2018-01-13, 23:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Nej vi vet inget i detta fallet. Jag svarade en som tyckte att alla var otäcka som kunde ha en förståelse för barmhärtighetsmord

Jag tror nog att ALLA tycker det är fel att ha ihjäl någon, oavsett varför man gör det.
DET ÄR FEL !!
Att man sen förstår VARFÖR någon utför ett mord är en helt annan sak.
Är det så svårt att förstå ??
Citera
2018-01-13, 23:13
Medlem
harperlees avatar
Jag måste säga att det är skrämmande hur många som tycker det är fullt förståeligt med barnamord under vissa omständigheter.

Det finns ingen information som inte är från anonyma PM som tyder på att barnen haft någon genetisk sjukdom. Skolprotokollen talar om "trötthetssyndrom", mamman var med i Facebookgrupper för ME/CFS... båda föräldrarna verkar ha arbetat heltid men med möjlighet att arbeta hemifrån en del (vilket de självklart måste om deras barn är hemma hela dagarna). Visst kan mamman ändå ha varit sjuk men det måste väl ändå anses tillhöra undantagen att en döende människa med två döende barn inte är sjukskriven? Och om inte alla tre, eller åtminstone båda barnen, var så sjuka att de knappt skulle levt januari ut så kan jag inte se någon annan förklaring till att de alla måste dö än att ena, eller kanske båda, föräldrarna drabbats av en total härdsmälta i huvudet. Och ja, jag har själv haft en djup klinisk depression och nej, inga tankar på barnamord trots detta faktiskt (inte ens när läkaren satte in Sertralin vilket tydligen enligt många i tråden gör en extra mordisk men jag är väl ett medicinskt mirakel då för hör och häpna, jag blev helt frisk).
Citera
2018-01-13, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mamma40
vissa saker tar man till sig mer än annat.. detta tragiska fall skär i hjärtat...dessa barn... undrar...hur mådde de? hur levde de? kunde de umgås med kompisar? hur firades jul o nyår? Jag vet inte men bilden på instagram på den äldre tjejen biter sig fast..glåmig, får en känsla av ångest...håret..näää jag vill bara krama om henne...

Var har du hittat denna bilden på Instagram?
Citera
2018-01-13, 23:14
Medlem
WWHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WWH
Hade dessa högpresterande/högutbildade/socialt välbärgade föräldrar haft lite mer självkänsla i sig borde det redan ha varit rikskända i sin kamp för flickorna, och krävt läkarvård från utlandet. Detta har vi inte hört något om under dessa år. Det har backat in i tystnad och till slut tar det bakdörren ut ur detta trauma.
Jag får faktiskt inte ihop det riktigt, och det gäller både deras och lokalsamhället beteende.

Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det är ju enkelt att säga. Bara för att man är duktig på sitt jobb så betyder det inte att man skulle vilja starta en folkrörelse. Sedan är det så med många såna här genetiska sjukdomar att det inte finns någon vård att få i hela världen. De är helt enkelt obotliga.
Jag tror att man resignerar när man inser att det är kört hur man än gör. Det käraste man har kommer obevekligt att dras ner i fruktansvärt lidande och död. Då tappar nog de flesta kampviljan och drar sig tillbaka vilket denna familj gjorde.

Nu är det så att vittnats om deras personligheter som inte rimmar med ditt resonemang, utan tvärt om från båda arbetsgivarna. Varför kampvilliga på jobbet men inte med flickorna?
Senast redigerad av WWH 2018-01-13 kl. 23:18.
Citera
2018-01-13, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Tomas Sjödin är en pastor i Gbg som sommarpratat de senaste åren, och han har skrivit böcker om det du nämner ovan. Detta hände honom och hans fru som fick tre söner varav två stycken dog innan de blev 20 år av någon genuppsättningsproblematik som berodde på föräldrarnas matchning. Detta har Tomas talat om många ggr i olika sammanhang, om sorgen, skulden och saknaden men också om glädjen och tacksamheten över att få lära känna sina barn och tiden de fick tillsammans.

Så visst, det inträffar bevisligen och människor hanterar det olika bra. Men även om det skulle vara så som du tror, i detta specifika fall, att barnen kommer dö i relativt ung ålder så handlar det djupast sett om vilken värdegrundssystem du bär på, i kombination med huruvida du är tillräknelig eller inte när något sådant inträffar.

