2018-01-14, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jag har nåtts av info från en med insyn i familjen:

Jag tycker mycket tyder på att föräldrarna, i samförstånd, valde att utplåna familjen. Men, en borde såklart vara lite mer drivande än den andra...
Går det att vid obduktionen fastställa i vilken ordning morden och dödsfallen inträffat
Citera
2018-01-14, 10:01
Medlem
Citat:
Det tjatades, från skolans håll, efter ett intyg om sjukdom, och till slut kom det. Undrar lite om det inte var så att den "vanliga" sjukvården nekat och att de då sökt sig andra vägar - det nämndes en alternativklinik i regi av Scientologerna? Hos desperata föräldrar, som "vet" vad barnet lider av, är det inget ovanligt alls att söka sig utanför etablerade inrättningar - det är klienter som dessa alternativkliniker lever på. Oavsett vilket så tycks skolan ha ifrågasatt hemundervisning av den yngre flickan, trots föräldrarnas påtryckningar.

Gottfrieskliniken i Göteborg ger ofta gladeligen ut alla intyg deras patienter önskar...
Citera
2018-01-14, 10:02
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Wizard]
Jag vill bara kommentera till er som klagar högljutt på "isolerade barn" där föräldrarna för deras talan i skolan och finner detta absurt och vedervärdigt.
Mina barn är autistiska och är "isolerade" på fritiden, men det är av eget val då de helt enkelt inte har samma behov som normalstörda barn vad gäller att "umgås" med vänner. Mina barn har andra sätt att umgås på och det är online med lite olika spel.
Jag har också fört deras talan i skolan i alla år - mest bråkandes för att de skall få den skolgång som de har rätt till, vilket inte är så enkelt för barn med osynliga handikapp... Tro mig, jag har fått bråka nästan oavbrutet de sista 12 åren...
Hemundervisning har aldrig varit aktuellt för mina barn då jag krävt att skolan fick anpassa sig för mina barn, och de har extremt lite frånvaro - oftast minst i sina klasser.

Det går inte att dra alla över en kam för vissa barn, som t ex autistiska barn, har mycket svårt i skolan eftersom de inte hör vad lärarna eller andra säger och med dagens krav på att de skall diskutera och resonera fram lösningar i klassen går ju inte alls för dessa barnen, vilket är orättvist.

Jag har dock alltid haft uppbackning från HAB i mötena med skolan för att säkerställa att barnen får en fungerande skolgång, men barnen är inte med på dessa mötena eftersom de tycker bara det är jobbigt när vi bara sitter och pratar och de inte har en aning vad vi pratar om - dessutom en massa människor de inte känner ordentligt.

Vad som var som orsak att dessa flickorna inte kunde gå i skolan skall man inte genast fördöma med teorier som att föräldrarna var för styrande eller hade konstiga idéer för man får inte hemundervisning bara genom att be om det då det krävs intyg från flera instanser för att ens detta skall komma till bordet.
Resonera kan man göra men döm ingen på förhand för ni sitter inte på alla fakta, bara teorier och "fakta" från anonyma PM's och liknande som är motsägelsefulla då flera av dessa "fakta" strider mot varandra.

Det enda vi vet är att flickorna har lidit av narkolepsi eller liknande samt eventuellt andra diagnoser och de orkade inte vara på skolan de sista åren. Hade detta varit humbug hade hemundervisningslärarna märkt det direkt.

Jag har också mått dåligt under årens lopp med allt tjafs och bråkande med skola, kommun och myndigheter - men aldrig att jag skulle låta det gå ut över barnen! Snarare tvärtom har det gjort mig starkare, men jag har mött väldigt många i min situation som inte orkat/klarat bråka så mycket som jag har gjort.

Det måste ha varit en gigantisk tragedi som denna familjen befunnit sig i som var så stor att någon/några i familjen valde att avsluta det hela. Det finns inte ord att beskriva hur tragiskt detta är, men döm ingen innan ni har alla detaljer - även om jag också tycker att oavsett problematik så var det fel att sluta det som de gjorde. Det finns alltid andra vägar. Jag hade aldrig orkat som jag har gjort om jag inte trodde det.

Tänk också på att anhöriga till denna familjen kanske är här inne och läser och man skall kanske tänka en extra gång på vad man skriver hur det kan kännas om man är helt ute och cyklar medans man anklagar någon för totala lögner och falsarium. De var trots allt människor i enorm kris och vad vet vi inte än...

Väldigt bra skrivet!
Citera
2018-01-14, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
jag tror inte att de flesta skribenter tycker att det är förståeligt att mörda sina barn oavsett skäl. Det jag tror att det handlar om är att vi vill begripa vad som hänt. Om barnen skulle lidit av en kronisk smärtsam sjukdom som sakta men säker ökade deras lidande och som obevekligt ledde mot döden är det rimligt att anta att föräldrarna påverkas psykiskt av detta. Om dessutom mamman skull lidit av obotlig cancer och man visste att även hon skulle dö så är det inte orimligt att de brister hos föräldrarna och att man gemensamt beslutar sig för att mörda barnen och ta sina egna liv.

Detta ska inte ses som en ursäkt utan enbart som en förklaring.

