2018-01-13, 19:27
Medlem
WWHs avatar
Bild på Hanna Brenton.'

Hej
Har under eftermiddagen damstafett (vilket blev en succé) leta igenom den tredje nivån för att hitta en bild på mamman. Kan konstatera att hon överhuvud taget inte kommunicera med sina 58 vänner på Facebook, där finns ingen gemensam bild med någon. Hor har inte kommenterat eller likat något som vännerna skrivit/gjort genom åren. Har sökt via släkt och Oscars syster Lisa, där finns inga familjebilder heller. Skatteverket och Lund universitet, nada.

Min egen spekulation om vad det handlar om är:
Överdådig sjukdom och maktlöshet.
Aktivt gemensamt beslut att avveckla.

Hur detta i praktiken har gått till är överkurs, och inte viktigt för oss i publiken.
Orsaken däremot, bör påverka oss i tanken hur vi vill att samhället bör funka.
Hur definierar vi välfärd till alla, små som stora behov. (Svensk som nyanländ)
Vi har råd med alla.
Senast redigerad av WWH 2018-01-13 kl. 19:31.
Citera
2018-01-13, 19:30
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Oavsett om båda föräldrarna tagit sina liv så har dom i var fall mördat minst ett av barnen. Det är mord. Om sedan den ena föräldern mördat den andre förändrar det egentligen ingenting mer än att det finns en mördare istället för två. Men, polisen gick snabbt ut och förklarade att man betraktar detta som en mordutredning. Detta indikerar att det finns saker som tyder på att i vart fall minst en av de döda inte tagit sitt eget liv.

Men föräldrarna kan naturligtvis varit överens om att ta livet av barnen och sedan sina egna liv. Finns det något annat exempel i Sverige där detta skett

Detta är nog första exemplet. Det kommer säkert att följas av flera, av kommentarerna att döma. Det förefaller vara en ganska vanlig uppfattning att det är så här livet ska sluta - åtminstone för dom sjuka. En modern ättestupa alltså. Bäva månde sjuka barn och andra anförvanter, ensamma på en flotte - med en idiot...
Citera
2018-01-13, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Har du uppgifter på annat än det jag undrade över?
Bara för att den yngre slutade att gå i skolan förra hösten,
behöver det inte betyda att hon umgicks med någon mer än hennes syster..
Jag undrade bara... om det är bekräftat att de inte umgicks med vänner.... elker är det en gissning här på fb. Du behöver inte hugga....
Citera
2018-01-13, 19:32
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WWH
Bild på Hanna Brenton.'

Hej
Har under eftermiddagen damstafett (vilket blev en succé) leta igenom den tredje nivån för att hitta en bild på mamman. Kan konstatera att hon överhuvud taget inte kommunicera med sina 58 vänner på Facebook, där finns ingen gemensam bild med någon. Hor har inte kommenterat eller likat något som vännerna skrivit/gjort genom åren. Har sökt vi släkt och Oscars syster Lisa, där finns inga familjebilder heller. Skatteverket och Lund universitet, nada.

Hur detta i praktiken har gått till är överkurs, och inte viktigt för oss i publiken.
Vi har råd med alla.

Maktlöshet - ja
Överdådig sjukdom - nja
Aktivt gemensamt beslut att avveckla - nej
Citera
2018-01-13, 19:32
Moderator
Chantres avatar
Gubben har ett AB ihop med systern med aktieförvaltning. Bra avkastning. Bolagsordningen ändrades så sent som 27 november förra året. Troligen arvegods från fadern. Bolaget har funnits i många år.

Varför denna ändring?
Citera
2018-01-13, 19:33
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Om det är en recessiv enlocussjukdom är det inte på något sätt omöjligt. Om vi kallar den friska allelen för A, och den sjukdomsframkallande för a, så blir de som har alleluppsättningen aa sjuka, alla andra blir friska. För att det ska kunna bli några sjuka barn alls, måste båda föräldrarna ha Aa. (De måste ha en a för att kunna överföra sjukdom, och de måste ha en A för att själva kunna vara friska.) Om båda föräldrarna har Aa, är risken för att ett givet barn ska bli sjukt 1/4, och risken för att två barn av två möjliga ska bli sjuka är 1/16. Hur stor sannolikheten sedan är att båda föräldrarna har Aa beror på vilken frekvens sjukdomsallelen a har i populationen. Om frekvensen för sjukdomen är f, så är frekvensen för sjukdomsallelen kvadratroten ur f, och om f är litet kan antalet anlagsbärare också approximeras till kvadratroten ur f. Sannolikheten att två slumpvis utvalda personer - t ex ett gift par - båda har sjukdomsallelen a, är då kvadraten på kvadratroten av f, vilket ju blir f. För en sjukdom som drabbar en person på 10 000 blir alltså sannolikheten att ett slumpmässigt utvalt par får två barn med denna sjukdom 1/160 000.

Men sannolikheten för att föräldrarna har genen är bara relevant om det inte är bevisat att någon avkomma har sjukdomen. Så fort det är det, måste föräldrarna båda vara Aa, och då är sannolikheten för att få två sjuka barn av två möjliga 1/16, och inte ett dugg mindre än så.

