2018-01-14, 10:33
Medlem
I de senaste artiklarna, som alltså bl a bygger på mötesprotokoll som journalister begärt ut, får vi veta FAKTA: Att det är föräldrarna som drivit på om att få hemundervisning för båda flickorna och att det handlar om någon form av trötthet som inte ens läkarna kan sätta namn på.

Detta utesluter alltså alla de svåra sjukdomar som det spekuleras om hej vilt i tråden, eftersom sådana går att fastställa med dna/blodprov o dyl. Då hade det i protokollet förstås angetts ATT de haft en svår medicinsk diagnos och då hade det inte behövts tjatas om läkarintyg.

I min bok, är det tydligt att föräldrarna hittat på flickornas sjukdomar. I själva verket har de säkert ”bara” mått dåligt pga dysfunktionella mönster i familjen och att de hållits avskärmade från ett vanligt liv.
Citera
2018-01-14, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Självfallet finns det något att förstå. Att banalt konstatera att dom mördat sina barn är självklart men meningslöst. Detta är en extremt ovanlig händelse då är det självklart att försöka förstå vad som ledde till den och vilka slutsatser man kan dra för att om möjligt förhindra att något liknande inträffar.

Vad jag ville ha sagt var att det finns ingenting att förstå i den bemärkelsen att oavsett motiv till morden rättfärdigar handlandet av föräldern eller föräldrarna. Alla beteenden eller händelsen kan inte förstås i en frisk hjärna. Man kan heller inte förutse sådana här händelser, det är varken den första eller den sista gången som liknande händer.
En sjuk hjärna drar sjuka slutsatser helt enkelt.
Citera
2018-01-14, 10:36
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
I de senaste artiklarna, som alltså bl a bygger på mötesprotokoll som journalister begärt ut, får vi veta FAKTA: Att det är föräldrarna som drivit på om att få hemundervisning för båda flickorna och att det handlar om någon form av trötthet som inte ens läkarna kan sätta namn på.

Detta utesluter alltså alla de svåra sjukdomar som det spekuleras om hej vilt i tråden, eftersom sådana går att fastställa med dna/blodprov o dyl. Då hade det i protokollet förstås angetts ATT de haft en svår medicinsk diagnos och då hade det inte behövts tjatas om läkarintyg.

I min bok, är det tydligt att föräldrarna hittat på flickornas sjukdomar. I själva verket har de säkert ”bara” mått dåligt pga dysfunktionella mönster i familjen och att de hållits avskärmade från ett vanligt liv.
Ja, det lutar mer och mer åt det tycker jag också, och om det är så går det att dra paralleller till de apatiska barnen på 90-talet - föräldrarnas krav blev så stora och förvirrande att de tillslut bara la sig ner och vegeterade, inlärd hjälplöshet. Här finner vi de motstridiga önskningarna om ett liv ute bland jämnåriga och önskningen att vara föräldrarna till lags genom att rapportera symptom, lagom allvarliga.
Citera
2018-01-14, 10:39
Medlem
JDAMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
https://www.expressen.se/kvallsposten/doda-mammans-chef-hon-gav-stod-at-andra/

När man läser detta får man ju en känsla av att barnen inte alls varit speciellt sjuka. Låter mer som att föräldrarna eller en av de höll familjen gisslan. Tycker det luktar Münchhausen by proxy här...

Kanske det eller något religöst?
Citera
2018-01-14, 10:39
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Missade att jag fått två olika pm från olika personer igår

"Hej. ..."

"Hej,
...
Min mor jobbade (nybliven pensionär) på Skatteverket i Malmö på Storföretagsektionen där även Hanna Henkow jobbade 2 dagar i veckan som skattejurist/revisor eller liknande (osäker på titel). Mer än så vet jag inte och inte min mor heller då de inte kände varandra alls.
Många har tvivlat på att mamman var sjuk.
Om det ovanstående stämmer och hon jobbade två dagar i veckan så kan förklaringen vara att hon verkligen var/hade varit sjuk och just nu hade en rehabiliteringsperiod.
Citera
2018-01-14, 10:40
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Har inte läst i tråden sen i fredags kväll. Har något nytt framkommit om sjukdomar och ärendet i stort?
Citera
2018-01-14, 10:40
Medlem
MelPoomenes avatar
Barnamorden är med hög sannolikhet hedersrelaterade även om ordet oftast används för att beskriva andra etniciteters familjetragedier.
Citera
2018-01-14, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Grannarna vill inte delge media någonting med hänsyn till barnen. Jag kan tycka att det vore bättre om folk började prata om vad de vet istället för att hålla käften. Dessa barn skall inte tystas ned. Fan alltså! Ut med språket istället. Det enda dessa tigare skyddar är föräldrarna i detta fall.
De pratar med polisen. Något som rektorn också borde gjort, istället för media. Att grannar inte babblar för media har jag full respekt för.
Citera
2018-01-14, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Många har tvivlat på att mamman var sjuk.
Om det ovanstående stämmer och hon jobbade två dagar i veckan så kan förklaringen vara att hon verkligen var/hade varit sjuk och just nu hade en rehabiliteringsperiod.

Tycker snarare det tyder på att hon och pappan turats om att jobba hemifrån så att alltid någon var hemma med flickorna de fyra dagar lärarna kom för hemundervisning. På så sätt kunde man fortsätta kontrollera flickorna.

EDIT: båda arbetsgivarna har sagt att föräldrarna hade stor frihet att jobba hemifrån. Pappan ska även ha gått ner lite i arbetstid, medan mamman jobbat som vanligt.
Senast redigerad av RabiatBitch 2018-01-14 kl. 10:47.
Citera
2018-01-14, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Är det brukligt att psykologer och läkare deltar? Sker det någonsin? Om teamet är vingklippt som du beskriver det så bör det vara ganska vanligt. Finns det fler med erfarenhet i hur det brukar vara?

Skolläkaren deltar aldrig. Skolpsykolog brukar delta om tid finnes (många skolpsykologer har flera skolor).

När det gäller specifika elever med stora svårigheter brukar man kalla alla kring eleven -Vårdnadshavare, mentor, läkare, skolledning, skolsköterskan, ev soc osv.
Citera
2018-01-14, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ssonjaka
Går det att vid obduktionen fastställa i vilken ordning morden och dödsfallen inträffat
Nej.
Citera
2018-01-14, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch

Det du skriver är i linje med min egen hypotes om hur detta gått till. Men att de två föräldrana skulle gjort detta i samförstånd ser jag som väldigt osannorlikt.

Lägger du till att modern började se ett mönster och förstå att detta inte är var det liv som hon och hennes barn ville leva. Prata om det i helgerna och antytt eller sagt rakt ut att hon ville skiljas från O. Sista säkringen går i huvudet på O, case closed och i linje med statistik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in