2018-01-13, 12:58
Medlem
Ni har aldrig funderat på att vägra pisseprov? Och vad vinsten däri kan bli?
Citera
2018-01-13, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
Exakt, snuten tar in dig om de känner för det, det kan vara för att du har knark i din historik, det kan vara för vad fan som helst, vill de ha med dig på ett pisseprov så tar de med dig. Punkt slut.

Om de anger stora pupiller, etc så är ju det omöjligt att checka av i efterhand, de är ju inte så att de fotar ögonen liksom. På samma sätt som de kan sätta folk på LOB när de är påtända. Också helt fel

Av nyfikenhetens skull, varför skulle det vara fel om någon påtänd skulle lobbas?
Citera
2018-01-13, 13:04
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbrahimZlatanovic
Jag skulle dock rekommendera dig att neka dom urinprov om du känner dig osäker på att detta UP skulle vara rent. Bättre då att låta dom ta blod, vilket du inte kan neka dom.

Citat:
Ni har aldrig funderat på att vägra pisseprov? Och vad vinsten däri kan bli?
Jodå.
Citera
2018-01-13, 13:06
Bannlyst
Citat:
För att vara hyfsat säker på att få en fällande dom för ringa (eget bruk) så bör man dock också ha med ett blodprov, och i vissa fall så räcker inte ens det för en fällande dom.
Det är dock en diskussion som redan har tagits i åtskilliga trådar här inne på flashback, så den frågan kan vi lämna hän, men jag fattar vad polisens skäl är för att skicka in provet, och svaret tackar jag för.

Jag menade hur polisens interna system ser ut.
Kan man inte ens inom polisen se hur många domar en viss polisman har i sitt "CV"?
Borde inte det vara bra för karriären att ha många fällande domar i sitt CV?

Nä för ringa eget bruk endast tar man oftast bara urinprov. Blodprov tar man endast då vederbörande vägrar/inte kan pissa.

Finns narkotika i urinen så kommer vederbörande att i förhör få chansen att säga sin mening om det.

Nej man kan inte se detta i polisens interna system och jag tror inte det vore ett särskilt bra verktyg heller. Det är ju sällan det är en och samma polisman som har ett ärende. Det kan vara en som skrivit anmälan, en annan som utfört tvångsmedel, en annan som initierat ärendet, någon/några som varit på plats och andra som utrett...osv osv.

Det enda som man, mig veterligen kan se, är hur många ärenden en polis redovisat för åklagare men då snackar vi ju polisiära utredare och inte dem som initierat ett ärende. Antalet redovisade ärenden säger ju heller inget om vad just denne utredare presterat då en utredare kan komma in i ett ärende på slutet och knappt behöva göra något jobb alls, men ändå vara den som redovisar. Dessutom säger det inget om hur svårt ärendet har varit att utreda heller. Vilket man enligt mig borde kolla i första hand på.

Men man försöker göra helhetsbedömning på varje respektive polis. Där tittar man på lite allt möjligt som inbegriper annat än utredningsresultat.
Citera
2018-01-13, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moglie
Av nyfikenhetens skull, varför skulle det vara fel om någon påtänd skulle lobbas?
Att han omhändertas pga drogpåverkan, inte för att han inte kan ta hand om sig själv eller utgör fara för sig eller andra, vilket paragrafen är till för, va?
Citat:
Jodå.

Klockrent, har nog aldrig ens läst eller hört det av andra innan, folk är så jävla medgörliga, de kan sina skyldigheter med fan inte sina rättigheter.

Bra att du tog upp det för helvete (men de lär sig inte ändå), själv har jag gjort det flera ggr och därmed lämnat rena prov.
Citera
2018-01-13, 13:10
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Nä för ringa eget bruk tar man oftast bara urinprov. Blodprov tar man endast då vederbörande vägrar/inte kan pissa.

Finns narkotika i urinen så kommer vederbörande att i förhör få chansen att säga sin mening om det.
Dock betydligt mycket svårare att tala sig ur ett åtal med ett positivt blodprov, även om det också går.

Citat:
Nej man kan inte se detta i polisens interna system och jag tror inte det vore ett särskilt bra verktyg heller. Det är ju sällan det är en och samma polisman som har ett ärende. Det kan vara en som skrivit anmälan, en annan som utfört tvångsmedel, en annan som initierat ärendet, någon/några som varit på plats och andra som utrett...osv osv.

Det enda som man, mig veterligen kan se, är hur många ärenden en polis redovisat för åklagare men då snackar vi ju polisiära utredare och inte dem som initierat ett ärende. Antalet redovisade ärenden säger ju heller inget om vad just denne utredare presterat då en utredare kan komma in i ett ärende på slutet och knappt behöva göra något jobb alls, men ändå vara den som redovisar. Dessutom säger det inget om hur svårt ärendet har varit att utreda heller. Vilket man enligt mig borde kolla i första hand på.

Men man försöker göra helhetsbedömning på varje respektive polis. Där tittar man på lite allt möjligt som inbegriper annat än utredningsresultat.
Tack för klargörandet.
Citera
2018-01-13, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Precis, skall drograttfylleri styrkas måste man ha ett positivt blodprov. Man tar alltid blodprov vid misstanke om drograttfylleri, oftast också urinprov. Är blodet rent, men narkotika finns i urinen, så blir vederbörande bara dömd för ett ringa narkotikabrott. Är båda positiva så åker man på både och, är båda negativa läggs ärendet ned.

Fällande domar är inget som läggs till någon enskild polismans CV.

