2018-01-14, 13:33
Medlem
Twiggygirls avatar
https://www.expressen.se/kvallsposten/varningssignalerna-fran-familjen-innan-morden/

Varningssignaler fanns det. Många i mitt tycke. Stackars mamman var styrd av pappan. Självklart stod hon på hans sida om hemundervisning. Hon måste varit fullständigt knäckt och skräckslagen.
Hoppas ansvaret för detta läggs på skolan. De borde kunna läsa av människor. Men även ni FB-användare bortförklarar och försöker hitta på andra anledningar. Hoppas ni inte jobbar på dagis eller skola. Skolan har valt att blunda. Deras dåliga samvete räcker inte nu. Hoppas dom grillas i sömnen.
Citera
Medlem
Deadwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fejder
Men tror du på det själv?
Vi tar livet av familjen, men glöm för fan inte att dra ner tempen i huset. Bla bla.
Tror du på det scenariet själv?

Ja, det gör jag. Det har hänt förr och det är helt logiskt. Man kanske inte vill att ens barn hittas förmultnade och vanställda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tpir
Är det någon som vet var familjen bodde innan de flyttade till villan i Bjärred? De verkar ha köpt huset 2012 (enligt Booli https://www.booli.se/bostad/1502005 )

De sålde en villa i Västa Frölunda (Bl*v*gen 11, *=å och ä) sommaren 2011. Hans företag har även funnits registrerat på Idr*ttsv*gen 1 E i Bjärred. Kanske bodde de där mellan försäljning och köp av senaste huset.
Citera
2018-01-14, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej det där är helt fel. Ingen kan straffas. Sluta sprida okunskaper.

Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Stämmer. Det är endast tjänstefel.

"Den som låter bli att anmäla oro, trots att den har skyldighet att göra så, kan göra sig skyldig till tjänstefel."
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Anmälningsplikt

Man kan straffas för tjänstefel. Tjänstefel är ett brott som kan ge upp till sex år i fängelse.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Stämmer. Det är endast tjänstefel.

"Den som låter bli att anmäla oro, trots att den har skyldighet att göra så, kan göra sig skyldig till tjänstefel."

Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Man kan straffas för tjänstefel. Tjänstefel är ett brott som kan ge upp till sex år i fängelse.

Observera att det inte är tjänstefel. Däremot kan det visa sig att underlåtenheten berott på tjänstefel, vilket är något helt annat. Det finns ingen koppling mellan disciplinpåföljdslagen och underlåtenhet att göra anmälan enligt 71 § SoL. Lindgren08 är helt fel ute och blandar ihop olika saker.
Citera
Medlem
mondemodernes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tpir
Är det någon som vet var familjen bodde innan de flyttade till villan i Bjärred? De verkar ha köpt huset 2012 (enligt Booli https://www.booli.se/bostad/1502005 )

Ja, de verkar ha flyttat från Önnered/Göteborg. Har nämnts i tråden tidigare (för ett par dagar sedan).
Citera
2018-01-14, 13:35
Medlem
Citat:
Du menar att wiki har fel?

Du vet att Wiki-artikeln ger Nosework rätt, va? Det står uttryckligen att man kan straffas.
Citera
2018-01-14, 13:35
Medlem
Crossmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pletheneis
Nej, det har jag inte.

De som lider av psykisk ohälsa begår oftast självmord utan avskedsbrev. Personer som skriver avskedsbrev har oftast planerat in självmordet.

Källa:
Paraschakis, A., Michopoulos, I., Douzenis, A., Christodoulou, C., Koutsaftis, F., & Lykouras, L. (2012). Differences between suicide victims who leave notes and those who do not. Crisis.
ISO 690

Om O.H utfört sitt "utökade självmord" impulsivt, då stämmer det väl överens med den forskning som gjorts, där man upptäckt att "impulsiva självmord ofta saknar avskedsbrev".
Men vi vet inte i nuläget hur impulsivt eller planerat det var, eller om det saknas självmordsbrev. Jag förstår inte heller riktigt skillnaden du gör mellan drabbade av psykisk ohälsa och de som planerar sina självmord. Om den enda skillnaden där är att den ena kategorin är troligare att lämna brev än den andra så blir resonemanget ganska cirkulärt.

