Citat:
Ursprungligen postat av
Ribersborg
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter och ger inblick i hur det normalt fungerar i kampen som sker i fall med barn som har funktions avvikelse och skolgång.
I detta fallet så har, enligt uppgifter som media tagit del av från skolan, föräldern/föräldrarna varit drivande i att barnen ska ha hemundervisning. Bara det ringer en varningsklocka då det är en högsta grad ovanlig utgångspunkt. Normal fallet är precis som du skriver, barnet ska delta i skolan, eftersom det är bäst för barnet även om en (hel) del dagar blir väldigt jobbiga.
Andra liknande sitationer där föräldrar är drivande på det hållet är när flickor ska slippa gympan i skolan av religösa skäl. Men då gäller det ett enda ämne, inte alla och hela undervisningen.
Genom att vara öppen så skapar man större förståelse och kunskaper i samhället, svårare än så är det inte
Jag har också anklagats för att vara för drivande mot skolan för att mina barn skulle få personligt stöd och enskilda rum i skolan för arbete, men detta oftast bara för att skolan helst hade undvikit mina barn då de kommer med en hel del extra arbete. Därför tar jag "nyheterna" om att fadern hade varit pådrivande i skolan att de skulle ha hemundervisning med en nypa salt för var han som jag så hade han bråkat tills hans barn fick det de behövde för att kunna få en adekvat skolgång!
OM de hade allvarlig (läs; extrem) narkolepsi och några fler diagnoser och de faktiskt inte fixade att vara i skolan så kan jag garantera att han fick slåss för deras rätt till detta då skolan knappast skulle erbjuda det redan från början då det kommer med extra kostnader och personal... Jag har bråkat med skolan tillräckligt för att veta hur jobbigt de tycker allt som faller utanför ramarna är!
Det kan ju faktiskt vara så att det var helt på sin plats för döttrarna att ha hemundervisning?!
Jag inväntar hellre fakta än att spekulera och eftersom jag vet hur svårt det är att få till förändringar i skolan så är jag lite luttrad också...
Att försöka få slippa vissa ämnen pga religion och liknande är en helt annan femma och där skall skolan vara kritiska och ifrågasättande, men nu handlade det om sjukdom/handikapp och med läkarintyg dessutom. Då får man utgå från att det också stämmer innan man börjar misstänka humbug tycker jag.
Det är allt för mycket fakta som saknas för att kunna anklaga någon, varken skola eller föräldrar, om både det ena och det andra. Det enda vi vet är de fakta som presenterats och den bedrövliga tragedi som hänt