Ang körkortsomhändertagande så kan polisen ibland ta körkortet vid misstanke om drograttfylleri, det blir dock en bedömningsfråga ifrån gång till annan och det är ju här snabbtestet fyller en funktion. Visar det positivt på många preparat som den misstänkte orimligen kan ha på recept brukar man ta körkortet.

Det är dock, precis som du säger, transportstyrelsen som i slutändan bestämmer och jag vet att dem framfört klagomål på att polis omhändertagit körkort för lättvindigt. Troligen har det väl orsakat administrativt besvär för dem med att ge tillbaka till vederbörande.

Hur menar du att ni tar urinprov vid drograttfylleri?
Urin tar man för ringa bruk.
Två olika brottsmisstankar, men vid samma tillfälle!
Citera
2018-01-13, 13:17
Medlem
Citat:
Att han omhändertas pga drogpåverkan, inte för att han inte kan ta hand om sig själv eller utgör fara för sig eller andra, vilket paragrafen är till för, va?

Klockrent, har nog aldrig ens läst eller hört det av andra innan, folk är så jävla medgörliga, de kan sina skyldigheter med fan inte sina rättigheter.

Bra att du tog upp det för helvete (men de lär sig inte ändå), själv har jag gjort det flera ggr och därmed lämnat rena prov.

Fast det är ju ingen som blir omhändertagande just för att ha druckit alkohol.

Man blir omhändertagen om det anses att du inte kan ta vara på dig själv eller utgör en fara för annan pga berusning, oavsett berusningsmedel.
Citera
2018-01-13, 13:22
Medlem
Citat:
Fast det är ju ingen som blir omhändertagande just för att ha druckit alkohol.

Man blir omhändertagen om det anses att du inte kan ta vara på dig själv eller utgör en fara för annan pga berusning, oavsett berusningsmedel.
Och jag kan lova dig att minst 90% är pga av alkohol. För mycket fylla och du är offside, för mycket av ngn CS och du kan vara av banan men du vinglar inte runt och är helt borta.

Kortfattat kan man säga att de som är för fulla ska in i fyllecell, de andra som du menar på också ska kastas in där och som även gör det emellanåt, ska isåfall till sjukan, för kontroll.

Flera dödsfall hade kunnat förhindras om de kommit under vård istället.
Citera
2018-01-13, 13:35
Medlem
Citat:
Och jag kan lova dig att minst 90% är pga av alkohol. För mycket fylla och du är offside, för mycket av ngn CS och du kan vara av banan men du vinglar inte runt och är helt borta.

Kortfattat kan man säga att de som är för fulla ska in i fyllecell, de andra som du menar på också ska kastas in där och som även gör det emellanåt, ska isåfall till sjukan, för kontroll.

Flera dödsfall hade kunnat förhindras om de kommit under vård istället.

Varför det är så många fler som blir omhändertagna under påverkan av alkohol kanske beror på att det är fler som brukar alkohol än narkotika?

Det är relativt få som blir omhändertagna enligt LOB pga av påverkan av narkotika.
De få som blir det har oftast flertalet gånger blivit det förr.
Inte heller är det ovanligt att de som omhändertas vid narkotikapåverkan är utåtagerande och våldsamma vilket gör att de ska vara hos polisen OM det inte finns några tecken på att det är någon fara för dennes liv.
OM det anses att det finns en fara för den omhändertages liv så är det fortfarande LOB som gäller, fast personen kommer hållas på en vårdenhet under bevakning av polis, tills dess att vårdpersonalen anser att faran för dennes liv inte kvarstår. DÅ blir den åter igen insatt i arresten hos polisen.
Citera
2018-01-13, 13:46
Medlem
Citat:
Varför det är så många fler som blir omhändertagna under påverkan av alkohol kanske beror på att det är fler som brukar alkohol än narkotika?
Dels det och sedan tror jag LOB som står för berusning berör just alkohol, för en narkotikapåverkad person kallar man sällan för drogberusad, vad jag vet.

Citat:
Inte heller är det ovanligt att de som omhändertas vid narkotikapåverkan är utåtagerande och våldsamma vilket gör att de ska vara hos polisen OM det inte finns några tecken på att det är någon fara för dennes liv.

Men då ska väl rubriceringen för omhändertagandet vara ngn annan va? Störande av lag och ordning eller vad fan det heter

Citat:
OM det anses att det finns en fara för den omhändertages liv så är det fortfarande LOB som gäller, fast personen kommer hållas på en vårdenhet under bevakning av polis, tills dess att vårdpersonalen anser att faran för dennes liv inte kvarstår. DÅ blir den åter igen insatt i arresten hos polisen.
I teorin möjligtvis.
Citera
2018-01-13, 13:54
Medlem
Citat:
Dels det och sedan tror jag LOB som står för berusning berör just alkohol, för en narkotikapåverkad person kallar man sällan för drogberusad, vad jag vet.

Men då ska väl rubriceringen för omhändertagandet vara ngn annan va? Störande av lag och ordning eller vad fan det heter

I teorin möjligtvis.

Har väll ingen betydelse va man kallar det ena eller andra, det som har betydelse är ju syftet med lagen och syftet har jag förklarat i ett tidigare svar till dig.

Man kan bli omhändertagen enligt PL §13 om man stör den allmänna ordningen ja, men är denne påverkad och man anser att det är på grund av berusningen som personen beter sig såhär så går LOB före då då det är en "vårdlag".

Nej, inte i teorin utan i praktiken.
Har själv varit med om det flertalet gånger.
Senast redigerad av Moglie 2018-01-13 kl. 13:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in