2018-01-13, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Nej ingen har den rätten men sitter du med en närstående som är döende allt hopp är ute, personen du älskar vill ha hjälp med övergången för att slippa plågas mer. Jag kan förstå att man hjälper till om man kan.
Förstår hur du tänker..men nu vet vi ju inget om vad som hänt...var verkligen nån döende. Tänker bara på dessa unga flickor..ville de verkligen dö så unga
Citera
2018-01-13, 19:12
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Jag vet inte vad det handlar om för sjukdom men tråden anger en viss sjukdom som är extremt ovanlig. Men säger du att det inte är omöjligt, så är det väl så. Jag tror inte jag sett en familj tidigare som då har två barn med samma typ av extremt ovanliga sjukdom.

Observera, att Hamilkars inlägg inte heller tar ställning till just vilken sjukdom det rör sig om utan är ett principiellt resonemang gällande recessiva anlags genomslag.

Som sådant är det rätt och lärorikt och väl värt att läsas och begrundas av den fåkunnige.
Citera
2018-01-13, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av An84
Tror inte på gemensamt självmord föräldrarna emellan. Om det skulle vara så så tror jag inte att polisen så tidigt skulle gå ut i media och misstänka mord. Tänk vilken osämja det kan skapa mellan respektives släktingar och vänner. Hade det varit kollektivt självmord hade polisen betecknat det som olyckshändelse eller bara avlidna. Tror inte heller att fyra personer oavsett om de är familj eller inte bara gemensamt bestämmer sig för att avsluta. Finns alltid någon med överlevnadsinsikt.
Polisen har enbart sagt ”grovt våldsbrott” och det är bara en arbetshypotes och inget man ska övertolka, det handlar dessutom om att få juridiska rättigheter att kräva in dokumentation från vården och banker, telefonlistor och sms osv osv

Dessutom pratar vi inte öht om ”kollektivt självmord” som är en helt annan form av händelse som oftast drivs av religiösa föreställningar som sekten som i Jonestown 1978 tog kollektivt självmord.

Vi diskuterar ett utvidgat självmord med filicid mot två barn där föräldrarna tillsammans fattade beslut, där de sedan tog sina liv. Utvidgat suicid med två filicid borde vara det mest korrekta att säga. Ingen källa pekar på kollektivt utvidgat suicid.

Just saying, ibland känns det som att vissa trådar liksom i en unisont dedikerad insats verkar för att sänka det kollektiva IQ-talet på flashbacks läsare...
Citera
2018-01-13, 19:14
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Observera, att Hamilkars inlägg inte heller tar ställning till just vilken sjukdom det rör sig om utan är ett principiellt resonemang gällande recessiva anlags genomslag.

Som sådant är det rätt och lärorikt och väl värt att läsas och begrundas av den fåkunnige.

Men har jag påstått annat? Men för att informera dig har jag preciserat exakt sjukdom till Hamilkar, så vet du det också. Jag frågar inte vem som helst heller ska du ha klart för dig.
Citera
2018-01-13, 19:16
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ssonjaka
Förstår hur du tänker..men nu vet vi ju inget om vad som hänt...var verkligen nån döende. Tänker bara på dessa unga flickor..ville de verkligen dö så unga

Nej vi vet inget i detta fallet. Jag svarade en som tyckte att alla var otäcka som kunde ha en förståelse för barmhärtighetsmord
Citera
2018-01-13, 19:18
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Det här är inte Familjeliv. Alla som mötdar någon och sedan begår självmord blir ohörda. Vad jag säger är att personen måste ha en djup störning som väljer att avsluta sina barns liv.

"Familjeliv"?
Jag har inga invändningar mot att han har en djup störning, om du har någon form av klinisk förståelse av det. Jag tror inte heller att andra med djupa störningar blir mindre störda av att du pekar ut just honom som djupt störd utan vidare. Somliga skulle anse det betydligt mer stört att gå ut och bomba en galleria, exv. Eller att jämföra två sådana händelser som om de var samma sak eftersom båda innehåller våld och dödsoffer och självmord.

Dessutom förefaller det svårt att bedöma det exakta djupet på störningen innan alla fakta är kända.

