2018-01-13, 15:57
Medlem
Sentimentet nu i januari har vänt uppåt något.

Har koll på en del objekt i innerstad och närförort som under hösten inte ens fick ett endaste bud. Samma objekt får nu bud redan efter första visningen.

För första gången på länge ser jag t.o.m. "budkrig" komma igång på vissa objekt. Januari ska förvisso vara en stark månad så till viss del utgör detta en säsongseffekt, men jag ser ändå en viss vändning i sentimentet.

Gissar på +1% för Sthlm BR för januari månad.
2018-01-13, 16:02
Medlem
rätt många objekt ryker innan visning nu också....
2018-01-13, 16:02
Medlem
Flippers är nog framförallt ett Stockholms fenomen, även om jag inte har någon riktig data på det, i JMs nyligen inflyttade projekt Majstången är det t ex 2 av 79 bostäder som av någon anledning legat ute för försäljning nu, vilket blir 2,53% av bostäderna i projektet. Resten är inflyttade.
2018-01-13, 16:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Hur stor är den bubbla du menar finns?
15,22

Stockholms "byggbara" förorter bör ha liknande pris som nyproduktion i Arboga eller Flen.

Idag råder dock kapacitetsbrist i byggsektorn (och folk kan inte utbilda sig till byggare som om vi alltid skulle ha högkonjunktur), så produktionskostnaderna kommer att sjunka när kapacitetsbristen lättar.

Det kommer alltså att bli billigare att bygga även i Arboga och Flen.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-13 kl. 16:17.
2018-01-13, 16:13
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
15,22

Inte en chans! 42!

Byggindustrin har verkligen sugit in kreti och pleti. Tydligt tecken på upphettat område.
Senast redigerad av Tullius 2018-01-13 kl. 16:18.
2018-01-13, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Varför skulle aktieägarna skänka dom fantasilöner?

Ja varför gör dom det? Har du något bra svar? Förutom det uppenbara att VD och styrelse också är aktieägare?
2018-01-13, 16:51
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
När det gäller fenomenet Alpha så måste vi nog ändå erkänna att han lockar en väldig massa läsare till tråden. Paradoxen är nämligen denna, att det är ett helvete att argumentera med honom, eftersom han saknar normalt skick och fason. Han lyckas dessutom bli osams med precis alla. Man sade om Yasser Arafat "He never missed an opportunity, to miss an opportunity". Alpha försitter heller aldrig ett läge att göra sig osams med någon. Men paradoxen är alltså, att samtidigt som den som för stunden argumenterar med honom är förbannad, så blir detta till högklassig underhållning för flertalet av övriga läsare.

Absolut. Om alla tyckte samma sak skulle tråden dött för länge sen. Men skulle va kul att få in en antagonist i tråden som har bättre argument. Alphas två huvudvapen är liksom "kan du bygga billigare?" och "platt-tv". Diskussioner med dessa utgångspunkter blir som 80-talets american wrestling -Underhållande spektakel för stunden men tröttsamt i längden.
2018-01-13, 18:04
Medlem
Tulliuss avatar
Vi gör en liten tankelek:

Hemnet sålda senaste 12 månaderna består framförallt av successionslägenheter + spekulationslägenheter (pga Hemnets prissättning för nyproduktionsprojekt). De är ca 37 500 per år (Sthlms län). Låt oss anta att alla kan få 6 månaders brygglån. Då är det teoretiska maximumet i utbud (för succ. + spek.) 18 750 objekt. Just nu är utbudet 5 928 (ej nyproduktion, ej kommande). Alltså 31,6 % av det teoretiska maximumet och motsvarande 57,7 dagar på Hemnet totalt. (5 928/ 37 500*365 = 57,7)

Utbudet för nyproduktion är 1832 (ej kommande). Motsvarande siffra för Booli är 8990. Dvs ca 20,4 % av nyproduktionen syns på Hemnet. För enkelhetens skull exkluderar vi kommande. Med kommande vore siffrorna 1832 // 9110 // 20,1 %.

Eftersom nyproduktionsannonserna "bara" växer med 5 objekt per projekt så är det successionslägenheterna och spekulationslägenheternas antal och Dagar på Hemnet som kommer avgöra utbudet.

Utbudet kan därmed växa från dagens 7 759 (ej kommande) till ca 18 750 + 1832 = 20 582, men knappast högre. Visst skulle den totala årsomsättningen på Hemnet (för succ.+ spek.) kunna växa men rimligtvis måste större delen av ökningen komma från folk utan egen ägd bostad nu när priserna sjunker, eller gör jag en tankevurpa här? Jag tänker att fler och fler blir inlåsta i nuvarande bostad ju mer priserna sjunker.

