2018-01-14, 10:07
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Det finns ingenting att förstå. Föräldrarna har ensam eller i samförstånd mördat sina barn i deras hem där de skall känna sig trygga och av människor de skall kunna lita på till 100%.

Jag skiter fullständigt i om mamman eller pappan var psykiskt sjuka eller hade en dödlig sjukdom, det förändrar ingenting. Kallblodigt att mörda sina egna barn. DET är fakta.

Självfallet finns det något att förstå. Att banalt konstatera att dom mördat sina barn är självklart men meningslöst. Detta är en extremt ovanlig händelse då är det självklart att försöka förstå vad som ledde till den och vilka slutsatser man kan dra för att om möjligt förhindra att något liknande inträffar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel
Fast läste man hela artikeln så stod det att intyget kom in innan hemundervisningen startade.

Jag undrar dock över skolan, som godtog att båda barnen skulle ha hemundervisning. Det är oerhört ovanligt att elever har hemundervisning i dagens Sverige!

Jag tror att det var pappans psykiska problem som ledde till detta.

Där har troligtvis kommit in nått intyg som skolan accepterat men som egentligen inte borde räckt.
Därför skolan så snabbt gick ut. För o rädda sig själva o bli för mycket granskade
Citera
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ssonjaka
Går det att vid obduktionen fastställa i vilken ordning morden och dödsfallen inträffat
Ja, men inte med minutprecision, och beroende på dödsmetod. Om det inte är jättetydlig tidsdifferens (att tre dödades nåt dygn tidigare) vill säga, då är det ju ganska lätt.
Citera
2018-01-14, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obtshirt
Där har troligtvis kommit in nått intyg som skolan accepterat men som egentligen inte borde räckt.
Därför skolan så snabbt gick ut. För o rädda sig själva o bli för mycket granskade

Om skolan är kommunal har "vem som helst" rätt att begära ut de handlingar som finns angående eleverna (tex ätgärdsprogram). Man har även rätt att ta del av mejlkonversationer om man så vill.
Citera
2018-01-14, 10:12
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obtshirt

Dtt är mot den bakgrunden man ska bedöm uttalande om sjukdom med ofattbar omfattning. Skolan har all anledning att framställa sig i så god dager som möjligt
Citera
2018-01-14, 10:12
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
https://www.expressen.se/kvallsposten/doda-mammans-chef-hon-gav-stod-at-andra/

När man läser detta får man ju en känsla av att barnen inte alls varit speciellt sjuka. Låter mer som att föräldrarna eller en av de höll familjen gisslan. Tycker det luktar Münchhausen by proxy här...
Det nämns ett möte i 2016, där beslut om hemundervisning togs, men varken läkare eller psykolog nämns, bara kurator och sjuksköterska. Ett ganska vingklipp elevvårdsteam skulle jag vilja säga...
Citera
2018-01-14, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
I detta fallet så har, enligt uppgifter som media tagit del av från skolan, föräldern/föräldrarna varit drivande i att barnen ska ha hemundervisning. Bara det ringer en varningsklocka då det är en högsta grad ovanlig utgångspunkt.

Vilka brukar vanligtvis vara drivande för hemundervisning? Skolan, barnen eller sjukvården? Du får väldigt gärna verifiera med någon källa.

Du verkar vara insatt, går det att få hemundervisning mot föräldrarnas vilja?
Citera
2018-01-14, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Det nämns ett möte i 2016, där beslut om hemundervisning togs, men varken läkare eller psykolog nämns, bara kurator och sjuksköterska. Ett ganska vingklipp elevvårdsteam skulle jag vilja säga...

Är det brukligt att psykologer och läkare deltar? Sker det någonsin? Om teamet är vingklippt som du beskriver det så bör det vara ganska vanligt. Finns det fler med erfarenhet i hur det brukar vara?
Citera
2018-01-14, 10:20
Medlem
Tervulls avatar
Pappan har säkert varit psykiskt sjuk och förgripit sig sexuellt på döttrarna. Misshandlat mamman. Skolan och kommunen i Bjärred har ju för fasen begått århundradets misstag och inte undersökt detta närmare.
Citera
2018-01-14, 10:22
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Absolut, men mamman kan kanske varit lite mer lättmanipulerad, om det nu var så att hon hade fått en galopperande cancer.

