2018-01-14, 09:34
Medlem
gubbroras avatar
Felkopierade samma meddelande 2gånger

Missade att jag fått två olika pm från olika personer igår

"Hej.

Kan inte posta i tråden då jag är nybliven medlem.

Jag är uppvuxen i Bjärred och gått på Bjärehovskolan. Är det något man ska veta om den lilla orten är att det är ett högst akademiskt område där man tiger om saker och ting. Tänk dig Solsidan men kanske lite mer Svensson. Människorna är generellt högpresterande, akademiker/entreprenörer, har höga inkomster, röstar borgerligt, designmöbler och kläder - MEN, främsta grejen man har gemensamt är att man håller käft utåt. Har flera vänner vars föräldrar dolt cancer o allt möjligt. Man vill inte att det ska snackas om "fel saker".

Denna tråden ska ha en jäkla tur om det kommer en bjärredsbo och läcker ngt. Många Bjärredsbor tycker nog Flashback är ohederligt och skitigt. Allt som sagts i tråden kring familjen och dess sjukdomar visste jag dock redan innan tråden, så visst skvallras det kring matborden."

"Hej,

Jag orkar egentligen inte engagera mig i allt folk skriver för det mesta man läser verkar vara taget från luften där folk spekulerar det ena med det andra. Men, du verkar ha skrivit en del och jag läste om att det spekulerats i att mamman hade palliativ vård. Det stämmer inte!

Min mor jobbade (nybliven pensionär) på Skatteverket i Malmö på Storföretagsektionen där även Hanna Henkow jobbade 2 dagar i veckan som skattejurist/revisor eller liknande (osäker på titel). Mer än så vet jag inte och inte min mor heller då de inte kände varandra alls.

Jag tycker det är fruktansvärt att folk börjar anklaga den ena föräldern för incest och den andra för att ha varit otrogen etc etc när de inte vet ett skvatt eller känner de inblandade.

Oavsett så hoppas jag man snart får en klar bild av vad som hänt!

Ha en fin dag!"
Senast redigerad av gubbrora 2018-01-14 kl. 10:02. Anledning: felkopiering
Citera
2018-01-14, 09:36
Medlem
Fian1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Münchhausens by proxy ?

Den tanken tycker inte jag är helt orimlig. Föräldrar som lider av detta blir mästare på att dupera sjukvården och omgivningen. Även sina partners.
Partners kan ana och misstänka men inte vilja tro/se sanningen. OM det här skulle röra sig om Münchhausen bp så kunde en förklaring vara att pappan misstänkte och därför ville vara hemma mer. För att ha koll. Eller kanske pappan led av det med tanke på att han verkar ha varit den som mest höll i möten sådant runt barnen och skolan.
Eller så har det inget alls med saken att göra..

Hoppas innerligt att vi får veta i alla fall en gnutta vad det lider. Den här stackars familjen har ju blivit belagda med åtskilliga egenskaper, sjukdomar och annat varav de allra flesta är helt osanna. Jag hoppas att de i familjen som är oskyldiga får upprättelse vad det lider.
Citera
2018-01-14, 09:36
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Om din info stämmer så blir det ju lite mer logiskt med det drastiska slutet och hur offren påträffades, med tanke på dödligheten i bröstcancer och att få beskedet att den har kommit tillbaka vilket brukar vara en säker dödsdom.

Det skapades en troligen en pakt mellan de vuxna och lojaliteten och kärleken dem emellan gjorde att tragedin kunde fullbordas.
Ja, men de verkar tyvärr ha skapat ett alltför slutet system, med för lite input utifrån - då förvrängs bilden av verkligheten och tänkande blir "sektlikt". Men, rent filosofiskt, kanske de tyckte att de ägde sig själva och sina barn, och därigenom även alla beslut av vikt.
Citera
2018-01-14, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Vad har du förståelse för när någon lider av AT när du sen fortsätter med att skriva att du inte menar att man ska döda hur som helst.

Ska vi döda barn med AT och ME och alla andra diagnoser som förekommit i tråden?, men vi ska inte göra det hur som helst. Vilken dödsmetod anser du vi ska använda?

Maken till antalet personer med förståelse och barmhärtighet hade jag inte i min vildaste fantasi trott att det fanns i detta landet. Ett jäkla ursäktande för mord på barn som gör resultat i sin undervisning och hade hela livet framför sig.

Bilden från Insta på tjejen i trappan som verkar legtim visar väl inget barn i livet slutskede, intuberad, halvt medvetslös och sondmatas.
Det kan ju vara en äldre bild så klart, men i möten med skolan så diskuteras en återgång till normal närvaro, så att barnen(et) har varit dödsjuka ser jag om uteslutet.

