2018-01-14, 10:47
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel
Skolläkaren deltar aldrig. Skolpsykolog brukar delta om tid finnes (många skolpsykologer har flera skolor).

När det gäller specifika elever med stora svårigheter brukar man kalla alla kring eleven -Vårdnadshavare, mentor, läkare, skolledning, skolsköterskan, ev soc osv.
Pratar du Bjärred specifik nu? För i andra kommuner deltar läkaren ibland.
Citera
2018-01-14, 10:49
Medlem
har hänt familjemord i detta kvarter tidigare :-( kanske det fått igång tankarna hos denna familj?
står även att bjärredsborna kan hålla tyst utåt i detta fall, kan ju förklara varför det är så tyst på tex facebok från grannarna ang detta.
ingen boende på björkvägen som har facebok har skrivit om detta, inte öppet iaf.
märkligt också att dom flesta som har fb på denna gata inte har några inlägg sedan flera år tillbaka (inte som jag har funnit) https://www.expressen.se/kvallsposten/bjarred-har-drabbats-av-familjemord-forut-/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Det du skriver är i linje med min egen hypotes om hur detta gått till. Men att de två föräldrana skulle gjort detta i samförstånd ser jag som väldigt osannorlikt.

Lägger du till att modern började se ett mönster och förstå att detta inte är var det liv som hon och hennes barn ville leva. Prata om det i helgerna och antytt eller sagt rakt ut att hon ville skiljas från O. Sista säkringen går i huvudet på O, case closed och i linje med statistik.

Jo, det är exakt det scenario jag la fram igår förmiddags. Men det motsäger inte att mamman tidigare förmåtts säga vad pappan vill till skolan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeanAvery
Att han isåfall mördat sina två barn? Nej det är inget jag någonsin skulle respektera
Schizofreni skrev jag redan i onsdags. Skulle förklara mycket.
Citera
2018-01-14, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Många har tvivlat på att mamman var sjuk.
Om det ovanstående stämmer och hon jobbade två dagar i veckan så kan förklaringen vara att hon verkligen var/hade varit sjuk och just nu hade en rehabiliteringsperiod.

På vilket sett ska detta ha med morden att göra?
Citera
Medlem
Sesamdamans avatar
De kan ha legat döda sedan förra året ju. Mamman var ledig, julledighet i skolan osv.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
De pratar med polisen. Något som rektorn också borde gjort, istället för media. Att grannar inte babblar för media har jag full respekt för.

Håller helt med dig om detta. Skvallerpressen ska få så lite skvaller som möjligt.
Citera
2018-01-14, 10:51
Medlem
[Wizard]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Pratar du Bjärred specifik nu? För i andra kommuner deltar läkaren ibland.

Enligt min erfarenhet så deltar skolläkaren om han/hon har något att tillföra men oftast finns expertis från HAB/motsvarande och i de fallen har skolläkaren sällan varit delaktig i det hela.
Jag har aldrig blandat in någon skolläkare för mina barn, knappt informerat om jag skall vara ärlig, eftersom jag har haft experter från HAB som har gedigen kunskap vilket skolläkarna sällan har om allehanda diagnoser.
Sen finns alltid undantagen och alla skolor är olika. Jag har hört rykten om att det till och med finns bra skolpsykologer, men vanliga lär de inte vara...
Citera
2018-01-14, 10:52
Medlem
oddboys avatar
Bild på mig och O.H efter en basketfinal -86

https://minfil.org/Gdn4y0d5b8/933FD4FC-C101-40ED-B138-6A14AA9340D8.jpeg
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deadwood
Schizofreni bryter inte bara ut när man är i medelåldern, den debuterar uteslutande i åldern 16-20.
Det kan vara något liknande. Eller så kanske han skött medicineringen, hållit det dolt för omgivningen. Och nu har ngt hänt. Fan vet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
I de senaste artiklarna, som alltså bl a bygger på mötesprotokoll som journalister begärt ut, får vi veta FAKTA: Att det är föräldrarna som drivit på om att få hemundervisning för båda flickorna och att det handlar om någon form av trötthet som inte ens läkarna kan sätta namn på.

Detta utesluter alltså alla de svåra sjukdomar som det spekuleras om hej vilt i tråden, eftersom sådana går att fastställa med dna/blodprov o dyl. Då hade det i protokollet förstås angetts ATT de haft en svår medicinsk diagnos och då hade det inte behövts tjatas om läkarintyg.

I min bok, är det tydligt att föräldrarna hittat på flickornas sjukdomar. I själva verket har de säkert ”bara” mått dåligt pga dysfunktionella mönster i familjen och att de hållits avskärmade från ett vanligt liv.

Kan du visa källan till att föräldrarna tryckt på att båda barnen skulle få hemundervisning samt att intyg helt saknats?

För när jag läser dagens artiklar så framgår där att föräldrarna endast tryckt på om hemundervisning för yngsta barnet samt att läkarintyg initialt saknades pga utredning då pågick men att rektorn fick läkarintyget innan beslutet om hemundervisning fattades.
Citera
Medlem
Crossmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Schizofreni skrev jag redan i onsdags. Skulle förklara mycket.
Vad grundar du det på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in