL köra i max hastighet om det är lämpligt? Vem avgör i så fall vad som är lämpligt? Kommer polisens lämplighetskontrollanter att stå vid vägkanten och vinka in bilar som kör 80 km/h, trots att vägen är rak, torr och hastighetsbegränsad till 90 km/h och ge böter för "olämplig hastighet"? Vad som är lämplig hastighet avgörs av fordonsföraren, inte av någon utomstående![/QUOTE]

Givetvis är det föraren som står ansvarig för den bedömningen och det är föraren som tilldöms ansvar för olovligt hindrande och för hastighetsöverträdelse.

Du har nu fått lagtexten ett antal gånger nu, ska jag ta och länka in den igen?
-En trafikant skall iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna

Läs de två fetstilta raderna så förstår du bättre.

(Jag kör alltid 80km/h på 90-väg)
Var i texten "En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik" står det någonting öht om vilken hastighet det är som gäller? Som jag sagt innan så är 10-20 km/h under maxhastighet ingenting som HINDRAR bakomvarande, det kanske begränsar din önskan om att köra maximalt fort, men det är INTE detsamma som att hindra.

Konstigt nog så är det ingen som lever efter den här lagtextsnutten när det rör sig om att köra upp i röven och blinka med helljuset, vilket jag anser vara mer att störa i onödan.
Citera
2018-01-14, 17:30
Medlem
[quote=zepofan|62909155]
Citat:
Var i texten "En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik" står det någonting öht om vilken hastighet det är som gäller? Som jag sagt innan så är 10-20 km/h under maxhastighet ingenting som HINDRAR bakomvarande, det kanske begränsar din önskan om att köra maximalt fort, men det är INTE detsamma som att hindra.

Konstigt nog så är det ingen som lever efter den här lagtextsnutten när det rör sig om att köra upp i röven och blinka med helljuset, vilket jag anser vara mer att störa i onödan.

En gång till, det handlar om situation. Framför du ditt fordon på ett sätt som hindrar trafiken eller riskerar att hota trafiksäkerheten så har du begått ett brott. Råkar det i detta fallet vara att du kör 40 på en 50 väg så är det så. Råkar det vara att du tar upp hela K1:an när du gör så, ja då är det så. Trafiken är dynamisk och du som förare skall se till att framföra fordonet i en lämplig hastighet för rådande trafiksituation, inte köra fordon och titta på kossorna.

Tvärt om rådet också, framför du fordonet i tillåten hastighet i en kurva med grus på, så kommer du också att framkalla hinder och trafikfara då du knappast tar kurvan.

Som sagt, ligger du och puttrar i K1 och K2 i för låg hastighet så får du folk som blinkar på dig. Där ska du inte ligga om du nu inte skall köra om någon.
Citera
2018-01-14, 17:47
Medlem
Citat:
Du har ju problem. Är det lämpligt att framföra fordonet i högsta tillåtna hastighet SKA DU GÖRA DET för att inte ONÖDIGT STÖRA ANNAN TRAFIK!

Sluta snacka dynga i var och varannan tråd. Det finns inget som helst lagstöd för ditt påstående om att man SKA köra i högsta tillåtna hastighet. Det är du som inte kan tolka lagtexter korrekt.
Citera
2018-01-14, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Sluta snacka dynga i var och varannan tråd. Det finns inget som helst lagstöd för ditt påstående om att man SKA köra i högsta tillåtna hastighet. Det är du som inte kan tolka lagtexter korrekt.
Citera
2018-01-14, 17:52
Medlem
zepofans avatar
[quote=Methos|62909218]
Citat:

En gång till, det handlar om situation. Framför du ditt fordon på ett sätt som hindrar trafiken eller riskerar att hota trafiksäkerheten så har du begått ett brott. Råkar det i detta fallet vara att du kör 40 på en 50 väg så är det så. Råkar det vara att du tar upp hela K1:an när du gör så, ja då är det så. Trafiken är dynamisk och du som förare skall se till att framföra fordonet i en lämplig hastighet för rådande trafiksituation, inte köra fordon och titta på kossorna.

Tvärt om rådet också, framför du fordonet i tillåten hastighet i en kurva med grus på, så kommer du också att framkalla hinder och trafikfara då du knappast tar kurvan.

Som sagt, ligger du och puttrar i K1 och K2 i för låg hastighet så får du folk som blinkar på dig. Där ska du inte ligga om du nu inte skall köra om någon.
Ja, det är precis det jag vill säga. Det finns inte några fastställda gränser utan det grundar sig på bedömning från fall till fall. Titta på kossor är inget motiv till att köra sakta, inte att SMS:a eller byta låt på Spotify heller. Detsamma gäller även åt andra hållet, det finns inte många, om ens något, acceptabelt motiv till att köra fortare än hastighetsbegränsningen.
Citera
2018-01-14, 17:59
Medlem
Citat:

Du kan facepalma hur mycket du vill. Faktum kvarstår att du svänger dig med uttryck som du inte själv begriper (vad är en "fil"?), att du tolkar lagtexter på ditt eget lilla vis och framställer det som fakta. Och folk tror att du vet vad du pratar om.

Du har fortfarande inte visat någonting som stöder ditt påstående, och du kommer inte att kunna göra det heller. Du har helt enkelt fel.

Trafikförordningen säger att du inte får köra med omotiverat låg hastighet. Men den säger ingenting om var gränsen går för vad som är omotiverat låg hastighet. Du tolkar det som om "allt lägre än gällande hastighetsbegränsning är omotiverat lågt, om trafiksituationen tillåter det". Så då frågar jag dig - är det okej att köra 89km/h på 90-väg? 80? 70? 60? 50? Var går gränsen, och vem bestämmer var gränsen går? Du? Enligt ditt resonemang är inte heller 89km/h tillåtet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in