2018-01-14, 16:55
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Jag hade anteckningar igår, men som tyvärr är borta nu.
Men rektor sa under intervju att barnen hade aldrig hade varit till besvär, men att familjen hade problem.
Detta fritt ur minnet.
Och inte alls ovanligt att lägga skuld på egna barnen för att mörka något avvikande hos sig själv som förälder.

Enligt Stefan S. utmärkta sammanfattning lite längre upp i tråden så verkar det ju också närapå alltid vara förälderns problem som ligger till grund för att mörda sina egna barn. Statistiskt sett har alltså även i detta fall pappan mördat de andra tre och det har föregåtts av försämrat eget psykiskt mående (stämmer med annat som framkommit) och har alltså utlösts av något nu under julhelgerna (som ju är typiskt svåra för familjer i kris).
Citera
2018-01-14, 16:55
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Såvitt jag förstått hade läkarna inte lyckats ställa någon diagnos. Tror det ligger annat bakom. De var mer eller mindre osynliga i grannskapet. Från att ha haft ett stort umgänge och släkt i Gbg, så har de dragit sig undan i en mer eller mindre isolering. Nåt skit har de dragits in i. Via andras pm här har jag förstått att barnen varit väldigt trötta, och ev mamman hade cancer. Detta är inte verifierat. Jag tror det ligger även nåt annat i det här, förutom sjukdomar, som gjorde att de insåg att det inte var värt att finnas kvar i denna världen. Men vad det är har jag inte en susning om. Och det kan helt klar vara så att jag är ute och cyklar här.

Ja, det är onekligen en grotesk händelse och vad som ligger bakom kan mycket väl vara något annat än det jag har tänkt. Jag har svårt att greppa någon annan bakgrund än den jag tänkt ut, det går över mitt förstånd och blir alltför groteskt.
Citera
2018-01-14, 16:56
Medlem
meiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Lisa Henkow heter hon:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1027&artikel=220529

https://www.facebook.com/lisa.henkow

Tre år äldre än brodern Oskar. Otroligt lik brorsan till utseendet faktiskt.

Föräldrarna är sannolikt Bo och Jane Henkow som bor i Göteborg?

Varför skulle föräldrarna bo i Gbg? Han var väl från Stockholm!
Citera
2018-01-14, 16:58
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tremade
Från PM

Det fanns en ganska neutral julkrans på en ytterdörrsbild.

Bra spanat.
Citera
2018-01-14, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meii
Intressant ja.

Och på det minnesorden om pappan och som någon annan var först ut med:

"Detta är en sorgens dag. Du, min idol, vän, mentor, fd chef och inspiration. Du var godhet rakt igenom. Jag kan inte andas. Du var den som såg mig, du trodde på mig och stöttade mig. Jag var alltid förvånad över att du såg så mycket bra i mig. Du, experternas expert. Du var en känslosam människa, ödmjuk och samtidigt så himla intelligent. Du stod alltid upp för vad som är rätt. Det var därför du var en stark förebild. Du betydde så mycket för oss. Du uppskattades även mycket utomlands. Jag har det senaste dygnet blivit kontaktad av de vi träffat i andra länder och pratat om våra minnen med dig. När vi var i Budapest, Amsterdam.. allt du gjort för oss som såg upp till dig. Tack. Din kompetens var ovärderlig. Jag minns hur du fick oss att läsa EU-mål ur nya perspektiv. Jag minns vår fight för ideell second hand. Jag minns våra diskussioner både i jobb och privat med ett leende men samtidigt med en sån smärta. Den senaste tiden förtjänade inte du. Jag minns vad du värderade mest. Tragedin som bara inte fick hända, hände. Momsvärlden tappade en stjärna. Vi förlorade dig Oskar. Alldeles för ung. Alldeles för bra för den orättvisan.

Vår Oskar... Ängeln i Lund."

Mina fetningar.
Det ser åtminstone ut som att pappan berättat saker och att något hemskt skulle kunde hända.
Och det gjorde det också.
Citera
2018-01-14, 17:00
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorAgge
Jo, vissa av oss vet på vilka grunder hon har fattat beslutet. Jag t.ex.

Jasså. Jaha.
Citera
2018-01-14, 17:01
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Har du god kännedom så vet du att man får fatta beslut om hemundervisning om det föreligger medicinska skäl. Det finns stöd i skollagen att skolan måste ge en viss undervisning i hemmet om ett barn av medicinska skäl inte kan närvara i skolan.

Enligt det vi vet så inkom föräldrarna med ett intyg som styrkte deras önskan om hemundervisning. Utredningen som föräldarna pratar om på möten med skolan är en läkarutredning och intyget är med all sannolikhet skrivet av en läkare.

