2018-01-13, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frulind
Efternamnet är ganska ovanligt, och i kombination med M*a så kanske det är flickan som kommenterat här: http://www.viralsweden.com/clara-henry-jag-ar-pa-vag-att-bli-galen/

Stämmer också med ALF 4 som sen i nästa årskurs blev ALF 5

ALF = Alfredshällsskolan i Bjärred
Citera
2018-01-13, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
självklart kan jag uttala mig eftersom det mesta som skrivs i tråden är enbart trådsanningar helt utan förankring i verkligheten.

Det finns ingen information om att flickorna var döende. Det finns enbart information om att 14åringen led av kronisk trötthet och att föräldrarna hösten 2017 även uppfattade att 11-åringen led av detsamma.
Det finns inget överhuvudtaget om att mamman skulle dels ha haft cancer förut eller ens lider av någon som helst sjukdom. Vad hon däremot gjorde var att jobba precis som andra.

När det gäller pappan så det enda vi vet är att han var fantastisk på sitt arbete men valde att gå ner i tid pga döttrarna.

Ja jag är insatt i självmordsbenägenheten.
Så det är helt uteslutet att mamman skulle ta livet av sina döttrar och sen pappan hittat dem och tänkt oj nu hänger jag mig själv.

Kanske han tyckte att det var jobbigt att inte kunna prestera på topp på jobbet + alla sjukdomar hemma
Citera
2018-01-13, 21:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
ja instämmer. Detta är så planlagt

Fast inte nödvändigtvis under lång tid före.
Citera
Medlem
MorT2s avatar
Som väntat tystas detta ner i media... legat långt ner på diverse sidor under hela dagen. Nu får man finkamma för att finna info.
Locket på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Om den har en frekvens på 1/100 000, så kan andelen svenskar som är bärare av genvarianten approximeras till 1/316. Sannolikheten att två orelaterade människor har den blir då 1/316 x 1/316 = 1/100 000. Sannolikheten för att två anlagsbärare får två sjuka barn av två möjliga är 1/16. Den sammanlagda sannolikheten blir då 1/1 600 000.

Men det är inte alldeles självklart att man ska räkna ihop så. Är man försiktig, håller man isär sannolikheterna: 1/100 000 att båda är anlagsbärare, och 1/16 att två barn av två drabbas om båda föräldrarna är anlagsbärare.
Finns det någon hereditär recessiv sjukdom som har dyster prognos med hög dödlighet i låg ålder som kräver rätt trigger eller aktivering som ger uppkomst av sjukdom, som skulle kunna ge det utfall många säger har skett här:
Svår sjukdom som båda barnen ärvt och som debuterar tidigt
(Recessivt anlag med krav på aktivering i skulle vara matematiskt/genetiskt mer sannolikt i min bedömning, om vi diskuterar en sjukdom modern och barnen delar med varandra, en oskyldigt virus skulle kunna vara en ”trigger”, som variant till att de skulle båda bära på dubbelt anlag för en recessiv sjukdom)

Länge sedan jag tentade av Genetiken, men idag kallar man väl en recessiv sjukdom, för just recessiv även om den uppkommer i enkel uppsättning på kromosomen, som kräver aktivering för sjukdomsuppkomst. Inom autoimmuna sjukdomar som har uppkommit genom punktmutation finns väl en uppsjö av sjukdomar som kräver aktivering vad vi vet idag, i dess enkla uppsättning på enbart ett kromosompar?

Jag har som sagt ingen kunskap om vilken sjukdom som skulle ha drabbat familjen, men det är väldigt troligt att det finns svår sjukdom i familjen på det jag hört och de slutsatser jag drar. Även om jag köper 1:16 rakt av så undrar jag om det är en sådan sjukdom vi har här, det finns väl lite fler kandidater om det är en hereditär sjukdom?
Senast redigerad av scheele 2018-01-13 kl. 21:20.
Citera
2018-01-13, 21:18
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Svaret vi hittills har fått är att socialförvaltningen och åtminstone en av de två skolorna inte hade fått några som helst signaler om att något i familjen var fel.
https://elisabethoglund.se/blogg/en-familj-pa-fyra-personer-ar-utplanad-vad-gjorde-de-sociala-myndigheterna-att-forhindra-denna-fasan sfulla-tragedi/
Och rektorn, vilken av skolorna det nu var, som sa att det var en familj i djup kris. Hade man verkligen inte anledning att vara bekymrad eller har olika personer uppfattat situationen ganska annorlunda?
Citera
2018-01-13, 21:19
Medlem
WWHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Jag vet inte men det kan finnas en förklarning till föräldrarnas beteende på den här videofilmen. Var vänliga och titta och fundera. Kanske filmen kan förklara för oss varför föräldrarna var hemma och hade koll på flickorna.

https://www.diabetes.se/diabetes/leva/diabetes-i-skolan/hall-koll/

Ett barn med diabetes ska alltid ha koll av en vuxen som kan allt om diabetes. Diabetes 1 är en allvarlig skjukdom. Man lever med diabetes dygnet runt, dag efter dag, vecka efter vecka, hela livet ut. Anhöriga lever i ständig rädsla, oro ch ångest. Livet pendlar mellan hopp och förtvivlan. Allting måste passas efter diabetes. Det finns inget återvändo till det gamla livet, för alla i familjen måste anpassa sig. Tänk att ha två barn med samma diganos. När som helst kan ett miss kan kosta livet.

