2018-01-13, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
"En mycket skicklig medarbetare"
"Mamman i familjen jobbade som vanligt fram till i julas. När familjen hittades död hade hon ännu inte återvänt från ledigheten, berättar chefen på hennes enhet."

Det att mamman har jobbat som vanligt fram till jul, omkullkastar mina tidigare teorier om händelseförloppet. Mamman kunde alltså sköta sitt arbete, trots att hon skulle vara "döende" i cancer. Hur många timmar hon jobbade vet jag ju inte, men hon tjänstgjorde som överenskommet, vad jag förstår. Ingen smärtlindrad galenpanna alltså.
Det faktum ifrågasätter ju också hur sjuka döttrarna var, trots att pappan ofta jobbade hemifrån. Vilket säger mig att döttrarna var själva emellanåt. Vad som framkommit, har ingen information om att föräldrarna avlösts av anhöriga eller personliga assistenter.
Skolan har ju inte heller förberett någon hädangång för flickorna, utan snarare jobbat fram mål att nå intagningspoäng för gymnasiet och att flickorna alltmer skulle slussas in skolvärlden via närvaro på den.
Vittnesuppgifter om poolbad, men än mer intressant att yngsta dottern och pappan var i affären i mellandagarna, skapar fler frågetecken.

Kan det vara så trivialt som en hotande skilsmässa?
Psykos hos pappan?

https://www.expressen.se/kvallsposten/doda-mammans-chef-hon-gav-stod-at-andra/
Uppenbarligen var både mor och far lediga under mellandagarna. Mamman jobbade fram till jul, och var fortf ledig vid tiden för morden. Det KAN vara så att de beslutat sig för det här gemensamt och kände att "vi ska tillbringa all tid vi kan tillsammans nu".
Vad beträffar det kroniska trötthetssyndromet så visste tydligen ingen vad som faktiskt var för fel på barnen. Bara att de var så pass trötta att de inte orkade med skoldagarna på skolan. Eftersom det saknades diagnos så trodde väl alla att man skulle kunna slussa in flickorna i skolan så småningom. Vilket är ett sunt mål.
Pappan var högpresterande. Och vad jag förstått hemma och sjukanmäld ganska ofta under hösten. Och ledsen och nere. Ovissheten vad som var för fel på tjejerna måste tagit hårt.
Jag har inte en susning om varför detta hände. Jag hoppas verkligen inte att polisen gör klart utredningen, informerar familjen enbart och sen sekretessbelägger hela utredningen. Samhället måste få svar på varför detta hände.
Citera
2018-01-13, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
Fullständigt ologisk analys. En deprimerad person saknar handlingskraft, ofta orkar man inte ens ta sig ur sängen på morgonen. Dvs i rak motsats till de målmedvetna personlighetsdrag du beskriver att förövaren skulle haft. Båda makarna jobbade för fullt, vem av dem menar du skulle varit deprimerad?

Det är sant att den överhängande majoriteten av deprimerade människor klassas som apatiska alternativt handlingsförlamade och uppfattar sig själva som sådana också för den delen. Detta är också ett viktigt kriterium för att uppfylla kraven för en sjukskrivning.

Men observera att en kategori deprimerade personer förblir utanför psykiatrins synfält och behandling. Denna kategori faller under radarn och brukar dröja med att söka hjälp. Detta gäller i första hand högpresterande individer som har svårt att be om hjälp eftersom de inte är vana att identifiera sig med att vara offer, eller i beroendeställning. Deras självbild blir så att säga naggad i kanten, och eftersom de varken varken vill eller är ute efter att slippa arbeta och bli sjukskrivna så uppsöker de inte psykiatrin och kan därför gå obehandlade i åratal. Kroniskt obehandlad depression är dödlig. Denna kategori av deprimerade personer fortsätter som vanligt fastän det inre motståndet ökat avsevärt, speciellt om de har grava sömnproblem. De kämpar med eller emot en dränerande energilöshet och utmattning.

Allt vi vet av utsagorna i detta fall är att fakta tyder på att vad vi har här är två högfungerade föräldrar: välutbildade, sociala, omtyckta och hjälpsamma människor som gjort ett gott intryck på omgivningen. Följdfrågan blir då: Var i består då den felande länken?