Den enda som har varit allvarligt sjuk i hela detta är den personen som har mördat.

Kan inte annat än hålla med dig. Här har en eller båda två av föräldrarna beslutat att ta livet av sig och sina barn, antagligen utan att barnen hade något att säga till om. DET är ofattbart - om något! Än värre är att flertalet skribenter i tråden anser det helt ok avseende barmhärtighet.

Det finns tusentals barn i liknande eller i värre situation än dessa barn befann sig i och inte fan har föräldrarna mördat barnen för det!
H och O har ur egen synpunkt och egoism valt att deras barn inte skall få fortsätta att leva. Med detta menar jag att mamma eller pappa eller båda två har tyckt att deras familj inte levde ett drägligt liv. Hade man frågat barnen om det ville fortsätta att leva, så hade de garanterat svarat ja. Fy fan för barnamördare, det finns ingenting som rättfärdigar detta.
Citera
2018-01-14, 09:51
Medlem
tigrinnan14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Missade att jag fått två olika pm från olika personer igår

"Hej,

Jag orkar egentligen inte engagera mig i allt folk skriver för det mesta man läser verkar vara taget från luften där folk spekulerar det ena med det andra. Men, du verkar ha skrivit en del och jag läste om att det spekulerats i att mamman hade palliativ vård. Det stämmer inte!

Min mor jobbade (nybliven pensionär) på Skatteverket i Malmö på Storföretagsektionen där även Hanna Henkow jobbade 2 dagar i veckan som skattejurist/revisor eller liknande (osäker på titel). Mer än så vet jag inte och inte min mor heller då de inte kände varandra alls.

Jag tycker det är fruktansvärt att folk börjar anklaga den ena föräldern för incest och den andra för att ha varit otrogen etc etc när de inte vet ett skvatt eller känner de inblandade.

Ha en fin dag!
Rapportera Vidarebefordra"

"Hej,

Ha en fin dag!"

Fick du två likadana pm från olika personer??
Citera
2018-01-14, 09:53
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Ja, men de verkar tyvärr ha skapat ett alltför slutet system, med för lite input utifrån - då förvrängs bilden av verkligheten och tänkande blir "sektlikt". Men, rent filosofiskt, kanske de tyckte att de ägde sig själva och sina barn, och därigenom även alla beslut av vikt.

Absolut, de verkar ha levt i en egen liten bubbla där ingen input utifrån fick komma in och störa dem, verklighetsuppfattningen blev skev och tragedin kunde förverkligas.
Citera
2018-01-14, 09:54
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
Det här tyckte jag var intressant:

https://www.expressen.se/kvallsposten/varningssignalerna-fran-familjen-innan-morden/

Det är märkligt, tycker jag, om det är kroniskt trötthetssyndrom som är orsaken till morden. Det är ju inte en dödlig sjukdom. Väl..? Det låter därför som om något ytterligare tillkommit precis på slutet.

Om ME:

http://www.rme.nu/sites/rme.nu/files/info-folder-2016.pdf
Det tjatades, från skolans håll, efter ett intyg om sjukdom, och till slut kom det. Undrar lite om det inte var så att den "vanliga" sjukvården nekat och att de då sökt sig andra vägar - det nämndes en alternativklinik i regi av Scientologerna? Hos desperata föräldrar, som "vet" vad barnet lider av, är det inget ovanligt alls att söka sig utanför etablerade inrättningar - det är klienter som dessa alternativkliniker lever på. Oavsett vilket så tycks skolan ha ifrågasatt hemundervisning av den yngre flickan, trots föräldrarnas påtryckningar.
Citera
2018-01-14, 09:55
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Vad menar du?

Ungefär vad som står.
Citera
2018-01-14, 09:57
Medlem
Står i expressen som överskrift att barnen hemskolades utan rätt läkarintyg
Citera
2018-01-14, 09:58
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Kan inte annat än hålla med dig. Här har en eller båda två av föräldrarna beslutat att ta livet av sig och sina barn, antagligen utan att barnen hade något att säga till om. DET är ofattbart - om något! Än värre är att flertalet skribenter i tråden anser det helt ok avseende barmhärtighet.

