2018-01-13, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zadnahoj
Som jag skrev så är det vad jag tror. Jag vet ingeting. Det är bara vad jag tycker skulle vara trovärigt scenario baserat på allt som spekulerats. Brukar inte skriva på Flashback, men kände mig tvungen att yttra mig, tycker det spekulerats så mycket dynga.

Stor humor att du tillförde tråden dina egna spekulationer. Detta kan vara den knäppaste tråden jag läst på Aktuella brott och kriminalfall.
Citera
2018-01-13, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det var rektorns ord. Hon har varit "väldigt behjälplig" med att prata ut till media. Hon säger att i hjärtat så känner hon att hon inte kunde gjort mer. Hon säger att familjen var i djup kris. Hon säger att de hade en ofattbar fysisk sjukdom. Mediakåt så in i helvete. Hon kunde pratat med polisen, men nej, hon ville synas på bild.
ja hon har alla klassiska symtom på att vilja två sina händer, märkligt, fanns där inga skäl till hemundervisning.
Citera
2018-01-13, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Om nu en presskonferens var nödvändig att hålla så varför höll inte polis i den?
Det är konstigt.
De hann kanske inte. Kommunen var snabb som fan. Jag har inte en susning. Det var kanske inte ens nödvändigt med nån presskonferens alls men att polisen blev lite tagen på sängen av kommunen? Det borde ha räckt med tidningarna, kan jag tycka.
Citera
2018-01-13, 17:35
Medlem
Muppelainens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shakopee
Fast ofta så sätter självmordtankar in EFTER att man börjat med tabletterna. Så att läkaren frågar INNAN medicinen sätts in hjälper ju inte när tabletterna väl börjar verka. Så när någon skriver att pappan kunde blivit självmordsbenägen efter han börjat äta eventuell medicin, så är ditt svar att läkare med normal hyfs frågar vid första läkarbesöket om patienten vill ta livet av sig och då ska sådana tankar komma fram, alltså innan man ens börjat sin medicinering. Förstår inte alls logiken i ditt resonemang. Eller så har jag missförstått dig helt.

Du har förmodligen missförstått mig då.
Ja, läkare eller teurapeuter ska fråga om man i sin depression eller ångest har haft tankar på att avsluta sitt liv, eller tankar om att självskada sig just pga att de tankarna oftast förstärks vid insättningen av medicinen.
Vad är det som är så svårt med det resonemanget? Är man djupt deprimerad eller hamnat i ett trauma som gör att man på ett eller annat sätt är så långt under isen att man behöver medicinering så är det väl ingen förolämpning eller irrelevant fråga att ställa?
Just pga att riskerna ökat och såna tankar kan förstärkas så är det ju viktigt att läkaren/terapeuten vet det så man kan se över behandlingen och inte riskera att patienten tar sitt liv pga insättningen av olika preparat.
Citera
2018-01-13, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shallfin
ja hon har alla klassiska symtom på att vilja två sina händer, märkligt, fanns där inga skäl till hemundervisning.
Det är mycket möjligt att det fanns skäl för hemundervisning. Absolut. Men det finns något som heter sekretess. Och som rektor har hon ingen som helst rätt att lämna ut familjens problem på det sätt hon gjorde. Tjänstefel. Hon skulle bara sagt att hon inte vill gå in på det. Att det råder sekretess. Satans fruntimmer. Sparken ska hon ha.
Citera
2018-01-13, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crossmack
Det är ett citat från Game of Thrones era flarn. Är det ens bekräftat att profilen hör till äldsta dottern?
Citat i all ära men ofta så använder man sig inte av citat om de känns betydelselösa
Citera
2018-01-13, 17:37
Medlem
gubbroras avatar
Det är rimligen kommunens eget beslut att ha en presskonferens. Polisen har inget att säga till om när det gäller det. Syftet var antagligen att skaffa sig ett informationsövertag och styra informationen i så positiv riktning som möjligt för skola och kommun
Citera
2018-01-13, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Men här fanns ju tid? Barnen fick en omfattande undervisning i hemmet, flera skolpersonal inkopplade, många möten med främst då pappan.
Besluten fanns ingen tid för, men då uppföljningar på besluten?

