2018-01-14, 14:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Om din poäng är att det inte finns ett direkt straffbud i socialtjänstlagen så är det korrekt. Anledningen till detta är att man kan dömas för tjänstefel, m a o är ett uttryckligt straffbud är onödigt.

Precis och som du såg i den artikel du hänvisar till blev påföljden marginell jämfört med de sex års fängelse du hänvisade till.

Citat:
Tycker att det är olyckligt att man ska sprida sådana osanningar som att man inte kan dömas för sin underlåtenhet. Det är ju faktiskt helt felaktigt. Fast du kanske tycker att även HD har blandat ihop saker?

Tycker att det snarare är tvärtom vilket din artikel visar. Det finns i princip inga exempel på allvarliga påföljder för underlåtenhet. Dessutom inleddes diskussionen [av en annan skribent] med att även privatpersoner [läs grannar] skulle omfattas av denna plikt och kunna dömas vid underlåtenhet.

Citat:
PS: att det står kan dömas - vilket du hakat upp dig på - beror inte på att det föreligger en osäkerhet ang huruvida det är straffbart eller ej. Enda anledningen till detta är att det kan förekomma omständigheter som gör att underlåtenheten att anmäla inte utgör ett brott: t ex kan uppsåt / oaktsamhet saknas. Detsamma gäller för alla brott, inkl mord.

Egentligen var det kombinationen kan och hänvisningen till tjänstefel i förhållande till det som sades i diskussionen, nämligen att det är straffbart.

Jag kan garantera att ingen kommer att vara nära att bli fälld för något i detta fall ur myndighetssynvinkel. Det är det enda intressanta.
Citera
2018-01-14, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kitschi

Min personliga teori: En begåvad man med stort kontrollbehov drabbas av psykisk ohälsa. Manipulativ både med frun och omgivningen. Frun inser att det blir ohållbart, vill ha skilsmässa. Mannen flippar fullständigt under julledigheten, avrättar familjen och sedan sig själv.

Tror inte ens skilsmässa behöver nämnas utan räcker att dom tankarna börjar snurra på den sjuke
Citera
2018-01-14, 14:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tagmaster
Du tror inte att lärarna skulle ha reagerat om "de allvarligt sjuka barnen" alltid verkade pigga och friska samt att föräldrarna övervakade undervisningen varje sekund?

Precis det jag menar.
Dom flesta människorna får ju en känsla av att nått är fel, om det är fel.
Precis så som vi här känner att -nej, det där känns inte helt rätt.....
Så borde nån av lärarna, rektorn, arb-givare ha känt att : - Fan, nått stämmer inte.
Ingentin.
Mycket märkligt.
Citera
2018-01-14, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Precis och som du såg i den artikel du hänvisar till blev påföljden marginell jämfört med de sex års fängelse du hänvisade till.

Tycker att det snarare är tvärtom vilket din artikel visar. Det finns i princip inga exempel på allvarliga påföljder för underlåtenhet. Dessutom inleddes diskussionen [av en annan skribent] med att även privatpersoner [läs grannar] skulle omfattas av denna plikt och kunna dömas vid underlåtenhet.

Egentligen var det kombinationen kan och hänvisningen till tjänstefel i förhållande till det som sades i diskussionen, nämligen att det är straffbart.

Jag kan garantera att ingen kommer att vara nära att bli fälld för något i detta fall ur myndighetssynvinkel. Det är det enda intressanta.

Att påföljden blev marginell spelar mindre roll för mig - det är ju ett straff

Jag är dock enig i att randoms inte har en skyldighet att anmäla och att det inte är sannolikt att någon kommer dömas för någon form av underlåtenhet här.
Citera
2018-01-14, 14:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Slangballe32
Tankar som slår mig:

Ett vittne hade sett döttrarna tillsammans med pappan, i affären i mellandagarna, hur hör detta ihop med ev sjukdom? vittnet hade inte märkt något annorlunda.

Ett annat vittne hade sett ena dottern vid poolen, kommer inte ihåg allt men nått i den stilen var det, och det fanns inga sjukdomstecken.

Vilka sjukdomar finns det förutom dom vi nämnt i tråden är möjliga? (Ms, diabetes osv)
Det torde vara en sjudom med ett allvarligt förlopp som minskar livskvaliteten för att det skall vara ett motiv till mord. Om vi talar om ett " barmhärtighetsmord "

En annan sak som slog mig är varför man täckte över fönstren till huset. sovrum brukar väl vara förlagda på övervåningen och där kan man ju inte se in om man inte typ har en stege. Att man täckte för fönstren torde betyda att det finns minst ett offer/förövare funnen på nedre plan, annars finns ingen anledning att dölja insyn på det sättet, dessutom är tomten insynsskyddad med sin häck.
Vad skulle det isåfall säga om mordet?