Vad gör livet värt att leva? Vad är meningen med livet, varför existerar människan, och vad innebär värdighet och för vem? Svaret på dessa frågor är också anledningen till att den övervägande delen av människor i liknande situation aldrig utför eller skulle kunna utföra denna typen av gärningar oavsett om barnen är allvarligt sjuka.

Vad jag förstått har barnen inte heller varit sämre däran än att de kunnat uppleva ljusglimtar av stojande vid poolen, eller att följa med och handla kring jul.

Dessa vittnesbörd tyder på att det är förövaren till morden som har något fel i skåpet snarare än att barnens lidande tvingar den vuxne att utföra barmhärtighetsmord på barnen, och även din egen livspartner som det inte finns några mediala vittnesbörd eller uppgifter om att vederbörande var dödligt sjuk.

Jag bodde granne med Tomas å hans familj och jag känner den av dom 3 som inte fick sjukdomen och lever ett fullt normalt liv. Det är sjukt osannolikt förstår man ju men det händer, om så är fallet här eller inte återstår att se
Citera
2018-01-13, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Men, som sagt, jag tror inte mycket på AT i det här fallet. En elvaåring skulle inte bara "misstänkas" ha AT, och hade det rört sig om AT, skulle det med all sannolikhet ha gjorts klart för yttervärlden att flickorna hade just AT.

OK. Vad tror du att det handlar om, givet att jag tror det är en genetisk sjukdom?

Uppenbarligen visste skolan om det, kuratorer och naturligtvis läkarna. Grannar och kleti/pleti var uteslutna, förstås.
Senast redigerad av Remark 2018-01-13 kl. 23:22.
Citera
2018-01-13, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missnyfiken91

Länka gärna bilden tack
Citera
2018-01-13, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Länka gärna bilden tack

https://www.instagram.com/agnesisbored/

Ser sliten ut och som helt uttömd på allt:-(
Citera
2018-01-13, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missnyfiken91

https://minfil.org/mdg0yedeb1/0EDFE9A3-77BB-49B6-8D90-64A0DFE600C6.png
Citera
2018-01-13, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Eller ett stort kärleksfullt hjärta.......
Kanske var fel i mina ögon, men vem vet hur han tänkte.
Inte du o jag i alla fall.

Helt rätt tänkt.
Citera
2018-01-13, 23:27
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
OK. Vad tror du att det handlar om, givet att jag tror det är en genetisk sjukdom?
Jag är inte alls säker på att det rör sig om någon genetisk sjukdom. ME, som det pratades om från början i tråden, har ju till exempel ingen klar genetik. Men om jag prompt ska välja en genetisk sjukdom som stämmer hyfsat med symptomen, får det bli narkolepsi utan kataplexi. Men det finns massor med ovanliga genetiska sjukdomar som jag inte vet ett skvatt om. Som jag har antytt tidigare, så ska man nog vara åtminstone biträdande överläkare i klinisk genetik, gärna på NUS i Umeå, för att ha adekvata förutsättningar för ett fullt kompetent svar.
Citera
2018-01-13, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mja, om nu det stämmer att de tre låg i sina sängar så tyder mycket på att gärningen var så pass mjuk och fin att man kan misstänka en kvinnlig hand bakom de dödsfallen.

Som sagt att kategoriskt räkna bort kvinnan som tänkbar medgärningsperson eller gärningsperson är att underskatta kvinnor grovt, de kan utföra sådana gärningar precis som en man kan.

Vi har ju det tragiska fallet nyligen där tre barn dödades och kvinnan begick självmord efteråt, mannen blev ju givetvis misstänkt men kunde frias efter utredningen.

Sedan kan vi vara ense om att gärningen i sig är sjuk, det fattas något när man tar det här beslutet, man undrar vad fan som gått fel och hur de tänkt (om de nu är två om beslutet).

Mjuk och fint att ge sig på och kväva sin familj när de sover? Vilket olämpligt ordval. Jag tycker inte alls det är särskilt hedervärt att mörda folk när de sover (vilket jag förmodar skedde), de var ju helt försvarslösa och hade inte en chans att hinna undan eller dylikt. Det är en fruktansvärd handling. Vilken ångest de måste känt när de vaknade av att inte kunna andas och inte förstod vad fan som hände!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in