Det finns tusentals barn i liknande eller i värre situation än dessa barn befann sig i och inte fan har föräldrarna mördat barnen för det!
H och O har ur egen synpunkt och egoism valt att deras barn inte skall få fortsätta att leva. Med detta menar jag att mamma eller pappa eller båda två har tyckt att deras familj inte levde ett drägligt liv. Hade man frågat barnen om det ville fortsätta att leva, så hade de garanterat svarat ja. Fy fan för barnamördare, det finns ingenting som rättfärdigar detta.

jag tror inte att de flesta skribenter tycker att det är förståeligt att mörda sina barn oavsett skäl. Det jag tror att det handlar om är att vi vill begripa vad som hänt. Om barnen skulle lidit av en kronisk smärtsam sjukdom som sakta men säker ökade deras lidande och som obevekligt ledde mot döden är det rimligt att anta att föräldrarna påverkas psykiskt av detta. Om dessutom mamman skull lidit av obotlig cancer och man visste att även hon skulle dö så är det inte orimligt att de brister hos föräldrarna och att man gemensamt beslutar sig för att mörda barnen och ta sina egna liv.

Detta ska inte ses som en ursäkt utan enbart som en förklaring.

Problemet med den är att vi inte har en susning om barnen led av någon sjukdom som var smärtsam eller dödlig. Vi har inte heller någonting som pekar på att mamman hade cancer. Många skribenter refererar till att barnen skulle kunnat ha AT en sjukdom som man enkelt kan konstatera med ett dna test och som normalt debuterar i 1-2 års åldern Om den äldsta skulle haft AT hade man naturligtvis testa den yngsta på ett mycket tidigt stadium för att konstatera om hon bar på sjukdomen så vi kan helt utesluta den.

Vi vet egentligen ingenting mer än namn adress och var dom arbetade någonstans samt att det verkar som familjen avskärmade sig allt mer från sin omgivning
Citera
2018-01-14, 09:59
Medlem
Grannarna vill inte delge media någonting med hänsyn till barnen. Jag kan tycka att det vore bättre om folk började prata om vad de vet istället för att hålla käften. Dessa barn skall inte tystas ned. Fan alltså! Ut med språket istället. Det enda dessa tigare skyddar är föräldrarna i detta fall.
Citera
2018-01-14, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Du märker det nog inte själv men du måste svartmåla dem för att kunna ta moraliska poäng. Det är också ohederligt att jämföra en pastor som förlorar två söner men har uppenbart fortsatt livsansvar för en hustru och den tredje sonen med en momsdocent som ev. blir lämnad ensam kvar och som befinner sig i en intellektuell konkurrensmiljö som nog uppmuntrar en delvis annan värdegrundsförståelse, och där han inte med säkerhet kan hoppas på samma kyrkliga kärleksbudskap vad gäller möjligheterna att uppbära uppehälle. Även om vi alla skyndar till församlingen är det bara en som kan uppbära pastors lön.

Så du är en ganska obehaglig hycklare.

Om det gläder dig så tror jag du har rätt i att föräldrarna (eller maken) i det här fallet, formellt sett, kan betraktas som detsamma, när de – som vi tror – misstagit sig på vad som borde varit deras ledstjärna. Det är väl "barmhärtighetsmordets" fara, att det överskattar dessa individers väl och ve och betydelse i förhållande till allt annat på jorden, och var och ens formella ansvar för de som är kvar i livet. Allt som fortfarande lever tjänar, förhoppningsvis, livet. Eller borde få lov att göra.

Svartmåla förövaren behöver jag föga göra för att ta moraliska poäng, det skedde som en naturlig följd när mördaren tog sig friheten att välja döden åt tre andra människor. Förövaren har fått dåligt rykte av sina egna gärningar och dess konsekvenser. Nu bryr sig visserligen inte vederbörande om sitt rykte då dito inte är omvärdesberoende längre och behöver möta skammen offentligt, också det har avklarats i och med gärningen.

Det är sant att ett gäng momsexperter och docenter i Lund troligtvis är evolutionsförespråkare där själva Darwins teori utgår från den starkes överlevnad, medan troende människor i gemen anser livet okränkbart. Trots detta anser jag att ditt resonemang leder fram till fördomar om att alla med en evolutonistisk värdegrund skulle vara benägna att lösa sina familjeutmaningar med mord för att man är sjuk, handikappad, svagare eller tröttare än gemene man. Då vore majoriteten av Sveriges befolkning beredda att ta familjemedlemmar av daga men så är bevisligen inte fallet. Ingen av oss vet barnens diagnos, men oavsett ger det dig inte rätt att fatta det oåterkalleliga beslutet åt resten av din familj.

För egen del är jag intresserad av de bakomliggande mekanismer som gör att människor, som du, och många fler försvarar mördare och förövare, istället för att ta de svaga, offren och de utsattas parti. Det tyder på en twistad moral, som om orsaken till dåd kan ursäktas för att tanken verkade vara god. eller viljan motiverad av omtanke. Brottsoffretet är i förgrunden inte förövaren, allt annat är om något hyckleri, översitteri och förbannad dikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in