Jag kan tänka mig att den som begått det tagit självmord på nedre plan och lämnat efter sig ett brev där det står vad man kommer finna på ovanvåningen och varför.
Jag har läst att en av döttrarna synts i affären med pappan. Det finns absolut svåra funktionsnedsättande sjukdomar som gör att man inte kan leva ett normalt liv med vanlig skolgång, jobb o s v där man ändå vissa bättre dagar kan uträtta ärenden, vara i affären, umgås med folk o s v. Och man behöver absolut inte i de lägena i andras ögon se sjuk ut.
Likaså kan man ses "stoja och stimma i poolen" och t o m vara på gott humör även om man faktiskt är svårt sjuk. Tack och lov finns ofta bättre dagar även för kroniskt sjuka.
Citera
2018-01-14, 14:25
Medlem
JohnDonovans avatar
Det har sagts i tråden att en av flickorna har Instagram med status "a girl has nothing to say", vilket påstås komma från Game of Thrones (Arya).

Kan dock inte hitta referens till "a girl has nothing to say" från GoT via google. Är det någon annan som kan visa på att detta verkligen är ett citat från GoT?

Kanske det är hennes alldeles egna ord... om det nu verkligen är hennes IG konto.
Citera
2018-01-14, 14:27
Medlem
Jag tror dom blev kvävda. Alla hade troligtvis separata rum o mamman har troligtvis dödats först för att
det var svårast. Med kvävning så minskar man risken för att det ska bli kaos .. tex vid förgiftning kan man kräkas blod mm och hade kunnat bli "jobbigt" för GM med 3 personer som blivit rejält sjuka först.
Kväver man så kan man ta ett rum i taget. Och troligtvis kan det göras i tysthet från dom andra.
Citera
2018-01-14, 14:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Att påföljden blev marginell spelar mindre roll för mig - det är ju ett straff

Fast det är viktigt för tråden och jag skrev tidigare att den diskussion som uppstod om straff blev en diskussion i ytterkanternas ytterkant, vilket din artikel gav synbart prov på. Det är marginella straff utifrån underlåtenhet om anmälningsplikt trots allvarliga konsekvenser.

Citat:
Jag är dock enig i att randoms inte har en skyldighet att anmäla och att det inte är sannolikt att någon kommer dömas för någon form av underlåtenhet här.

Jag påstår att det inte ens kommer att vara en fråga på bordet.
Citera
2018-01-14, 14:28
Medlem
Flash-999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigrinnan14
Ja om man lyckas få till det så pass bra att nacken knäcks så är det ju kanon. Sånt kanske man kan googla till sig?

Britterna räknade fram en vetenskaplig modell redan på 1800-talet och som sedan uppdaterades senast år 1913 för nödvändig längd på repet i förhållande till kroppsvikt på den som skulle avrättas.

https://en.wikipedia.org/wiki/Official_Table_of_Drops

Tabellen längst ut till höger är alltså den "nyaste". Väger någon exempelvis 86 kg krävs 161 cm rep, medan någon som väger 70 kg behöver nästan två meters fallhöjd.

Det krävs alltså ganska stor nödvändig fri fallhöjd för att det inte skall bli en långsam och plågsam kvävning. I praktiken svårt att "lyckas" med inomhus antar jag.
Citera
2018-01-14, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Jo de skulle dom, frågan är om de gjort det?

Svaret på den frågan kommer att utredas ordentligt, det kan jag lova dig.

Rektorn har sagt att hon blev uppdaterad av lärarna. Skulle gissa att en del av den uppdateringen handlade om undervisningens längd som säkerligen styrdes av barnens dagsform.
Citera
2018-01-14, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattmatsburk
Det skrivs på flera ställen i tråden att mamman och barnen somnat in i sängarna och att pappan hängt sig. Är detta bara spekulationer eller har det skrivits om detta någonstans i media? Källa på det i så fall

Det är spekulationer, men ganska troliga sådana även om det inte finns någon källa.

Säg att du ska döda tre individer, två barn och vuxen. Då blir det enklast att utföra när de ligger och sover i sina sängar. Kudde och kvävning/strypning, tyst och förhållandevis snabbt förlopp.

Att göra samma sak, eller kniva någon i vardagsrummet/köket, där minst en av de andra borde ha haft möjlighet att rusa ut på gatan och skrika, slå en sönder en ruta med en stol eller på något annat sätt påkallat uppmärksamhet.
Citera
2018-01-14, 14:32
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenjoh75
Jag har läst att en av döttrarna synts i affären med pappan. Det finns absolut svåra funktionsnedsättande sjukdomar som gör att man inte kan leva ett normalt liv med vanlig skolgång, jobb o s v där man ändå vissa bättre dagar kan uträtta ärenden, vara i affären, umgås med folk o s v. Och man behöver absolut inte i de lägena i andras ögon se sjuk ut.
Likaså kan man ses "stoja och stimma i poolen" och t o m vara på gott humör även om

man faktiskt är svårt sjuk. Tack och lov finns ofta bättre dagar även för kroniskt sjuka.

Ja så är det men det verkar vissa ha svårt att förstå. Det kan vara korta stunder de iakttagits som i poolen och i affären, men kan mycket väl handla om svåra diagnoser där man gradvis blir sjukare och sjukare med absolut noll livskvalitet. Om det handlar om kronisk trötthet så kan man fungera kortare stunder i lugna miljöer vilket är milsvids skillnad mot att gå i skollan hela dagarna fem dagar i veckan i stimmig miljö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in