Själv tror jag att människor i allmänhet följer devisen: sköt dig själv och skit i andra, skolan å sin sida har en synnerligen passiv hållning till välutbildade och välartikulerade föräldrar. Inom skolvärlden finns en oskriven regel att föräldrarna bäst känner sina barn. Lägg då till status, prestige och verbalitet vilket omöjliggör ifrågasättanden eller misstankar om att allt inte står rätt till. Har sådana misstankar funnits undermedvetet har de åtminstone inte nått ytan och dagens ljus.

Däremot bidrar skolan gärna med resurser om barnet har diagnos. De kapitalstarka har oftast ett övertag rent generellt men jag känner inte till något tidigare fall där lärare kommer hem och undervisar barn som saknar diagnos.
Citera
2018-01-13, 17:42
Medlem
Jag trodde ett tag på teorin om att mor och döttrar var svårt sjuka och veckor ifrån att dö och att pga det tog föräldrarna beslutet om att avsluta livet för dem alla tillsammans.

Men nu är det ju så mycket som talar emot det. Mamman var arbetsför ända fram till jul, pappan och ena dottern var ute på stan några dagar innan, minsta tjejen fick hemundervisning under hösten för att de misstänkte att hon hade samma sjukdom/syndrom som storasystern.

Att föräldrarna skulle vilja göra kollektivt självmord känns extremt osannolikt och att pappan var pedofil/psykopat eller ngt annat sjukt VILL jag inte tro innan bevis tyder på det.

Så vad finns det för anledning som gör att det ofattbara händer?

Det enda jag kommer på är att om mina barn tog livet av sig så hade jag följt efter.

Och att ha självmordstankar som tjej i den åldern är inte osannolikt.

Ponera att det hände något riktigt hemskt för äldsta tjejen när de bodde i Göteborg. Exempelvis en våldtäkt. Lägger man sen till att hon blir fysiskt sjuk vilket i kombination med depression och/eller PTSM gör att hon inte klarar av att gå i skolan. Hon har inga kompisar, ingen pojkvän, vågar inte sig ut för att umgås.

Hennes mående påverkar hela familjen och över sommaren utvecklar även den yngsta dottern depression och vägrar gå till skolan.

Att enbart pappan oftast var den som gick på skolmötena berodde på att en förälder alltid var hemma med barnen.

Tjejerna är bästa vänner och pratar om allt. Den stora tjejen berättar att hon inte vill leva mer och med tiden utvecklas det till en gemensam ”dröm” (jag vet inte vilket annat uttryck jag ska använda).

Efter nyår lämnar föräldrarna barnen en stund för att göra något utanför hemmet ihop. De har ju haft en sån mysig jul och nyår och barnen känns glada.

När de kommer hem så hittar de flickorna döda. Gemensamt beslutar föräldrarna sig för att följa efter.

Detta senario är det enda jag kan komma på som känns sannolik.

Jag vet själv hur dåligt jag mådde i 12-16-års åldern och även jag försökte ta mitt liv.

Jag hoppas till och med att det är såhär det har gått till för det är för gräsligt hemskt om det är föräldrarnas verk.
Citera
2018-01-13, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sassenpassen
Ja men självklart! Att ingen tänkt på det innan😂

Nä. En 14 årig flicka älskar sin familj över allt annat och besitter inte nesnförmågan att klara av morden. Tror inte det finns ett enda sådant fall i hela världshistorien.
Citera
2018-01-13, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Ett mycket bra förtydligande. Det har blivit en trådsanning att barnen var ofattbart fysiskt sjuka

Vi har klarat oss utan amatördiagnoser under hela dagen så vänligen släpp ditt tramsande om AT
Ordet ofattbar som rektorn använde kan syftas på lite allt möjligt som sagt, men det är ju ett väldigt starkt ord som man endast använder vid extremfall, tänker jag. Undrar egentligen vad exakt hon syftade på. Tror inte heller det var själva sjukdomen hos flickorna. Samtidigt verkar det lite konstigt att använda ordet "ofattbar", medans i nästa mening säga att man inte kunde se det här hända och att man inte sett några varningstecken osv.
Citera
2018-01-13, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Ja precis, jag hittar inte en enda bild på mamman. Enbart bilder på en kvinna med liknande namn, men bosatt i ett annat land.
Någon postade en bild på rätta Hanna Brenton för någon timme sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in