2018-01-13, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Precis det är ju enbart rykten och det är sträng sekretess på det här fallet eftersom anhöriga ska höras osv. Det framkom dock en uppgift i Expressen i dag att mamman arbetade som vanligt fram till jul.
Så jag vet inte om att familjen drog sig tillbaka sista tiden är riktigt korrekt det heller. Beror på vad man menar med sista tiden också iofs.

Som jag förstått det har även hon arbetat mest hemifrån. Liksom maken.
Citera
2018-01-13, 19:37
Medlem
WWHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorT2
På Facebook kan man välja vilka som skall kunna se vad man gör. Jag har själv denna inställning så då ser du inte vad jag gillar eller vem jag skriver till.

Så du menar att listor liks och kommentarer kan undertryckas i en öppen tidslinje, inte min tolkning av möjligheterna i Facebook.
Citera
2018-01-13, 19:37
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WWH
Har du facit ?

Skulle kanske förtydligat mig ..
Det är vad jag tror.
Finns ingen på Flashback som har facit
dessvärre.
Citera
2018-01-13, 19:39
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Om det är en recessiv enlocussjukdom är det inte på något sätt omöjligt. Om vi kallar den friska allelen för A, och den sjukdomsframkallande för a, så blir de som har alleluppsättningen aa sjuka, alla andra blir friska. För att det ska kunna bli några sjuka barn alls, måste båda föräldrarna ha Aa. (De måste ha en a för att kunna överföra sjukdom, och de måste ha en A för att själva kunna vara friska.) Om båda föräldrarna har Aa, är risken för att ett givet barn ska bli sjukt 1/4, och risken för att två barn av två möjliga ska bli sjuka är 1/16. Hur stor sannolikheten sedan är att båda föräldrarna har Aa beror på vilken frekvens sjukdomsallelen a har i populationen. Om frekvensen för sjukdomen är f, så är frekvensen för sjukdomsallelen kvadratroten ur f, och om f är litet kan antalet anlagsbärare också approximeras till kvadratroten ur f. Sannolikheten att två slumpvis utvalda personer - t ex ett gift par - båda har sjukdomsallelen a, är då kvadraten på kvadratroten av f, vilket ju blir f. För en sjukdom som drabbar en person på 10 000 blir alltså sannolikheten att ett slumpmässigt utvalt par får två barn med denna sjukdom 1/160 000.

Men sannolikheten för att föräldrarna har genen är bara relevant om det inte är bevisat att någon avkomma har sjukdomen. Så fort det är det, måste föräldrarna båda vara Aa, och då är sannolikheten för att få två sjuka barn av två möjliga 1/16, och inte ett dugg mindre än så.

Hängde ni med?
Det var inte svårt.
Det jag undrar mest över är om det finns sådana sjukdomar som bryter ut i tolvårsåldern ungefär.
De liknande sjukdomar jag har hört tala om har antingen brutit ut före ett års ålder eller i alla fall före skolstart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Gubben har ett AB ihop med systern med aktieförvaltning. Bra avkastning. Bolagsordningen ändrades så sent som 27 november förra året. Troligen arvegods från fadern. Bolaget har funnits i många år.

Varför denna ändring?
Oftast gör man ändringar för att maximera bokföringen för innestående år, vissa avdrag och liknande räknas från antal år osv, förmodligen ointressant förutom det du säger om farfar, dvs att farfar gått bort. Detta kan ha betydelse inför vad som hände, dvs att det sociala nätverket krympte och även sorg efter faderns död för pappan.
Citera
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Citat:
"En mycket skicklig medarbetare"
Mamman i familjen jobbade som vanligt fram till i julas. När familjen hittades död hade hon ännu inte återvänt från ledigheten, berättar chefen på hennes enhet.

– Hon var mycket skicklig medarbetare och fungerade ofta som stöd åt andra i utredningar som rörde hennes område. Väldigt omtyckt och kompetent.

Såg ni varningssignaler?

– Av respekt för familjen och anhöriga vill jag inte gå närmare in på det. Men vi har flexibla arbetstider och man har möjlighet att jobba hemma om arbetsuppgifterna möjliggör det. Det hade även hon möjlighet att använda.
https://www.expressen.se/kvallsposten/doda-mammans-chef-hon-gav-stod-at-andra/

Det har säkerligen funnits tider för det också, men hon förväntades återvända till arbetet i alla fall.
Citera
2018-01-13, 19:41
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är svårare än du tror att få hjälp i dagens samhälle. Jag tror också att familjesituationen var svårare än du kan föreställa dig. I sådana lägen är det inte lätt att vara logisk.
Jag har arbetat med människor som har funktionsstörningar, med människor som saknar kommunikationsförmåga, vars föräldrar brutit kontakten med dem totalt, på grund av deras sjukdom. Sedan finns det föräldrar som stöttat sina barn i 50-60 år trots att barnet aldrig ens lärt sig att prata och knappt kan gå.

Att beskriva dessa föräldrars beslut som "inte lätt" känns för mig som att bagatellisera deras brott.
Citera
2018-01-13, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WWH
Så du menar att listor liks och kommentarer kan undertryckas i en öppen tidslinje, inte min tolkning av möjligheterna i Facebook.
Man kan lägga upp inlägg, bilder m.m offentligt men ändå ha låst annat så enbartvännerser eller bara man själv
Citera
2018-01-13, 19:43
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Om pappan hittades hängd så får vi nog utesluta att kvinnan eller någon av döttrarna är mördaren.
Det finns några enstaka fall där tonåringar har mördat familjemedlemmar, men det har knappast skett genom hängning.

Varför det?

Kvinnan kan ju enligt deras överenskommelse tagit livet av döttrarna och sig själv varefter mannen går och hänger sig, jag refererar till vad användaren scheele har uppgett om vad h*n fått veta om fallet, visserligen i PM men användaren har god trovärdighet enligt mig.

Om det nu har funnits samförstånd om vad de måste göra så utesluter det inte kvinnan som gärningsperson.
Citera
2018-01-13, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MorT2
På Facebook kan man välja vilka som skall kunna se vad man gör. Jag har själv denna inställning så då ser du inte vad jag gillar eller vem jag skriver till.
Även om hon hade vänner på facebook innebär inte det att hon har varit aktiv på flera år. Massor av folk har facebookkonton utan att använda det. Åtminstone hälften av mina FB-vänner är inte varit aktiva mer än nån gång om året. När de fyller år. De har för mkt på gång i livet för att leva på nätet.
Citera
2018-01-13, 19:45
Medlem
Fian1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Ok och då har du läkarutlåtandet med andra ord ? Alltså för att klargöra så räcker det inte med ett rykte utan klart underlag av läkarutlåtandet att det fanns en diagnos på barnen. Om inte räcker inte google förstår du.

Jag har jobbat inom sjukvården i över 25 år. Jag har sett så grymma genetiska sjukdomar drabba familjer så man önskar att man drömde.
Citera
2018-01-13, 19:46
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

>>>>>>>Varifrån har du uppgiften att hon mest arbetat hemifrån? sprider du ytterligare en trådsanning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in