Ja, men då har vi en deprimerad och självmordbenägen människa i form av pappan som måste orka manipulera eller övertala mamman att ta ett extremt svårt gemensamt beslut. Kollektiva självmord är nog ovanliga just av sådana faktorer att det kräver mycket kraft och fokus på det egna jaget för att kunna handla.

Men som sagt skulle gemensamma religiösa föreställningar i så fall kunna vara förklaringen.

Familjen som isolerar sig och begår kollektivt självmord påminner mig annars om Michael Hanekes debutfilm Den sjunde kontinenten.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Seventh_Continent_(1989_film)

Vilken iofs sägs inspirerad av en verklig händelse med en österrikisk familj.
Citera
2018-01-14, 10:22
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Är det brukligt att psykologer och läkare deltar? Sker det någonsin? Om teamet är vingklippt som du beskriver det så bör det vara ganska vanligt. Finns det fler med erfarenhet i hur det brukar vara?
Om det stämmer, det som står i artikeln, vill jag påstå att det är ovanligt att vare sig läkare eller psykolog är med. Inte vid alla möten såklart, men vid viktiga, stora, möten som detta - här skulle det klubbas beslut om hemskolning, ett stort ingrepp i ett barns liv. Kanske är det reportern som inte kan nomenklaturan, men ej heller specialpedagog nämns, någon jag förutsätter fanns med på mötet...
Citera
2018-01-14, 10:25
Medlem
[Wizard]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter och ger inblick i hur det normalt fungerar i kampen som sker i fall med barn som har funktions avvikelse och skolgång.

I detta fallet så har, enligt uppgifter som media tagit del av från skolan, föräldern/föräldrarna varit drivande i att barnen ska ha hemundervisning. Bara det ringer en varningsklocka då det är en högsta grad ovanlig utgångspunkt. Normal fallet är precis som du skriver, barnet ska delta i skolan, eftersom det är bäst för barnet även om en (hel) del dagar blir väldigt jobbiga.

Andra liknande sitationer där föräldrar är drivande på det hållet är när flickor ska slippa gympan i skolan av religösa skäl. Men då gäller det ett enda ämne, inte alla och hela undervisningen.

Genom att vara öppen så skapar man större förståelse och kunskaper i samhället, svårare än så är det inte

Jag har också anklagats för att vara för drivande mot skolan för att mina barn skulle få personligt stöd och enskilda rum i skolan för arbete, men detta oftast bara för att skolan helst hade undvikit mina barn då de kommer med en hel del extra arbete. Därför tar jag "nyheterna" om att fadern hade varit pådrivande i skolan att de skulle ha hemundervisning med en nypa salt för var han som jag så hade han bråkat tills hans barn fick det de behövde för att kunna få en adekvat skolgång!
OM de hade allvarlig (läs; extrem) narkolepsi och några fler diagnoser och de faktiskt inte fixade att vara i skolan så kan jag garantera att han fick slåss för deras rätt till detta då skolan knappast skulle erbjuda det redan från början då det kommer med extra kostnader och personal... Jag har bråkat med skolan tillräckligt för att veta hur jobbigt de tycker allt som faller utanför ramarna är!

Det kan ju faktiskt vara så att det var helt på sin plats för döttrarna att ha hemundervisning?!

Jag inväntar hellre fakta än att spekulera och eftersom jag vet hur svårt det är att få till förändringar i skolan så är jag lite luttrad också...

Att försöka få slippa vissa ämnen pga religion och liknande är en helt annan femma och där skall skolan vara kritiska och ifrågasättande, men nu handlade det om sjukdom/handikapp och med läkarintyg dessutom. Då får man utgå från att det också stämmer innan man börjar misstänka humbug tycker jag.

Det är allt för mycket fakta som saknas för att kunna anklaga någon, varken skola eller föräldrar, om både det ena och det andra. Det enda vi vet är de fakta som presenterats och den bedrövliga tragedi som hänt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in