2018-01-14, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnDonovan
Det har sagts i tråden att en av flickorna har Instagram med status "a girl has nothing to say", vilket påstås komma från Game of Thrones (Arya).

Kan dock inte hitta referens till "a girl has nothing to say" från GoT via google. Är det någon annan som kan visa på att detta verkligen är ett citat från GoT?

Kanske det är hennes alldeles egna ord... om det nu verkligen är hennes IG konto.

Det riktiga citatet från GoT är ”a girl has no name”
Senast redigerad av llrosell 2018-01-14 kl. 14:35.
Citera
2018-01-14, 14:34
Medlem
Sassenpassens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fejder
Jag förstår. Men är det klarlagt hur länge de låg/hängde innan upptäckt?
Det är säkert klarlagt vid det här laget men ingen får veta nåt.
Citera
2018-01-14, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tremade
Från PM

Tack, väldigt bra skrivet! Jag har funderat på detta med julen, adventsstjärnor etc...det har ju nämnts förut ang scientologerna , firar de jul? Jag tänker på jehovas vittnen , de firar ju inte jul.
Citera
2018-01-14, 14:38
Medlem
Pletheneiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mamma40
Tack, väldigt bra skrivet! Jag har funderat på detta med julen, adventsstjärnor etc...det har ju nämnts förut ang scientologerna , firar de jul? Jag tänker på jehovas vittnen , de firar ju inte jul.

Enligt deras motto är allt som frambringar gemenskap nyttigt. Därför har jag läst att Scientologer väljer att fira jul som vilken familj som helst.
Citera
2018-01-14, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MostyBlejsX
Ja så är det men det verkar vissa ha svårt att förstå. Det kan vara korta stunder de iakttagits som i poolen och i affären, men kan mycket väl handla om svåra diagnoser där man gradvis blir sjukare och sjukare med absolut noll livskvalitet. Om det handlar om kronisk trötthet så kan man fungera kortare stunder i lugna miljöer vilket är milsvids skillnad mot att gå i skollan hela dagarna fem dagar i veckan i stimmig miljö.
Men om man kan fungera kortare stunder, så kan man också vara i skolan enstaka lektioner i veckan. Eller hur? Det är oerhört viktigt att behålla den sociala kontakten oavsett svårighetsgrad på sjukdom. Det vet alla och därför är det bra att skolan/kommunen nu ska rannsaka sig själva.
Citera
2018-01-14, 14:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sessovic
Gottfrieskliniken i Göteborg ger ofta gladeligen ut alla intyg deras patienter önskar...
Bullshit. Många kommer därifrån utan några diagnoser eller intyg.
Dock har de flesta som kommer dit redan utretts en längre tid via vanliga vården och många andra sjukdomar som kangw samma eller liknande syntom har uteslutits. Det är därför helt naturligt att en större andel av deras patienter får diagnos ME o h/eller fibromyalgi än inom övriga vården, de utgör ju inte ett tvärsnitt på något sätt utan i princip samtliga som kommer dit har redan tydliga indikationer på dessa sjukdomar.
Citera
2018-01-14, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tremade
Från PM
Går inte att citera Pm. Att juldekorationer saknades är alarmerande tycker jag. Sånt är viktigt när man har barn. Jag får fan rysningar av det här fallet.

Det har pratats mkt om scientologer här. Är det klart att familjen var med där? Kan de ha haft ett så hårt grepp om familjen att detta var deras lösning att ta sig ur? Jag har ingen aning om såna här sekter.
Citera
2018-01-14, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pletheneis
Enligt deras motto är allt som frambringar gemenskap nyttigt. Därför har jag läst att Scientologer väljer att fira jul som vilken familj som helst.

Tack för svar! De kan ju hunnit plocka bort också i och för sig.
Citera
2018-01-14, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
Men om man kan fungera kortare stunder, så kan man också vara i skolan enstaka lektioner i veckan. Eller hur? Det är oerhört viktigt att behålla den sociala kontakten oavsett svårighetsgrad på sjukdom. Det vet alla och därför är det bra att skolan/kommunen nu ska rannsaka sig själva.

Det är omöjligt att veta när och hur länge sådana kortare stunder inträffar. Och vem ska få följa med flickan till skolan? Den förälder som är hemma som har ännu ett sjukt barn? Eller skolan ställa upp med en person som är redo att släppa allt för att åka och hämta?
Citera
2018-01-14, 14:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
Att bygga en tillvaro i skolan runt kortare bättre stunder man inte i förväg vet när de kommer att inträffa och hur länge se kommer att vara är sällan rimligt. Det kan däremot vara rimligt att prioritera annat än just närvaro i skolan i de stunderna, att i stället kunna ägna sig åt något man känner är viktigare för känslan av livskvalitet.
Citera
2018-01-14, 14:46
Medlem
Koppykatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Jag tycker uppgifter som kommit fram om att OHs forskningstexter på senare tid blivit osammanhängande är intressanta. Jag har letat men kan inte hitta denna information igen. Skulle någon kunna sammanfatta detta och länka, tack.