Vad man kan göra är ju då i stället att propsa på att alla upptänkliga nödvändiga fakta blir i princip kända – för offrens skull –, att konstatera att pappans eller föräldrarnas mordhandling av allt att döma är, förutom olaglig, även (i alla fall potentiellt) djupt självisk och självupptagen och egocentrisk i samhällsperspektiv, omstörtande och upprörande, föraktfull mot medmänniskor och anhöriga, vänner, släktingar i kommande led, och grannar och skolkamrater samt exploaterande av samhällsresurser (vilket kanske kan återgäldas till någon del med moms på kvällstidningsspaltmeter) och psykiskt belastande och skrämmande på skolpersonal och elever, tjänstemän, poliser, utredare och andra som av naturliga skäl tar illa vid sig. Häri ligger ju en ansenlig del av syndandet, beroende på vad som skett, och varför.

Och där kan det ju visa sig att man stöter på en typ av problem som rör vilka resurser och medel som paret kanske hade hoppats på vad gäller vården av deras barn. Men där är jag inte så benägen att hylla ev. martyrdödar i syfte att protestera mot att saker inte funnits, beroende lite på vad det rör sig om. Som moms-stjärna med ambitioner kunde han säkert skapa sig en bild av varför det kan finnas 40 professorer i ekonomi på hans fakultet men kanske ingen professor i döttrarnas ev. genetiska sjuka och ingen vårdavdelning på bygdens sjukhus.

Jag skulle inte tro att ett ev. avskedsbrev formulerar den typen av besvikelse på vård och omsorg i det här fallet.

Kanske ligger det en uppsättning olika besvikelser i bottensatsen – det blir lätt så när allt går emot – men har föräldrarna varit överens om detta skulle gissa att man bara har haft sitt för ögonen och inte reflekterat fullt ut över handlandets konsekvenser för resten av samhället. Det är brottsligt, ja. Det är "stört", ja. Det är egenmäktigt och potentiellt uppblåst, ja.

Men jag kan inte se att det hedrar någon eller något att fara med ovett innan alla fakta är på bordet.

Och jag tror inte skolan behöver frukta att bli stämda för underlåtenhet heller, det är såvitt man kan se inte på det planet alls.
Citera
2018-01-13, 19:21
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Ordet ofattbar som rektorn använde kan syftas på lite allt möjligt som sagt, men det är ju ett väldigt starkt ord som man endast använder vid extremfall, tänker jag. Undrar egentligen vad exakt hon syftade på. Tror inte heller det var själva sjukdomen hos flickorna. Samtidigt verkar det lite konstigt att använda ordet "ofattbar", medans i nästa mening säga att man inte kunde se det här hända och att man inte sett några varningstecken osv.

Det kan ju vara så att rektorn avsåg med uttrycket ofattbar med
att barnens sjukdomsbeskrivningar var ogripbara och obegripliga för dem.
Tror att man inte kunnat ge ett advekvat utlåtande om barnens
tillstånd.Förklaringen blev kronisk trötthet, som man kan beskriva
som en fysisk sjukdom.

Jag funderar om Hanna och Oskar skulle ha varit två obildade
knegare skulle de bemöts på samma sätt?
Tror inte det...
Skolan köpte alla uppgifter de fick och svalde allt med
hull och hår utan att ifrågasätta.
Jag trodde tvärtom i början.

Förmodligen började det med att den äldsta dottern blev hemmasittare
och sedan tog den yngre dottern efter sin syster.
Det brukar inte vara lätt för föräldrar att hantera sådana barn,
eftersom föräldrarnas jobb krävde mycket av dem och
på det hade de två barn som krävde mer av dem, förmodligen ett
evigt lirkande som tog musten av föräldrarna.
Har haft kollegor som sjukskrivit sig för att kunna ta hand
om döttrar med AST och anorexi.
Eftersom den äldre? dottern planerades återgå till skolan,
kan det ha rivit upp mycket starka känslor.
Vi vet i princip bara att den äldre dottern beskrivs som vetgirig,
hur fungerade hon socialt?
Citera
2018-01-13, 19:22
Medlem
blodgivarens avatar
Döttrarna kunde inte bli akademiker utan skulle få sjukersättning utbetald från Försäkringskassan ( förtidspension ) fr.om. 19 års ålder Med sjukersättning ( " fattigpensionär " ) går det att hyra sitt boende och en villa likt barndomshemmet i Bjärred kan döttrarna bara ha drömt om som vuxenboende Kan detta ha spelat in i någon sorts extrem snobbism ifrån föräldrarnas sida ?
Citera
2018-01-13, 19:23
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av An84
Tror inte på gemensamt självmord föräldrarna emellan. Om det skulle vara så så tror jag inte att polisen så tidigt skulle gå ut i media och misstänka mord. Tänk vilken osämja det kan skapa mellan respektives släktingar och vänner. Hade det varit kollektivt självmord hade polisen betecknat det som olyckshändelse eller bara avlidna. Tror inte heller att fyra personer oavsett om de är familj eller inte bara gemensamt bestämmer sig för att avsluta. Finns alltid någon med överlevnadsinsikt.

