Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
"Familjeliv"?
...belastande och skrämmande på skolpersonal och elever, tjänstemän, poliser, utredare och andra som av naturliga skäl tar illa vid sig. Häri ligger ju en ansenlig del av syndandet, beroende på vad som skett, och varför. ...
Bortklippt text
Men jag kan inte se att det hedrar någon eller något att fara med ovett innan alla fakta är på bordet.
Och jag tror inte skolan behöver frukta att bli stämda för underlåtenhet heller, det är såvitt man kan se inte på det planet alls.
Både ja och nej, vilken skola skulle INTE bli väldigt rädda för att bli för själva granskningen, låt vara att vi inte kan stämma parter för underlåtenhet i detta fallet, en granskning från skolinspektionens sida blir man alltid nervös för, för i ett sådant här elevärende med två elever kommer man hitta en massa fel begångna, oavsett hur hårt man än jobbat och med de bästa intentioner.
Därav den hastiga nervösa presskonferensen, som i mina ögon enbart gavs för man blev chockade och insåg vikten av att föregå granskningen med lite avbön i offentliga medier. Cyniskt betraktat, men troligen den riktiga orsaken, men man kan ju likaväl ha gjort allt man rimligen borde ha gjort.