Sedan fattar rektorn ett beslut om hemundervisning utifrån detta intyg. Inget strider mot någon lag. Däremot kan man ifrågasätta intyget! Var de verkligen så sjuka?
Enligt vad jag läst så inkom ett läkarintyg sent, när den andra flickan skulle få hemundervisning. Nu innan jul någon gång.
Citera
2018-01-14, 17:03
Medlem
SeanAverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hakefjorden
Nej, media skriver att familjen isolerat sig. Det är en tolkningsfråga och baseras på uppgiften att pappan gått ner i arbetstid och arbetat mer hemifrån för att vara mer med familjen , samt att flickorna undervisats hemma. Ingen som känner familjen har uttryckt sig så.

Två rektorer har bedömt att det finns medicinska skäl för hemundervisning, alltså tecken till allvarlig sjukdom. I offentliga dokument från skolan framgår att föräldrarna tror att den yngre dottern har samma diagnos som sin syster. Alltså har systern vid detta möte fått en diagnos, även om denna inte specificeras.

Kan inte släppa uppgifterna hundägaren lämnar. Han som gått där dagligen men aldrig sett dom. Visst kanske han går där dagtid när folk arbetar, och visst han är 75 så kanske han sett dom någon gång utan att minnas. Men han borde väl gå samma sträcka på helgerna och jag tycker det är anmärkningsvärt om det stämmer. Barn är ju ofta ute.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Enligt vad jag läst så inkom ett läkarintyg sent, när den andra flickan skulle få hemundervisning. Nu innan jul någon gång.

Eller innan beslutet om hemundervisning fattades...
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Och på det minnesorden om pappan och som någon annan var först ut med:

"Detta är en sorgens dag. Du, min idol, vän, mentor, fd chef och inspiration. Du var godhet rakt igenom. Jag kan inte andas. Du var den som såg mig, du trodde på mig och stöttade mig. Jag var alltid förvånad över att du såg så mycket bra i mig. Du, experternas expert. Du var en känslosam människa, ödmjuk och samtidigt så himla intelligent. Du stod alltid upp för vad som är rätt. Det var därför du var en stark förebild. Du betydde så mycket för oss. Du uppskattades även mycket utomlands. Jag har det senaste dygnet blivit kontaktad av de vi träffat i andra länder och pratat om våra minnen med dig. När vi var i Budapest, Amsterdam.. allt du gjort för oss som såg upp till dig. Tack. Din kompetens var ovärderlig. Jag minns hur du fick oss att läsa EU-mål ur nya perspektiv. Jag minns vår fight för ideell second hand. Jag minns våra diskussioner både i jobb och privat med ett leende men samtidigt med en sån smärta. Den senaste tiden förtjänade inte du. Jag minns vad du värderade mest. Tragedin som bara inte fick hända, hände. Momsvärlden tappade en stjärna. Vi förlorade dig Oskar. Alldeles för ung. Alldeles för bra för den orättvisan.

Vår Oskar... Ängeln i Lund."

Mina fetningar.
Det ser åtminstone ut som att pappan berättat saker och att något hemskt skulle kunde hända.
Och det gjorde det också.

Att även den yngre flickan började få svårare symptom? Att mamman fick cancer igen?
Citera
2018-01-14, 17:04
Medlem
Det här spåret med scientologin..

OM det skulle stämma att familjen var anhängare så skulle det kunna förklara en hel del.

Några tankar:

Skåne är ett stort fäste för scientologer (därför familjen flyttade dit?).

Många anhängare är mycket intelligenta och välutbildade (god inkomst är förstås ett plus eftersom kyrkan vill ha betalt).

Att isolera sig blir naturligt, man har det man behöver i sekten.

Det finns många rapporter om människor som krisat efter att ha gjort deras personlighetstester. Till och med självmord har rapporterats.

Om flickorna haft någon psykisk sjukdom (ex. barnschizofreni) skulle det vara förödande i och med scientologernas syn på psykiatrin. En oklar täckdiagnos som trötthetssymtom skulle kunna förklara eventuellt udda beteenden och hålla dem hemma från skolan utan risk för "upptäckt".
Kanske en kris om familjen förstod att behandling för döttrarna skulle leda till ett uteslutande från sekten.

Till sist, i scientologin anses man som odödlig. Dock är självmord inte accepterat. Kan vara ytterligare tecken på konflikt med kyrkan eller bara ett resultat av en stor kris.

Detta är mina rena spekulationer utifrån ett obekräftat inlägg i början av tråden.
Citera
2018-01-14, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shaggyme
Jaha. Det vore ju bra om alla rektorer lusläste och följde socialtjänstens lagregler. Men det har dom väl ingen skyldighet att kunna på sina fem fingrar. I deras kärnverksamhet gäller det väl snarast att läsa skollagen och följa vad där står. Men jag kan ha fel. Kanske finns det hänvisningar i skollagen till LVU. Jag har inte läst skollagen. Men det vore rätt naturligt.
Som rektor och även som lärare är du skyldig att känna till vad som gäller när du är anställd i skolan det gäller bland annat anmälningsplikt och sekretesslagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in