Citat:
Ursprungligen postat av
Pletheneis
Nej, det har jag inte.
De som lider av psykisk ohälsa begår oftast självmord utan avskedsbrev. Personer som skriver avskedsbrev har oftast planerat in självmordet.
Källa:
Paraschakis, A., Michopoulos, I., Douzenis, A., Christodoulou, C., Koutsaftis, F., & Lykouras, L. (2012). Differences between suicide victims who leave notes and those who do not. Crisis.
ISO 690
Om O.H utfört sitt "utökade självmord" impulsivt, då stämmer det väl överens med den forskning som gjorts, där man upptäckt att "impulsiva självmord ofta saknar avskedsbrev".
Men vi vet inte i nuläget hur impulsivt eller planerat det var, eller om det saknas självmordsbrev. Jag förstår inte heller riktigt skillnaden du gör mellan drabbade av psykisk ohälsa och de som planerar sina självmord. Om den enda skillnaden där är att den ena kategorin är troligare att lämna brev än den andra så blir resonemanget ganska cirkulärt.
Din källa kan jag inte läsa eftersom jag inte har tillgång till den (länka gärna om det går) men det du påstår sägs emot av den andra länken i mitt inlägg.
Citat:
A total of 48.0% of the participants were impelled by sudden inclinations to attempt suicide. Impulsive attempters were younger, unmarried and less physical illness than non-impulsive attempters, whereas no significant differences were found on psychiatric history and previous suicide history. Impulsive suicide attempters had suicide ideations that were not as severe (χ2=55.33, p<0.001) or intense (t=-8.38, p<0.001) as their counterparts'. Furthermore, medical results of impulsive suicide attempts were better than non-impulsive suicide attempts (t=-3.77, p<0.001).
Min fetning.
Hur impulsivt det här var får vi nog inte veta på ett tag, men jag tycker inte att vi har tillräckligt med fakta för att komma med så säkra påståenden som du radar upp.