Kolla inlägg av BehindRayban, tror han var något på spåren där
som visade på brist på logik i resonemang i texter som papoan skrivit på senare tid.

Jag följer med intresse alla detaljer som kommer fram ang kopplingar till familjens ev involvering i sekterism vilket kan visa sig vara förklaring till flera omständigheter i ett pussel som kunnat leda fram till det som hänt.
Några iakttagelser som kan peka i riktning mot ”sektspåret”;

-undandragande från skolundervisning och sociala kontakter på nätet.
Inom sekter har man strikta regler kring medlemmarna och det är vanligt att man har egna lärare som undervisar och då endast i ämnen som är godkända inom sekten
I detta fall la jag märke till att flera ämnen som idrott, musik o några fler var strukna från flickornas undervisning. Typiska ämnen som är otillåtna inom sekter som vänder sig bort från världsligheter.

- För att kunna klara flickorna undan den vanliga skolan samtidigt som familjen inte höll sig helt isolerad från omvärlden pga av pappans o mammans jobb, så skapar föräldrarna dessa påstådda sjukdomar som kronisk trötthet. osv.Själv tror jag det kan vara en växelverkan, barnen kan ha drabbats av depression o kronisk trötthet just pga av att de hålls isolerade från ett nrmalt liv, vad som är hönan o ägget här sas.

för att kunna hålla kontroll av barnen, de har isolerats i hemmet och får som det verkar ingen som helst social kontakt i form av kompisar, lek, eller annat gängse sätt att umgås. Tonårstjejen har

Pappan betecknar ena dottern som ”vetgirig” , mycket märkligt udda uttalande som för tankarna till 1800-talet och synen man då hade på flickors lärande- dvs lite genant att en flicka är ”hungrig” på kunskaper. Också sektens inställning att som flicka ska du vara lagom tyst o passiv.

Man har som det verkar inte bett om särskilt mycket hjälp utifrån samhället, kan vara pga sektens strikta regler att inte ha kontakt med den världsliga medicinska kunskaperna utan mamman som det verkar haft kontakt med annan obskyr alternativ organisation.
Några fler iakttagelser:
- O.H har enligt en postares googling varit o föreläst hos Scientologerna ang moms och juridik.
Min tolkning är att detta absolut inte kan vara en slump. Har du inte blivit invigd hos Scientologerna o har kontakter där, så är det otänkbart att du som utomstående kommer dit o föreläser. En sekt är ett slutet system precis som familjen levde

inom Scientologin så finns ett övermänniskoideal liksom i flera andra sekter - medlemmarna är utvalda och ska sträva efter en annan ideal tillvaro genom ex reinkarnation . Klarar du att ”levella” i detta livet så hamnar du i en annan bättre dimension.
Pappan var här det perfekta exemplet på en potentiell idealmänniska, enligt hur han beskrivs som högpresterande o intelligent osv.
I motsättning till honom så står döttrarna och om det stämmer med uppgifterna om mammans cancet så har en enorm konflkt skapats beträffande sekteristisk ideologi.
Jag tror det har utvecklats en fanatism beträffande ett ideal för familjen som man insett med tiden inte gick att leva upp till. Det funkade inte att isolera barnen från omvärlden för då blev de sjuka, mamman har troligtvis varit styrd och kontrollerad och det är pappan som tagit beslutet att avsluta detta degenererade projekt som familjen i hans ögon utgjorde.

(Sorry för ev svårläst text, skriver från mob)
Citera
2018-01-14, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Blir bara mer och mer förundrad av denna händelse. Separationsångest dyker upp. OCD. Panik och ångest. Fokuserar nu på den äldre dottern som egentligen skulle vara i sitt revolutionsesse. Frigörelse och drifter, hormoner som rycker och drar i en från alla håll.
Vad händer med en människa som tas ur gruppen? Det ineraktiva samspelet och reglerna kring detta. Att ha en BFF. Bli kär. Jag kan misstänka att äldsta dottern utvecklat en social fobi pga isoleringen. Kan knappast tro att flickan varit döende, utan isoleringen har handikappat henne socialt. Detta faktum kan ha spelat förälder/föräldrarna i händerna eller fått dem att agera som dem gjort. Lillasystern kan ha hakat på efter tid.
Något har varit väldigt sjukt i familjen under lång tid, men har knappast rört sig om svårdiagnostiserade sjukdomar.
Tänker som du och förfäras över hur döttrarna först förvägrats ett någorlunda normalt liv och sedan blivit mördade av någon av sina egna föräldrar. Finns ingen sjukdom i världen som kan försvara detta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in