Problemet med den är att vi inte har en susning om barnen led av någon sjukdom som var smärtsam eller dödlig. Vi har inte heller någonting som pekar på att mamman hade cancer. Många skribenter refererar till att barnen skulle kunnat ha AT en sjukdom som man enkelt kan konstatera med ett dna test och som normalt debuterar i 1-2 års åldern Om den äldsta skulle haft AT hade man naturligtvis testa den yngsta på ett mycket tidigt stadium för att konstatera om hon bar på sjukdomen så vi kan helt utesluta den.

Vi vet egentligen ingenting mer än namn adress och var dom arbetade någonstans samt att det verkar som familjen avskärmade sig allt mer från sin omgivning

Det finns ingenting att förstå. Föräldrarna har ensam eller i samförstånd mördat sina barn i deras hem där de skall känna sig trygga och av människor de skall kunna lita på till 100%.

Jag skiter fullständigt i om mamman eller pappan var psykiskt sjuka eller hade en dödlig sjukdom, det förändrar ingenting. Kallblodigt att mörda sina egna barn. DET är fakta.
Citera
2018-01-14, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imofb
Oj! De är ett intressant utlåtande, jag är reumatisk sjuk, vilket gör att jag inte orkar så mycket som andra l min ålder.. ska mina föräldrar ta dö på mig för att jag lider av reumatism? Är du dum i hela huvudet? Idiot

Relevant frågeställning!
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigrinnan14
Fick du två likadana pm från olika personer??

Nej jag var klantig, ändrat nu. Tack för ditt påpekande
Citera
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Jag har nåtts av info från en med insyn i familjen:

Jag tycker mycket tyder på att föräldrarna, i samförstånd, valde att utplåna familjen. Men, en borde såklart vara lite mer drivande än den andra...

Fortfarande finns inget där som motsäger den empiriskt mest sannolika förklaringen att pappan är ensam GM. Så det måste ändå gälla som utgångstips.

Motivet både om pappan var ensam eller handlade i någon form av samförstånd med mamman kan förstås varit ett rationellt - i meningen övertänkt - beslut att situationen var ohållbar. Där skulle religiösa föreställningar som hör ihop med Scientologin möjligen kunna passa in.

Försteget sannolikhetsmässigt hos scenariet med pappan ensam är att det lämnar utrymme för mer spontana beslut och åtföljande handlingar, vilket ändå är vanligast när någon tas av daga.
Citera
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Grannarna vill inte delge media någonting med hänsyn till barnen. Jag kan tycka att det vore bättre om folk började prata om vad de vet istället för att hålla käften. Dessa barn skall inte tystas ned. Fan alltså! Ut med språket istället. Det enda dessa tigare skyddar är föräldrarna i detta fall.
Du har en mycket viktig poäng här. I normala fall kan jag känna mig lite illa till mods när det grävs en massa om barn som är brottsoffer, men i detta fall behöver flickorna en röst - det tisslas och tasslas redan för mycket när det kommer till psykisk ohälsa. Hela familjen tycks ha har varit en enda stor ångesthärd...
Citera
2018-01-14, 10:05
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Fortfarande finns inget där som motsäger den empiriskt mest sannolika förklaringen att pappan är ensam GM. Så det måste ändå gälla som utgångstips.

Motivet både om pappan var ensam eller handlade i någon form av samförstånd med mamman kan förstås varit ett rationellt - i meningen övertänkt - beslut att situationen var ohållbar. Där skulle religiösa föreställningar som hör ihop med Scientologin möjligen kunna passa in.

Försteget sannolikhetsmässigt hos scenariet med pappan ensam är att det lämnar utrymme för mer spontana beslut och åtföljande handlingar, vilket ändå är vanligast när någon tas av daga.
Absolut, men mamman kan kanske varit lite mer lättmanipulerad, om det nu var så att hon hade fått en galopperande cancer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obtshirt
Står i expressen som överskrift att barnen hemskolades utan rätt läkarintyg

Fast läste man hela artikeln så stod det att intyget kom in innan hemundervisningen startade.

Jag undrar dock över skolan, som godtog att båda barnen skulle ha hemundervisning. Det är oerhört ovanligt att elever har hemundervisning i dagens Sverige!

Jag tror att det var pappans psykiska problem som ledde till detta.
Citera
Medlem
Tervulls avatar
https://www.expressen.se/kvallsposten/doda-mammans-chef-hon-gav-stod-at-andra/

När man läser detta får man ju en känsla av att barnen inte alls varit speciellt sjuka. Låter mer som att föräldrarna eller en av de höll familjen gisslan. Tycker det luktar Münchhausen by proxy här...
Citera
2018-01-14, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Wizard]
Massa bra skriven text

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter och ger inblick i hur det normalt fungerar i kampen som sker i fall med barn som har funktions avvikelse och skolgång.

I detta fallet så har, enligt uppgifter som media tagit del av från skolan, föräldern/föräldrarna varit drivande i att barnen ska ha hemundervisning. Bara det ringer en varningsklocka då det är en högsta grad ovanlig utgångspunkt. Normal fallet är precis som du skriver, barnet ska delta i skolan, eftersom det är bäst för barnet även om en (hel) del dagar blir väldigt jobbiga.

Andra liknande sitationer där föräldrar är drivande på det hållet är när flickor ska slippa gympan i skolan av religösa skäl. Men då gäller det ett enda ämne, inte alla och hela undervisningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in