Citat:
Ursprungligen postat av
harperlee
Jag måste säga att det är skrämmande hur många som tycker det är fullt förståeligt med barnamord under vissa omständigheter.
Det finns ingen information som inte är från anonyma PM som tyder på att barnen haft någon genetisk sjukdom. Skolprotokollen talar om "trötthetssyndrom", mamman var med i Facebookgrupper för ME/CFS... båda föräldrarna verkar ha arbetat heltid men med möjlighet att arbeta hemifrån en del (vilket de självklart måste om deras barn är hemma hela dagarna). Visst kan mamman ändå ha varit sjuk men det måste väl ändå anses tillhöra undantagen att en döende människa med två döende barn inte är sjukskriven? Och om inte alla tre, eller åtminstone båda barnen, var så sjuka att de knappt skulle levt januari ut så kan jag inte se någon annan förklaring till att de alla måste dö än att ena, eller kanske båda, föräldrarna drabbats av en total härdsmälta i huvudet. Och ja, jag har själv haft en djup klinisk depression och nej, inga tankar på barnamord trots detta faktiskt (inte ens när läkaren satte in Sertralin vilket tydligen enligt många i tråden gör en extra mordisk men jag är väl ett medicinskt mirakel då för hör och häpna, jag blev helt frisk).
Kanske mamman kollade på ME/CFS för sin egen del. Menar hon kanske kände sig slut på alla krafter.
Lånar från Läkartidningen: "ME/CFS är ingen mystisk sjukdom utan ett långtidstillstånd med trötthet, utmattning, smärta, stresskänslighet, sömnstörningar, immunologiska störningar och oförmåga att tillgodogöra sig fysisk aktivitet. ME/CFS är påtagligt fysiskt fenomen. Patienterna behöver extra lång rehabilitering för att komma tillbaka till en viss nivå av sin arbetsförmåga, vilket de flesta patienter ser fram emot." De flesta drabbade är kvinnor.
ME/CFS liknar väldigt mycket utmattningssyndrom, men ME/CFS godkänns inte av Försäkringskanssan som diagnos, men läkare skickar alltid patienten vidare till utredning. Diagnosen baseras på symtom, för man hittar inga biologista markörer eller fynd för tillståndet. Den saknar försäkringsmedicinskt beslutsstöd.
Uttmattningssyndromet är mer påtaglig. Patienter som söker för utmattning är oftast i svår kris och i mycket dåligt skick fysiskt och psykiskt. Det finns diagnos som Försäkringskassan godkänner, men bara om depression är med. Detta drabbas ofta när man har varit ett tag i livskris. Det går i olika faser och till slut drabbas man även av djup depression. Man lider ofta även av ångest.