Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
OM du förutsätter två friska barn, kan jag förstå din argumentation, till viss del. Min bestämda uppfattning är att detta handlat om två döttrar vars föräldrar haft den osannolika genuppsättningen att barnen fick en allvarlig, dödlig sjukdom. Med allt svårare problem som förorsakade stort lidande och oftast dör i tidiga tonår. Innan det första barnet var sjukt var redan den nästa född.
Det är min utgångspunkt. Jag tror den är korrekt.
Tomas Sjödin är en pastor i Gbg som sommarpratat de senaste åren, och han har skrivit böcker om det du nämner ovan. Detta hände honom och hans fru som fick tre söner varav två stycken dog innan de blev 20 år av någon genuppsättningsproblematik som berodde på föräldrarnas matchning. Detta har Tomas talat om många ggr i olika sammanhang, om sorgen, skulden och saknaden men också om glädjen och tacksamheten över att få lära känna sina barn och tiden de fick tillsammans.
Så visst, det inträffar bevisligen och människor hanterar det olika bra. Men även om det skulle vara så som du tror, i detta specifika fall, att barnen kommer dö i relativt ung ålder så handlar det djupast sett om vilken värdegrundssystem du bär på, i kombination med huruvida du är tillräknelig eller inte när något sådant inträffar.
Vad gör livet värt att leva? Vad är meningen med livet, varför existerar människan, och vad innebär värdighet och för vem? Svaret på dessa frågor är också anledningen till att den övervägande delen av människor i liknande situation aldrig utför eller skulle kunna utföra denna typen av gärningar oavsett om barnen är allvarligt sjuka.
Vad jag förstått har barnen inte heller varit sämre däran än att de kunnat uppleva ljusglimtar av stojande vid poolen, eller att följa med och handla kring jul.
Dessa vittnesbörd tyder på att det är förövaren till morden som har något fel i skåpet snarare än att barnens lidande tvingar den vuxne att utföra barmhärtighetsmord på barnen, och även din egen livspartner som det inte finns några mediala vittnesbörd eller uppgifter om att vederbörande var dödligt sjuk.