Citat:
Ursprungligen postat av
IbrahimZlatanovic
För att vara hyfsat säker på att få en fällande dom för ringa (eget bruk) så bör man dock också ha med ett blodprov, och i vissa fall så räcker inte ens det för en fällande dom.
Det är dock en diskussion som redan har tagits i åtskilliga trådar här inne på flashback, så den frågan kan vi lämna hän, men jag fattar vad polisens skäl är för att skicka in provet, och svaret tackar jag för.
Jag menade hur polisens interna system ser ut.
Kan man inte ens inom polisen se hur många domar en viss polisman har i sitt "CV"?
Borde inte det vara bra för karriären att ha många fällande domar i sitt CV?
Nä för ringa eget bruk endast tar man oftast bara urinprov. Blodprov tar man endast då vederbörande vägrar/inte kan pissa.
Finns narkotika i urinen så kommer vederbörande att i förhör få chansen att säga sin mening om det.
Nej man kan inte se detta i polisens interna system och jag tror inte det vore ett särskilt bra verktyg heller. Det är ju sällan det är en och samma polisman som har ett ärende. Det kan vara en som skrivit anmälan, en annan som utfört tvångsmedel, en annan som initierat ärendet, någon/några som varit på plats och andra som utrett...osv osv.
Det enda som man, mig veterligen kan se, är hur många ärenden en polis redovisat för åklagare men då snackar vi ju polisiära utredare och inte dem som initierat ett ärende. Antalet redovisade ärenden säger ju heller inget om vad just denne utredare presterat då en utredare kan komma in i ett ärende på slutet och knappt behöva göra något jobb alls, men ändå vara den som redovisar. Dessutom säger det inget om hur svårt ärendet har varit att utreda heller. Vilket man enligt mig borde kolla i första hand på.
Men man försöker göra helhetsbedömning på varje respektive polis. Där tittar man på lite allt möjligt som inbegriper annat än utredningsresultat.