Oavsett om båda föräldrarna tagit sina liv så har dom i var fall mördat minst ett av barnen. Det är mord. Om sedan den ena föräldern mördat den andre förändrar det egentligen ingenting mer än att det finns en mördare istället för två. Men, polisen gick snabbt ut och förklarade att man betraktar detta som en mordutredning. Detta indikerar att det finns saker som tyder på att i vart fall minst en av de döda inte tagit sitt eget liv.

Men föräldrarna kan naturligtvis varit överens om att ta livet av barnen och sedan sina egna liv. Finns det något annat exempel i Sverige där detta skett
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Särskilda detaljer, om det är via hörsägen eller rent påhitt, som att någon är nedbäddad är väl det sista man ska fästa sig vid gällande rykten.
Nej inte hörsägen, men insatta källor har alla sagt;
Barnen låg i sängarna
Barnen låg prydlig i sina sängar
Barnen var nedbäddade i sina sängar
Osv

På Flashback är det omöjligt att säga vem som har ”inside” info och de som bara återger vilda rykten. Gruppen som utreder detta sköter det snyggt och dessutom vill jag påstå att polisen i Skåne är långt mer proffesionella än sina kolleger i Stockholm som för en 500-hundring lätt skulle sälja iväg en hel utredning till aftonhoran för att få två vinoboxo till fredagsmyset.

Men likväl detta är vad jag hört, och det jag redogjort för kan ni ju spara för att se om jag har rätt, men jag har många gånger förut gett Flashback ordentligt med info i många högprofilerade utredningar, men om det inte följer den allmänna doktrinen på Flashback är det glömt efter 10 inlägg och jag orkar oftast inte bry mig mer än någon halvdag, jag inser att det oftast är futilt att tjata.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Jag vet inte vad det handlar om för sjukdom men tråden anger en viss sjukdom som är extremt ovanlig. Men säger du att det inte är omöjligt, så är det väl så. Jag tror inte jag sett en familj tidigare som då har två barn med samma typ av extremt ovanliga sjukdom.

Det är i princip exakt vad jag försökte förklara igår:
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

För sakens skull kan nämnas att jag har en släkting med två barn som har en extremt ovanlig genetisk åkomma. Släktingen fick två barn med tre års mellanrum, precis som i det aktuella fallet. Det tog ett tag innan problemen upptäcktes och lång tid innan orsaken identifierades. De ingick rent av i den studie som slutligen fastslog orsaken till de uppvisade symptomen (ett mRNA i cellkärnan stundom klumpar ihop sig på ett sätt så det aldrig kommer ut i cytosolen och kan därmed aldrig translateras till ett protein).

Än idag är det äldre barnet betydligt mer påverkat av åkomman än det yngre barnet, fastän de har samma genetiska "fel". (Vilket beror på att i princip allting är polygenetiskt i slutändan. Principen en gen, en funktion stämmer nästan bara som förenklade skolboksexempel. I verkligheten är det mängder av gener/proteiner som samverkar i system).
Citera
2018-01-13, 19:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Nej, man kontaktar läkare och låter professionella människor ta över vården över sina barn. Ingen förälder ska leka gud över sina barn. Föräldrarna kan ha trott på jordens undergång eller besvikna över att döttrarna kanske inte kommer att bli akademiker, eller förskräckta över att de ska flytta hemifrån och skaffa pojkvänner, att de ska tappa kontrollen över dem.

Det är svårare än du tror att få hjälp i dagens samhälle. Jag tror också att familjesituationen var svårare än du kan föreställa dig. I sådana lägen är det inte lätt att vara logisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in