2018-01-14, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Går inte att citera Pm. Att juldekorationer saknades är alarmerande tycker jag. Sånt är viktigt när man har barn. Jag får fan rysningar av det här fallet.

Det har pratats mkt om scientologer här. Är det klart att familjen var med där? Kan de ha haft ett så hårt grepp om familjen att detta var deras lösning att ta sig ur? Jag har ingen aning om såna här sekter.

jag känner som du, det går kalla kårar av detta fall. Sen jag såg dotterns foto på instagram så sitter hon fast på min näthinna...Hur hade de det där hemma? hur var julafton? hade de julmat o julklappar eller var allt planerat innan så de struntade i det för ” vi ska ändå dö”? Kan de varit med i jehovas vittnen?
Citera
2018-01-14, 14:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mamma40
jag känner som du, det går kalla kårar av detta fall. Sen jag såg dotterns foto på instagram så sitter hon fast på min näthinna...Hur hade de det där hemma? hur var julafton? hade de julmat o julklappar eller var allt planerat innan så de struntade i det för ” vi ska ändå dö”? Kan de varit med i jehovas vittnen?

Ja du drar då verkligen långtgående slutsatser utifrån ett foto ryckt ur sitt sammanhang. Jag kan inte alls se det du vill se i det fotot. Om det presenterats i ett annat sammanhang hade du inte reagerat. Nu läser du in det du själv föreställer dig i det fotot.

Verkligheten var nog mycket värre än fotot.
Citera
2018-01-14, 14:51
Avslutad
Dock, återigen: det nämns att åtminstone ett av barnen ska ha haft "nån form av kronisk trötthet". Kronisk trötthet är INTE detsamma som att ha sjukdomen ME vars äldre benämning är kroniskt trötthetssyndrom. Utan kronisk trötthet är ett symtom som kan bero på ett större antal sjukdomar, syndrom och tillstånd. Bl a narkolepsi, borrelia och flera av de möjliga sjukdomar som nämnts i tråden.
Citera
2018-01-14, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenjoh75
Att bygga en tillvaro i skolan runt kortare bättre stunder man inte i förväg vet när de kommer att inträffa och hur länge se kommer att vara är sällan rimligt. Det kan däremot vara rimligt att prioritera annat än just närvaro i skolan i de stunderna, att i stället kunna ägna sig åt något man känner är viktigare för känslan av livskvalitet.

Nu var ju ingen av flickorna akut döende, utan det handlade om trötthet. SJÄLVKLART går det att ordna så att de får vara med i skolan någon gång i veckan och därmed få en mer positiv tillvaro. Finns skoltaxi, färdtjänst osv. Hur tror ni att alla verkligt dödssjuka barn har klarat det?
Citera
2018-01-14, 14:55
Medlem
Man blir verkligen helt villrådig. Fortfarande står allt och väger mellan två ytterligheter.

1. Pappan var en galen Frizl.typ som slog ihjäl familjen för att det inte vill lyda honom längre.

2. Mamman och barnen var allvarligt obotligt sjuka och hela familjen valde kollektivt självmord.

Det märkliga är att det finns fakta som pekar i båda riktningarna. Jag hoppas verkligen att det kommer något avgörande besked snart.
Citera
2018-01-14, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mamma40

Jehovas vittnen finns det inga som helst uppgifter om och det stämmer inte alls med hur dom ser på saker och ting, så det tror jag inte. Det som nämnts är scientologerna som har en mer elitisk syn än Jehovas vittnen.
Citera
2018-01-14, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
Men om man kan fungera kortare stunder, så kan man också vara i skolan enstaka lektioner i veckan. Eller hur? Det är oerhört viktigt att behålla den sociala kontakten oavsett svårighetsgrad på sjukdom. Det vet alla och därför är det bra att skolan/kommunen nu ska rannsaka sig själva.

Nej, som du tolkar det är det så. Som jag tolkar det ska de "rannsaka sig själva" om de kunde ha förutsett mord/utvidgat självmord och om detta hade påverkat utgången, inte huruvida hemundervisningen var befogad eller inte.

Du säger ju emot dig själv - föräldrarna har ju gjort allt för att flickorna ska behålla kontakten med skolan.
Citera
2018-01-14, 14:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
Nu var ju ingen av flickorna akut döende, utan det handlade om trötthet. SJÄLVKLART går det att ordna så att de får vara med i skolan någon gång i veckan och därmed få en mer positiv tillvaro. Finns skoltaxi, färdtjänst osv. Hur tror ni att alla verkligt dödssjuka barn har klarat det?
Det skadar inte att läsa innan man svarar.
Att bygga en närvaro i skolan runt stunder man inte vet innan när de kommer att infalla och inte heller hur länge de kommer att vara, samt vad som är rimligt att prioritera dessa stunder, utgör problemet. Inte hurvida man är döende eller ej.
Citera
2018-01-14, 15:00
Bannlyst
Ursprungligen postat av tagmaster
Du tror inte att lärarna skulle ha reagerat om "de allvarligt sjuka barnen" alltid verkade pigga och friska samt att föräldrarna övervakade undervisningen varje sekund?

Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Jo de skulle dom, frågan är om de gjort det?

Svaret på den frågan kommer att utredas ordentligt, det kan jag lova dig.

Här känner jag oxå att nått inte stämmer.
OM det nu var så som skrivs här, att dom bluffade sjukdom mm och isolerade sig, så borde nån, vem som helst, ha känt att:
-Fan, detta stämmer inte, nått är hel-fel med denna familjen.
Inget...... detta känns jättekonstigt.
Citera
2018-01-14, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Man blir verkligen helt villrådig. Fortfarande står allt och väger mellan två ytterligheter.

1. Pappan var en galen Frizl.typ som slog ihjäl familjen för att det inte vill lyda honom längre.

2. Mamman och barnen var allvarligt obotligt sjuka och hela familjen valde kollektivt självmord.

Det märkliga är att det finns fakta som pekar i båda riktningarna. Jag hoppas verkligen att det kommer något avgörande besked snart.

This. Jag tror inte heller att det är det ena eller det andra, måste vara mer komplicerat än alla dessa teorier folk har. En sak är hundra iallafall man måste vara rejält sjuk i huvudet för att döda sin familj.
Senast redigerad av llrosell 2018-01-14 kl. 15:07.
Citera
2018-01-14, 15:05
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koppykatt
Kolla inlägg av BehindRayban, tror han var något på spåren där
som visade på brist på logik i resonemang i texter som papoan skrivit på senare tid.

Jag följer med intresse alla detaljer som kommer fram ang kopplingar till familjens ev involvering i sekterism vilket kan visa sig vara förklaring till flera omständigheter i ett pussel som kunnat leda fram till det som hänt.
Några iakttagelser som kan peka i riktning mot ”sektspåret”;

-undandragande från skolundervisning och sociala kontakter på nätet.
Inom sekter har man strikta regler kring medlemmarna och det är vanligt att man har egna lärare som undervisar och då endast i ämnen som är godkända inom sekten
I detta fall la jag märke till att flera ämnen som idrott, musik o några fler var strukna från flickornas undervisning. Typiska ämnen som är otillåtna inom sekter som vänder sig bort från världsligheter.

- För att kunna klara flickorna undan den vanliga skolan samtidigt som familjen inte höll sig helt isolerad från omvärlden pga av pappans o mammans jobb, så skapar föräldrarna dessa påstådda sjukdomar som kronisk trötthet. osv.Själv tror jag det kan vara en växelverkan, barnen kan ha drabbats av depression o kronisk trötthet just pga av att de hålls isolerade från ett nrmalt liv, vad som är hönan o ägget här sas.

för att kunna hålla kontroll av barnen, de har isolerats i hemmet och får som det verkar ingen som helst social kontakt i form av kompisar, lek, eller annat gängse sätt att umgås. Tonårstjejen har

Pappan betecknar ena dottern som ”vetgirig” , mycket märkligt udda uttalande som för tankarna till 1800-talet och synen man då hade på flickors lärande- dvs lite genant att en flicka är ”hungrig” på kunskaper. Också sektens inställning att som flicka ska du vara lagom tyst o passiv.

Man har som det verkar inte bett om särskilt mycket hjälp utifrån samhället, kan vara pga sektens strikta regler att inte ha kontakt med den världsliga medicinska kunskaperna utan mamman som det verkar haft kontakt med annan obskyr alternativ organisation.
Några fler iakttagelser:
- O.H har enligt en postares googling varit o föreläst hos Scientologerna ang moms och juridik.
Min tolkning är att detta absolut inte kan vara en slump. Har du inte blivit invigd hos Scientologerna o har kontakter där, så är det otänkbart att du som utomstående kommer dit o föreläser. En sekt är ett slutet system precis som familjen levde

inom Scientologin så finns ett övermänniskoideal liksom i flera andra sekter - medlemmarna är utvalda och ska sträva efter en annan ideal tillvaro genom ex reinkarnation . Klarar du att ”levella” i detta livet så hamnar du i en annan bättre dimension.
Pappan var här det perfekta exemplet på en potentiell idealmänniska, enligt hur han beskrivs som högpresterande o intelligent osv.
I motsättning till honom så står döttrarna och om det stämmer med uppgifterna om mammans cancet så har en enorm konflkt skapats beträffande sekteristisk ideologi.
Jag tror det har utvecklats en fanatism beträffande ett ideal för familjen som man insett med tiden inte gick att leva upp till. Det funkade inte att isolera barnen från omvärlden för då blev de sjuka, mamman har troligtvis varit styrd och kontrollerad och det är pappan som tagit beslutet att avsluta detta degenererade projekt som familjen i hans ögon utgjorde.

(Sorry för ev svårläst text, skriver från mob)
Var pappan, OH Linked In sida rensad? Skrevs mycket om det i början av tråden. Om så var fallet känns det planlagt, damage kontroll.
Citera
2018-01-14, 15:07
Medlem
Det med juldekorationer tänkte jag på skrev en fråga om det fanns foto på huset / fönstren..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in