En av dessa föräldrar skulle nu börja arbeta mindre. Det är ett faktum. Men de som går ner i tid av familjeskäl brukar vanligtvis inte radera hela familjen.

Människor blir inte heller deprimerade över en natt utan det smyger sig på. Igångsättningen kan vara en chockerande upplevelse, ibland en eller flera händelser över tid som så att säga inte tillåter återhämtning utan du kan hamna i en känsla av krisberedskap pågående.

Depressionen har inte en förhand en förutsägbar kurva som kan läsas av utan den kan variera något från person till person och framstår som tydligast i efterhand.

En del som är rationella och målinriktade som friska individer tar med sig detta in i depressionen däremot blir det rationella och logiska twistat pga tankegångar som leder fel. Agerar du på felaktiga tankemönster betyder det inte att frågeställningen är fel men att den deprimerade dragit en felaktig slutsats. Därav alla självmord pga depressionen.
Citera
2018-01-13, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsbergh
PM kom från en vars mamma är läkare.
Såklart många läkare därute och hurvida denna är kopplad till fallet har jag ingen aning om.

En annan del av denna anv PM lyder:
För övrigt kan jag berätta att det XXXX, pappan var djupt deprimerad. Detta vet jag...

XXXX ovan avser hur de bragts om livet.
Jag vill inte gärna tro att det stämmer. Usch!!
Kan du förklara mer? Om xxxx alltså
Citera
2018-01-13, 12:55
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Då kan vi lika gärna börja förstå Bobbys Äikiäs mamma och styvpappa som misshandlade honom till döds. Sonen hade autism och mamman mådde ju bevisligen mycket dåligt. Men inte fanns det några sådana tongångar i dessa trådar. Förstår inte varför folk ska ursäkta dessa barnamord.

Ska du inte ta upp bombningarna av Dresden också?

Rättvisan gör skillnad på vad som är försvårande och förmildrande, vad som skapar utdraget lidande, rädsla, dödsångest, och vem som dödar vem på vilket sätt och inför vem och inte minst av vilka bevekelsegrunder och intresse.

Rättvisan handlar inte om att konstatera att en hamster, en herre i Rinkeby och en dam på Östermalm dött eller mördats på ett högst jämställt och jämförligt och jämbördigt likvärdigt sätt (varpå de kan hivas ut ur tidningsspalterna för att lämna plats åt nya lik) utan om att slå fast med vilket mått av skuld och ansvar och uppsåt och illvilja och ondska en viss människa tillfogat en annan människa och dennes anhöriga skada och död, så att man kan avgöra hur länge den skyldige ska kunna hållas inlåst och frihetsberövad och vilken skada de drabbade lidit.

För att konstatera om människor dött eller om människor eller djur mördats behövs inga jurister och inga domstolar, bara krönikörer och poliser och kanske en läkare.

Jag skulle gärna se lite konkreta data om "barnamördaren" Hen*ow innan han bränns på bålet här – han kan inte försvara sig. Er möda behövs bättre bland polisens hantering av gängskjutningar o.a. än här inne. Dessutom är det troligt att nån form av sanning kommer klargöras och då är er möda troligen bortkastad.

Oavsett om tre personer mördats av en dåre, i det här fallet, eller alla fyra dött efter gemensamt beslut, så är de fjolliga och säkert till största delen falska provokationerna kring händelsens rubricering bättre använda på annan plats. Händelsen förtjänar inte er uppmärksamhet, skulle jag tro.

Det är motbjudande. Och när man försöker föreställa sig anledningen till varför det är så är det även äcklande och vidrigt. Det är ju inte så att det inte skiner igenom.

Synbarligen finns det en och annan här inne som ändå har ett uppriktigt intresse av att förstå vad som skett. Borde det inte handla om det?

Det finns troligen bättre exempel på "djävla mördare" på annan plats.
Citera
2018-01-13, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubban007
Jo det står på många ställen att dom haft hemundervisning 3 respektive 4 dagar i veckan. Men står det verkligen att lärare varit på plats vid alla dessa tillfällen? Att jag fastnat i detta, är för att få en bild av HUR isolerade flickorna var.. det är ju skit stor skillnad på 3-4 tillfällen med utomstående i veckan eller som min erfarenhet säger- ca 1 timme vid 1 tillfälle i veckan..