Hängde ni med?

Stort tack för din genomgång. Om du har möjlighet att besvara några ytterligare frågor skulle jag uppskatta det. Finns det en möjlighet att uppskatta hur många i den svenska populationen som är bärare av genen (utan att var sjuka) Om vi nu tar en sjukdom som drabbar ca ett barn om året (dvs 1/100 000) hur stor är i så fall att två barn skulle drabbas i samma familj ?
Citera
2018-01-13, 19:33
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Det är i princip exakt vad jag försökte förklara igår:
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

För sakens skull kan nämnas att jag har en släkting med två barn som har en extremt ovanlig genetisk åkomma. Släktingen fick två barn med tre års mellanrum, precis som i det aktuella fallet. Det tog ett tag innan problemen upptäcktes och lång tid innan orsaken identifierades. De ingick rent av i den studie som slutligen fastslog orsaken till de uppvisade symptomen (ett mRNA i cellkärnan stundom klumpar ihop sig på ett sätt så det aldrig kommer ut i cytosolen och kan därmed aldrig translateras till ett protein).

Än idag är det äldre barnet betydligt mer påverkat av åkomman än det yngre barnet, fastän de har samma genetiska "fel". (Vilket beror på att i princip allting är polygenetiskt i slutändan. Principen en gen, en funktion stämmer nästan bara som förenklade skolboksexempel. I verkligheten är det mängder av gener/proteiner som samverkar i system).

Ja, jag vet att du också svarat. Det är dock så att inget är klarlagt i just detta fallet vilket orsakar en del huvudbry för min del. Jag är väldigt noga med fakta och struntar i rykten som är helt utan grund.
Min magkänsla säger att det är något som inte stämmer här. Men det betyder inte att jag inte tror på vare sig dig eller Hamilkar. Det är inte det utan jag försöker få klarhet i vad det här handlar om.

Oavsett sjukdomar eller inte på barnen så finns det ingen ursäkt i att ta livet av barnen. Det känns väldigt konstigt enligt min uppfattning.
Citera
2018-01-13, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
"Familjeliv"?
...belastande och skrämmande på skolpersonal och elever, tjänstemän, poliser, utredare och andra som av naturliga skäl tar illa vid sig. Häri ligger ju en ansenlig del av syndandet, beroende på vad som skett, och varför. ...
Bortklippt text

Men jag kan inte se att det hedrar någon eller något att fara med ovett innan alla fakta är på bordet.

Och jag tror inte skolan behöver frukta att bli stämda för underlåtenhet heller, det är såvitt man kan se inte på det planet alls.
Både ja och nej, vilken skola skulle INTE bli väldigt rädda för att bli för själva granskningen, låt vara att vi inte kan stämma parter för underlåtenhet i detta fallet, en granskning från skolinspektionens sida blir man alltid nervös för, för i ett sådant här elevärende med två elever kommer man hitta en massa fel begångna, oavsett hur hårt man än jobbat och med de bästa intentioner.

Därav den hastiga nervösa presskonferensen, som i mina ögon enbart gavs för man blev chockade och insåg vikten av att föregå granskningen med lite avbön i offentliga medier. Cyniskt betraktat, men troligen den riktiga orsaken, men man kan ju likaväl ha gjort allt man rimligen borde ha gjort.
Citera
Medlem
MorT2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WWH
Bild på Hanna Brenton.'

Hej
Har under eftermiddagen damstafett (vilket blev en succé) leta igenom den tredje nivån för att hitta en bild på mamman. Kan konstatera att hon överhuvud taget inte kommunicera med sina 58 vänner på Facebook, där finns ingen gemensam bild med någon. Hor har inte kommenterat eller likat något som vännerna skrivit/gjort genom åren. Har sökt via släkt och Oscars syster Lisa, där finns inga familjebilder heller. Skatteverket och Lund universitet, nada.

Vi har råd med alla.

På Facebook kan man välja vilka som skall kunna se vad man gör. Jag har själv denna inställning så då ser du inte vad jag gillar eller vem jag skriver till.
Citera
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trueheart
Nä. En 14 årig flicka älskar sin familj över allt annat och besitter inte nesnförmågan att klara av morden. Tror inte det finns ett enda sådant fall i hela världshistorien.
Om pappan hittades hängd så får vi nog utesluta att kvinnan eller någon av döttrarna är mördaren.
Det finns några enstaka fall där tonåringar har mördat familjemedlemmar, men det har knappast skett genom hängning.
Citera
Medlem
WWHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Maktlöshet - ja
Överdådig sjukdom - nja
Aktivt gemensamt beslut att avveckla - nej

Har du facit ?
Citera
2018-01-13, 19:36
Medlem
Snubban007s avatar
Någon skrev för väldigt många inlägg sedan att hanna hade 2 konton på Facebook.

Jag har endast hittat en. Där hon har 50+ vänner..
Kan någon länka till den andra profilen? Om den nu finns...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in