Mot denna sjukdom för typ 1 diabetes finns idag hjälpmedel som eliminerar allt du säger. Diabetes är inte en sjukdom som lamslår någon idag.
Citera
2018-01-13, 21:20
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Kanske han tyckte att det var jobbigt att inte kunna prestera på topp på jobbet + alla sjukdomar hemma

Tja den äldre flickan har ju varit sjuk rätt länge och det du syftar på är att pappan är så egoistisk att han tycker det är jobbigt med en familj som inte uppnår samma resultat?

Jagvisst det är en tanke att han tyckte det var jobbigt och sannolikt har han tyckt det över tid. Men ett sånt här beslut kommer inte över en natt. Oavsett hur jobbigt man tycker det är så väljer inte en normalt tänkande person att ta livet av sina barn och fru
Citera
2018-01-13, 21:21
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Jag vet inte vad det handlar om för sjukdom men tråden anger en viss sjukdom som är extremt ovanlig. Men säger du att det inte är omöjligt, så är det väl så. Jag tror inte jag sett en familj tidigare som då har två barn med samma typ av extremt ovanliga sjukdom.
Det är inte sällsyntheten som är det stora problemet med hypotesen Ataxia-Telangiectasia eller Louis Bars syndrom, utan att den sjukdomen brukar uppvisa tydliga symptom långt före tolv års ålder.
Citera
2018-01-13, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MorT2
Som väntat tystas detta ner i media... legat långt ner på diverse sidor under hela dagen. Nu får man finkamma för att finna info.
Locket på.

Där finns inget lock. Eftersom gärningsman fanns i huset enligt polisen. Nu väntas obduktion.

Aftonbladet lägger locket på extremt mycket angående gruppvåldtäkter etc, men här ser jag inga problem.
Citera
2018-01-13, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Inget svin. En människa i djup depression som inte fått hjälp.

Det är så vanligt att tro att någon ska komma och hjälpa oss, rädda oss från det helvete som vi kanske befinner oss i. Det fungerar tyvärr inte så. Du kan egentligen bara hjälpa dig själv och om du inte når fram till den insikten i tid, hinner det tyvärr hända så här tragiska saker.
Citera
2018-01-13, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
OM du förutsätter två friska barn, kan jag förstå din argumentation, till viss del. Min bestämda uppfattning är att detta handlat om två döttrar vars föräldrar haft den osannolika genuppsättningen att barnen fick en allvarlig, dödlig sjukdom. Med allt svårare problem som förorsakade stort lidande och oftast dör i tidiga tonår. Innan det första barnet var sjukt var redan den nästa född.

Det är min utgångspunkt. Jag tror den är korrekt.

Tomas Sjödin är en pastor i Gbg som sommarpratat de senaste åren, och han har skrivit böcker om det du nämner ovan. Detta hände honom och hans fru som fick tre söner varav två stycken dog innan de blev 20 år av någon genuppsättningsproblematik som berodde på föräldrarnas matchning. Detta har Tomas talat om många ggr i olika sammanhang, om sorgen, skulden och saknaden men också om glädjen och tacksamheten över att få lära känna sina barn och tiden de fick tillsammans.

Så visst, det inträffar bevisligen och människor hanterar det olika bra. Men även om det skulle vara så som du tror, i detta specifika fall, att barnen kommer dö i relativt ung ålder så handlar det djupast sett om vilken värdegrundssystem du bär på, i kombination med huruvida du är tillräknelig eller inte när något sådant inträffar.

Vad gör livet värt att leva? Vad är meningen med livet, varför existerar människan, och vad innebär värdighet och för vem? Svaret på dessa frågor är också anledningen till att den övervägande delen av människor i liknande situation aldrig utför eller skulle kunna utföra denna typen av gärningar oavsett om barnen är allvarligt sjuka.

Vad jag förstått har barnen inte heller varit sämre däran än att de kunnat uppleva ljusglimtar av stojande vid poolen, eller att följa med och handla kring jul.

Dessa vittnesbörd tyder på att det är förövaren till morden som har något fel i skåpet snarare än att barnens lidande tvingar den vuxne att utföra barmhärtighetsmord på barnen, och även din egen livspartner som det inte finns några mediala vittnesbörd eller uppgifter om att vederbörande var dödligt sjuk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in