Om vi skulle nå 10 000 skulle det betyda att den genomsnittliga tiden på Hemnet är (10 000- 1 832)/18 750*182,5 = 79,5 dagar. Inte alls orimligt.
11 000 => 89 dagar osv.

Varsågod att skjuta ner mina beräkningar. Nu skall jag brassa middag och dricka vin.
Senast redigerad av Tullius 2018-01-13 kl. 18:08.
2018-01-13, 19:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DanyOne
Sentimentet nu i januari har vänt uppåt något.

Har koll på en del objekt i innerstad och närförort som under hösten inte ens fick ett endaste bud. Samma objekt får nu bud redan efter första visningen.

För första gången på länge ser jag t.o.m. "budkrig" komma igång på vissa objekt. Januari ska förvisso vara en stark månad så till viss del utgör detta en säsongseffekt, men jag ser ändå en viss vändning i sentimentet.

Gissar på +1% för Sthlm BR för januari månad.
I normala fall korrelerar ju marknaden för attraktiva bostäder med de finansiella marknaderna, och det har varit strålande tider på börserna. New York-börsen har slagit nya All Time High var och varannan dag senaste året, och även Stockholmsbörsen har gått bra.

Så mot bakgrund av detta är det ett extraordinärt svaghetstecken att storstädernas bostadsmarknad fallit så mycket. Och orsaken är klar, äntligen har byggandet fått upp farten, och i någon mån har man också börjat få ner invandringen. Men anta nu, att börserna skulle börja skaka. Vad skulle hända på bostadsmarknaden då...

Just nu tycker folk att det är jättekul med spekulation. Just nu finns det en massa nyrika i Sverige. Så jag tror inte att vi ska förvånas över att en del av dessa köper bitcoin eller alldeles för dyra bostadsrätter.
2018-01-13, 20:05
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
I normala fall korrelerar ju marknaden för attraktiva bostäder med de finansiella marknaderna, och det har varit strålande tider på börserna. New York-börsen har slagit nya All Time High var och varannan dag senaste året, och även Stockholmsbörsen har gått bra.

Så mot bakgrund av detta är det ett extraordinärt svaghetstecken att storstädernas bostadsmarknad fallit så mycket. Och orsaken är klar, äntligen har byggandet fått upp farten, och i någon mån har man också börjat få ner invandringen. Men anta nu, att börserna skulle börja skaka. Vad skulle hända på bostadsmarknaden då...

Just nu tycker folk att det är jättekul med spekulation. Just nu finns det en massa nyrika i Sverige. Så jag tror inte att vi ska förvånas över att en del av dessa köper bitcoin eller alldeles för dyra bostadsrätter.

Det är slående hur konsekvent inkonsekventa ni är, ni skriver aldrig motsatsen att det är ett styrketecken när bomarknaden stiger och börsen faller.
2018-01-13, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är slående hur konsekvent inkonsekventa ni är, ni skriver aldrig motsatsen att det är ett styrketecken när bomarknaden stiger och börsen faller.

Hur menar du nu? Lehman kraschen påverkade bostadspriserna under en tid likaså greklandskrisen. Dock inte i samma utsträckning som många andra länder. Just därför bla fallet blir så enormt mkt större här när börskraschen väl kommer. Bara läsa vad de stora analyshusen i världen tror om framtiden. De är ju inte helt positiva tongångar direkt. Många förvaltare som viktar ned aktier exempelvis och har en mer neutral mot tidigare positiv. Börskraschen kommer.

Vi har ingen bostadsbubbla. Vad vi har är en räntebubbla, en gigantisk global räntebubbla. Och när den väl spricker så kommer det göra ont.
Senast redigerad av ganjaslummen 2018-01-13 kl. 21:06.
2018-01-13, 21:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Hur menar du nu? Lehman kraschen påverkade bostadspriserna under en tid likaså greklandskrisen. Dock inte i samma utsträckning som många andra länder. Just därför bla fallet blir så enormt mkt större här när börskraschen väl kommer. Bara läsa vad de stora analyshusen i världen tror om framtiden. De är ju inte helt positiva tongångar direkt. Många förvaltare som viktar ned aktier exempelvis och har en mer neutral mot tidigare positiv. Börskraschen kommer.

Vi har ingen bostadsbubbla. Vad vi har är en räntebubbla, en gigantisk global räntebubbla. Och när den väl spricker så kommer det göra ont.

Jag menade som vanligt precis det jag skrev, att bubbelbabblarna aldrig beskriver det som ett styrketecken för bomarknaden när den stiger trots att börsen faller, vilket skett många gånger, däremot är de snabba och beskriver en nedgång på bomarknaden som ett svaghetstecken när börsen är stark. De söker alltså alla argument de kan hitta som talar för det de redan har bestämt sig för men blundar för allt som talar åt motsatt riktning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in