Det står i alla fall så här:
För flickorna innebar det att de aldrig besökte skolan. I stället kom lärare hem till dem för undervisning tre respektive fyra dagar i veckan.
https://www.expressen.se/kvallsposten/familjen-drog-sig-undan-sista-tiden-innan-morden/
Citera
2018-01-13, 12:58
Medlem
Så här fungerar en svartsjuk och kontrollerande partner, oftast en man och inom alla samhällsskikt:

Pga i grund och botten dålig självkänsla är han rädd att bli övergiven och får ett tilltagande behov av att kontrollera sin partner och se till att dennes kontakt med andra minimeras. Ju sämre kontakt partnern har med familj och vänner, desto mer beroende blir hon ju av honom och desto mindre benägen att lämna honom. Det är detta jag menar med "isolering".

Jag känner mig rätt säker på att det är vad det handlar om även i detta fall och att även barnen gjorts mer och mer beroende av fadern. Julhelgen är en klassisk skilsmässotid. Frun har berättat att hon inte står ut längre och vill lämna honom. Barnen vill vara i skolan/med kompisar. Mannen vill behålla kontrollen och dödar dem hellre än att bli lämnad.
Citera
2018-01-13, 13:03
Medlem
Citat:
Så här fungerar en svartsjuk och kontrollerande partner, oftast en man och inom alla samhällsskikt:

Pga i grund och botten dålig självkänsla är han rädd att bli övergiven och får ett tilltagande behov av att kontrollera sin partner och se till att dennes kontakt med andra minimeras. Ju sämre kontakt partnern har med familj och vänner, desto mer beroende blir hon ju av honom och desto mindre benägen att lämna honom. Det är detta jag menar med "isolering".

Jag känner mig rätt säker på att det är vad det handlar om även i detta fall och att även barnen gjorts mer och mer beroende av fadern. Julhelgen är en klassisk skilsmässotid. Frun har berättat att hon inte står ut längre och vill lämna honom. Barnen vill vara i skolan/med kompisar. Mannen vill behålla kontrollen och dödar dem hellre än att bli lämnad.
Inte alls troligt. Som jag förstått hade de ett stort nätverk med både nära vänner och släktningar. Båda hade arbeten och var både sociala och högfungerande. Det stämmer INTE med din beskrivning. En så kontrollerande man som du beskriver skulle inte kunna flyga under radarn speciellt länge. Inte med det nätverk som de hade. Att man isolerade sig i slutet tyder på att något var fel i slutet. Men inte de andra åren.
Citera
2018-01-13, 13:03
Medlem
Stantormans avatar
Citat:
Klassiskt vad gäller att ta livet av sig själv, ja. För att man orkar inte leva längre. Men kan du ge ett enda exempel på en svårt deprimerad person som tagit livet av hela sin familj?

Svar ja. Ånäset maj 1999. En man tar livet av sin hustru och sina två barn, sen tar han sitt eget liv. Det finns fler exempel på s.k. utvidgade självmord.
Citera
2018-01-13, 13:04
Medlem
Skogsberghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sugerbra
Kan du förklara mer? Om xxxx alltså

FB-anv säger sig veta (i PM) att det handlar om ngt mer fysiskt än gift/tabletter el. dyl.
Jag hoppas denna anv har fel
Citera
2018-01-13, 13:05
Medlem
Citat:

Du beskriver B**ly Fagerstr*m kockrent i det fetade däruppe. Men inte mannen i det här ärendet.
Citera
2018-01-13, 13:05
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
PM kom från en vars mamma är läkare.
Såklart många läkare därute och hurvida denna är kopplad till fallet har jag ingen aning om.

En annan del av denna anv PM lyder:
För övrigt kan jag berätta att det XXXX, pappan var djupt deprimerad. Detta vet jag...

XXXX ovan avser hur de bragts om livet.
Jag vill inte gärna tro att det stämmer. Usch!!
Vad är XXXX?
Citera
2018-01-13, 13:07
Medlem
Citat:
FB-anv säger sig veta (i PM) att det handlar om ngt mer fysiskt än gift/tabletter el. dyl.
Jag hoppas denna anv har fel
Kan du kopiera hela PM:et? Så det blir rätt från början.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in