Citat:
Ursprungligen postat av
DanyOne
Sentimentet nu i januari har vänt uppåt något.
Har koll på en del objekt i innerstad och närförort som under hösten inte ens fick ett endaste bud. Samma objekt får nu bud redan efter första visningen.
För första gången på länge ser jag t.o.m. "budkrig" komma igång på vissa objekt. Januari ska förvisso vara en stark månad så till viss del utgör detta en säsongseffekt, men jag ser ändå en viss vändning i sentimentet.
Gissar på +1% för Sthlm BR för januari månad.
I normala fall korrelerar ju marknaden för attraktiva bostäder med de finansiella marknaderna, och det har varit strålande tider på börserna. New York-börsen har slagit nya All Time High var och varannan dag senaste året, och även Stockholmsbörsen har gått bra.
Så mot bakgrund av detta är det ett extraordinärt svaghetstecken att storstädernas bostadsmarknad fallit så mycket. Och orsaken är klar, äntligen har byggandet fått upp farten, och i någon mån har man också börjat få ner invandringen. Men anta nu, att börserna skulle börja skaka. Vad skulle hända på bostadsmarknaden då...
Just nu tycker folk att det är jättekul med spekulation. Just nu finns det en massa nyrika i Sverige. Så jag tror inte att vi ska förvånas över att en del av dessa köper bitcoin eller alldeles för dyra bostadsrätter.