2018-01-14, 13:25
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nosework
Jo som anställd i skola har du anmälningsplikt om du misstänker att ett barn far illa. Du kan straffas om du väljer inte anmäla. Detta gäller alla anställda inom skola och förskola.

Nej det där är helt fel. Ingen kan straffas. Sluta sprida okunskaper.
Citera
2018-01-14, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hakefjorden
Fasst det här vet du faktiskt ingenting om. Läkarintyg och journaler är inte offentligt. Sjukskrivningsorsaken - funktionsnedsättningen - vid cancer är till exempel också trötthet. Att det inte fanns en diagnos betyder inte att det inte fanns kliniska symptom, avvikande provsvar eller undersökningar - bara att man inte vet varför. Ovanliga sjukdomar kan ta många år att diagnostisera.
Jag vet förstås lika lite som alla andra spekulationer här. Men försöker resonera logiskt utifrån de få fakta vi har. Skulle mina barn haft en svår fysisk sjukdom med kliniskt observerbara symtom, skulle jag nog inte ha svårt att få fram ett läkarintyg på det eller för den delen velat hemlighålla diagnosen för skolan.
Citera
2018-01-14, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
Återigen: Hade barnen lidit av en svår genetisk sjukdom, så hade det förstås stått i läkarintyget eller märkts av så pass att inget intyg ens behövdes. Nu är FAKTA enligt protokoll från skolan att intyget –*som inkom först efter ett bra tag på skolans begäran – bara nämnde "någon form av kronisk trötthet". De sjukdomar som det spekulerats vilt om i tråden, skulle debuterat tidigare än just i puberteten och inneburit att flickorna vid det här laget suttit i rullstol. Inte tjoat i poolen eller följt med pappa och handla i affären så sent som i mellandagarna.

EDIT: Dessutom fanns en uttalad plan att barnen skulle återgå till skolan, alltså att de förväntades bli bättre. Hur rimmar det med progressiv dödlig sjukdom?

För att föräldrar och alla inblandade hoppas det. Det betyder inte att det är ett rimligt mål eller att saker och ting kan ha förändrats. Och som någon tidigare skrev, det är en standardformulering - all hemundervisning ska ha återgång till skolan som mål. Men du verkar uppenbarligen ha bestämd dig.
Citera
2018-01-14, 13:27
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoffestofil
Nej...i fall som detta måste man nog hålla alla dörrar öppna tills sanningen läggs fram...tyvärr.
Jag får dåliga vibbar. Grannar vill inte säga någonting för att skydda barnen. Från vad? :-(

https://www.expressen.se/kvallsposten/varningssignalerna-fran-familjen-innan-morden/

Från såna som oss.
Citera
2018-01-14, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Stämmer. Det är endast tjänstefel.

"Den som låter bli att anmäla oro, trots att den har skyldighet att göra så, kan göra sig skyldig till tjänstefel."
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Anmälningsplikt
Citera
2018-01-14, 13:28
Medlem
Tpirs avatar
Är det någon som vet var familjen bodde innan de flyttade till villan i Bjärred? De verkar ha köpt huset 2012 (enligt Booli https://www.booli.se/bostad/1502005 )
Citera
2018-01-14, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
Jag vet förstås lika lite som alla andra spekulationer här. Men försöker resonera logiskt utifrån de få fakta vi har. Skulle mina barn haft en svår fysisk sjukdom med kliniskt observerbara symtom, skulle jag nog inte ha svårt att få fram ett läkarintyg på det eller för den delen velat hemlighålla diagnosen för skolan.

Men, nu vet vi ju inte att de hemlighållit diagnosen för skolan. Tvärt om. Allt tyder ju på att de inte gjort det. Diagnosen står inte i offentliga protokoll. och har inte specificerats på presskonferensen.
Citera
2018-01-14, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är tyvärr ingen okunskap. Jag har arbetat i skola i många år och gjort ett flertal anmälningar. Jag har även gått utbildning om anmälningsplikt. Det är du som är okunnig här.
Citera
2018-01-14, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tpir
Är det någon som vet var familjen bodde innan de flyttade till villan i Bjärred? De verkar ha köpt huset 2012 (enligt Booli https://www.booli.se/bostad/1502005 )

I ett radhus i Västra Frölunda.
Citera
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Blir bara mer och mer förundrad av denna händelse. Separationsångest dyker upp. OCD. Panik och ångest. Fokuserar nu på den äldre dottern som egentligen skulle vara i sitt revolutionsesse. Frigörelse och drifter, hormoner som rycker och drar i en från alla håll.
Vad händer med en människa som tas ur gruppen? Det ineraktiva samspelet och reglerna kring detta. Att ha en BFF. Bli kär. Jag kan misstänka att äldsta dottern utvecklat en social fobi pga isoleringen. Kan knappast tro att flickan varit döende, utan isoleringen har handikappat henne socialt. Detta faktum kan ha spelat förälder/föräldrarna i händerna eller fått dem att agera som dem gjort. Lillasystern kan ha hakat på efter tid.
Något har varit väldigt sjukt i familjen under lång tid, men har knappast rört sig om svårdiagnostiserade sjukdomar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nosework
Det är tyvärr ingen okunskap. Jag har arbetat i skola i många år och gjort ett flertal anmälningar. Jag har även gått utbildning om anmälningsplikt. Det är du som är okunnig här.

Du menar att wiki har fel?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Anmälningsplikt
Citera
2018-01-14, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paleon
Du pratar i nattmössan. Du kanske har en liten byggfirma och gör dina egna momsdeklarationer med ingående moms på verktyg och utgående fakturor till dina kunder. Självklart är det enkel momshantering. Tror du på allvar att det var sån moms OH höll på med? Nej, såklart inte. Han höll på med långt mer avancerade momsfrågor och för honom stimulerande arbetsuppgifter. Tro inget annat.
Är du läskunnig eller hoppas du bara att andra läsare skall se vad vad du svarar,, inte vad du svara på.
nej moms egentligen skitenkelt om du vill göra rätt för dig, men som du säger är det stora belopp som ska in till staten varje månad, därav lägger man ner stora pengar för att hitta gråzoner som kan med lite trixande användas för att kringgå skatteansvar, för moms är en form av skatt det håller du väl med om eller
Tack för kaffet grabben
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in