Din källa kan jag inte läsa eftersom jag inte har tillgång till den (länka gärna om det går) men det du påstår sägs emot av den andra länken i mitt inlägg.

Citat:
A total of 48.0% of the participants were impelled by sudden inclinations to attempt suicide. Impulsive attempters were younger, unmarried and less physical illness than non-impulsive attempters, whereas no significant differences were found on psychiatric history and previous suicide history. Impulsive suicide attempters had suicide ideations that were not as severe (χ2=55.33, p<0.001) or intense (t=-8.38, p<0.001) as their counterparts'. Furthermore, medical results of impulsive suicide attempts were better than non-impulsive suicide attempts (t=-3.77, p<0.001).
Min fetning.

Hur impulsivt det här var får vi nog inte veta på ett tag, men jag tycker inte att vi har tillräckligt med fakta för att komma med så säkra påståenden som du radar upp.
Senast redigerad av Crossmack 2018-01-14 kl. 13:37.
Citera
2018-01-14, 13:36
Medlem
tigrinnan14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strandslendan
Beslutar man att göra något gemensamt så tar man väl t.ex. en överdos tabletter och lägger sig tillsammans i dubbelsängen. Här verkar resten av familjen vara skilda från pappan som valt en egen dödsmetod och på egen plats. Det känns inte som ett för föräldrarna gemensamt beslut.

Kan ju också vara så att man är den känslokalla chefstypen, då kanske gemenskap i slutet och i nästa liv inte betyder något utan det bara är resultatet som räknas. Då kan ju resten av familjen lika gärna ligga knivmördade. Av det som kommit fram så tycker jag inte personen ändå känns känslokall, dessutom om man bäddar ner offren så känns det ändå som om man har en känslotanke bakom.

Nu skriver jag detta utifrån ryktena i denna tråden, det kanske inte alls såg ut som så inne i huset.

Summarum, det känns inte gemensamt...

Tycker också att det är konstigt att han valt ett annat sätt att dö på, när man ändå tycks ha kommit fram till det beslutet gemensamt. Har man piller till tre borde man kunna ha haft till fyra också kan jag tycka.
Sen tycker jag att hela grejen ju är fullständigt irrationell, föräldrarna som tar livet av barnen och sig själva, så kanske inte är konstigt att det verkar konstigt så att säga..
Citera
2018-01-14, 13:37
Medlem
Jag tycker uppgifter som kommit fram om att OHs forskningstexter på senare tid blivit osammanhängande är intressanta. Jag har letat men kan inte hitta denna information igen. Skulle någon kunna sammanfatta detta och länka, tack.
Citera
2018-01-14, 13:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Du vet att Wiki-artikeln ger Nosework rätt, va? Det står uttryckligen att man kan straffas.

Nej det står:

Citat:
en som låter bli att anmäla oro, trots att den har skyldighet att göra så, kan göra sig skyldig till tjänstefel.

Det är något helt annat än att säga att det är straffbart.
Citera
2018-01-14, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hakefjorden
För att föräldrar och alla inblandade hoppas det. Det betyder inte att det är ett rimligt mål eller att saker och ting kan ha förändrats. Och som någon tidigare skrev, det är en standardformulering - all hemundervisning ska ha återgång till skolan som mål. Men du verkar uppenbarligen ha bestämd dig.

Hittills har allt nytt som framkommer bara stärkt min första känsla av en starkt dysfunktionell familj. Jag är personligen insatt i fall med en starkt kontrollerande narcissist som lyckats dupera både släkt och vänner så att de trodde mer på honom än kvinnan de stod närmast. Samt varit engagerad i kvinnojour och studerat psykologi på universitet i flera år. Så jag tycker nog att jag är kvalificerad nog att känna igen vissa mönster.

Fruktansvärt att ingen verkar ha värnat flickornas rätt till sitt liv och det gör mig så himla upprörd att folk i tråden vill ha det till en barmhärtighetsgärning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in